Suositeltavia elokuvia

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Suositeltavia elokuvia

28.11.08 klo 23:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli mieleen kysyä voisiko joku suositella paria elokuvaa ja jottei jokainen aina joutuisi tekemään uutta topikkia jokaiselle genrelle ja elokuvalle, vain tämän yhden kysymyksen tähden niin päätin sitten tehdä ihan oman topikin.

Eli täälä siis voitte vapaasti kysellä, jos joku voisi suositella teille tietynlaista elokuvaa tietystä genrestä tai vaikkapa tietyltä ohjaajalta. Jokainen voisi myös (jos haluaa), tehdä oman suositus listan genreittäin (tai miten haluaa lajitella) ja laittaa hieman perusteluita miksi tätä elokuvaa suosittelee. Tässä vielä omat suositukseni genreittäin (ei välttämättä parhaimpia elokuvia kyseisistä genreistä, mutta ehdottomasti katsomisen arvoisia):

Toiminta: Boondock Saints [www.leffatykki.com]
Boondock Saints kertoo kahdesta veljeksestä, jotka yhdessä listivät mafiosoja sun muita pahoja heppuja yksityisetsivä kannoillaan. Elokuva puhuttelee moraalisilla ajatuksilla. Toiminta kohtaukset ovat todella hienoja ja kekseliäitä. Näyttelijät eivät sorru ylinäyttelyyn, saati sitten alinäyttelyyn vaan tekevät jokainen ihailtavan hienon roolisuorituksen. Elokuva sisältää myös pari mustalla huumorilla höystettyä kohtausta, jotka oikeasti naurattavat. Suosittelen erityisesti toimintaelokuvien faneille, mutta mielestäni tämä elokuva kuuluu myös yleissivistykseen.

Draama: The Shawshank Redemption [www.leffatykki.com]
The Shawshank Redemptionia aluksi välttelin nuorempana poikana (kuten suurin osa, kuten suurin osa haluaa vain "coolia" toimintaa), mutta kun rohkenin tämän katsomaan nousi se ehdottomasti toplistalleni ja syystä. Roolisuoritukset ovat loistavia, kuten myös Frank Darabontin ohjaus, mutta elokuvan kokonaisuus on se mikä palkitsee. Tarina on todella nerokas ja mukaansatempaava, joka jaksaa kerta toisensa jälkeen kiinnostaa. Hahmotkin kehittyvät elokuvan aikana katsojaa todella läheisiksi. Tarina siis kertoo Andystä, joka pistetään vankilaan vääristä syistä ja tämän elämästä vankilassa. Juoni itse sisältää nerokkaan juonen käänteen, mitä en kuitenkaan paljasta.

Kauhu: The Hills Have Eyes (2006) [www.leffatykki.com]
Harvoin pääsevät nämä remaket yllättämään, mutta The Hills Have Eyes toimii kaikella tavalla, se on brutaali ja luo todella ahdistuneen tunnelman katsojalle. Ahdistunut tunnelma tulee hienosti siitä, kun porukka jää keskelle tyhjänpäälle asuntovaunuunsa, mistä ei ole pakotietä suuntaan eikä toiseen, mutta jotenkin olisi kuitenkin päästävä pois. Tunnelma on saatu kohdalleen täydellisesti, keskiverto hyvien roolisuoritusten, hyvän ohjauksen ja sitäkin toimivampien musiikkien ja äänitehosteiden ansiosta. Brutaalisuus taas luodaan näillä lihansyöjillä, jotka asustelevat vuoristossa. Oikeasti ahdistava elokuva, suosittelen kaikille ainakin kertaalleen katsottavana elokuvana.

Animaatio: Corpse Bride [www.leffatykki.com]
Arvostelukin tästä elokuvasta löytyy, mutta laitan tähän nyt pienen kuvausksen, miksi se kannattaa katsoa. Ensimmäisenä mainitsen Burtonin mielikuvituksen, nimittäin hän antaa muiden silmille nähtäväksi mitä vain hän voi nähdä ja se on todella ihailtavaa. Tarina on ennalta-arvattava, mutta se on tehtyä taidolla, tyylillä ja rakkaudella. Koskettavasta rakkaustarinasta siis on kyse, johon on mukaan saatu nimekkäitä ääninäyttelijöitä, kuten itse Burtonin monessa elokuvassa nähty Johnny Depp, joka siis esiintyy pääosassa. Elokuvan hyvä puoli on se, että se on lyhyt, mutta samalla kokonaisuudessaan oikeasti niin hyvin toimiva (visuaalisuus, musiikit, ääninäyttelijät, ohjaus), että sen jaksaa katsoa vaikka viikon joka päivä.

