Top-listat kehiin

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Top-listat kehiin

Maximus

11.10.10 klo 23:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

No jo on tykki muuttunut vaatimattomammaksi ajan myötä...

Edit. Olisihan se hyvä edes TOP-10 perustella.

Seonsiinä

99.Kirjeitä Iwo Jimalta
100.Brazil - tämän hetken tuolla puolen

LikeWise

17.10.10 klo 17:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ajattelin itekkin tässä nyt listata leffoja järjestykseen. Here We go!

1. Ed Wood (1994)
2. Mulholland Drive (2001)
3. Amadeus (1984)
4. Yksi Lensi Yli Käenpesän (1975)
5. The Beyond (1981)
6. Batman (1989)
7. Dawn Of The Dead (1978)
8. Pulp Fiction (1994)
9. Ghostbusters (1984)
10. Mafiaveljet (1990)

11. The Thing - "Se" jostakin (1982)
12. Halloween (1978)
13. Terminator (1984)
14. Manaaja (1973)
15. Buffalo ´66 (1998)
16. Takaikkuna (1954)
17. Psyko (1960)
19. Hohto (1980)
20. The Devil´s Rejects (2005)

21. Big Fish (2003)
22. Terminator 2: Tuomion Päivä (1991)
23. Lost Highway (1997)
24. Hämärästä Aamunkoittoon (1996)
25. Sin City (2005)
26. The Wrestler (2008)
27. Kunniattomat Paskiaiset (2009)
28. Sleepy Hollow (1999)
29. Kummisetä (1972)
30. Bully (2001)

Tällänen TOP 30 lista syntyi. Kärki viisikko pysyy samana vuodesta toiseen, mutta muiden sijoitukset voivat vaihdella pikkaisen, muttei välttämättä.

Schmier

24. The Village - kylä
25. Leijonakuningas

arvili

24.10.10 klo 12:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viikonloppu kulunut syvässä tylsyydessä, joten ajankuluksi tuli vihdoin päivitettyä top-lista. Listalle tullut paljon uusia leffoja, jopa top 10:ssä on tapahtunut muutoksia.
Seitsemäs manner ja Magnolia ovat oikeastaan jaetulla ykköspaikalla, muuten ensimmäiset 10 on oikeilla sijoillaan, loput vähän niin ja näin. Hemmetin vaikea koittaa laittaa täysin erilaisia elokuvia parhausjärjestykseen.

1. Seitsemäs manner (-89)
2. Magnolia (-99)
3. Bennyn video (-92)
4. Hohto (-80)
5. The Thing (-82)
6. Kellopeliappelsiini (-71)
7. Little miss sunshine (-06)
8. Alien (-79)
9. Kärpänen (-86)
10. Fargo (-96)

11. Linnut (-63)
12. Breakfast at the Manchester Morgue (-74)
13. Funny Games (-97)
14. Ennustus (-76)
15. Ystävät hämärän jälkeen (-08)
16. Uhrilampaat (-91)
17. Elävien kuolleiden yö (-68)
18. Trainspotting (-96)
19. Olkikoirat (-71)
20. 400 kepposta (-59)

21. Zombie Flesh-Eaters (-79)
22. Halloween - naamioiden yö (-78)
23. Blindness (-08)
24. Valkoinen nauha (-09)
25. 28 päivää myöhemmin (-02)
26. The Return of the Living Dead (-84)
27. Menetetty maa (-07)
28. Rita Hayworth - avain pakoon (-94)
29. Lyhyt elokuva tappamisesta (-88)
30. Gilbert Grape (-93)

31. Snatch - hävyttömät (-00)
32. Verenpunainen kauhu (-75)
33. Kummisetä (-72)
34. Jackie Brown (-97)
35. Hot Fuzz (-07)
36. Uhka (-06)
37. Yön pedot (-54)
38. Saksikäsi Edward (-90)
39. Reservoir Dogs (-92)
40. Pulp Fiction - tarinoita väkivallasta (-94)

41. Barton Fink (-91)
42. Suspiria - tappavat huokaukset (-77)
43. Painajainen ennen joulua (-93)
44. Räsynukke (-55)
45. Ghostbusters - haamujengi (-84)
46. Riiviöt (-84)
47. Stand by me - viimeinen kesä (-86)
48. Poika raidallisessa pyjamassa (-08)
49. Videodrome (-82)
50. Last house on the left (-72)

