Suositeltavia elokuvia

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Suositeltavia elokuvia

banaanipalmu

03.12.08 klo 15:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

...The Punisher pitäisi katsoa uudelleen...

En tiedä tiedätkö jo, mutta muistaakseni ylihuomenna tuo tulee Neloselta 00.50 tai jotain sinnepäin.

mbay

03.12.08 klo 17:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Rumble Fish on täysin uusi tuttavuus. Todella kiinnostavanoloinen leffa.

No eipä tuo Rumble Fish kovin toimintaa ole. Muistaakseni yksi vauhdikkaampi/väkivaltainen kohtaus, mutta muuten kyllä aika seesteistä ja hidastempoista nuoriso- ja ihmissuhdekuvausta. Tosin varsin oiva filkka, ei siinä mitään. Varsinkin Dennis Hopperin pikkurooli on muistettava.

andy

03.12.08 klo 18:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sulon ja Storytellerin listojen ohella suosittelen Rillijullelle Smokin' Aces toiminta-pätkää. Siinä mielestäni oikein cooli-leffa, jossa Jeremy Piven vetää loistavan show:n pääroolissa.

03.12.08 klo 18:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Unelmien Sielunmessua olen vältellyt, vaikka kaikki ovatkin kehuneet. Syynä on se, etten ole alkuunkaan kiinnostunut mistään huumepätkästä, vaikka se olisi kuinka aidontuntuisesti, raa'asti, koskettavasti, mahtavasti kuvattu ja näytelty. Kysynpähän vain, että onko mitään muita seikkoja mitkä tekevät tästä elokuvasta katselukelpoisen, jotta minäkin kiinnostuisin?

Hyvät, Pahat ja Rumiakin olen vältellyt, koska osa on sanonut sen olevan hidastempoinen ja tylsähkö. Tosin, jos meinaan katsoa tämän, pitääkö katsoa trilogian 2 aikaisempaa osaa, vai liittyvätkö ne toisiin? Millainen on dvd version äänenlaatu?

Sitten etsiskelen vielä We are Marshallin tyylisiä urheiluelokuvia tai muutenvain koskettavia elokuvia ja Zodiacin tyylisiä mysteerin ratkonta leffoja saa mainita myös. Olisi kiva katsataa joitain roadtrip leffoja myös, jos niitä löytyy (ystävyydestä yms. kertovia rainoja, joko komedioita tai draamoja).

Lamourhaaja

03.12.08 klo 18:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Dollari-trilogia liittyy toisiinsa suurimmilta osin (jos ei lasketa ajankohtaa ja toteutustyyliä jne) siten, että niissä käsitellään samoja teemoja ja Clintin hahmo on samanlainen Man with No Name leffasta toiseen. Juonellista yhtäläisyyttä ei oo.

03.12.08 klo 19:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

...

Toiminnallista mysteerin ratkontaa Ranskasta.

Purppuravirrat 1 ja 2

Pisteyttämiesi elokuvien joukossa ei näkynyt Seveniä. Jos Fincherin Zodiac kiinnosti, niin Seitsemän kiinnostaa varmasti vieläkin enemmän.

Myös Luunkerääjä voisi olle katsomisen arvoinen.

03.12.08 klo 19:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Kiitos vinkeistä molemmille. Pitää kai tuo hyvät pahat ja rumat katsoa, vaikka onkin hieman ylipitkän oloinen.

Sevenin olen kertaalleen nähnyt joskus parisen vuotta sitten, joten mielikuva on aika huono. Täytyy ehdottomasti katsastaa uudelleen.

Purppuravirrat vaikuttavat mielenkiintoiselta, tosin tuo kielimuuri tulee meikäläisellä eteen (jos tekeleet ovat myös ranskankielisieä).

