Leffakliseet

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffakliseet

Miihkali
Moderaattori
2454 viestiä

13.04.18 klo 15:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuoreemmat fantasia- ja tieteiseepokset päättyvät aina mahtipontiseen lopputaisteluun, jonka alkaessa vihollisarmeijat juoksevat toisiaan kohti hidastetusti huutaen.

https://www.youtube.com/w...E&feature=youtu.be&t=1m6s

abneri
Käyttäjä
319 viestiä

14.04.18 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rekan,kilpa-auton,veneen,vanhan kaksitasolentokoneen tai minkä tahansa vähäkään erikoisen kuljetuslaitteen kuskilla / omistajalla on häiritsevän intiimi suhde kyseiseen ajoneuvoon.

Aina sitä rakkinetta kutsutaan "Tytöksi","Kullaksi","Mun babyksi" ja taputellaan peltejä tai kojelautaa rakastavasti.

Eikä se laite sitten kiperässä paikassa ikinä käynnisty ennenkuin sille on hellästi leperrelty hetki starttausyritysten välillä.

Ja ikinä alussa ei uskota että rotisko pystyy menemään A:sta B:hen kulloisenkin aikarajan puitteissa ja aina se näyttääkin mahdottomalta jonkun yllättävän mekaanisen vian / sabotaasin takia mutta hiphei,sitten se onnistuu kuitenkin! Ihan viime sekunneilla!

Brutus
Käyttäjä
748 viestiä

15.05.18 klo 13:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Selailin ja lisäilin tännekin tuossa Hammerin kanavalta vanhojen kauhuleffojen trailereita ja vastaan tuli yksi tuttu klisee, joka löytyy varmaan niistä kaikista:

Jokaisessa vanhassa kauhuleffassa tai pelkästään sen trailerissa on vähintään yksi kohta, jossa joku sanoo "I'm not usually afraid or frightened... until now!"

Toinen klassinen traileri-klisee on lause, joka alkaa sanoilla "In a world...". Kaikissa kasari- ja ysärileffoissa on tämä.

"In a world of superstition, he is the man of reason" oli muistaakseni ainakin Ruusun nimen trailerista.

Joku
Käyttäjä
1062 viestiä

15.05.18 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli mieleen. He sold tortillas on the corner....

https://www.youtube.com/watch?v=Qvv8SMTyAgk

Loistava pätkä. :D

Brutus
Käyttäjä
748 viestiä

19.05.18 klo 14:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Historiallisissa ja etenkin keskiaikaan sijoittuvissa elokuvissa sotakohtauksissa sotilaat eivät koskaan kulje/hyökkää muodostelmissa, taisteluissa ei koskaan ole strategiaa ja kaikki taistelut käydään aina viimeiseen mieheen.

Miihkali
Moderaattori
2454 viestiä

19.05.18 klo 18:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sotaa käydään myös tosi usein niin, että hyökätään edellä mainitussa hajamuodostelmassa jonkun pellon poikki, kärsitään vähän tappioita ja sitä rataa. Jonkun ajan kuluttua upseeri huutaa, että eiköhän pojat tämä riitä tältä erää, jolloin joukot palaavat sinne pellon laidalle ja pystytetään leiri. Seuraavana päivänä jatketaan sitten siitä mihin jäätiin.

Katmand0r
Käyttäjä
144 viestiä

24.05.18 klo 17:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos leffan päähenkilö on sosiaalisesti kömpelö, michaelceramainen arkkityyppi, usein nörtti, hän saa lopulta aina koko leffan kuumimman naisen.

Brutus
Käyttäjä
748 viestiä

24.05.18 klo 17:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hollywood-elokuvan hahmojen vammat ja kolhut eivät yleensä koskaan tule kasvoihin vaan selkään tai rintaan sopivasti loppuelokuvan ajaksi vaatteiden peittoon.

Sikäli kun sankari mitään vammoja saa, niiden tarkoitus on vain esim. saattaa sankari yhteen huolehtivan heilan kanssa tai luoda hetkillisesti lisäjännitystä, mutta ne yleensä unohdetaan heti seuraavan kohtauksen jälkeen koko loppuelokuvan ajaksi.

Jos hahmo taas loukkaantuu kasvoihin, ei kyseessä koskaan ole sellainen ruma tai ikävältä näyttävä vamma vaan cool ja siisti arpi silmän päällä.

Kestävintä materiaalia Hollywood-leffoissa ovat näyttelijöiden meikit ja kampaukset, jotka pysyvät täydellisinä vaikka koko maailma räjähtäisi ympäriltä.

Dekkari
Käyttäjä
214 viestiä

30.05.18 klo 18:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutuksen mainitsemien esimerkkejän lisäksi tuli myös se, että vaikka jalkaan/olkapäähän ammutaan, niin aluksi vähän irvistellään/onnutaan ja sitten sidotaan haava ja 2 minuutin kuluttua ollaan kuin mitään ampumahaavaa ei olisikaan.

