Leffakliseet

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffakliseet

04.08.17 klo 16:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Historiallisessa jenkkileffassa miehistä sankaria odottaa kotona aina kaunis nainen ja rohkea lapsi. Ensimmäisenä tulee mieleen Gladiaattori, jossa Connie Nielsenin ja sen pitkätukkaisen pojan ainut tehtävä taisi olla näyttää hyvältä.

JustinHenryFan

02.09.17 klo 14:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puhelinten ja puhelujen pito-toiminto käsikirjoitetaan elokuvaan vain, jos kömpelö päähenkilö ei osaa käyttää sitä ja vahingossa lipsauttaakin jotain arkaluontoista/noloa tai tärkeää väärälle vastaanottajalle. Kaikissa muissa tilanteissa päähenkilö lopettaa puhelun toisen kanssa ensin. Mutta jos pitoon erehtyy puhelun pistämään, niin pieleenhän se menee. Aina.

02.09.17 klo 19:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Perinteisiä kuolinkohtauskliseitä:

- Jos elokuvasta löytyy joku esine, yksityiskohta tai vaikka musiikki, joka vilahtaa aiemmassa iloisessa kohtauksessa, sitä yleensä käytetään kuolinkohtauksessa muistuttamaan aiemmasta onnesta.

Esim.

- Jos tarina kertoo nuoresta parista ja traagisesta rakkaudesta, kuolin- tai hautajaiskohtauksen taustalla soi yleensä variaatio aiemmassa romanttisessa kohtauksessa soineesta kappaleesta. Esim. Titanic.

- Jos tarina kertoo isän kuolemasta, isän kuolinkohtauksessa soitetaan taustalla variaatio aiemmin nähdyssä isään liittyvässä iloisemmassa kohtauksessa kuullusta musiikista. Esim. Leijonakuningas.

etc...

- Elokuvissa ihmiset aina kaunistuvat kuollessaan.

- Todella kliseisessä toimintajännärissä aseet on varattu pahiksen rivimiesten teloittamiseen ja itse pääroisto tiputetaan pilvenpiirtäjästä tai lentokoneesta, useimmiten hidastettuna.

05.09.17 klo 21:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos kostoelokuvassa henkilö joka alkaa kostamaan on päähenkilö, hän onnistuu siinä aina.

Lisäksi tämän tyyppisissä kostoelokuvissa on typeränä piirteenä juurikin tuo aikaisemmin mainitsemani tapa, jossa jostain perushenkilöstä tulee yhtäkkiä tappokone ja pian tapetaan
useita henkilöitä. Sellainen epärealistisuus häiritsee, varsinkin kun tapettavat ovat miltei jotain mestaririkollisia.

Ainut kostoelokuva, jossa ei ole näin, on lainkuuliainen kansalainen (2009), mutta siinä kostaja ei ole varsinainen päähenkilö.

06.09.17 klo 17:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

- Jokaisessa kunnon toimintaleffassa pahiksen kätyrit hyökkää sankarin kimppuun aina herrasmiesmäisesti yksitellen.

- Samat kätyrit joko a) kuolee tai b) halvaantuu täydellisesti sankarin jokaisesta pienemmästäkin lyönnistä.

- Kaikki toimintasankarit luodit osuu aina pikkunilkkeihin ja ne tappaa aina yhdestä. Kukaan ei koskaan vahingoitu tai jää kitumaan vaan kuolee yleensä välittömästi.

- Kunnon toimintapahiksella on aina persoonallinen oikea käsi, joka ottaa vähän enemmän osumaa kuolematta. Tuttu tyyliin kaikista James Bondeista ja John Woon leffoista.

- Pikkunilkit ampuu aina ohi. Vaikka minkälainen armeija ja ryntsesterit, yksikään luoti ei koskaan osu päähenkilöön.

- Toimintasankarin aseissa on aina loputtomasti luoteja. Paitsi silloin kun vastaan astelee itse päänilkki, aseet menevät yhtäkkiä epäkuntoon ja loppu ratkeaa yleensä tappelemalla nyrkein.