Laitan lisää suosituksia myöhemmin, kunhan jaksan. :D

Boy From Shadows

30.11.08 klo 13:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvä Storyteller, itellä tällainen juuri pyörinyt mielessä jo viikkoja ja kuin ajatuslukijana telleri pukkaa topicin pystyyn. Pitääpä tuo Hills Have Eyes kattella.

Sitten kysäisisin, jos joku elokuvia enemmän harrastanut osaisi suositella 70- 80-luvulta hyviä kauhuleffoja? Vähän tuntemattomampia tai muuten ala-arvostettuja teoksen tynkiä.

Tino

30.11.08 klo 13:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadows kirjoitti:

Possession
Ei todellakaan mikään perinteinen kauhuleffa, mutta todella surrealistista ja ahdistavaa taidetta.

Argentolta löytyy loistavia:

Suspiria - tappavat huokaukset ja Inferno
Verenpunainen kauhu
Tenebre
Phenomena - Ilmiö
Opera
Kuoleman lintu
Hiipivä kauhu
Suspiria ja jatko-osa Inferno ovat täysin hullua ja psykedeelistä goretykitystä, muut edustavat vähän perinteisempää gialloa, ja ovat ehkä enemmän trillereitä. Näissä leffoissa ei kannata liikaa keskittyä juoneen ja loogisuuteen vaan enemmän tunnelmaan, visuaalisuuteen ja älyttömän tyylikkäisiin murhiin.

Fulci on toinen huomionarvoinen italialaisohjaaja:

The Beyond
The House by the Cemetery
City of the Living Dead
Zombie Flesh-Eaters
Kauhujen kylä
The Psychic
A Lizard in a Woman's Skin
Fulcin zombie-leffoissa on paikoitellen todella ahdistava ja epätoivoinen tunnelma, ja gore-efektien kökköys tekee niistä todella ällöttäviä. Fulcilla on myös loistavia gialloja. Näissäkään ei juoni ole tärkeimmässä osassa.

Nämä tuli nyt nopeasti mieleen.

EDIT Loistava Eraserhead luokitellaan usein kauhuleffaksi.

Hän

30.11.08 klo 13:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Boy From Shadows kirjoitti:

Onhan näitä kasapäin. Tässä muutama nopeasti mieleen tuleva hieman vähemmän tunnettu 'klassikko' 70-luvulta;

Let's Scare Jessica to Death (1971)

Kiva pieni elokuva omalaatuisella ilmapiirillä.

Non si sevizia un paperino (1972)

Fulcin vähemmän tunnettu klassikko.

Black Christmas (1974)

Tästä ollaan tehty hiljattain remake, tämä versio on ainakin yllättävän kelpo.

The Little Girl Who Lives Down the Lane (1976)

Yllättävän näppärä ja omaperäinen elokuva. Pääosassa Jodie Foster yli 30 vuotta sitten.

Invasion of the Body Snatchers (1978)

Mainio sci-fi-kauhu-remake.

30.11.08 klo 20:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse tahtoisin nähdä juuri jotain kovaotteista toimintaa tyyliin Boondock Saints. Seagalit, Die Hardit sun muut kuuluisammat pätkät on kyllä koluttu läpi. 70-2000-luvun leffoja lähinnä tässä haeskelen.

30.11.08 klo 21:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei ehkä Boondockin tasoista, mutta toimintaa kuitenkin.