Esim juostaan tai ammutaan aseella, vaikka vähän aikasemmin on luoti osunut ties minne. Yleensä vasta silloin aletaan menettämään toimintakyky jos luoti tulee keskivartaloon tai päähän.

Dekkari
Käyttäjä
214 viestiä

12.07.18 klo 19:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos jonkun sukulainen on rikoksen uhri /kadonnut, eikä esim. poliisiatutkinta etene, niin hyvin usein aletaan sanomaan: "On se kumma, kun pystytte juoppoja viemään putkaan, mutta ette saa rikosta selvitettyä!"

Sarjamurhaajaelokuvissa murhaaja on yleensä rauhallinen tai hiljainen henkilö (puhuu miltein vain uhreilleen) joka käy normaalisti töissä ja elää elämäänsä niinkuin kaikki muutkin. Edellämainittua käytetään yleensä elokuvissa, jossa murhaaja on heti selvillä ja myös kuka on murhaaja- tyylissä. (kuka on murhaaja- tyylissä em. luonteenpiirteet saattavat jopa korostua)

Ainut sarjamurhaaja elokuva, jossa luonteenpiirteet eivät ole niin suuressa osassa taitaa olla American Psyko (2000) jossa Bateman on välillä hyvinkin puhelias.

Edit: Unohdin mainita Dario Argeton Verenpunaisen kauhun, jossa murhaaja paljastuu varsin puheliaaksi henkilöksi. (1975)

Brutus
Käyttäjä
748 viestiä

13.07.18 klo 01:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elokuvien sarjamurhaajat ja psykopaatit ovat aina huomiota herättäviä tai ulkoisesti poikkeuksellisesti käyttäytyviä otuksia, muuten vain rumiluksia tai käkättäviä superpahiksia, ei koskaan arkisia ja huomaamattomia jokamiehiä niin kuin tyypillisesti oikeassa elämässä.

Tämän huomaa aina vähän realistisempien sarjamurhaajaleffojen nettikommenteissa ja elokuvakeskusteluissa, joissa keskivertokatsojat yleensä moittii elokuvan psykopaattia "epäuskottavaksi", "vanhentuneeksi" ja "tylsäksi".

Joku Hannibal Lecter esimerkiksi on enemmän velkaa Fritz Langin Mabuselle ja miljoonalle muulle sarjakuvapahikselle kuin millekään oikealle sarjamurhaajalle.

abneri
Käyttäjä
319 viestiä

13.07.18 klo 17:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sälekaihtimia pitää AINA levittää sormilla kun katsotaan ulos seuraako/valvooko joku kyseistä henkilöä.

Tämä tehdään ilmeisesti vain sen takia että seuraajat ymmärtävät paljastuneensa..

Dekkari
Käyttäjä
214 viestiä

13.07.18 klo 19:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko joku muu huomannut tällaista asiaa? Oletetaan että elokuva esimerkiksi sijoittuu vuoteen 2003 ja on tehty 2013, niin elokuvassa on kaikkea mitä yleisesti ottaen ollut viellä 2003?

Olen huomannut että tällaista esiintyy elokuvissa jotka sijoittuvat vaikka 5-10 vuoden päähän tapahtumasta, josta elokuva kertoo. Esim. Yleensä tämä näkyy siinä että elokuvassa on autoja, joita ei elokuvan tapahtuma-ajalla ollut olemassakaan. En tiedä häiritseekö tämä loppujen lopuksi kuinka paljon, mutta realistisuus voi kärsiä.

Kun taas puhutaan elokuvista, joissa halutaan esittää, jotain ajankuvaa, näissä asioissa ollaan tarkempia, tosin näissä elokuvissa on nimenomaa tärkeää esittää juuri vanhaa ja mennyttä aikaa.

Miihkali
Moderaattori
2454 viestiä

13.07.18 klo 19:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kauhuelokuvissa autistit eivät oikeasti ole sairaita, vaan heillä on yhteys korkeampaan tietoisuuteen. Muissa elokuvissa autismi tarkoittaa lievää ujoutta ja hellyyttävää suorapuheisuutta, sekä tietysti huippuälykkyyttä. Vakavampia oireita se ei yleensä aiheuta.

Dekkarin viestiin nokitan hauskalla anekdootilla. Michael Moorcockin Viimeisten aikojen valtiaiden päähenkilö keräilee viktoriaanisen ajan antiikkia. Hänen kokoelmansa helmiin lukeutuu digitaalikello, joka on valmistettu 1800-luvulla – tai kenties hieman myöhemmin.