51. Zombieland (-09)
52. Unelmien sielunmessu (-00)
53. Snow Angels (-07)
54. Moon (-09)
55. Boondock Saints - Etelä-Bostonin enkelit (-99)
56. Phantasm (-79)
57. Braindead (-92)
58. The Fifth Element - puuttuva tekijä (-97)
59. Vihreä maili (-99)
60. Terminator - Tuhoaja (-84)

61. Painajainen Elm. Streetillä (-84)
62. Shaun of the Dead (-04)
63. Rosemaryn painajainen (-68)
64. The Descent - Loukussa (-05)
65. Tahraton mieli (-04)
66. Tarantula (-55)
67. Sweeney Todd: Fleet Streetin paholaisparturi (-07)
68. Lötköjen yö (-86)
69. Candyman (-92)
70. Sademies (-88)

71. 12 apinaa (-95)
72. Die Hard - Vain kuolleen ruumiini yli (-88)
73. Fight Club (-99)
74. Seitsemän (-95)
75. Yhdeksäs portti (-99)
76. Eastern Promises (-07)
77. Psyko (-60)
78. Ed Wood (-94)
79. Schindlerin lista (-93)
80. American History X (-98)

81. Sleepy Hollow - päätön ratsumies (-99)
82. The Others (-01)

17. Suljettu Saari
18. Viisi vuodenaikaa
19. Terminator 2
20. Intohimon tuulet

Lisäksi löytyy seuraavanlaisia top-listoja profiilistani: Top 10 komediat (1990-2010), Top 10 Komediat (1950-1990), Top 5 kauhuelokuvat sekä Top 10 Surullisimmat elokuvat.

Päätin lisätä listaani vielä ainakin seuraavat kymmenen lisää:

21. Epäillyt
27. Trainspotting
28. Uhrilampaat
29. Kellopeliappelsiini
30. Scarface - Arpinaama

Parhaiden elokuvien listaus taitaa olla elinikäinen projekti. Listat "elävät" koko ajan. :)

WillFilm2001

29. Laulavat sadepisarat
30. Afrikan kuningatar

Chinook

25.10.13 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei ole järjestyksessä, mutta tässä nyt joitakin:

1. Schindlerin lista
Vaikuttava, koskettava, kaunis ja liikuttava elokuva, joka kolahtaa täysillä ja antaa paljon ajateltavaa. Mielestäni yksi parhaista historiallisista elokuvista, jonka näyttelijäsuoritukset ja ohjaus ovat huippuluokkaa.

2. Forrest Gump
Klassikko, jonka jaksaa katsoa pituudestaan huolimatta aina uudestaan ja uudestaan. Kaikille kyseinen raina ei kolahda, mutta mielestäni hieman jälkeenjääneen miehen esittäminen vaatii lahjakkuutta, jotta se olisi uskottavaa. Tom Hanks onnistuu tässä tehtävässä hienosti.

3. Stand by me - viimeinen kesä
Klassikko tämäkin, joka kertoo neljän pojan kasvutarinan. Elokuva on lämminhenkinen tarina ja jättää hyvän mielen jälkeenpäin. Roolitukset menevät juuri nappiin ja suorituksia on ilo katsella tässäkin leffassa.

4. Hohto
Jälleen klassikko! Jack Nicholson on uskomaton tässä psykologisessa trillerissä, jonka kauhistuttava tunnelma säilyy loppuun asti. Kyseinen raina on myös ensimmäisiä kauhuleffoja, joita olen nähnyt.

5. Terminaali
Tom Hanks tekee hienon roolin huonosti englantia puhuvana miehenä, joka jää jumiin lentokentälle. Leffa on lämminhenkinen ja romanttinen draama, joka ei kuitenkaan sorru liialliseen siirappisuuteen ja antaa hyvät naurut useassa kohtaa.

6. Titanic
Yksi suosikeistani lapsuudestani asti. Nyt jälkeenpäin olen löytänyt leffasta paljon virheitä, mutta ne eivät juurikaan haittaa. Hienointa leffassa on kahden ihmisen välinen rakkaustarina ja onnettomuuden kuvaaminen, jossa ihmiset asetetaan selkeästi arvojärjestykseen. Se pistää ajattelemaan ihmisen arvoa yleensä.

7. Vihreä maili
Kyllä, tätäkin suosikkia tähdittää yksi lempinäyttelijöistäni, Tom Hanks. Elokuva on hieno sekoitus draamaa, fantasiaa ja rikosta. Kestosta huolimatta raina pitää otteessaan koko kolmen tunnin ajan.

