Martin Scorsesen Shutter Island

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Martin Scorsesen Shutter Island

16.08.09 klo 17:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Martin Scorsese ja Leonardo DiCaprio kaksikko ei näköjään toisiinsa kyllästy, vaan herroilta on tulossa 16.10 uusi elokuva Shutter Island-Suljettu Saari. Itse kirjoittelin tästä jotain tuonne (2009 Most Wanted topickiin) kesän alussa, mutta silloin en ollut vielä lukenut Dennis Lehanen kirjoittamaa romaania, jonka pohjalta kyseinen elokuva on tehty. Nyt sain sen lopulta luettua ja se olikin varsin mielenkiintoinen kuvaus 1950-luvun vankimielisairaalasta, jossa tuppaa vähän sattumaan ikäviä asioita. Onkin mielenkiintoista nähdä Scorsese Lentäjän, Gangs of New Yorkin, The Departedin ja Shine a Lightin jälkeen tällaisen kauhupainotteisen mysteeritrillerin kimpussa, tosin kyllähän Scorsese hyvää jälkeä teki Cape Fearin uusintaversiossa.

Tarina sijoittuu vuoteen 1954. DiCaprion ja Mark Ruffalon esittämät lainvalvojat Teddy Daniels ja Chuck Aule kutsutaan Massachusettsin edustalla sijaitsevalle vankimielisairaalaan tutkimaan varsin hämäräperäistä katoamista, sillä naispuolinen murhaaja Rachel Solandon on kadonnut kuin tuhka lumeen, eikä kenelläkään ole mitään havaintoa. Samaan aikaan ulkona puhkeaa melkoinen myrsky, joka katkaisee osan laitoksen sähköistä. Lopulta Teddy ja Chuck alkavat saada vastauksia hieman erikoisesta suunnasta, mutta alkaa näyttää siltä, että ulospääsyä tästä laitoksesta ja erityisesti saarelta ei tunnu enään löytyvän.

Traileri onnistuu jo luomaan sen hyytävän ja kylmän tunnelman mitä Lehanen romaani pitää sisällään alusta-loppuun, johon hienon lisä-vireen tuo hienosti toteutettu audiovisuaalinen 1950-luvun ajankuva, sillä CGI-efektien ohella Scorsese käyttää vanhan kaartin lavasteita, jotka näyttäväkin todella upeilta, tosin kyllä CGI:täkin jonkun verran on mukaan pistetty. Itse vankimielisairaala näyttää juuri niin kuin romaanissa, pitkiä synkkäsävyisiä käytäviä, likaisia sellejä ja suuria saleja. Dennis Lehanen romaanin käsikirjoittaa elokuvaksi mm Timur Bekmambetovin ohjaaman Day Watchin ja Oliver Stonen ohjaaman Aleksanterin kynäillyt Laeta Kalogridis, joten saa nähdä kuinka paljon romaanista tulee poikkeuksia, mutta eiköhän Scorsese ja kumppanit melko uskollisena pysy Lehanen kertomukselle. Alustavien tietojen mukaan Shutter Island kestää 148-min, mikä on kyllä hieno asia, sillä itse romaani avautuu hiljalleen ja sopivan rauhallisesti, tosin kyllä Scorsese aina elokuviinsa on pituutta pistänyt, mutta yleensä se on ollut täyttä laatua.

Näyttelijäkaartiin Scorsese on jälleen ottanut varsin päteviä nimiä mukaan. Kolmikko Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo ja Jackie Earle Haley, joka esittää yhtä laitoksen potilaista on nostanut parin viime vuoden aikana huomattavasti statustaan näyttelijöinä ja tälläkin kertaa herrat näyttävät olevan varsin toimivassa vedossa. Ben Kingsley ja Max von Sydow esittää elokuvassa kyseisen mielisairaalan johtavia lääkäreitä ja onkin hienoa nähdä kummatkin Scorsesen elokuvassa mukana. Kauniimpaa puolta elokuvassa edustaa Michelle Williams ja Emily Mortimer, joista jälkimmäinen esittää tätä mystisesti kadonnutta murhaajaa. Pienemmissä rooleissa nähdään Elias Koteas ja Ted Levine. Musiikkiraidoista en ainakaan itse löytänyt vielä tietoa, mutta Scorsesen tuntien kyllä tässäkin tapauksessa hienoja kappaleita tullaan kuulemaan.