Brutus
Käyttäjä
748 viestiä

13.07.18 klo 20:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ole kyllä koskaan kiinnittänyt tuohon dekkarin pointtiin huomiota, mutta kaikenlaiset ei-niin-tarkat tulevaisuudenkuvitelmat on yleensä vähintään yhtä viehättäviä ja hupsuja. Yksi omista suosikeista on edelleen kasarisarja Max Headroomin kuvaama uuden vuosituhannen tieteismaailma, jossa Commodore 64 ja Apple II on edelleen normaalissa arkikäytössä.

Miihkali
Moderaattori
2454 viestiä

13.07.18 klo 20:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpä tiedä, onko tuo nyt niin kamalaa. Ennustaminen on kuitenkin tunnetusti hankalaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen. Harvemmin tieteisfiktio edes pyrkii aidosti kertomaan tulevaisuudesta vaan nimenomaan omasta ajastaan, mutta kärjistäen fiktionalisoidussa ympäristössä. Realismin sijaan keskeistä on fiktion kyky tarjota sisäisesti koherentti maailma.

Vastaavasti menneisyyteen sijoittuvien elokuvien anakronismeilla on merkitystä vain, jos joku ne huomaa (eikä välttämättä sittenkään, jos elokuva itsessään on hyvä). Katsojien enemmistölle antiikin kolmisoudut ja 1500-luvun goottilaiset haarniskat ovat ihan yhtä ”keskiaikaisia”. Riittää, ettei mukana ole ruutia tai sisäänrakennettuun voimanlähteeseen perustuvia koneita.

Pelimies
Käyttäjä
353 viestiä

14.07.18 klo 23:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja Hannibalista puheenollen, Hannibal ja muutama muu Thomas Harris luoma hahmo ovat saanneet inspiraatiota tosielämän henkilöistä, koska ennen kirjailijan uraa Harris työskenteli rikostoimittajana.

Esimerkiksi Brian Coxin Hannibal Manhunterissa perustuu Skotlatilaiseen sarjamurhaaja Peter Manueliin, Hammaskeiju taas pohjautuu löyhästi BTK Killeriin, Buffalo Bill Ed Geiniin ja Jack Crawford FBI-agentti John E. Douglasiin.

Brutus
Käyttäjä
748 viestiä

15.07.18 klo 01:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Sormusten herran örkit on saaneet inspiraationsa Tsingis-kaanin mongoleista, jo aiemmin mainittu Fritz Langin 30-luvun Mabuse Hitleristä ja Heath Ledgerin Jokeri Mabusesta. Yliampuvaa fiktiota yhtä kaikki.

Ne Thomas Harrisin kirjat ei muutenkaan ole mitään pienen hifistelijäporukan kuivaa ja tylsää true crime -huttua vaan silkkaa massoille suunnattua "tositapahtumista ammentavaa" dramatisoitua ja jännittävää rikosfiktiota. Todellisuudessa suurimmalla osalla sarjamurhaajistakaan ei välttämättä ole mitään kiinnostavaa persoonallisuutta tai hallitsematonta väkivaltaimpulssia kummempaa motiivia niin kuin niissä kirjoissa ja leffoissa aina.

Hannibal Lecterin hahmo muistetaan yleensä mainita ensimmäisenä kun epäuskottavimpia elokuvien sarjamurhaajia listataan (esim [www.maxim.com]). Kyseessä on periaatteessa perinteinen James Bond -tyyppinen älykäs ja sivistynyt superpahis, joka nyt vain sattuu olemaan sarjamurhaaja.

Ettei mene ihan kokonaan off-topiciksi niin yksi aiheeseen liittyvä klisee Hollywood-leffoissa on, ettei psykopaatti yritä koskaan esittää heikkoa, itke tai vakuuta syyttömyyttään edes kiinni jäädessään. Tämähän on tosielämässä täysin normaalia psykopaatin manipulaatiota, tuttu mm. kotimaisen sarjakuristajan tapauksessa ja nähdään myös Fritz Langin M - kaupunki etsii murhaajassa.

Joku
Käyttäjä
1062 viestiä

26.07.18 klo 14:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ostin tänään divarista Outi Heiskasen kirjan "Outo lempi - triviakirja elokuvan ystäville". Siinä näky olevan aika paljon kaikkia hauskoja kliseitä. Täytynee skriivailla tänne joskus kun tota innostuu lukemaan.

Miihkali
Moderaattori
2454 viestiä

20.08.18 klo 17:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vangittu petoeläin pääsee väistämättä karkuun. Se on aina nälkäinen ja suosii ihmislihaa. Jos hirmu on tarpeeksi iso, se nauttii myös maamerkkien ja suurten rakennusten murskaamisesta.

Vuoteenoman vanhuksen tukehduttaminen tyynyllä käy nopeasti ja ääneti. Paraskaan kuolinsyyntutkija ei erota lopputulosta luonnollisesta kuolemasta.

Keskustelut