Matkustaja 57

Tässä olisi aika tyly pätkä

Assassins

30.11.08 klo 21:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

En tiedä oletko nähnyt näitä, eivätkä nämäkään ihan Boondockin tasolle pääse, mutta todella hyviä kuitenkin:

Equilibrium (2002)

The Punisher (2004)

Con Air (1997)

Rumble Fish (1983)

Shoot 'Em Up (2007)

Shooter (2007)

Luultavasti olet nähnyt osan näistä ja myös varmaan nämä Bad Boysit, Scarfacen ja sellaiset. Mielessäni oli joku todella hyvä pätkä mutten nyt muista.

max55

30.11.08 klo 22:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sanokaapas jotain hyviä vanhoja leffoja (ennen 1980) tehtyjä mitkä kannattaa katsoa mutta ei mitään musikaali elokuvia.

Doc

30.11.08 klo 23:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tsekkaile muutkin Peckinpahit jos tuo Straw Dog iski. Hurja joukko, rautaristi, Pat Garrett & Billy The Kid yms. Ja Sierra Madresta nyt on aikasta helppo jatkaa muihin Bogien pätkiin esim. Casablanca, Maltan Haukka, Kirjava Satama... nuo ovat suhteellisen helposti saatavillakin.

30.11.08 klo 23:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

@max55

Koita katsastaa tuo One Flew Over Cuckoo's Nest (1975) [www.leffatykki.com]. Jack Nicholson on pääosissa ja tarina kertoo siitä että Jack heitetään mielisairaalaan, vaikkei hän oikeasti hullu olekkaan. Siellä sitten mies pistää koko mielisairaalan ylösalaisin ja viihdyttää porukoita oikein kunnolla. Samaan aikaan hauska ja koskettava tarina, joka omaa oikeasti mahtavat näyttelijät.

Harmonica

30.11.08 klo 23:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oletan ettet ole nähnyt juuri mitään vanhempia elokuvia. Tuolloin ainakin Sergio Leonen Westernit ovat sellaisia, joista hyvin harva ei pidä. Ja jos Sierra Madre miellytti niin voisin kuvitella että myös film noirista löytyy monia teoksia jotka voisivat toimia. Rififiä ehkä lähinnä suosittelisin johdatuksena genren maailmaan.

the dude

30.11.08 klo 23:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katselin tässä aiemmin tänään The Man Who Laughsin, ja nousihan se heti suosikkieni joukkoon. Eli kyseisen elokuvan tyylistä saksalalaista expressionismia hakisin. Nosferatu on muun muuassa jo nähty ja tohtori Caligarin kabinetin tsiigaan vielä lähiaikoina.
Mutta, siis yllämainituiden lisäksi tuon tyylistä jos suosittelisitte kun en juuri muita tiedä?

KKHS

30.11.08 klo 23:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aguirre: Jumalan Viha (Aguirre: Der Zorn Gottes)

Seitsemäs Sinetti (Det Sjunde Inseglet)

Aikakone (Time Machine) (vuodelta 1960, 2002 versio on huonoin elokuva ikinä)

Vampyyri (Vampyr)

Siinä muutama näin alkuun. Mitään genreluokitusta en ala tekemään, kun en noista osaa luokitella kuin Vampyyrin, joka taitaa olla kauhua.

30.11.08 klo 23:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä oli itselleni vaikuttava kokemus ja innosti katsomaan niitä vähän vanhempiakin elokuvia.

Ja tämä viestihän oli suunnattu Maxille.

Harmonica

01.12.08 klo 00:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

the dude kirjoitti:

The Man Who Laughs ei ole saksalaista expressionismia, mutta et kyllä välttämättä sitä tarkoittanutkaan. Noh, joka tapauksessa tuo Kinon boksi [dvdpacific.com] aiheesta on aika essential. Caligarin lisäksi siinä on Wienen mahtava Hands of Orlac sekä äärimmäisen erikoinen Warning Shadows. Secrets of a Soul ei ole ehkä aivan samaa tasoa noiden muiden kanssa, mutta pidin siitäkin itse kovasti. Sitten Kinolta löytyy vielä ainakin Paul Lenin Waxworks.

Saksalaiseen expressionismiin kuulumattomia, mutta siitä vaikutteita saaneita elokuvia ovat ainakin Murnaun Faust sekä Sunrise. Nuo löytyvät MoC-julkaisuina, tosin jos joskus aikoo hankkia tuon Foxin Murnau+Borzage-boksin, niin sitten saa Sunrisen toistamiseen. Jean Epsteinin Fall of the House of Usher on myös mestariteos, mutta sen DVD-julkaisu on valitettavasti OOP.