Herättääkö täälläpäin mielenkiintoa Scorsese & DiCaprio kaksikon vankimielisairaalaan 1950-luvulle sijoittuva trilleri . Tuleeko kaksikolta jälleen hieno onnistuminen, vai tavanomainen perustrilleri?. Suomessa tälle trillerimatkalle päästään 16.10.

Shutter Island [www.imdb.com]

Traileri [www.youtube.com]

Kotisivu [www.shutterisland.com]

Pientä triviaa. Alun perin David Fincherin piti ohjata Shutter Island ja sen päärooleissa piti nähdä Brad Pitt ja Mark Walhberg, mutta jokaisella oli tuohon aikaan jokin oma projekti menossa, niin hommat siirtyi Scorseselle.

Appelsiini

16.08.09 klo 20:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

andy kirjoitti:

Itse en pitänyt Cape Fearista. Se on ylivoimaisesti huonoin näkemistäni Scorseseista. Shutter Islandia olen kuitenkin päättänyt odottaa innolla, sillä ainakin The Departedin perusteella Scorsese on edelleen kovassa vedossa, eikä DiCapriokaan ole vielä pettänyt. Olin lukenut leffasta jo Empirestä, mutta kyllä tuo viestisi valotti vielä tekelettä mukavasti. Ei tästä varmaankaan tule The Departedin tasoista mestariteosta, mutta varmasti katsomisen arvoinen.

16.08.09 klo 20:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Traileri muistutti itsestään Public Enemiesin alussa kun kävin sen lauantaina katsomassa. Se ei ainakaan liiallista innostusta onnistu herättämään ollessaan koostettu samoin kuin tuhat ja yksi muuta Hollywood-veljeään. Joka tapauksessa, ohjaajan viimeisin The Departed on oma suosikkini herran töistä, ja siksi luottamukseni on varsin vankka. Ennakkotietojen perusteella juonellinen omalaatuisuus on ehkä hieman kadoksissa, mutta toisaalta taas tuo kirja on saanut kovasti kehuja osakseen. Noh, ensi-iltaan tämä pitää päästä katsomaan ainoastaan sen takia etten malta odottaa saada selville tuleeko sieltä lintu vai kala vai ihan helvetin hyvä elokuva.

Ville

17.08.09 klo 03:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä täällä tuota Shutter Islandia odotellaan. Dennis Lehane on suosikkikirjailijittani, joten tämä herättää mielenkiintoa, vaikkei kirja ihan miehen parhaimpia olekaan. Ja kaksi aikaisempaa Lehane-filmatisointia, Menneisyyden ote ja Gone Baby Gone, ovat kyllä sen verran erinomaisia, että tältäkin voi odottaa jotain. Ja ohjaaja vain nostaa entisestään odotuksia.

Mutta kysymys kuuluu, saako Scorsese rakennettua elokuvasta todellakin mielenkiintoisen tapauksen. Ainakin kirjaa pohjaa vahvasti lopputwistiinsä ja elokuvien puolella se on jo aika käytetty keino. Toivottavasti Scorsese saa sitten rakennettua elokuvaa niin, että katsojien leuat loksahtavat sijoiltaan.

Eikä näyttelijöissäkään pahemmin valittamista ole. Leonardo DiCaprion sopivuus tähän elokuvaa hieman mietityttää, vaikka onkin ihan pätevä näyttelijä. Jotenkin ei näin äkkiseltään ajateltuna istu 1950-luvun FBI-agentiksi mielisairaalasaarelle.

Traileri ei kunnolla säväyttänyt, vaikka antaa se ainakin elokuvasta synkän sävyn. On kyllä tosiaankin vain juoksutusta elokuvan läpi. Ja vissiin hieman loppuakin raotetaan, vaikkei sentään liikaa. Tosin spoileriallergikkojen kannattaa jättää traileri katsomatta.

max55

22.08.09 klo 00:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

August Surprise: Leonardo DiCaprio's'Shutter Island' moves to 2010

22.08.09 klo 00:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

No helevetin helevetti! Yksi ainoista tämän vuoden odotetuista elokuvista joilla edes oli julkaisupäivä Suomessa. Pari kuukautta olisi enää ollu jäljellä. Joo-o, ei voi mitään.