- Ainut toimintasankaria vahingoittava hahmo koko leffassa on pahis tai pahiksen oikea käsi. Rivimiehet on elokuvassa tarkoitettu pelkästään sankarin niitettäväksi.

- HYVISSÄ toimintaleffoissa on lähes aina tilanne, jossa toimintasankari on alakynnessä, saa vähän itse osumaa tai osoittaa muuten inhimillistä heikkoutta, mutta nousee lopulta vaikeuksien kautta voittoon. Ainakin James Cameronin Terminaattoreissa, ensimmäisessä Die Hardissa ja kolmessa ensimmäisessä Indiana Jonesissa on tällainen kohta. Kristallikullien valtakunnassa ei.

- Ennen wanhaan toimintaleffojen naishahmot oli äksönmiehelle henkinen tuki, romanttinen kiinnostuksen kohde tai pulasta pelastettava neitokainen. Toisinaan emäntäkin temmattiin mukaan toimintaan, muttei aina.

- Nykyään toimintaleffojen naisten on oltava voittamattomia kovanaamoja, jotka eivät koskaan joudu pulaan tai ota osumaa vastaan, koska vallitseva poliittinen korrektius ja vahvat itsenäiset naiset. Luc Bessonin Lucy on tästä täydellinen esimerkki. Koko leffa on pääosin tylsä kuin mikä, koska pääosassa heiluvalle toimintanaiselle ei ole viitsitty kirjoittaa minkäänlaisia heikkouksia.

06.09.17 klo 18:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Kristallikullien valtakunnassa ei.

Osuva nimitys tuolle elokuvalle!

Bataatti

13.09.17 klo 21:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

-Kun joku yllättävä hahmo tulee autosta pois, niin ensiksi näytetään vain jalat auon oven alta.
-Kun leffan sankari kohtaa vanhan kaverin, jota ei ole nähnyt vuosiin, niin siitä kaverista on tullut tosi pahis ja/tai kuolee elokuvan lopussa sankarina.

01.10.17 klo 15:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juominen ja syöminen kovan janon/nälän sammuttamiseksi :

Autiomaassa harhaillut kun saa käsiinsä pelastajilta kenttäpullon tai minkälaisen
juoma-astian tahansa niin 80% juomasta lonataan pitkin rinnuksia.

Luulisi että juomaa pitäisi sen verran arvokkaana siinä tilanteessa että hyvinkin tarkasti käyttäisi
joka pisaran hyödyksi mutta ei,suu auki ja käsivarren mitan päästä juoma-astia nurin suuta kohti.

Varsinkin 60-70-luvun Westerneissä tämä on vakiokäytäntö,vähintään puolet vedestä kuolataan suupieliä pitkin rinnuksille.

Syömisessä taas näyttää Hamsteri-tekniikka olla se nälkäisten käyttämä tapa.

Ruokaa ei nielaista vaan sitä tungetaan turpaan posket pullottaen niin paljon kun vain saa sormilla ahdettua.

Toisaalta,ravintoloissa ja baareissa kun tavataan niin kukaan ei ikinä syö eikä juo tilaamaansa ateriaa loppuun vaan aina pöydästä joudutaan lähtemään ennenkuin annos on puolivälissäkään..

Kauheeta tuhlausta.

02.10.17 klo 13:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juron Suomalaisen silmään pistää kauhu-ja thrillerileffoissa yleinen "klishee" :

Perhe muuttaa työn/työnpuutteen/perinnön/lapsen ongelmien takia kauas uuteen paikkaan.(Lapset kiukuttelee vastaan.Aina.)

Perillepäästyä ja jo siinä muuton aikana kutsutaan väkeä kylään,illalliselle tai vaan oluelle sinne uuteen kotiin.

Yleensä tietysti täysin uppo-outoja uusia naapureita tai sitten väkeä jommankumman uudelta työpaikalta.

Kuka helvetti siihen helvetillisen muuttostressin päälle vielä alkaa väkeä kestitsemään???
Eikö muka muuten olisi tarpeeksi tekemistä?

