Leffakliseet

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffakliseet

13.03.19 klo 10:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mestari Tikku Turtles leffoista selkeästi saanut vaikutteita itämaisesta Kung-Fu, budo, jijitsu yms. Sonny Chiban kaltaisista mestareista näyttelyn ja taidon saralta.

13.03.19 klo 10:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olen aina elänyt siinä käsityksessä, että Turtlesien ydinajatus on peräisin Kurosawan Seitsemästä samuraista ja Tikun esikuva on Takashi Shimuran esittämä vanha samurai, mutta todellisuudessa Kurosawakin lienee vain yhdistellyt sikäläisiä perinteisiä soturin arkkityyppejä ja kliseitä teatterista ja kirjallisuudesta.

13.03.19 klo 11:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kurosawa pointin ja linjauksen voin myös hyväksyä nöyrin mielin. Voisi katsella Brutuksen arvosteluista, mitä muita itämaisia aarteita onkaan tarjolla katsottavaksi.

27.03.19 klo 15:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kun avaruusoliot hyökkäävät maapallolle, ne aloittavat valloitusretkensä New Yorkista. Kaikki joukot tuodaan maapallolle yhdellä kertaa ja samaan paikkaan. Reservejä ei ole, taktiikasta puhumattakaan. Myöskään taloudellisia tai geopoliittisia intressejä ei ole, vaan suunnitelmana on murskata mahdollisimman paljon autoja ja pilvenpiirtäjiä sekä aiheuttaa mahdollisimman suuret siviilitappiot.

Salainen, kaikkien aikojen voimakkain superase on selvästi ydinasetta tehottomampi. Yleensä se on jonkinlainen säde tai ohjus, jolla voi räiskiä panssarivaunuja ja pilvenpiirtäjiä. Vaihtoehtoisesti kyse on uudenlaiseen, nerokkaaseen reaktioon perustuva räjähde, jonka teho vastaa isoa perinteistä pommia.

Lapsuudessa arvokkaalla hetkellä saatu amuletti tai muistoesine ei koskaan katoa vahingossa. Se pysyy tallessa vuosikymmenien ajan ja valaa oikealla hetkellä sankariin uskoa.

Korkealtakaan putoaminen ei sinänsä ole vaarallista, kuoleman aiheuttaa katuun iskeytyminen. Jos ilmalento pysähtyy tai ainakin hidastuu pari metriä kadun yläpuolella, selviää säikähdyksellä.

27.03.19 klo 20:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pohjois-amerikkalaisissa elokuvissa alkoholia juodaan paperipussista. Asia on toki laissa tuolla päin, mutta siis aina. Robocopissakin (1987) kaveri katsoo elektroniikkakaupan ikkunnan edessä tv:tä ja vetää viskiä paperipussista vaikka kaupungissa on samaan aikaan jokin mellakka menossa. Olen miettinyt, että olikohan tuo joku Verhoevenin kannanotto asiaan?

80-luvun kaupunkeihin sijoittuneissa slashereissä kadunkulmilla on yleensä punkkareita tai jokin pummi joka vetää alkoholia paperipussista. Kummatkin joutuvat melko usein murhaajan uhriksi.

28.03.19 klo 11:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep! 80-luvun elokuvissa punkkarit on myös aina pahiksia. Niittirotsit kiiltäen tullaan kääntöveitsi kädessä kysymään: "You wanna die pal?"

28.03.19 klo 14:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulee niin tuosta mieleen joku kolmas Väkivallan vihollinen, jossa jyrätään suunnilleen koko Amerikan verenhimoiset punkkarit kerralla lakoon lainkuuliaisia veronmaksajia häiritsemästä. Voin suositella, jos ei ole vielä tullut nähtyä. Harvassa toimintaleffassa on koskaan ollut yhtä reippaasti tervettä itseironiaa kuin siinä.

28.03.19 klo 17:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tärkeä viesti (kirjallinen tai video) alkaa sanoilla: ”Jos luet/näet tämän kirjeen/videon, olen luultavasti kuollut.”

28.03.19 klo 20:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Klassinen poliisileffan pahis yleensä saarnaa lopuksi koko juonensa ansassa olevalle sankarille - ja sankarilla sattuu olemaan mukanaan kamera tai äänityskoje, jolla kyseinen tunnustus sitten kajautetaan sopivasti kaiken kansan tietoon.

01.04.19 klo 22:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Syrjäisen kylän asukkaat ovat yleensä jotenkin outoja ja lopussa selviää että nämä kuuluvat johonkin kylän käsittävään kulttiin joka pitää ulkopuolisia uhrilahjoina. Kultin vakiovarustukseen kuuluvat jonkinlaiset eläinaamiot mahdollisten kaapujen lisäksi.