22.08.09 klo 12:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

No voi hemmetti sentään. Juuri kun sain pari-viikkoa sitten luettua Dennis Lehanen romaanin ja aloin jo odotteleen, että vajaa pari-kuukautta ja pääsee näkemään minkälaisen mysteerin Scorsese ja kumppanit on tästä saanut, niin pläjäys siirtyy Helmikuulle. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Toisaalta siirrettiinhän The Wolfmanin ensi-ilta myös Helmikuulle.

Ville

22.08.09 klo 15:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aika harmillinen juttu tuo siirtyminen. Eli Suomessa ensi-ilta lienee joskus huhtí-toukokuussa.

03.10.09 klo 13:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suljetulle Saarelle on julkaistu uusi Traileri [www.youtube.com], jossa nyt ei paljon uutta materiaalia ole mitä ensimmäisessä trailerissa nähtiin, mutta muutama uusi kohtaus sentään on pistetty mukaan. Elias Koteasta en meinannut aluksi tunnistaa tuosta yhdestä kohtauksesta. Finnkinon mukaan ensi-ilta 0n 19.2, eli samana päivänä kuin Amerikassa. No on tässä hetken aikaa odottelemista, mutta Dicaprion ja Mark Ruffalon vierailu tälle saarelle on kyllä odotuslistan kärkipäässä.

NitroPupu

05.10.09 klo 10:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

National kirjoitti:

Yritän kiertää draamaelokuvat kaukaa.

Miksi ihmeessä?

Scorsese-fanboyna kiinnostaa aika paljon tämä. Miljöö näyttää upealta ja tarina tuntuu oikein mielenkiintoiselta. Näyttää olevan kauhupainotteisin Scorsese tämä, saa nähdä mitä tulee. Loistavan The Departedin jälkeenkin DiCaprio-Scorsese tiimi nostaa odotuksia.

05.10.09 klo 17:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minusta draama on sama kuin unettava ja hidas. Toivon elokuvan saavan vereni kiertämään.

Tuosta miliöstä haluan sanoa, että lataamassani 720p trailerissa - juurikin tuo vankila-saari näytti häikäisevältä. Upeasti vihreä sammal matto peitti vankila-kompleksin kattoja... muutenkin rajuilma ja ympäröivä meri. . . ai jai..

Uskon elokuvan olevan katsomisen arvoinen. Ehkä hyvin samankaltainen kuin Nolanin The Prestige. Sekä paljon samaa kuin Zodiacissa.. sama kyttä ainakin.

05.10.09 klo 18:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

National kirjoitti:

Eikös tuo profiilikuvasi ole Heatista? Heatissa muuten on draamaakin, eikä pelkkää päätöntä äksöniä. Ja Prestigehän on mitä mystisintä draamaa koskaan, jos siitä pidät. Genret ovat muutenkin suuntaa-antavia. Komedian ja kauhun ymmärrän, mutta kun esimerkiksi The Wrestlerin takakannessa lukee "toiminta", menee se aika pitkälle yli hilseen.

05.10.09 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heatissa on loistava tunnelma, mutta toisille se on myös draamaa. Kuvassa tosiaan on De Niro Heatista.

Minulle Benjamin Button vai mikä lie edustaa draamaelokuvaa.. onneksi en ole leffaa nähnyt. Jos leffa on jaksotettu oikein.. niin draama kohtaukset eivät haittaa, kuten the prestige.

Toivon Scorsesen tekevän Shuttered Islandista sekoituksen the prestigea, zodiaccia ja the departedia. Ne kaikki omistan ja olen siitä erittäin tyytyväinen!

05.10.09 klo 20:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

National kirjoitti:

Minä taas toivon että hän tekee tuttuun Scorsesen tyyliin aivan uuden ja ainutlaatuisen elokuvan, joka asettuu genren esimerkkiteokseksi.

06.10.09 klo 11:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noniin juurikin tuossa trailerissa näkyvä etsivä on sama Mark Ruffalo mikä oli Zodiacissakin. Aika kova siirto Scorseselta.. eikö molemmat leffat zodiac s.island sijoitu johonkin -60 lukuun muutenkin.