Kyllä Suomalainen mies saisi psyykkisen shokin jos koko päivän huonekalu/tavarariuhtomisen jälkeen pitäisi näyttää maireaa naamaa vaimon työkavereille ja keskustella fiksusti outojen ihmisten kanssa..

Hyi helevetti,kauhiaa kirutusta olisi se.

11.10.17 klo 12:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos työkaverit ovat hyvissä väleissä, he ovat myös vapaa-ajallaan parhaita ystäviä.

16.10.17 klo 22:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itseä ärsyttää elokuvissa jonkin verran silmät kiinni kuoleminen, koska ihminen tietääkseni kuolee silmät auki, koska luomet ovat lihakset ja ihmisen kuoleessa kaikista lihaksista lähtee "jännitys" tietääkseni. Ymmärrän kyllä että silmät auki kuoleminen on paljon kolkomman näköistä ja näytellynä vaikeampaa, mutta itselle tulee suorastaan typerä olo kun elokuvissa joku kuolee silmät kiinni.

Yleensä viellä ruumis on täysin puhdas vaikka olisi ammuttu/puukottettu useasti. Kuolessa muistetaan laittaa suukin kiinni. Semmoista.

Toinen mikä ärsyttää on jossain sarjoissa seksin harrastaminen alusvaatteet yleensä rintaliivit päällä. Tämä herättää minussa kysymyksen: miksi?

Tietääkseni kovin monet ihmiset eivät harrasta seksiä noin ja ymmärrän kyllä että esim. k-12 elokuvissa tai sarjoissa ei välttämättä voida paljaita rintoja näyttää, mutta voisi tuon paremminkin hoitaa. Laittaisi esim. ison peiton miehen ja naisen päällä tai leikkaisi vaikka koko seksikohtauksen. Mielestäni jos jossain elokuvassa on tuollainen kohta, niin olisi paljon mukavampaa jos koko kohtausta ei olisi, koska tuosta tulee lähinnä vaivaantunut olo.

17.10.17 klo 03:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muutama klassista ranskalaisklisettä:

- Ongelmanuoret ovat aina vain väärinymmärrettyjä kultapoikia.
- Muukalaiset ja kulkurit ovat aina romanttisia hahmoja.
- Vanhemmissa ranskalaisissa elokuvissa tupakoidaan paljon. Yleensä rööki menee huuleen aina romanttisella tai muuten vain sopivalla hetkellä.
- Jokainen hahmo on aina rakastunut johonkin. Esim. Jean Cocteaun Orfeuksessa päähenkilö on rakastunut salaperäiseen naiseen, salaperäisen naisen autokuski on rakastunut päähenkilön kihlattuun ja päähenkilön kihlattu on rakastunut päähenkilöön. Lopussa päähenkilöön rakastuu palavasti myös salaperäinen nainen itse!

17.10.17 klo 20:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuu on aina täysi, tarvittaessa monta yötä peräkkäin. Se nousee pimeän tultua, on lakipisteessään koko yön ja laskeutuu ennen aamua. Missään tapauksessa se ei ole päiväsaikaan näkyvillä.

18.10.17 klo 18:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos pieni ryhmä päähenkilöitä taistelee isoa vihollisjoukkoa vastaan, voiton saavuttaminen on rutiinia. Vasta sitten, kun vastassa on yksi tai maksimissaan kaksi pahista, tilanne on aidosti vakava.

Vanhemmissa kiinalaisissa kung fu -elokuvissa näkyy jännä kulttuuriero. Länsimaisissa elokuvissa tykätään asetelmasta, jossa yksi voittamaton heeros selviytyy uskomatonta ylivoimaa vastaan samalla kun ystävät yksi kerrallaan putoavat ympäriltä. Kiinalaisissa leffoissa sen sijaan päähenkilö kokoaa seikkailun kuluessa ympärilleen uskollisten liittolaisten joukkion, ja lopussa he joukolla tuhoavat yhteiset vihollisensa. Varsinainen pääpahis ilmestyy usein tarinaan vasta aivan viime hetkellä, ilman että häntä on edes mainittu aiemmin. Helposti lopputaistelussa voi olla todella epäreilulta tuntuva asetelma, esim. viisi hyvistä yhtä pahista vastaan. Näin alleviivataan vihollisen vaarallisuutta ja samalla korostetaan ystävyyden arvoa.