Muuten taitaa olla aika köyhästi saatavilla tämänkaltaisia elokuvia DVD:llä.

max55

01.12.08 klo 00:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitoksia teille tilasin justiin discshopista

Pat Garrett & Billy The Kid , Maltan Haukka, Once Upon a Time in The West, Musta joulu, Nosferatu - Yön valtias, Seitsemäs Sinetti, 12 Angry Men, Hurja joukko ja Once Upon A Time In America.

Itsellä kyllä on tuo One Flew Over Cuckoo's Nest sekin on aivan mahtava elokuva

esimies

01.12.08 klo 15:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storyteller kirjoitti:

Ensimmäisenä haluaisin kysyä, onko Band of Brothers oikeasti hyvä sotaelokuva (minisarja) vai onko sekin vain silkkaa ampumista ja huutamista kavereiden perään?

Band of Brothers on ihan oikeasti helvetin kova pläjäys. Ja tämä tulee nyt semmoisen henkilön näppäimistöltä, joka ei ole koskaan sen kummemmin innostunut sotaleffoista tai yleensäkään sodasta aihealueena.

Kun BoB aikoinaan ajettiin ensimmäisen kerran televisiosta ulos, niin kaikki kaverini hehkuttivat sarjaa pöksyt märkänä, mutta itse en katsonut kyseistä ohjelmaa minuuttiakaan. En nyt mitenkään tietoisesti boikotoinut sarjaa, mutta oletin, että kyse on vaan kavereideni paskasta mausta. Ystäväpiiriini kuuluu useita sellaisia henkilöitä, jotka tietävät 2. maailmansodasta kaiken mahdollisen, osaavat jokaikisen saatanan panssarivaunun ja pommikoneen tekniset piirrustukset ulkoa jne.

Eli totta kai automaattisesti kuvittelin että BoB olisi pelkästään näihin WWII-fanaatikkoihin vetoavaa sotaorgiaa. Mutta kuinkas sitten kävikään. Pari vuotta takaperin kärsin tekemisen puutteesta ja hetken mielijohteesta lainasin eräältä kaveriltani tuon BoB-boksin. Sarja iski kovaa heti alkumetreiltä lähtien. Kaikki kymmenen jaksoa ovat erittäin hyviä ja sekaan on eksynyt muutama suorastaan huikea episodi, jotka kestävät vertailun ihan parhaiden leffojenkin kanssa. Varsinkin kaksi viimeistä jaksoa Why We Fight ja Points loksauttivat leukapielet lattiaan.

Hyvin kirjoitettua ja komeasti kuvattua sotadraamaa!

01.12.08 klo 17:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Selvä ja kiitos vastauksesta, esimies. :)

Pitää pistää mietintämyssyyn tuo BoB, itsekään en ole kovin kiinnostunut sotaelokuvista/sarjoista yleisesti ottaen, mutta saa nähdä jos tämä tekisi poikkeuksen.

02.12.08 klo 21:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainiin, sitten rillijullelle pitää lisätä tuohon listaan Wanted (2008) [www.leffatykki.com]. Wanted on tämän vuoden toimintapätkä, joka sisältää kunnon vinoilua, "cooleja" one-linereitä ja mättöä. Wantedin voisi kuvailla yhellä sanalla ja se olisi: "cool.". Todella loistavaa ohjausta venäläiseltä Timur Bekmambetovilta.

03.12.08 klo 15:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storytellerille tuhannet kiitokset. Equilibrium on nähtynä ja pirusti siitä pidänkin, The Punisher pitäisi katsoa uudelleen (jäänyt siitä sellainen kuva, että on aivan susipaska) ja Con Airin vasta katsoinkin ja siitä ihan pidinkin viihdetasolla.
Tuo Shooter on jo pitemmän aikaa kiinnostanut ja pitäisi vihdoin ostaa pois Prisman hyllyiltä keräämästä pölyä. Shoot 'em Up pitäisi tässä katsoa kun on mahdollisuus (sama Wantedin kohdalla), mutta Rumble Fish on täysin uusi tuttavuus. Todella kiinnostavanoloinen leffa.