Leffakliseet

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffakliseet

19.02.17 klo 17:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ai joo,pääosan esittäjä on hirveessä tikissä vaikka elää roskaruualla ja kahvilla.

21.02.17 klo 21:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Batman:in esillekaivama Leffaklisee-arkisto oli kyllä mahtava.
Hauskoja ja oivaltavia bongauksianne oli ilo lukea.
Parhaasta päästä oli:
"Poliisitutkinnan aikana on ainakin kerran poikettava strippiluolassa".
Lisäisin vielä että kyttäkaksikon nuorempi,"By the book"-osapuoli käyttäytyy kuin ei olisi ikinä paljaita tissejä nähnytkään.
Ja että jos baarimikko on
-A: Nainen,hän tuntee heti valokuvasta uhrin ja antaa kullanarvoista tietoa kyttäkaksikolle.Ja flirttailee toiselle heistä.
-B. Mies.hän vilkaisee kuvaa ja ilmoittaa ettei ole ikinä henkilöä nähnytkään.Jolloin sankari nappaa kraivelista kiinni ja uhkailun jälkeen(partainen ja isokokoinen) baarimikko neuvoo poliisit seuraavaan paikkaan lisätietoja hakemaan.

Horsmankukka

22.02.17 klo 10:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

- Vihkivalassa sanotaan se "Jos jollain on jotain tätä liittoa vastaan..." -juttu vain jos joku aikoo vastustaa sitä.

- Teinileffoissa/sarjoissa vaikka olis kuinka anorektikko tai fit niin siideriä ja viinaa voi kuitenki aina kitata rajattomasti

26.03.17 klo 14:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Flunssan kynsissä aloin selailemaan Netflixin tarjontaa ja aloitin Poltergeistin uusintaversiolla.Tässä pisti silmään varsinkin jenkkileffoissa järkyttävän yleinen,typerä klisee: Kirjan kirjoittaminen.
Miksi helvetissä kaikki ovat aina kirjoittamassa kirjaa??
Rahaongelmat johtuvat aina siitä että kirja ei etene mutta töihinkään ei voi mennä koska..kirjoittaa kirjaa.
Tai joltakulta lähtee henki ettei paljastaisi kirjassaan hirmuisia salaisuuksia.
Ja varsinkin eläköityville opettajille/tutkijoille aina mainitaan että "Nyt sinulla on aikaa aloittaa/jatkaa/viimeistellä kirjasi"..
Puolet näistä kirjailijoista saa sitten teoksensa aikaiseksi,leffan lopussa kohtaus kirjakaupasta jossa näyteikkunassa on pöydällä iso kirjatorni ja mainos "Vuoden bestselleristä".
Tai allekirjoitustilaisuus jossa kirjaan nimmaria tulee hakemaan leffan (sittenkin jotenkin eloonjäänyt) Pahis.
Puolet taas kirjoittaa kirjansa tärkeine paljastuksineen mutta tuumittuaan asiaa deletoi tekstinsä.(Tai polttaa paperit takapihalla tynnyrissä.Illalla.Ehdottomasti illalla.)
Mutta joo,tukossa olevia kirjailijoita on leffoissa ihan liikaa..

27.03.17 klo 13:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kauhuleffaklisee pahimmasta päästä :
Peruuttelu.
Kävellään takaperin Pahista/Monsteria peläten.
Oltiin sitten pimeässä metsässä,
pimeässä (mieli)sairaalassa,
pimeässä tutussa talossa tai
pimeässä oudossa talossa,
niin selkä menosuuntaan kuljetaan,samalla itkua tuhertaen ja joka narahdusta ja kolahdusta helvetisti pelästyen ja kiljahtaen.
(Kompastuukohan uhri siinä takaperin kulkiessaan..?)
Jos kissa ei osoittaudu melun lähteeksi niin sen aiheutti pakenijan tuttu joka pimeydestä kurkottaa koskettamaan häntä puhumatta mitään.
Tästä shokista kun selvitään ja tämä tuttu saa pakenijan vakuutetuksi
ettei ole enää mitään pelättävää niin välittömästi sen jälkeen Tutulta revitään henki pois näyttävällä tavalla Pahiksen/Monsterin toimesta.
Ja se alkuperäinen pakenija pudottaa käsistään tässä vaiheessa avaimet/aseet/panokset/muun tarpeellisen.
Nyt muuten seuraa se hetki jolloin olisi mahdollisuus karata vähä helevetin pitkälle mutta valitaankin vaihtoehto B :
Illistele paikan päällä pari minuuttia tuttavan saadessa surmansa,lisäksi huuda tai muuten herätä Pahiksen/Monsterin huomio..Pakene taas-Hiivi peruutellen-Peruuttele Pahis/Monsterin syliin..
Jne,jne..(Tuttava ei kuollutkaan,ja sillä on mukana ne pudotetut tarvikkeet..)

