Leffakliseet

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffakliseet

Dekkari

09.02.20 klo 15:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vähänkään komediallisissa elokuvissa autossa tapahtuva suihinotto kuvataan niin, että ajossa oleva auto menee holtittomasti kaistalta toiselle.

Jokaisessa rikollisliigassa on vähintään yksi "gorilla" eli henkilö joka on kalju ja tatuoitu sekä omaa puunrungon paksuisen kaulan. Joskus gorilla omaa myös parran.

Gorilla ei kuitenkaan koskaan johda liigaa.

09.02.20 klo 15:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhoista 10- ja 20-lukujen länkkäreistä ja gangsterileffoista löytyy tyypillisesti tällainen perusklisee: jos päähenkilö on yrmy ja väkivaltainen antisankari, tarinassa on aina kaunis neito, jonka rakkaus lopulta käännyttää pahan pojan takaisin Voiman valoisalle puolelle. Konservatiivisemmissa tapauksessa paha poika löytää enkelimäisen morsiamensa lisäksi vielä uskonsakin.

Söpöä.

Linkous

10.02.20 klo 05:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Kun on elokuvia, jossa päähenkilö tai sivuhenkilö, joka ei juuri menesty ihmissuhteissa saa kuin ihmeen kaupalla unelmiensa kumppanin elokuvan lopussa, niin onko kukaan huomannut sellaista, että henkilö on miltein aina mies tämän tyyppisissä elokuvissa (varsinkin jos elokuvan mukaan henkilön huono menestys ihmissuhteissa johtuu tämän lihavuudesta).

Onko joku nähnyt elokuvan, jossa nainen olisi tämän tyyppisessä roolissa?

E: Elokuvan henkilö on miltein aina jotenkin kömpelö tai hölmö.

The Duff on ainakin tällainen.

10.02.20 klo 16:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vesku showssa dubattu Vesa Matti Loirin ääni gangsteri episodissa.

25.03.20 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli tuon viimeisimmän pelin läpipeluun jälkimainingeissa tällainen klassinen tarinankerronnallinen platoninen trooppi mieleen, jota näkee jatkuvasti leffoissakin.

Platonin filosofiassahan todellisuus jaetaan loputtomasti muuttuvaan ja epätäydelliseen aistimaailmaan ja ikuisten korkeampien ideoiden ulottuvuuteen. Esim. tämä havaittu teksti on vain yksi triviaali teksti muiden joukossa, mutta se heijastaa ikuista ja ajatonta tekstin ideaa. Platonistisessa maailmassa näitä ajan ja materian yläpuolella olevia ideoita pidetään olennaisempina kuin aistimaailman ilmiöitä.

Troopin kaksi eri variaatiota menee näin:

1. Sankari tavoittelee materian ja aistimaailman yläpuolella olevia ideoita, roisto pänvastoin vain materiaa.

Tämä on tuttu mm. Indiana Jones -leffoista, joissa Indiana Jones seuraa jotain omaa ihannettaan tai vilpitöntä tieteellistä uteliaisuuttaan kun taas ilkeille natseille kelpaa vain valta ja raha.

Yksi toinen viime aikoina näkemäni samanlainen leffa on Hell's Hinges, jossa villin lännen lainsuojattoman mittelöä rosvojoukosta ohjaa henkilökohtainen vakaumus ja omatunto kun taas lainsuojattomat ovat vain maineen ja mammonan perässä.

2. Sankaria tavoittelee ideoita, mutta myös pahalla on omat ylevät ideansa, joskin pahat sellaiset.

Tällainen löytyy yleensä eeppisistä tarinoista, joissa hyvää ja pahaa on tarkoituksella korostettu vähän ylikin. Yksi vanhimmista mitä muistan nähneeni on sellainen leffa kuin Tohtori Mabusen testamentti, jossa Fritz Lang pyrki tarkoituksella luomaan täydellisen pahan hahmon, jonka paha "idea" kylvää kauhua ja tuhoa vielä itse hahmon kuoleman jälkeenkin. Nolanin Batmanien Jokeri on ymmärtääkseni vähän samanlainen hahmo.

Sitten on tietysti Star Wars, jossa sekä hyvällä ja pahalla on omat "ideansa" ja oppinsa, joiden kummankin mestarit ovat hyvän ja pahan äärimmäisiä vastakohtia.

28.03.20 klo 16:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Videopeleistä puheen ollen. Kun elokuvissa pelataan tietokoneella, grafiikat ovat vuosimallia 2003.

Dekkari

28.03.20 klo 20:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen itse huomannut, että elokuvissa maaseutu kuvataan vanhanaikaiseksi. Esim. Ihmisten ainut puhelin on lankapuhelin viellä 2010-luvulla, Autot ovat poikeuksetta vanhoja, Kuvaputkitelevisiot ja luonnollisesti internet-yhteydellä varustettua konetta ei ole. Maaseuden asukkaat eivät myöskään pidä vieraista.

Pelimies

09.05.20 klo 22:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kodittomat pukeutuvat aina kuluneisiin ja törkysiin vaatteisiin. Myös koira kuuluu lähes aina kodittomien kiintövarustukseen edellämainittujen vaatteiden lisäksi.

10.05.20 klo 00:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämmöinen aikamme häiritsevä klisee on iskenyt silmään useammankin kerran viime vuosien uutuuksia selatessa.

Nihilistisyys, kaikenlainen toivottomuus ja kyynisyys on 2010-luvun lopun ja 2020-luvun alun cool ja muotijuttu leffoissa ja televisiosarjoissa. Trendiin kuuluu erityisesti vanhojen leffojen ja sarjojen rebooteissa ja remakeissa kuvata entiset suosikkihahmot mahdollisimman raadollisessa ja vastenmielisessä valossa, vääntää alkuperäisen teoksen utopistinen maailmankuva ja optimistinen sanoma jonkinasteiseksi sadistiseksi perversioksi, jossa aiemmin pasifistiset ja hyväntahtoiset sankarit tappavat pahiksia mahdollisimman graafisin tavoin tai kuolevat vain itse kurjina ja yksinäisinä kuin kulkukoirat.

Ensimmäisenä tästä tulee mieleen Star Trek: Picard, mutta jonkinasteisia väännöksiä samasta ilmiöstä löytynee vaikka kuinka paljon viime vuosilta. Itse olen jo täysin kyllästynyt koko juttuun, koska pelkkä harmaa ja iloton yrmyily ei sen alun shokeeraavuuden jälkeen tuo oikein mihinkään eskapistiseksi viihteeksi tarkoitettuun kunnollista lisäarvoa.