Luulen, että Scorsese on ottanut paljon vaikutteita juurikin zodiacista, mutta myöskin the prestigestä jonka eilen tarkoituksella katsoin. Myös zodiacin katsoin taannoin ja pakko sanoa, että trailerin perusteella jotakin hyvin saman tyyppistä on luvassa!

kerpele

06.10.09 klo 12:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

National kirjoitti:

Minusta juuri tuo traileri näytti suunnan millainen elokuva tulee olemaan.

Huomasitteko, että leffassa on se Zodiacissakin ollut kyttä.. eikö zodiackin sijoittunut johonkin -60 lukuun niinkuin S.Island? Minusta tämä herra oli vielä pukeutunut samoin ja käytti lähes samaa asustetta??

Katson trailerin vielä kerran tarkemmin, en nyt muista näyttelijän nimeä.

National kirjoitti:

Shutter Island sijoittuu vuoteen 1954, Fincherin Zodiacin tapahtumat alkavat 1969. Juu, Mark Ruffalo esittää molemmissa leffoissa poliisia, mutta siihenpä ko. leffojen yhtäläisyydet taitavatkin jäädä. The Prestigeen tota traileria voi toki kans verrata, onhan molemmat ELOKUVIA.

15.02.10 klo 10:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nostellaan. Se olisi viisi päivää ja Scorsesen mystinen saari saa lopulta ensi-illan, joka on ollut hetken aikaa yksi odotetuimmista elokuvista. Ennakkoon tulleet arvostelut ovat olleet positiivisia ja lupailleet varsin synkkää ja tyylikästä trilleriä varustettuna maukkailla juonenkäänteillä. Myös Leonardo DiCapriota on kehuttu kovasti Teddy Danielsin roolista ja pienemmistä rooleista Mark Ruffalo ja Elias Koteas on saanut myös hyvää palautetta rooleistaan. Oma suosikki-kriitikko James Berardinelli pistää oman mielipiteensä vasta loppu viikolla. Itse pääsen näkemään tämän todennäköisesti vasta Lauantaina, joten kommentin heitän elokuvasta viimeistään Sunnuntaina.

Emanuel Levyn varsin kattava arvostelu [emanuellevy.com] ja CHUD:in 8,5/10 arvostelu [chud.com] ja loppuun vielä 30-sekunttinen Super Bowl tv-spot [www.youtube.com], joka esittelee Scorsesen ohjaamat elokuvat, mutta noihin pariin traileriin se ei juurikaan uutta materiaalia näytä.

X-tyyppi

19.02.10 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Srocsesen tuorein saapuu ensi-iltaan oikein mukavasti syntymäpäivänä. Film noiria ja todennäköisesti vähän muutakin henkivä jännäri kiinostaa kovasti, vaikken sitä vielä tänään rynnännytkään katsomaan. Ehkä mukana on liikapituutta, ja kenties leffa ei pääse Scorsesen parhaiden joukkoon (vastaanotto ei ole ollut negatiivista muttei niin positiivista kuin mies kaiken takana antaisi odottaa), mutta trailerin tarjoamista tietyistä rutiinipiirteistä huolimatta leffa näyttää oikein lupaavalta sydämentakojalta ja ehkä pääsee jopa pelon, menneisyyden ja pakkomielteiden kiehtovaksi tutkielmaksi.

Dennis Lehanen tekstejä en ole lukenut, mutta Gone Baby Gone ja Mystic River ovat selkeästi osoittaneet, että Bostonin seuduilta saa erittäin elämänmakuista kuvaa aikaiseksi. 1950-luvun perspektiiviin paiskattu Shutter Island voi vielä hämmentää soppaan kylmän sodan pelkoja tai muuta mukavaa historiallisten traumojen käsittelyä, mikä olisi enemmän kuin mieleen. Leo DiCaprio on osoittanut olevansa pätevä näyttelijä, ja vaikkei ehkä etsivärooliin ja trenssitakkiin sentään esim. Bogien sulavuudella istu, pitävät muutenkin lupaava cast (mm. Ben Kingsley, Max von Sydow ja Jackie Earle Haley) ja kunniottavat kehut parilta avainkriitikolta (mm. Roger Ebert, James Berardinelli ja Peter Travers) mielenkiinnon korkealla, joten eiköhän tässä ylipituuden pelot jossain vaiheessa voiteta. Tyyliteltyä menoa toivottavasti luvassa.