27.03.17 klo 17:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanha klassinen takaa-ajo -klisee. Piirretyissä lyhäreissä on kyse aina jonkinlaisesta kissa ja hiiri -leikistä, aina. Tämä siitä syystä että takaa-ajossa pysytään koko ajan liikkeessä, siihen on helppo keksiä vauhdikasta komediaa ja meno pysyy muutenkin mielenkiintoisena ilman erillistä tarinaa. Omasta mielestä ei mikään huono klisee ollenkaan.

27.03.17 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lapsille suunnatuissa näytelmäelokuvissa on usein kohtaus, jossa jokin esine pomppii tai muuten vain vipeltää vauhdikkaasti aiheuttaen hassunhauskoja törmäyksiä. Usein tämä on pallo tai vastaava, joka on lähtenyt kimpoilemaan eestaas. Vauhdin hurmaa alleviivataan kuvaamalla pällistelijöitä, jotka heiluttavat päätään ylös alas tai vasemmalta oikealle kiihtyvällä tahdilla. Samalla kuuluu boing—boing—boingboing—boboboboboing tai vastaava ääniefekti.

22.04.17 klo 22:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Die Hardin kohtaus jossa Al poikkeaa eka kerran Nagatomi-tornissa haistelemassa tilannetta ja valevartijan toiminta nostaa esille makoisan tuplakliseen:
Jos tv:stä tai radiosta tulee urheilua niin jonkun on mainittava että:
A : Hän on lyönyt vetoa lopputuloksesta / voittajasta ja
B : Hän on häviämässä vedon.

22.04.17 klo 22:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Samaan syssyyn laitetaan toinen usein toistuva ja ainakin itseäni ärsyttämään alkanut klisee:
Oven aukaisu katsomatta siihen suuntaan
Eli ovikellon soidessa varsinkin pahiksilla on outo tapa aina kroplata ovea auki ja
samaan aikaan keskustella olkansa yli muualla talossa olevien kanssa.Koska pitsakuskihan sieltä vaan on tuomassa tilauksia..
Tämä antaa ovella olevalle sankarille oivan tilaisuuden leipaista pahista huolella nekkuun tai tuupata pyssynpiippu lopulta kääntyvän pahiksen kitarisoihin/otsaan/silmään.Ja näyttää etusormella että "SSHHHHH.."
Sankarin ovelle jos koputellaan niin siellä on kirje tai paketti oven edessä.
Minkä sankari huomaa vasta hämmentyneen ympärillekatselun jälkeen ovea sulkiessaan,viime tingassa.

22.04.17 klo 22:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Wanha klassinen kasarihimo-klisee: Aina kun joku hahmo himoaa jotain, esim. autoa, hot dogia, rahaa, seksiä ym. niin taustalla alkaa soida Yellon Oh Yeah [www.youtube.com]. Tämä klisee on peräisin elokuvasta Vaihdetaan vapaalle Ferris. Useimmille tämä on varmaan tutumpi Simpsonien Duffmanin tunnarina/hokemana.

08.05.17 klo 07:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kanavapujotellessa tuli eteen C Morella alkava Mothers day,Jennifer Anistonin tähdittämä komedia (?) Minuutin verran katsonut ja leffassa pikkupoika juoksee äitiään kutsuen sisälle,Äiti-Jennifer kehoittaa rauhoittumaan ja ottaa laatikosta inhalaattorin..
Tämä sitten riittääkin.
Mikä vittu siinä on että leffoissa ei voi olla TERVEITÄ lapsia ?
Ymmärrän kyllä että maailmassa on allergikkoja ja astmaatikkoja mutta silti..
Ylikäytetty draamanhakutapa elokuvissa.

Ben Turpin

10.05.17 klo 19:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi klishéé leffoissa ja tv-sarjoissa (johon viimeksi kiinnitin huomiota katsoessani pitkästä aikaa The Untouchables -epookkijännärin) on oikeudenkäyntiä valvova tuomari, joka vaikuttaa aina olevan täysin kyrpiintynyt työhönsä. On kyseessä sitten mikä tahansa murha, ryöstö tai henkinen pahoinpitely, tuomari nojailee poskeensa, jakaa huokaillen puheenvuoroja ja keikkuu tuolillaan.