8. Kellopeliappelsiini
Kuuluu kategoriaan "hieman outo kulttiklassikko", joka on maineensa ansainnut. Erikoinen, ahdistava ja synkkä, todella hienosti tehty. Onnistuu ehdottomasti tehtävässään.

9. Kaunis mieli
Elokuva tärkeästä aiheesta eli mielisairaudesta, jonka matemaatikko John Nash voitti optimistisuudellaan. Käsikirjoitus on hieno, samoin näyttelijäsuoritukset.

10. Slummien miljonääri
Elokuva on mielenkiintoinen kuvaus köydästä intialaisnuorukaisesta, joka kisaili Haluatko miljönääriksi? -ohjelmassa. Suhtaudun jostain syystä hieman skeptisesti tähän rainaan, mutta odotukseni ylittyivät.

11. Koskemattomat
Kuten edellä, olin todella skeptinen, kun menin leffateatteriin ja huomasin leffan vasta siinä vaiheessa olevan ranskankielinen. Odotin jotain sekavaa taidepläjäystä, mutta sain yllättyä positiviisesti. Leffa on todella koskettava, lämminhenkinen ja äärettömän hauska!

12. 127 tuntia
Lähiaikoina toinen leffa, joka minuun on tehnyt vaikutuksen, on 127 tuntia, joka myöskin perustuu tositarinaan. On hienoa, miten tuollaisesta aiheesta on saatu noin pitkä ja toimiva kokonaisuus. Sen aikana ei ehdi pitkästyä ja se herättää monenlaisia ajatuksia.

13. Pelastakaa sotamies Ryan
Kyseinen raina on ehkä hieman liian yliarvostettu, mutta hyvä leffa kuitenkin. Näyttelysuoritukset ja käsikirjoitus toimii, mutta kestoa on vähän turhan paljon.

14. Linnut
Yksi legendaarinen teos Hitchcockilta, joka halusin nostaa tälle listalle. Kauhuksi tarkoitettu teos ei juurikaan pelota, mutta se on kuitenkin todella hieno kokonaisuus.

15. Orpokoti
Todella hyvä espanjalainen kauhuleffa, jossa on mielenkiintoinen ja yllättävä juoni. Leffa pyrkii tarjoamaan jännittävän kokonaisuuden, jossa ei vain pelotella katsojaa.

16. Pahuus
Yllättäjä Ruotsin/Norjanmaalta.Todella hyvä leffa, joka kannattaa katsoa. Tunnelma säilyy koko leffan ajan ja vaikeaa aihetta käsitellään realistisella tavalla. Herättää paljon ajateltavaa.

17. Rocky
Urheiluleffojen ehdoton klassikko, joka uppoaa myös minuun naiskatsojana. Heti kun leffasta kuulee puhuttavan, päässä alkaa soimaan "Eye of the tiger" ja näen Rockyn samalla treenaamassa.

18. Mies ja alaston ase
Top-listalle kuuluu myös kakkos- ja kolmososa, vaikka niitä en erikseen mainitse. Aivan uskomattoman hauska leffa, joka naurattaa alusta loppuun. Leslie Nielsen on aivan hervoton!

19. Radio
Hieman aliarvostettu elokuva, joka kertoo tarinan kehitysvammaisesta pojasta. Leffa on kaunis, sympaattinen ja lämminhenkinen kertomus, joka ansaitsisi enemmän huomiota.

20. Kuoleman rautatie
Vaikka kyseessä on uudistettu versio, leffa uppoaa tarinallaan minuun täysin. Se herättää tunteita, koskettaa ja pistää ajattelemaan lähimmäisen merkitystä.

21. Bean - äärimmäinen katastrofielokuva
Suuresti arvostamani brittiläinen Rowan Atkinson koheltaa Beanina ensimmäistä kertaa elokuvan muodossa. Raina on viihteellisenä teoksena aivan huippuluokkaa ja pistää naurattamaan.

22. Viulunsoittaja katolla
Musikaalit eivät yleisesti ottaen kuulu lempigenreeni, mutta tässä rainassa on sitä jotain. Erityisesti vaikutuksen tekee miespäänäyttelijä, joka vetää uskomattoman hienosti biisejä.

