Kolme pelottavinta kauhuleffaa?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Kolme pelottavinta kauhuleffaa?

DarkestStar

09.04.08 klo 14:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eli kolme oikeasti pelottavaa, eikä näitä musiikeilla säikyttely, taikka verellä mässäily leffoja.

1. The Blair Witch Project
2. tulee..
3. tulee--

Ale

09.04.08 klo 14:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä kauhuleffa voi olla pelottava, vaikka äänipiikeillä halvasti vähän säpsäyteltäisiinkin tai verta riittäisi. Halloween oli 12-vuotiaana varsin karmaiseva kokemus, vaikka joka toinen minuutti tuleekin äänipiikki säikäyttämään pahaa aavistavan katsojan. Ja Evil Deadissa riitti jännittäviä momentteja splatterista riippumatta.

Tino

09.04.08 klo 16:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelottavimpia leffoja ovat mielestäni Mulholland drive, Twin Peaks fire walk with me ja Eyes wide shut, muttei mikään niistä ole oiken kauhuleffa...

The Wolf

09.04.08 klo 16:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eikö tämä [www.leffatykki.com] topic riittäisi aiheesta?

DarkestStar

09.04.08 klo 16:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Wolf kirjoitti:

Eikö tämä [www.leffatykki.com] topic riittäisi aiheesta?

Jahas, enpäs tohon ole onnistunut törmäämään, mutta eipä se mitään. Jos jollain aikaa ja halua on niin jatkakoon myös tätä topiikkia.

Skye_Sken

10.04.08 klo 13:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

En nyt osaa sanoa muita kuin tämän yhden kun ei oikeastaan ole muita elokuvia jotka olisivat lapsuuden jälkeen pelottaneet. Elikkä kyseessä on leffa nimeltä Shutter. Ihan helvetin pelottavaa tavaraa. En suosittele katsomaan ystävien kera, vaan yksin pimeässä huoneessa tyhjässä talossa.

HorrorFreak

25.07.10 klo 18:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

En ymmärrä sitä miksi kauhuelokuva yrittää olla pelottava jollain yli-luonnollisilla örkeillään (esim.Freddy,Jason)

Kyllähän Halloween-elokuvien Michael Myers on "yliluonnollinen örkki". Tosin olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Halloween on huomattavasti esim. Nightmare On Elm Street- ja Friday The 13th -leffoja pelottavampi. Varsinkin siinä ensimmäisessä on juuri sitä tunnelmaa. Ja ehkä Freddy ja Jason voisivat olla pelottavia, jos eivät olisi niin tunnettuja... liikaa surkeita jatko-osia jne, koko homma on muuttunut kaupalliseksi paskaksi... tosin näin on myös Halloweenien kohdalla, eikä Michael Myers ole mielestäni paljoakaan Freddyä tai Jasonia pelottavampi hahmo, ne elokuvat ovat.

25.07.10 klo 21:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mutta tarkoitin "yliluonnollisella" sitä niinkuin esim jason 8 osaa ja aina ja aina nousee eikä koskaan kuole.Ja tietysti Myers on täysin fiktiivinen hahmo mutta on hän hieman realistisempi kuin jason.Myershan on ihmienn joka on täysin psyko maskin takana.Sitä minä hain takaa.Ja myers ei ole mitenkään yliluonnollinen.

HorrorFreak

25.07.10 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

No kyllähän Myerskin aina ja aina nousee eikä koskaan kuole. Ja kyllä, hän on yliluonnollinen. Tai no, en ole ainakaan kuullut kenestäkään, joka lähtee iloisesti vipeltämään karkuun imettyään kuusi luotia ja sitten vielä pudottuaan parvekkeelta. Tai tai selvinneen suht koht vammoitta siitä että rusentuu auton ja suuren puun väliin. Listaa voisi vielä jatkaa... mutta nyt menee kyllä jo aika pahasti offtopiciksi. Voisin oikeastaan vastata tähän kysymykseenkin...

1. Blair Witch Project
Tästä on väännetty kättä ihan pirusti. Jotkut sanovat, ettei tämä leffa ole mitään, vain surkeasti toteutettu amatööritekele josta ei saisi pelottavaa tekemälläkään. Joidenkin mielestä tämä on kaikkien aikojen pelottavin kauhuelokuva. Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan. Ikinä en ole nähnyt näin realistista kauhuleffaa, nauhojen voisi melkeinpä luulla olevan aitoja... mutta ei sitten ihan kumminkaan. Näyttelijät vievät roolinsa uskottavasti ja tunnelma on koko ajan juuri sellainen kuin pitääkin. Pelko on hiipivää, heti ei tapahdu mitään mainitsemisen arvoista, mutta pikku hiljaa päähenkilöt joutuvat yhä syvemmälle kauhun valtaan. Lähes täydellinen kauhuleffa, Rec tai Paranormal Activity eivät tälle pärjää vaikka hyviä samalla tyylillä toteutettuja leffoja ovatkin.

