Koskettavin elokuvatuokiosi

02.08.10 klo 23:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Inception

WreckMe666

03.08.10 klo 11:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Tais Inception tehrä kaveriin aika vaikutuksen, täällä tunnu enää muusta puhuttavankaan (ainakaan Maximuksen kohdalla...)

Maximus

03.08.10 klo 16:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

^
Oolrait, ei sitten puhuta enää. Sika. :(

WreckMe666

04.08.10 klo 23:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viimeinen samurai

Spoileri: näytä

Surullisuuden lisäksi tuo kohtaus haikeutta ja kaipuuta samuraiden aikakaudelle, jolla olisi ollut todella mielenkiintoista elää.

Titanic

Spoileri: näytä

En osaa tarkemmin selittää kyseistä kohtausta, vaikka se on jäänyt mieleeni juuri tuon koskettavan tunnelman ansiosta. Tämä kohtaus saatteli tuon kuuluisan tipan laiseni kovanaaman linssiin.

Hachiko - tarina uskollisuudesta

Spoileri: näytä

Ikinä, minkään elokuvan kohdalla en ole tuntenut tällaista; pala oli kurkussa, silmiä vetisti yms... En yleensäkään pelkää näyttää tunteitani, mutta nämä kolmisenkymmentä minuuttia vollotin kuin vaiva...

Benjamin Buttonin uskomaton elämä

Kirjeitä Iwo Jimalta

Once Upon a Time in America - suuri gangsterisota

Dekabristi

05.08.10 klo 01:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juuri tänäiltana kostuivat silmäni pahanpäiväisesti Toy Story 3:n ennakkonäytöksen jäljiltä... Snif mitä settiä.

Titan88

23.08.10 klo 03:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensimmäisenä mieleen tuli Blindness. Todella karu kuvaus ihmisen raakalaismaisuudesta, kruunattuna kaiken parantavalla lopulla. Tämä oli kyllä niin sisintä raastava leffa, että tippa kävi linssissä useampaan otteeseen.

Mut sinne meni varmaan roska... Siis simmuun.
Niin se varmasti oli.

lakku

06.09.10 klo 09:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hmm, näitä on taas sitten niin monta että unohdan ne kokonaan. Yksi oudoimmista ja yllättävimmistä oli Adam Sandlerin "Klik!". Tästä leffasta ei olisi uskonut edes semmoisia kohtauksia tulevan. Varsinkin hänen viimeiset kohtaukset isänsä kanssa ja se lopun sairaala kohtaus. Olin aivan yllättynyt kun itselleni tuli pala kurkkuun tässä leffassa. "Gran Torino" on toinen, elokuvan loppu. Leffan nähneille, ei varmaan tarvitse edes selittää. Suosittelen ehdottomasti katsomaan.

Kolmanneksi tulee kyllä koko "Rurouni Kenshin" animen 4 jaksoinen OVA. TV sarja kyseisestä on taas toiminta painotteinen komedialla höystettynä. Mutta OVA, joka kertoo Kenshinin menneisyydestä on vakavalla tavalla taas tehty. Koskettava tunnelmallinen musiikki, tarina menetyksestä ja Kenshinin rankasta lapsuudesta. Ekalla kerralla pisti kyllä palan kurkkuun. Tulipa ostettua tämäkin import DVD:nä, hintansa arvoinen.

Miyazakin "Tulikärpästen Hauta" oli aivan kamala. Ei huonolla tavalla, vaan se minkä olon se jätti. En ole toista kertaa halunnut katsoa tätä elokuvaa.

EDIT:

Tulipa tuossa ensimmäinen kohtaus mieleen kun lapsena tuli nähtyä elokuva Tulimyrsky. Loppu kohtaukset joissa Brian menee hakemaan letkua siellä tehtaassa ja se mitä Stephen sanoo "Look at him, that's my brother god damn it." Niin siirappista, niin koskettavaa myös vieläkin vanhempana kun leffa on katsottu.

Ja lopussa oleva ambulanssi kohtaus vielä. Nyyh. Kaiken kruunaa Hans Zimmerin soundtrack näissä kohdissa joka oli myös hänen ensimmäisiä motion picture töitään joten eipä silloin hänen tyyliään tunnistanut helposti.

Kummatkin kohtaukset voi katsoa youtubessa.

tonsa

06.09.10 klo 13:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näitä on varmasti todella monia mun kohalla koska aika herkästi kyynel jos toinenkin tirahtaa. Kuitenkin kaks leffaa on jotenki jättäny jälkensä varmaa ikiajoiks.

Darren Aronofskyn The Fountain on kokonaisuudessaan itselleni ehkä kaikista merkittävin filmi ikinä. Sen tarkemmin en ala erittelemään, mutta kyllä itselläni on koko viimeisen puolen tunnin aikana kyyneleet silmissä ja pulssi 200. Se toimii jotenkin vaan joka kerta. Kaikkina viitenä kertana, mitä olen elokuvaa katsonut, on ollut pakko vain tuijottaa lopputekstitkin loppuun. Leffan nostama fiilis on jotenkin niin älytön. En osaa sitä oikein edes sanoiksi pukea. Niin kaunista, surullista yhdistettynä Mansellin myöskin aivan mahtavaan musiikkiin.