23. Saw
Uskomattoman älykäs trilleri, joka ei pelkästään mässäile verellä ja ruumiinkappaleilla, vaan tarjoilee psykologisen tarinan, joka pitää otteesaan koko leffan ajan. Ja ah, kuinka ennalta-arvaamaton leffan loppu onkaan!

24. Rita Hayworth - avain pakoon
Todella hyvä, ehdottomasti palkintonsa ansainnut! On valitettavaa, että leffan suomenkielinen käännös tekee todella suuren juonipaljastuksen.

25. Beverly Hills kyttä
Eddie Murphyn sähläily on hauskaa katsottavaa erityisesti juuri 80-luvulla. Komedian ja toiminnan sekoitus toimii kiitettävästi, myös leffan juoni on mielenkiintoinen.

26. Kuudes aisti
Ensimmäistä kertaa leffaa katsoessani se ei tehnyt juuri minkäänlaista vaikutusta, mutta kun näin loppuratkaisun, tuli mieletön vau-elämys. Hieno, jännittävä ja mielenkiintoinen elokuva.

27. Fight Club
Taas yksi niistä elokuvista, jotka rikkoivat ennakkoluuloni. Luulin alkuun, että kyse oli "vain" tappalemisesta, mutta tässähän olikin paljon, paljon enemmän. Kertakaikkiaan nerokas.

28. Brothers
Leffa, joka on mielestäni jäänyt hieman varjoon. Se on kuitenkin erittäin todentuntuinen draama, joka vetoaa tunteisiin. Pitäisi tämä muuten katsoa uudemman kerran.

29. Shaun of the Dead
Yksi parhaista zombie-parodioista, joka naurattaa lähes koko ajan. Hyvää viihdettä tylsään iltaan, ehdottomasti leffamässyjen ja hyvien kavereiden kanssa katsottavaksi.

30. Päiväni murmelina
Tällä listalla ensimmäinen leffa, josta olen tähän mennessä tehnyt arvostelun. Elokuva on sarkastisen huumorin ystävälle pieni lottovoitto. Idea on nerokas ja erottuu selkeästi etenkin nykyisten kliseisten ja itseään toistavien romanttisten komedioiden merestä.

31. Uhrilampaat
Piinaava, psykologinen trilleri, joka pitää otteessaan koko leffan ajan. Anthony Hopkinsin suoritus on miellyttävää katseltavaa.

32. Will Hunting - syntynyt neroksi
Hieno teos, joka perustuu tositarinaan. Leffaa koskettaa ja naurattaa yhtä aikaa, se välittää juuri oikeanlaisen tunnelman katsojalleen. Leffa on Oscarinsa ansainnut.

33. Äideistä parhain
Yksi harvoista suomalaisista draamoista, joka oikeasti koskettaa. Aiheeltaan mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu. Edes ruotsin kieli ei häiritse. Noh, vitsi vitsi.

34. Tummien perhosten koti
Synkkämielinen elokuva, jonka tunnelma välittyy katsojalle. Usein kehuttu musiikki on yksi avittavista tekijöistä, joiden avulla tuo tunnelma syntyy.

Muita hyviä/ihan ok suomalaisia leffoja ovat Pitkä kuuma kesä, Helmiä ja sikoja, Skavabölen pojat, Postia pappi Jaakobille, Paha maa, Tie Pohjoiseen, Poika ja ilves, Uuno Epsanjassa, Uuno Turhapuro armeijan leivissä ja Kaappari.

Ulkomaisista listan ulkopuolelle jäi tällä kertaa mm. Tanssii susien kanssa, The Passion of the Christ, Donnie Darko, Benjamin Buttonin uskomaton elämä, Chaplinin klassikot sekä joitakin yksittäisiä komedioita/draamoja.

Mennään näillä nyt alkuun.

valjus

30. Thin Red Line

15.05.16 klo 13:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

JustinHenryFan

07.03.18 klo 16:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minua harmittaa, että en voi heittää 50:n elokuvan listaa vanhoista klassikoista tai Valko-Venäläisen elokuvan uranuurtajista - sillä vaikka olen tälläisiä rainoja yrittänytkin parhaani mukaan ruksia katsomislistaltani pois, eivät ne vain kolahda (samalla lailla). Olen viime aikoina yrittänyt miettiä paljonkin, mikä olisi top-listani muotoa. Edes se Top 5, mutta en ole vielä pystynyt vakiinnuttamaan sitä kovinkaan vankaksi. Joten tässä luonnostelmaa:

1. Tällä hetkellä paras näkemäni elokuva on Manchester by the Sea. Valinta on tietysti vaikea ja olen nähnyt elokuvan vasta kerran, mutta se täyttää minun check-listini. Realistisin draama, mitä on tehty. Elokuvassa myös tapahtuu koko ajan asioita, mutta niistä ei tehdä elämää suurempia. Kaikki on niin mahdottoman aitoa, että sen takia leffa kolahtaa täysillä. Näyttelijäsuoritukset ovat myös syvällisimpiä, mitä olen nähnyt.

