Leffakliseet

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffakliseet

20.08.18 klo 22:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

- Jokainen ensimmäisen Shrekin jälkeen ilmestynyt animaatioelokuva loppuu aina epämääräiseen tanssikohtaukseen.

- Jokainen ensimmäisen Guardians of the Galaxyn jälkeen ilmestynyt iso blockbuster sisältää vähintään yhden "ikivihreän" rock- ja pop-kappaleen. Pahimmillaan elokuvan juoni on vain tekosyy luukuttaa mahdollisimman paljon vanhoja klassikkokappaleita, esim. Baby Driver.

- 2010-luvulla kaikki mahdollinen myydään kasarinostalgian voimalla, erityisesti Hollywood-elokuvat. Tämä varmaan jo laskettaneen kliseeksi, ainakin se on kulunut puhki jo aikaa sitten.

21.08.18 klo 14:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Etsivät tai poliisit ratkasee rikoksen yleensä vasta kenkää saatuaan. Näillä omintakeisilla kytillä on myös aina se ongelma, että kukaan muu ei usko heidän teorioitaan. Vasta sitten tosiaan virasta erotettuna, yleensä jonkun vanhan työkaverin avustamana rikosvyyhti saadaan ratkastua, ja sitten vanhat duunikaverit taputtelee selkään. "Kyllä me suhun aina luotettiin".

24.08.18 klo 10:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Etsivät tekevät tutkimuksia aina täysin itsenäisesti, lupia kyselemättä tai muita ammattilaisia konsultoimatta. Rikospaikkatutkimus ja laboratorio toimittaa raportttinsa kirjekuorena, joka ilmestyy yön aikana työpöydälle, eli heihinkään ei tarvitse olla henkilökohtaisesti yhteydessä. Esimiehen jutellaan vain, jos tämä on kuullut jotain muuta kautta päähenkilön ylittäneen valtuutensa.

24.08.18 klo 19:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Batman-monologi. Jokaisen kunnon kliseiseen fantasia- ja sarjakuvaelokuvaan kuuluu kohtaus, jossa yrmy sankari seisoo kerrostalon tai pilvenpiirtäjän katolla pitämässä monologia siitä miten suojelee kaupunkia pahalta. Tämä löytyy jopa Highlander - The Sourcesta ja I, Frankensteinista.

24.08.18 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yks hauska laini on kans "Tämä ei ole uhkaus, tämä on lupaus". Tuli mieleen kun tänään just James Glickenhausin ohjaamassa ja Jackie Chanin tähdittämässä The Protectorissa kajahti toi tuttuakin tutumpi lausahdus ilmoille.

24.08.18 klo 21:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Variaatio: Ei se ollut uhkaus. Kerroin vain, miten asiat ovat.

02.09.18 klo 23:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen nähnyt joitain elokuvia, joissa on tälläinen tyyli.

Elokuvassa on kohtauksia joissa on hidastuksia, puhetta toisesta kohtauksesta, kertoja-ääntä, värien ja kuvakulmien esittelyjä, kuvakulmien vääntelyä, leikkaus toisesta kohtauksesta, yhtäkkistä leikkausta jostakin toisesta asiasta mistä on vaikea saada selkoa.

Miksi tuollaista täytyy tunkea joihinkin elokuviin? Tuollainen sopii jossain määrin esim. surrealistisiin elokuviin, mutta tuota on tullut nähtyä elokuvissa, joissa ei ihan oikeasti ole mitään surrealistista. Olen nähnyt elokuvia joidenka kestosta miltein 40-50% on tuota. Nämä eivät olleet edes suurrealitisia. Miksi elokuvaan pitää pistää tuommoista, jos elokuvassa ei muuten ole mitään unenomaista?

04.09.18 klo 17:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Eri, syistä jotka selitän myöhemmin jos jaksan.

Sitten kliseiden pariin.

Kun valot sammutetaan, huone pimenee ensin sekunnin murto-osaksi ja täyttyy sitten kalvakkaasta, sinertävästä valosta. Kun pienikin tuikku sytytetään, rävähtää koko tila täyteen spottivalojen hohdetta.

09.09.18 klo 10:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhden illan juttu johtaa aina joko parisuhteeseen tai raskauteen, mutta ei koskaan molempiin.

10.09.18 klo 13:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jostain kumman syystä nortti tuntuu elokuvissa maistuvan vain ranskalaisille, vaarallisille naisille ja muille pahiksille kun taas tupakoiville hyviksille ja intiaaneille maistuu piippu. Sikari taas kelpaa miehelle kuin miehelle gangsterista keskiluokkaiseen perheenisään, muttei koskaan naisille.