Emperor

03.12.08 klo 19:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storyteller kirjoitti:

Leffassa ei ole kyse vain huumeista, vaan ihmisen himoista, jotka kontrolloivat hänen elämäänsä ,ja kuinka syvälle ihminen voi vajota tyhjiin unelmiinsa. En itsekkään olisi ollut elokuvasta niin kiinnostinut, jos se käsittelisi pelkkiä huumeita, ja niitäkin hyvin provosoivasti. Näin ei mielestäni ole asian laita, vaan elokuva provosoi oikeastaan ihmistä itseään.Elokuvan loppupuoli jättää varmasti palan kurkkuun nieleskeltäväksi. Suosittelen katsottavaksi, vaikka sulla onkin melkoiset ennakko-odotukset.

EDITTII: laitan tähän linkin, youtubeen. Koko leffa näkyy olevan sivustolla kymmenessä osassa. Jo eka osaa saa katsojan vakuuttumaan raskaasta aiheesta. Jos löytyy intressiä katsoa vähän pienemmältä ruudulta leffa, niin et tule pettymään.

Doc

03.12.08 klo 20:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kai sinä nyt lukea osaat? Sitä paitsi jos se siitä on kiinni, niin ainakin Purppuravirrat ykösessä on myös englanninkielinen ääniraita... hmph.

Sitä paitsi Leonen elokuvien kutsuminen ylipitkiksi on aika perustelematonta ja osoittaa aikamoista tietämättömyyttä... No, palaamme asiaan jahka olet elokuvan katsellut.

03.12.08 klo 20:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storyteller kirjoitti:

Omasta Purppuravirrat dvd:stä löytyy myös enkku dubbaus. Sen kanssa katsominen on vaan melkoisen perseestä. Suut liikkuu miten sattuu. Kannatan ehdottomasti sitä että kaikki elokuvat katsotaan alkuperäisellä kielellä puhuttuna. Mutta jos kerran on taipumusta kieli rasismiin, niin ei sille sitten varmaan mitään voi. (Älä suutu. Vitsiä, vitsiä.)

Tässä vielä linkki enkku traileriin, joka toivottavasti herättää kiinnostusta vieläkin enemmän.

tsuaco

03.12.08 klo 20:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suositelkaapas minulle hyviä Sci-Fi -elokuvia tyyliin Avaruusseikkailu 2001. Eli nyt en hae mitään avaruusräiskintää tyyliin Star Wars, vaan ajatuksia herättävää taidetta Sci-Fi -teemalla. Itsellenihän Avaruusseikkailu on ehkä kaikkien aikojen paras elokuva.

03.12.08 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Doc kirjoitti:

Kyllä lukea osaan, mutta itselläni on paha ongelma kielien kanssa. En nimittäin oikein pääse elokuviin mukaan, jollen ymmärrä myös kieltä ja tällöin yli puolet elokuvan voimasta katoaa. Haluaisin toki kovaa osata katsoa elokuvat välittämättä kielestä, mutta minkäs teet kun et yksinkertaisesti vain pysty.

Enkä haukkunut tuota kyseistä (yleistät ihan turhaan) elokuvaa ylipitkäksi, vaan sanoin, että se vaikuttaa siltä. Todella pitkä elokuva vaatii erittäin hyvän sisällön, jotta se jaksaa kantaa loppuun asti. Olen muutamaan otteeseen kuullut että tämä olisi hieman tylsä ja hidastempoinen, silloin se tuskin jaksaa kantaa meikäläistä loppuun asti.

03.12.08 klo 20:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

tsuaco kirjoitti:

Sunshine voisi osittain sopia suositeltavaksi. Tosin siinäkin on sitä kärhämöintiä.

Ja sitten se ansimmäinen Solaris

03.12.08 klo 20:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sanooko Blade Runner (mieluiten Directors Cut) mitään? Periaatteessahan sen voisi katsoa trillerinä, mutta nautittavimmillaan se on syvällisenä scifi-draamana. Paras elokuva ikuna minun mielestäni, herättää ajatuksia ja pohtii hienosti elämää ja kuolemaa.