En ole ikinä ollut oikeudenkäynnissä, en Suomessa saati ulkomailla, joten en tiedä onko vittuuntunut ja väsynyt vasaranhakkaaja vain työhön liittyvä rooli. Että tuomioita jakava ihminen ei saa olla iloinen ja innostunut...? Lähin kosketus "tosielämän" tuomariin on minulla rajoittunut Judge Judy -viihdedokumenttiin, mutta suurta painoarvoa en sille osaa antaa.

(Tätä klisetta hieman horjutti Netflixistä katsomani hieno The People v. O.J. Simpson: American Crime Story -sarja, jossa näytettiin, kuinka tuomari Lance Ito (Kenneth Choi) riemuitsee tyttöystävälleen saatuaan Simpsonin jutun, ja sitten kymmenissä televisoiduissa oikeudenkäynneissä on toki tiukan asiallinen, mutta myös herkeämättömän kiinnostunut ja valpas, ja myöhemmin avoimen pettynyt, kun erinäisten sekamelskojen jälkeen on vaarassa menettää pestinsä.)

17.05.17 klo 08:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä on alkanut ärsyttämään sitte ihan helvetisti,ja taas rakastamaani kauhuleffagenreen pesiytynyt klisee:

Asian saaminen perille.

Nyt on elämän ja kuoleman ratkaiseva tieto,esim. Pahiksen henkilöllisyys,ilmoitettava Sankarille tai yleisemmin Sankarin läheiselle.
(Aviopuoliso/lapsuudenystävä/kollega tms,todennäköisesti tapetuksi tuleva..) Puhelimella siis hätäinen soitto ja JOS tavoiteltavan:

-Puhelimessa on virtaa.
-Puhelimessa on kenttää.(eikä katkeile sitten puhelun aikana..)
-Puhelin ei ole äänettömänä värisemässä pöydällä.

JA tavoiteltava henkilö todella vastaa puhelimeen niin asia etenee seuraavasti..:

"Halloo,Läheinen puhelimessa."

# Täällon Sankari,kuuntele,mullon tärkeetä asiaa! #

"Ai Sankari terve! kiva ku soitit mullaki o asiaa!"

# Odota,Läheinen,kuuntele,tää on tärke..#

"Joo tiäksää Mää olin yksis juhlis ja mua kakkatti siäl tiäräks kauheesti hehhehhhehh"

# KUUNTELE NYT HELVETISSÄ SÄ KUOLET PIAN ! ! ! ! #

"Joo kato nii mäki aattelin ku mää meni sit kato vessaa ja tuli nii iso kakka että se näky tutkassa kato hehhehheh"

# KUUNTELE TÄÄ ON TÄRKEETÄ SE TIETÄÄ KUKA SÄ OOT JA ON TULOSSA TAPPAMAAN SUT ! ! #

"Joo hehheh sillai se kakka tulee hehheh mut hei mun pitää mennä ny yksin pimeeseen yläkertaan ku sieltä kuulu joku narahdus,mä jätän tän puhelimen auki tähän pöydälle ja meen kulli kouras kattoon onksiäl joku kissa tai avoin ikkunaluukku puhutaa pia lisääMOI"

Ja perkeleesti ärsyttävämpää on se kun ei kasvotustenkaan saada asiaa perille vaan ollaan niin helvetin hengästyneitä tai muuten järjelliseen puheeseen kykenemättömiä ettei saada kuin hyödyttömiä välisanoja päkistettyä ulos,kolmatta varttia pidetään jotakuta käsivarsista kii ja :

..Kuuntele..

..Tää on tärkeetä..

..Me saatiin lisätietoja...

..Meidän pitää mennä..

..Me ollaan vaarassa täällä..

...Ne tietää...

..Me ei olla turvassa..

Jne,jne,jne..

Perkele.

03.06.17 klo 21:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Venäläiset palkkamurhaajat ovat aina kaljuja.

03.06.17 klo 23:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edelliseen lisätään vielä että likimain kaikki palkkamurhaajat on venäläisiä!

13.06.17 klo 10:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Moderneissa toimintaelokuvissa ja jännäreissä on aina hirvittävästi tietokoneita. En tällä tarkoita tietokonetehosteita, vaan sitä, että itse elokuvassa on valtava määrä tietotekniikkaa. Sankarien ja pahisten päämajat on täynnä nimettömiä pukumiehiä, jotka istuvat jäykästi rivissä tietokoneiden ääressä ja naputtelevat näppäimistöä tauotta. Seinät ovat valtavien kosketusnäyttöjen peitossa.