Tosi kovat jätkät imeskelee hammastikkua. Tulee kuulemma siitä, että ainoastaan tosi hienoissa ja kalliissa ravintoloissa jaettiin joskus viime vuosisadan alussa hammastikkuja ja rahakkailla ukoilla oli tapana imeskellä niitä.

10.09.18 klo 15:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun muuten miettii tosiaan, en muista kyllä yhtäkään elokuvaa missä nainen polttais sikaria. Mistähän moinen? Viimeks eilen Clintin leffassa The Rookie - Tulokas, äijä ite sihautteli oikein kunnon sikkee.

10.09.18 klo 16:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehkä sikari vaan on vähän sellainen "mun onkin isompi kuin sun" -tyylinen poikien juttu. Mene ja tiedä.

10.09.18 klo 18:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei ole elokuva, mutta isälläni oli kokoelmalevyllinen kuubalaista musiikkia. Sen kannessa istuskeli iäkäs rouva jättiläismäinen sikaari ryppyisten leukojensa välissä. En tiedä, oliko kyseessä joku alan vaikuttaja vai oliko kuva valittu eksotiikan perusteella.

Freudhan kyllä yritti väittää kovasti, että joskus sikarikin on vain sikari, mutta tiedä häntä.

01.10.18 klo 20:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen havainnut useassa elokuvassa hyvän ja pahan välisen taistelun tapahtuvan tehtaassa tai jonkilaisessa teknisessä tilassa. Tuossa lienee syynä se että viholliselle saadaan "näyttävä" kuolema.

Esimerkkejä
-Cobra (1986)
-Terminator 1 (1984) ja 2 (1991) (Kakkososassa tehdasta tosin käytettiin kekseliäästi, kun T-1000 alkoi muodostumaan uudelleen myös ykkösosasta jäänyt käsi otettiin hyvin mukaan).
-Undefeatable (1994)
-Teksasin moottorisaha murhaajan uudemmissa versioissa (2003-2006) on ollut teurastamoa lopputaisteluissa, vaikkei leatherface varsinaisesti kuole kummassakaan.

Esimerkkejä on varmasti enemmän, muttei tähän hätään tule mieleen.

01.10.18 klo 21:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edelliseen tuli välittömästi mieleen esimerkki Commandosta(1985), kun Arnold vetää pahista pataan sellasessa "pannuhuoneessa". Hieno kohtaus.

02.10.18 klo 10:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos tekisin slasherin, sen roisto tappaisi uhrinsa halkomakoneella.

abneri

02.10.18 klo 10:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koira haukkuu yöllä.

Tuon kun kerran pistää merkille niin sitä ei voi olla enää huomaamatta.

Öisen huumekaupan,salamurhan,baarista jalkaisin palaamisen,seuraamisen,vaanimisen,murron,salatapaamisen tai vaikka vaan unettomuudesta kärsivän hitaan tallustelun taustalla kuuluu aina koiran haukuntaa.

Aina.

Ja se haukunta ei tällöin ole mitään pikkuisen nilkkasirkkelin kimakkaa räkytystä vaan kunnon jyhkeää Wouh-Wouh-reviiri-ilmoitusta.

Ja se taas aktivoi kotisohvalla omat koirat...
T.v:n kaukosäätimen Mute-nappi löytyy jo refleksillä.

Ludil

02.10.18 klo 21:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hiukan vastaavanlainen klisee löytyy niistä elokuvista, joissa ollaan konttorilla tai toimistolla: Puhelimen pirinää inhoavana havahdun jok’ikinen kerta siihen, kun jossain soi puhelin eikä kukaan leffan hahmoista vastaa siihen ikuna.

03.10.18 klo 13:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

abneri kirjoitti:

Ja se taas aktivoi kotisohvalla omat koirat...

Jep! Meillä koira myös reagoi lintuihin telkkarissa. Käy sillontällön tarkistamassa telkkarin takana, että mihin ne ny hävis :D

06.10.18 klo 21:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhat poliisit ja seriffit ovat miltein aina kyllästyineitä työhönsä. Tämä taitaa olla se "im too old for this shit" klisee mikä oli siinä luettelossakin. Olen katsonut pari leffaa missä on tämän tyypin seriffejä. Kivikasvoja, joilla on miltein aina väliinpitämättömän ja kyllästyneen oloinen katse. Tämä on siis jenkkisarjoissa/elokuvissa.

Tätäkin voisi pitää kliseenä. Elokuvissa/sarjoissa rikospaikkoja tutkitaan vain kumihanskat kädessä. Hiukset on avoinna ja suun edessä ei mitään. Tuosta lähtee melko helposti poliisin omaa dna:ta rikospaikalle.