11.04.19 klo 08:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos elokuva sijoittuu johonkin ankeaan kerrostalolähiöön tai ghettoon, niin elokuva alkaa kohtauksella jossa kuvataan harmaan betonista julkisivua ja taustalla kuuluu auton varashälyttimen ääni. Lisäksi sää on pilvinen ja kolea.

13.04.19 klo 19:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi hahmoista uskoo vakaumuksellisesti yliluonnolliseen tai näennäistieteeseen, mutta muut hahmot pitävät häntä pilkkanaan. Ratkaisevalla hetkellä uskomus paljastuu kuitenkin oikeaksi ja sen käytännön sovellutus pelastaa päähenkilöt, mikä esitetään katsojalle arvokkaana opetuksena.

14.04.19 klo 09:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep, ja asiasta skeptisenä oleva sivuhahmo esitetään aina tosi arroganttina ja vittumaisena henkilönä. Kunnes lopulta hän ällistyy ja muuttuu luonteeltaan ihan täysin. Melkein valaistuu.

14.04.19 klo 13:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mutaatio elokuvissa tarkoittaa joko muuttumista jonkinlaiseksi ylivoimaiseksi suohirviöksi tai supersankariksi, muttei (lähes) koskaan degeneroitumista elinkelvottomaksi ns. kamikaze-mutantiksi.

14.04.19 klo 19:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen usein miettinyt, mistä mutanttien ylimääräinen massa tulee. Esimerkiksi Hulkeron painon luulisi muodonmuutoksen yhteydessä nousevan useilla sadoilla kiloilla. Sama xenomorfin (Alien - kahdeksas matkustaja) kohdalla, hirmuhan varttuu muutamassa tunnissa lilliputista ison miehen kokoiseksi mörökölliksi, vaikkei syö siinä välissä mitään. Ilmeisesti säilymislait eivät mutanttien ja avaruusolioiden kohdalla päde.

abneri

15.04.19 klo 15:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Samoilla linjoilla Miihkalin kanssa,ja samaa hämmennyksen sarjaa edustaa esim.ekassa M.I.B.ssä se "hyönteis"pahis. Naamioituu ihmisen nahkaan ihmisen kokoisena,kuitenkin nielaisee Tommy Lee Jonesin kokonaisena niinkuin ei mitään..

15.04.19 klo 17:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kun kaikki joukot lähetetään ratkaisevaan yhteenottoon, se tarkoittaa kirjaimellisesti aivan kaikkia. Jopa pääkaupunki ja Suuren Johtajan palatsi tyhjennetään niin perusteellisesti, että pieni soluttautujaryhmä voi sen valloittaa. Pahiksen oikea käsi tosin jää vartioimaan pomoaan sen sijaan että esimerkiksi johtaisi sitä suurarmeijaa.

Beer Master

17.04.19 klo 11:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli katsottua zombileffa Diary of the Dead jossa kaksi kliseetä toistui häiritsevästi koko leffan ajan. Found footage -tyyliin kuvatuissa kauhuleffoissa "hirviöt" eivät koskaan hyökkää itse kameramiehen kimppuun. Ja jos kameramies kuvaa henkilöä jonka kimpuun yllättäen hyökätään, niin hän ei tee elettäkään auttaakseen uhria, vaan tärkeintä on saada hyvää matskua.

17.04.19 klo 23:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Beer Master kirjoitti:

Toinen found footage elokuvissa esiintyvä klisee on että kameramies ojentaa kameran toisella esim. vaikean kulun takia. Niin juuri sillä hetkellä kun kamera tulee toiselle, niin kameran antaja joutuu hirviön kynsiin. Klisee on siinä mielessä typerä, että jos henkilöt pakenevat henkensä edestä, niin tuskin kameran esteetön kulku on päällimäisenä mielessä.

06.05.19 klo 22:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kauhuelokuvassa syrjäkylillä huolto/bensa-asemaa pitävä henkilö on aina jollain tavalla epäilyttävä redneck,

Huoltoasemia pitävät maaseudulla redneckit tai intiaanit. Kaupungeissa huoltoasemia ja pieniä kauppoja pitävät henkilöt ovat aasiasta tulleita (lähi-itä, intia, korea). Näin siis pohjoisamerikkalaisissa elokuvissa.

Ennen syyskuun 11. päivän-iskuja miltein jokaisessa new yorkkiin sijaitsevassa elokuvassa/tv-sarjassa näkyi välikuva, joka oli otettu manhattanista, niin että kaksoistornit näkyivät (olivat maailman korkeimmat tornitalot siihen aikaan). Tornien tuhoutumisen jälkeen elokuvista/tv-sarjoista luonollisesti poistettiin kaikki torneihin liittyvä. Esim. Sopranosin tunnarista poistettiin kohta, jossa tornit näkyivät auton sivupeilistä.