2. Teksasin moottorisahamurhat (1974)
No tämä leffahan antaa ahdistavalle tunnelmalle täysin uuden merkityksen. Voiko pahempaa kuvitellakaan... jäädä jumiin Teksasin syrjäseuduille, jossa psykopaattikannibaaliperhe pistelee ohikulkijoita iloisesti poskeen? No, eihän juoni nyt mikään maailman omaperäisin ole (tosin omana aikanaan elokuva koettiin uskomattoman shokeeraavaksi), mutta kun siinä vain on sitä jotain. En oikein itsekään osaa selittää, mikä tähän elokuvaan niin uskomattoman tunnelman luo.

3. Halloween
Tästä paikasta kilpailivat Halloweenin kanssa Manaaja ja Hohto, mutta päätin sitten kuitenkin palkita vanhan kunnon Michael Myersin pronssimitalilla. Perusteluna voi tietenkin taas käyttää sitä kuuluisaa tunnelmaa. Jännitys pidetään koko ajan yllä, ikinä ei voi tietää mistä Myers seuraavaksi pelmahtaa esiin. Myers oli Leatherfacen ohella myös ensimmäisiä todella kiinnostavia kauhuleffapahiksia... yksinkertainen on tehokasta, valkoinen maski on paljon uhkaavampi kuin joku palanut lärvi (tarkoitukseni ei ole dissata Freddyä) tai kaasumaski (tarkoitukseni on ehkä vähän dissata My Bloody Valentinen Harrya). Valkoinen maski, mustat vaatteet, keittiöveitsi... koruttoman täydellinen yhdistelmä. Pisteet muuten myös leffan tunnusmusiikille.

WreckMe666

25.07.10 klo 23:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

HorrorFreak kirjoitti:
pirpana kirjoitti:

Totta. Michaelhan on yliluonnollinen... Tai ehkä pikemminkin jonkin sortin "yli-ihminen", jota ei sitten millään tunnu saavan hengiltä. Mutta miehessä kiinnostaa ainakin itseäni juuri se, ettei tähän kerrota minkään valtakunnan syytä, toisin kuin Jasonin kohdalla.

Spoileri: näytä

abneri

17.07.17 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun on tullut kiukuteltua näiden uusien kauhuleffojen kanssa niin
nostetaanpa esiin ne omasta mielestä hyvät ja säväyttävät leffat.

1: Kauna.( Jenkkiversio)
Tämä tuli aikanaan katsottua DVD:ltä synkkänä syysyönä,yksin.
Ilman mitään ennakkotietoja ja -luuloja,kyllä muuten osui kohdalleen silloin!

2.Blair witch project.(Alkuperäinen)
Tästäkin oli vain muutamat kehut kuultu ennen katsomista.
Omaperäisyys yllätti todella positiivisesti.

3.Evil dead.(Alkuperäinen)
Kopionkopion kopio videokasetilta,teini-iässä talvi-iltana. Minä,kaveri ja kaksi tyttöä..
Oli kivaa kun tyttöjä pelotti (enemmän kuin meitä?) ,niille piti antaa turvaa ja läheisyyttä sillai huomaamatta..oi aikoja..

17.07.17 klo 19:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

abneri kirjoitti:

Minä,kaveri ja kaksi tyttöä..

Vanha kunnon anakonda-tekniikka. Hivuttaa käden pikkuhiljaa tytön olan yli ja niinpäin pois!

12.10.17 klo 22:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

Tämä teksti on syy siihen että en uskaltanut tulla tänne keskustelufoorumiin 6 vuoteen! HAHAHAAHAHA. Oli silloin tapana ihan vain huomion vuoksi arvostella elokuvia joita ei ollut edes katsonut. "Myers ei ole mitenkään yliluonnollinen"... voi jumalauta! Ei tätä häpeää silloista esi-teini pirpanaa kohtaan. Tekstikin niin karkeaa ja hiomatonta!