Tämähän on itse asiassa tyypillisempi kaava myös eurooppalaisessa kansanperinteessä. Yksittäiseen sankariin keskittyvä kerronta on uudemman tuotekehittelyn tulosta, ja varmaan osaltaan seurausta siitä, että elokuvassa ison hahmojoukon sisäistä elämää ei voi kehitellä kovan syvälliseksi, ei ainakaan yhtä helposti kuin kirjallisuudessa.

Kiinalaisissa elokuvissa on muuten myös hauska toistuva juonikuvio, jossa naispuolinen hahmo naamioituu nuorukaiseksi. Sankariseurueen muut jäsenet eivät huomaa mitään, vaikka yksi heistä on tyrmäävän kaunis ja puhuu oktaavia muita korkeammalta. Länsimaisille katsojille harmaita hiuksia aiheuttaa se, että asiaa ei yleensä selitellä mitenkään, vaan se pitäisi hoksata siitä, että nainen on pukeutunut perinteiseen miehen asuun - joka tietenkin Suomessa kasvaneelle näyttää täsmälleen samalta kuin muidenkin naishahmojen asut.

Vielä yksi kung fu -klisee tuli mieleen. Usein hahmot matkustavat elokuvan aikana paljon. Jos itse matka ei ole juonen kannalta olennainen, paikasta toiseen siirrytään hyppäämällä tasajalkaa taivasta kuvaavan kameran yli. Muussa tapauksessa he kävelevät metsäpolulla ja saapuvat aina välillä kylään, jossa he käyvät lyhyen taisteluun odottavia pahisten kätyreitä vastaan ja saavat mukaan uuden liittolaisen. Sitten lähdetään taas kävelemään sitä samaa metsäpolkua. Minkäänlaisia varusteita, ruokatarvikkeita tai edes aseita ei tarvitse vaivautua raahaamaan mukana. Jos metsässä tulee joku vastaan, hän yksinkertaisesti istuu polun varressa tekemättä mitään.

18.10.17 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miihkali on todella Kung-Funsa katsonut. Ja sisäistänyt!

20.10.17 klo 11:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jalkaisin tapahtuvissa takaa-ajotilanteissa pahikset pysähtyy aina just siihen sankareiden viime hetkellä sukeltaman piilopaikan eteen.
Joko neuvottelemaan hajaantumisesta ja siitä kuka lähtee mihinkin suuntaan etsintää jatkamaan.
Tai vaan huutamaan että "Turhaa muuten juoksette,me kyl teiät löyetää vaikka Hangosta" (?)

Viimeksi paikalle jäänyt,muille etsintäsuunnat osoittanut Pääpahiksen kakkosmies,Tosi.Kova.Pahis.( T.K.P.) on juuri lähtemässä omaan suuntaansa kun sankareilta pääsee pienenpieni yskäisy,soran rasahdus,puhelimen piippaus tai muu hiljainen ääni jonka T.K.P tietysti kuulee ja kääntyy pyssy ojossa sitä piilopaikkaa hitaasti lähestyen..

Mutta just ennenkuin hän nostaa sankareita peittävän roskalavan kannen / pressun / viltin / pahvilaatikon / ison viidakkokasvin lehden,joku kätyreistä palaa kutsuen T.K.P:tä tulemaan katsomaan jotakin joka vihjaisi pakenijoiden menosuunnan. "You gotta see something!"

Sitten se tyhmin osuus: T.K.P. tuijottaa epäilevästi sitä muutaman metrin päässä olevaa,mitälie roskalavaa tai pressua jonka alla ne pakenijat piilottelee.