Toinen on Nick Cassavetesin Notebook, The - Rakkauden sivut -leffassa siinä kohdassa kun

Spoileri: näytä

Tarkemmin kun miettii niin silmät olivat kyllä eräänlaiset valtameret koko leffan ajan. Tässä on mielestäni rakkaustarina, mikä koskettaa aidosti.

Seonsiinä

25.09.10 klo 12:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä olen itkenyt vaan kaksi kertaa elokuvia katsellessa ja ne molemmat kerrat olivat elokuvassa Vihreä maili.
Eka kerta oli kun se vittumainen vartija litisti jalalla sen hiiren ja toinen kerta oli kun Coffey teloitetaan. Nuo kaksi kohtausta riipaisivat todella syvältä itseäni.

Muita jossa nousi pala kurkkuun.

Once Upon a Time in America - suuri gangsterisota
Kun se joku roisto nimeltään Bugsy ampuu sen pienen pojan siinä tiellä, ja kun Morriconen musat soi taustalla, niin siinä liikuttuu kuka tahansa.

Gran Torino
Lopussa jossa

vetää myös hiljaiseksi.

Tanssii susien kanssa
Kun mulkut Amerikkalaiset sotilaat ampuvat sitä sutta. Siinä kohdassa teki niin mieli nitistää ne paskakasat hengiltä.

Hyvät, pahat ja rumat
Lopun hautausmaa kohtaus, jossa Tuco niin iloisena tonkii hautoja ja taustalla pauhaa Morriconen musa.

Kauriinmetsästäjä
"One shot", "One shot". Muuta ei tarvitse kertoa.

The Wrestler - painija
Se Rnadyn loppupuhe oli liikuttava, tai oikeastaan koko elokuvan ajan oli sellainen surullinen tunnelma.

Ehkä vähän harvinaisempi kohtaus elokuvasta Shaft ja orjakauppa, jossa Shaftin koira tapetaan kepillä, jostain syystä minä aina tykästyn elokuvissa eläimiin etenkin koiriin. Toinen hieman samankaltainen kohtaus on elokuvassa Asfalttisoturi - Mad Max 2 jossa Maxin koira tapetaan.

Ja sitten ei ehkä liikkutava kohtaus, mutta ehdottomasti yksi pelottavimmista on verentestaus kohtaus elokuvassa The Thing - "Se" jostakin .

jampaa6

03.10.10 klo 18:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Inception

Spoileri: näytä

Omasta mielestäni Inceptionin ainoa kunnolla koskettava kohta oli se

Spoileri: näytä

-Koskettavin elokuvahetkeni on kuitenkin ollut elokuvan Täydellinen maailma loppukohtaukset.
-Hyvänä kakkosena tulee Gran Torinon loppuosio, varsinkin kohta, kun

Spoileri: näytä

Siinä, jos jossain tuli tippa linssiin.

Seonsiinä kirjoitti:

Oi, en ole pitkään aikaan nähnyt Vihreää mailia, mutta muistan, että se oli hyvin koskettava. Pakko etsiä jostain se käsiin.

Ale

08.10.10 klo 14:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Seonsiinä kirjoitti:

Tuo kohtaus aiheutti itelle elämäni säikäytyksen. Sydän tykytti tuhatta ja sataa lopputekstienkin aikana. Aivan mieletön kohtaus!

nettikayttaja

08.10.10 klo 15:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuninkaan paluun lopussa kohtaus:

Spoileri: näytä

Tässä kohtauksessa aina loppuu happi keuhkoista.

suklaamonni

31.10.10 klo 11:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

DonJulzu kirjoitti:

Vihreä Maili oli minun kohdallani erittäin koskettava tapaus. Kaikki sen katsoneet tietävät miksi.

Migus

31.10.10 klo 13:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hachiko - tarina uskollisuudesta

Todella surullinen ja kaunis tarina koiran uskollisuudesta isäntäänsä kohtaan. Viimeiset puoli tuntia ja jonkin aikaa elokuva jälkeenkin on useimmilla pala kurkussa.

menota

01.11.10 klo 10:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leijonakuningas jäi mieleen, kun sen noin 11-vuotiaana kävin isän kanssa elokuvateatterissa katsomassa. Yritin kovasti peittää sitä että minähän en pillitä (oli muuten ensimmäinen kerta kun itkin elokuvateatterissa ja mua hävetti ihan tajuttomasti). Sairaan hyvä elokuva ja isäkin joutui myöntämään ettei se niin kamalaa ollut, vaikka olikin joutunut mun kanssa animaatiota katsomaan (normaalistihan moisen velvollisuuden hoiti äiti).