03.12.08 klo 20:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

tsuaco kirjoitti:

Katso pois tuo 2010: Avaruusseikkailu (1984) [www.imdb.com], vaikkei nyt ihan välttämättä edellisosan tasolle pääsekkään, voit mahdollisesti silti tykätä siitä.

Suosittelisin myös Silent Running (1972) [www.imdb.com], saatat myös pitää tästä.

tsuaco

03.12.08 klo 20:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

tsuaco kirjoitti:

Nämä on molemmat näkemättä, voisipas ehkä laittaa harkintaan. Tämän jälkimmäisen Avaruusseikkailun olemassaolon olen kyllä aina tiedostanut, mutta jostain syystä en ole sitä uskaltanut vielä katsoa vaikka monikin on juuri sanonut, että "katso pois vaan".

Aiemmin suositellut Sunshine, Solaris ja Blade Runner on nähty, ja kaikista pidin omalla tavallaan kovasti.

03.12.08 klo 20:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

mbay kirjoitti:

No eipä tuo Rumble Fish kovin toimintaa ole.

Eipä se mitään. Mukava se on aina löytää uusia tuttavuuksia muistakin tyyleistä.

Punisher jää nyt telkusta katsomatta, sillä televisiota en katso. Ajankohta harvoin sopii minulle ja muutenkin mainoskatkot laittavat sapen kiehumaan. Ja andylle: Smokin' Aces on nähtynä ja melko hyvä pätkä onkin. Pitäisi löytää jostain suht halvalla omaa hyllyyn.

AP

03.12.08 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

tsuaco kirjoitti:

Godardin Alphaville olisi hyvä valinta.

Lassomies

03.12.08 klo 22:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

No samapa se on itsekin kysäistä vinkkiä, vaikkei mikään kriisitilanne ja huutava pula innostavista elokuvista vielä olekaan.

Rutger Hauerin elokuvia? Nähtynä aina yhtä viihdyttävä Blind Fury, Blade Runner ja Liftari. Jos saisi vielä pientä kuvausta elokuvan sisällöstä, niin pörfekt.
Toisekseen - nyt todella laajasti - mielikuvitus potkii vakavasti tyhjää. Olisiko suosituksia kauhuelokuvista, jotka mieluiten säästävät goressa ja luottavat jännitykseen? Halloween näin esimerkkinä. 1970-80-luvulta peräisin ei haittaisi yhtään.

Jerry C

03.12.08 klo 22:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Unelmien sielumessu oli silloin aikanaan ilmestyessään mun kohdalla myös aika epäilyttävä tekele ja kynnys sen katsomiseen oli aika korkea. Onneks sitten älysin katsoo kyseisen pätkän. Ei nimittäin jäänyt kaduttamaan millään tavalla ja tänä päivänä suosittelen kaikkille jotka pitävät rajuista ihmiskohtalo-kuvauksista.

Leonen westernit kuuluvat jo yleissivistykseen, mutta jos tuntuu epävarmalta lähestyä niin suosittelen aloittamaan siitä ensimmäisestä osasta jos suinkin mahdollista. Koko trilogia on elokuvataidetta parhaimmillaan, mutta "Kourallinen Dollareita" (Fistful of Dollars) on ehkä ensikertalaiselle helpoiten lähestyttävissä.

Ystävyydestä, tai pikemminkin ehkä nuoruudesta, kertova Richard Linklaterin "Surutta? Sekaisin" (Dazed and Counfused) on harvinaisen onnistunut raina kaikin puolin. Väkipakollakin vetää suupielet taivaisiin.

Ja ellen väärin muista, niin jonkun verran tuo satu-teema tuntuisi sulle uppoavan. Täten suosittelen myös Rob Reinerin "Prinsessan Ryöstöä" (Princess Bride). Yksi suurimmista suosikeistani.