12.10.17 klo 22:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja tännekkin vielä vittu! XD

1932 viestiä

13.10.17 klo 10:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

No, älä sitä liikaa murehdi. Kyllä minäkin ensimmäisissä viesteissäni peeloilin ihan riittävästi, tälläkin sivustolla. Ja onhan se tavallaan tottakin, että Myers on Jasonia realistisempi hahmo. Myers on lähinnä todella kestävää tekoa oleva mielisairas hyypiö, kun taas Jason herää useampaan otteeseen kuolleista, muuttuu ensin zombiksi ja sitten vielä kyborgiksi, kykenee vaihtamaan kehoa ryömimällä tappaja-etanan hahmossa suusta suuhun, käy helvetissä, palaa sieltäkin Freddy Kruegerin kutsumana, jne. jne. En tosin ole mikään Halloween-asiantuntija, joten voihan olla, että jatko-osissa Myerskin kykenee vastaaviin urotöihin. Niin tai näin, meikäläistä ei ihmeemmin harmittaisi, vaikka kumpikin elokuvasarja olisi jäänyt ensimmäiseen osaan.

Mitä tulee otsikossa esitettyyn kysymykseen, en rehellisesti sanottuna koe voivani esittää aiheesta kovinkaan valistunutta mielipidettä. Olen kyllä katsellut melko paljonkin kauhua, mutta en kuitenkaan näe itseäni kauhuharrastajana. Pääasiassa tuleekin katseltua visvaista B-kauhua, jonka arvot ovat enemmänkin sairaassa meiningissä, ahdistavassa tunnelmassa ja/tai tahattomassa komiikassa kuin varsinaisessa pelottavuudessa. Tästä on hyvä esimerkki melko hiljattain katsomani Maniac - nukkemurhaaja; ei se pelottava ole, mutta erittäin onnistunut ja mieleenpainuva kauhuelokuva silti.

Jos kuitenkin mietitään elokuvia, jotka ovat oikeasti onnistuneet pelottamaan, niin top kolmonen voisi mennä vaikka seuraavasti:

1. Texasin moottorisahamurhat. Rujosta maineestaan huolimatta vanha kunnon Moottorisahamurhaaja ei ole mitään splatteria, vaikka väkivaltaa toki leffassa onkin reippaanlaisesti. Useimmiten raakuuksiin kuitenkin vain vihjataan, ja sehän on tunnetusti se kaikkein pelottavin keino. Pääasiassa kauhu syntyykin häiriintyneestä kuvauksesta, ahdistavasta äänimaailmasta, jatkuvasta raa'an väkivallan uhasta sekä painajaisunta muistuttavasta, kehää kiertävästä rakenteesta.

2. Evil Dead - Kauhun riivaamat. Tässä leffassa sitä väkivaltaa onkin sitten aivan tolkuttomasti. Se ei kuitenkaan yksin tee elokuvasta pelottavaa, vaan parhaiten kauhuntunnetta herättävät omaperäisesti toteutetut epäkuolleet, joiden ulkonäkö, käytös ja ääntely ovat todella luonnottomia. Lisäksi elokuvan ahdistavuutta lisää se, että hahmoja on vähän, ja jokainen heistä joudutaan sadistisen hitaasti tappamaan moneen otteeseen.

3. Hohto. Toisin kuin kaksi edellistä, Hohdossa väkivallan rooli on varsin pieni. Graafista väkivaltaa ei ole lainkaan, ja elokuvassa kuolee vain yksi henkilö. Elokuvan valtti onkin sen psykologinen lähtestymistapa: hidas, vääjäämätön sekoaminen suljetussa ympäristössä. Jos alitajuntaan haluaa uskoa, on elokuvassa havaittavissa myös ihmisen syvimpiä pelkoja: hallinnan ja todellisuudentajun menettäminen sekä perheen ajautuminen tilanteeseen, jossa kaikkein läheisimpiin ihmisiin ei enää voi luottaa.

Kunniamaininnan ansaitsevat mielestäni Ilmestyskirja. Nyt ja alkuperäinen Nosferatu. Näistä ensin mainittu ei edes ole kauhuelokuva, mutta sen kokonaisvaltainen audiovisuaalinen ryöpytys psykedeelisine väreineen ja ujeltavine syntetisaattoreineen luovat onnistuneesti ahdistavaa ja jopa pelottavaa tunnelmaa. Nosferatussa pelon tunnetta luovat ennen kaikkea erinomaisesti näytelty kreivi Orlokin hahmo sekä henkeäsalpaavan kaunis valon ja varjon käyttö.