Mutta sensijaan että käyttäisi 2 sekuntia askeleen ottamiseen ja vilkaisuun onko siellä todella ketään piilossa, T.K.P tuijottaa..tuijottaa..tuijottaa kulmat kurtussa sitä piiloa..Mutta kääntyy sitten hitaasti kätyrin suuntaan kuuntelemaan tapahtumaselostusta.

Tosin vilkaisee epäillen moneen kertaan olkansa yli sitä piilopaikkaa kohti,kunnes laittaa pistoolinsa kainalokoteloon ja lähtee kätyrin kanssa poispäin.

Ja piilopaikassa pakenijat huokaisee että "Se oli lähellä.."

Ai niin,siellä piilossa ollessaan jotakin täytyy aina huomauttaa
( Naista,yleensä.Tai koomista sivuhahmoa. ) että " SSHHH, Nyt hiljaa!"
Ihan niinkuin se ei itse sitä tajuaisi.

Yleensä tosin tuossa piiloutumistilanteessa Naisen suu peitetään heti suosiolla kämmenellä.

20.10.17 klo 17:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä on yleisempää televisiosarjoissa (erityisesti saippuasarjoissa). Juonikuvio jossa entinen esim. alkoholisti on lopettanut juomisen, mutta aloittanut taas uudestaan, niin että pystyy piilottamaan sen lähipiiriltään, niin jossain vaiheessa lähipiiri tulee onnittelemaan ja sanoo esim. jotain "kyllä me tiedettiin että sä pystyt siihen" ja alkoholisti on vaivaantuneen näköinen. Yleensä tämä johtaa siihen että alkoholistille tulee paha omatunto tai hän murtuu heti ja huutaa lähipiirilleen tyyliin: "Ei! En mä pysty lopettaa mun juomista!" Tiedä sitten olisiko oikeasti tuollaista vai ei, mutta juonikuvio ottaa päähän.

Toimintaleffoissa (erityisesti vanhoissa) oli/on yleensä sellainen klisee, että autot räjähtävät kun niihin ammutaan pari luotia eli sellainen bensaräjähdys, että autosta tulee sekunnissa lieskameri ja lieskat lyövät kaikista ikkunoista. Toinen oli kanssa sellainen että auto kääntyy katolleen ja syyttyy palamaan tai räjähtää. En tiedä pystyykö tuota mitenkään loogisesti selittämään.

20.10.17 klo 20:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käsikranaatit ja dynamiitti räjähtää kans ihan törkeellä bensalieskalla, vaikka jokainen mistään vähääkään ymmärtävä tajuaa, ettei näin ole oikeasti. No, elokuvat on elokuvia.

21.10.17 klo 00:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jokaisessa tosi höhlässä toimintaleffassa ilkeä pääpahis lahtaa omia kätyreitäänkin ihan vaan ilkeyttään. Jopa Samurai Cop ja Miami Connection teki tämän, samoin Hollywoodin persraiskattu versio 47 Roninista.

21.10.17 klo 13:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos joku henkilö joutuu sairaalaan syystä tai toisesta ja hoito ei mene ihan putkeen, omaiset syyttävät sairaalan henkilökuntaa, ensihoitajia tai lääkäriä, ammataidottomuudesta.

Ihan sama vaikka henkilö olisi löydetty useita tunteja esim ampumavälikohtauksen jälkeen kymmenen luodinreikää kehossa ja jäänyt henkiin esim. vyötäröstä alaspäin halvaantuneena, niin siitä huolimatta syytetään sairaalan henkilökuntaa.

Jos syyttelijät ovat varakkaita ja ylimielisiä, niin silloin henkilökuntaa uhataan oikeuidella. Esim pystyn kuvittelemaan miten pukumies tulee sanomaan tyyliin: "Tiedän hyvän juristin ja joudutte kaikki oikeuteen (viittaa sairaalaan) " tai "Puhuin juristilleni ja teitä vastaan nostetaan juttu"

Yleisesti ottaen nämä syyttelijät eivät ole "hyviksiä" elokuvissa/sarjoissa.