Wolf (1994) tuli katsottua muutamia vuosia sitten useamman enemmän tai vähemmän unettoman yön jälkeen. Oma olo oli todella omituinen ja mua oikeesti pelotti ihan sikana, oma pää oli kyllä vähän hattaraa siinä vaiheessa. Mutta elokuva jäi hyvin mieleen, vaikka olisi voinut luulla että aivot ois ollu pelkkää teflonia.
Itse olen jälkikäteen kovasti ihmetellyt sitä pelkoa, kun kuitenkin pennusta pitäen on tullut kaikenmaailman kauhua katsottua, eikä kyseistä elokuvaa voi oikeasti edes pelottavaksi sanoa missään muodossa. Tulipas hyvin huomattua mitä liika valvominen tekee pääkopalle.

Hämärästä aamunkoittoon oli aikoinaan aikamoinen 'what the fuck' -läjäys. Itse katsoin sen kaverin nauhoitetulta vhs-videolta, jossa ei lukenut mitään muuta kuin nimi nätisti lyijykynällä harakan varpain kirjoitettuna. Tätä kun sitten rupesi katsomaan ilman minkäänlaista ennakkotietoa mikä leffa on kyseessä, täytyy sanoa että hieman hämmennyin puolivälissä. Pitäisi muuten katsoa uudelleen tämä klassikko.

ArcticMonkey

12.02.11 klo 22:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dancer In The Dark
Lilja 4-ever
The Deer Hunter
Edward Scissorhands (tosin näin tämän hyvin nuorena, enkä usko että saisi minussa enää samanlaista reaktiota aikaiseksi)

AnVi

23.02.11 klo 18:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Schindlerin lista
Hopeanuoli (leikkaamaton versio)
Anne Frankin elämä
Sailor Moon

keijomies

02.03.11 klo 21:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sellaiset elokuvat joissa oikeen nous pala kurkkuun on:
American History X,

Braveheart,

Gladiator,

Inception,

Terminator 2,

The Green Mile

Spoileri: näytä

Tässä ompi melkeempä ne koskettavimmat leffatuokiot.

AAnyway

02.03.11 klo 21:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

No riippuu hieman päivästä että mitkä itkettää, mutta tässä nyt pari... :D

Josey Wales Outlaw. Aina kun se nuori poika kuolee ja Clint jää yksin. Paha kohta ja parku tulee

Star wars 3 Sithin kosto: Okei mä tiedän että tää on aika outo lintu tässä listassa, mutta Anakin vaan tuhoaa kaiken itelleen rakkaan ja tajuaa sen liian myöhään. Aina kyyneleet tulee pintaan siinä Padmen ja Anakinin viimeisessä "kohtaamisessa."

Taru Sormusten Herrasta. Kuninkaan paluu: Kun Frodo jättää Samin niin se on niin vittumaista, että alkaa vaan itekkään. Tarvii kipeästi nenäliinaa.

Saksikäsi Edward: Tää nyt on selvä, eikä kyllä kaipaa mitään perusteluja. Joka ikinen kerta liikuttuu.

A.I Tekoäly: Jotenkin niin sympaattinen, kun robottipoika haluaa vaan olla mieliksi vanhemmilleen, eikä tajua että missä menee vikaan ja miksei äiti rakasta häntä.

American history x: No se loppu tietenkin. Voi hyvänen aika, en oo vielä kertaakaan nähnyt sellaista ihmistä joka pystyis sen täysin kylmästi kattomaan loppuun asti.

Hiljaiset sillat : Yleensä romantiikka ei liikuta niin hirveesti, mutta poikkeuksiakin löytyy

Näitä on varmasti vielä paljon lisää, mutta tässä nyt oli pari :D

02.03.11 klo 22:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pikkupoikana sitä on tullut vollotettua useampienkin piirrettyjen aikana, mutta nykyään harvoin tulee vastaan niin koskettavia elokuvia, että pitäisi itkua pidätellä. Viimeisin todella koskettava elokuva oli Toy Story 3. Leffateatterissa kyllä oli itkussa pidättelemistä siinä viimeisen kohtauksen aikana, ja parissa muussakin kohtaa. Samoin sarjan edellisen osan Jessie-cowboynuken haikea laulukohtaus edellisen omistajan hylkäämiseksi joutumisesta pisti tipan linssiin.

Ihan näytellyistä elokuvista Kuolleiden runoilijoiden seuran eräs kohtaus pistää herkistymään, kuten myös Saksikäsi Edwardin loppu. Sanottakoon vielä Blade Runnerkin koskettavaksi elokuvaksi, sillä parissa kohtaa vain tulee niin pakahduttava tunne ruudulla tapahtuvien asioiden ja Vangeliksen musiikkien yhteistyöstä. Kuuluisa Rutger Hauerin monologi on haikea ja hieno, kuten myös eräs kohtaus jossa soi taustalla tämä kappale. Mielestäni tuo kappale elokuvan soundtrackista on mahdollisesti kaunein kappale mitä tiedän, sillä se saa aina tunteet pintaan.