Konna tai hänen apurinsa on mestarihakkeri, ja häijynä juonena on kaapata tai kaataa jokin tietoverkko. Lisäksi on lähes aina kohtaus, jossa pikahakkeroinnilla joko aiheutetaan sankareille päänvaivaa tai pelastetaan heidät pulasta. Hakkerointi itse vastaa tyylilajin leffoissa jonkinlaista telekineesiä, jolla voidaan tarkkailla ketä tahansa missä tahansa, sulkea tai avata salamannopeasti mikä tahansa ovi, estää mitä tahansa autoa käynnistymästä jne.

01.08.17 klo 09:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tähän ei varmaankaan muut kuin metallitöistä perilläolevat kiinnitä huomiota mutta:

Metallityöt elokuvissa.

Tarkoitan lähinnä elokuvissa tapahtuvia pankkiryöstöjä ja joskus pelastustehtäviä,tai pakenemisia ties mistä kauhistuksen kanahäkistä.

Jo se pistää silmään että välineiden käytöstä ei hahmoilla yleensä ole "ammattilaisuudesta" huolimatta mitään hajua.
Paras ja tuskallisin esimerkki on Flashdancen alussa pääosanesittäjän ns.hitsaus..
Sen katsominen sattuu päähän,joka kerta.

Polttoleikkaus on hyvin yleinen tapa avata mitä tahansa metallirakenteita,eikä se aiheuta mitään vahinkoa lähellä/sisällä oleville jutuille. (Kassakaappien seteliraha,osakkkeet,salaiset kansiot (Heh..) tai jopa ihmiset vankiloissa,sukellusveneissä,kuljetuskonteissa..)

Asetyleenivoittoisen nokiliekin vieminen metrin päähän teräspinnasta aiheuttaa valtavan kipinäsuihkun ja tuossa tuokiossa on reitti valmis mihin sitten ikinä sitä tarvittiinkaan.

Lisäksi metallit ei juuri kuumene polttoleikkauksesta huolimatta vaan juurileikatusta aukosta pujahdetaan sisään kuin kärppä,ja tukeakin voi surutta ottaa reunoista ilman palovammoja.

No,korkeintaan leffan komediallinen sivuhenkilö älähtää että "Auts,toi on kuuma!"..

Automekaanikot leffoissa on toinen ammattiryhmä joiden suoritukset on useimmiten pakko vaan ohittaa olankohautuksella vaikka logiikkaosasto omassa päässä lyö hätästoppia pohjaan ja kysyy mitä kohtauksessa oikein tapahtui..

01.08.17 klo 17:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Romanttisissa elokuvissa mies ja nainen kohtaavat toisensa ensimmäistä kertaa aina kesken naisen itsemurhayritystä. Aina.

Dekkari

03.08.17 klo 12:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

En tiedä mainittiinko tästä jo, mutta itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että kun hyvikset ovat saaneet pahiksen ansaan ja pahis on jäänyt kiinni, niin joku on tappamassa pahiksen, niin silloin tullaankin toisiin aatoksiin ja päätetään viedä pahis poliisin huostaan. Sama homma on silloin jos hyvis on vaikka lyömässä, niin pahis on maassa ja hyvis on juuri lyömässä, mutta päättää olla lyömättä.

Kyseinen kuvio oottaa päähän joka kerta ja yleensä tuon poliisille toimituksen/muun viivyttelyn aikana pahis yleensä pääsee pakoon apureidensä avulla tai sitten niin, että osaa tiirikoida käsiraudat. Yksi juonikuvio on myös se että pahis jätetään yhden hyviksen vartiomaksi, joka on nainen, sillä aikaa kun muut lähtevät hakemaan poliisia. Joskus tämä tehdään, vaikka pahiksella tiedetään olevan apureita. Yleensä vartioimaan jätetty nainen on sellainen jolla ei ole mitään kokemusta aseen käytöstä ja tälle annetaan ase. Joskus nainen sanoo ettei halua, mutta yleensä mies sanoo ettei tämä voi tulla, koska: "ulkona on liian vaarallista". Joskus pahis saa jopa naisen taivuteltua vapauttamaan hänet.

Ja yleensä juuri ennen pahiksen tappoa joku sanoo: "Ei! Hän ei ole sen arvoinen"

Kun nään tämän tyyppisiä elokuvia tekee mieli lopettaa katsominen heti.

Pitää viellä lisätä sen verran että yleensä pahis on tehnyt jotain pahaa, tappanut hyviksen kavereita tai perheen. Ja hyvis vannonut tappavansa tämän, mutta viime hetkellä muutetaan mieltä.

04.08.17 klo 14:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos elokuvassa on raskaana oleva nainen, synnytys tapahtuu ennen elokuvan loppua, usein dramaattisen lopputaistelun aikana.