2. Elle - tämäkin tietyllä tapaa istahtaa mukavasti omalle mieltymysalueelleni. Hahmotutkielma vahvasta naisesta, jota Isabelle Huppert niin pelottomasti tulkitsee - lisäksi trilleri, jonka lopputulosta ei pysty aavistamaan, mitä rakastan sekä ehdotonta plussaa tulee elokuvan "taiteellisuudesta" eli siitä, että se pystyy vähän nostattamaan kulmakarvoja, että mitä sitä oikein tuli katsottua.

3. Tulikärpästen hauta - en katso sotaelokuvia (ollenkaan?) koska minusta ne aina jossain määrin hypettävät sotaa. Eikä mielestäni ole mitenkään "hienoa" katsoa edes realistista sotaelokuvaa, sillä niin, no... voisin sitten mennä ihan oikeaan sotaan, jos sitä haluaisin. Trust me, sellaisen löytää edestään nopeammin kuin kissaa ehtii sanomaan, eikä tikkua tarvitse ristiin pistää. Mutta Tulikärpästen hauta on kuin antiteesi jokaiselle sotaelokuvalle, mitä on tehty. Ja tätä en "valinnut" listalleni, koska olisin halunnut, vaan koska se vaatii paikkansa elokuvahistorian hienoimpien elokuvien kaanonissa.

4. Luihin ja ytimiin - yksinkertaisesti syvällisin draama, mitä olen nähnyt. Ja saa sen vielä näyttämään niin helpolta.

5. En tiedä. Ehkä en ole sitä vielä nähnyt. Sori, ettei lista ole tämän hifimpi...

Steven Spielberg

13.07.19 klo 16:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Päätinpä itsekkin että jos nyt täällä aktivoituisin enemmänkin keskustelemaan. Elikkä siis lemppari leffoja täällä haetaan ja täältähän tulee.
1. The Godfather Part II
Minun mielestäni tässä ei ole lähes mikään vikana. Visuaalisesti ja näyttelijätyönään karismaattinen mestariteos. Heittämällä trilogian paras ja hakkaa ekan osan easysti.

2. Blade Runner 2049
Jälleen yks jatko-osa. Hävettää myöntää, mutta itse en pidä lainkaan ensimmäisesti. Sillä on jotenkin laiskan oloinen ote ja muutenkin Ford ei kanna leffaa harteillaan. Sen sijaan jatko-osa on oikeasti älykäs ja pisti minut ajattelemaan. Ford toimii myös ainakin iteleni paremmin sivuroolissa ja ite päänäyttelijä on upea.

3. The Godfather
Ei tämäkään huono ole. Mestariteos. Kaikki tästä sanottava on jo sanottu.

4. Three Billboards Outside Ebbing Missouri
Jos jostain leffasta aion kirjoittaa tänne arvostelun se on tämä elokuva. Koin tämä aikana paljon eri tunteita, jotka odottavatat tulevansa tekstiksi.

5. Ghost in the Shell
Ja nyt meinaan alkuperäistä animea enkä Scarlet Johsnsonin tähdittämää paskaremakea. Ansaitsisi enemmän huomiota, sillä tämä on vaan niin mahtava!!

6. The Shawshank Redemption
Morgan Freeman ja Tim Robbins ovat aivan uskomaton kaksikko ja myös leffa äärimmäisen hieno elämää suurempi teos.

7. Seven Samurai
Visuaalisen kerronnan mestariteos, siitä on vaikea olla erimieltä. Muuten tämä olisi vielä korkeammalla listalla, mutta pituutensa takia tämä äityy välillä ihan hitusen tylsäksi. Tosin pituus on silti tarpeellinen.

8. A Nightmare On Elm Street 4: The Dream Master
Jotkut saattavat ajatella, että mitäs helvettiä tämä tänne listalle on päässyt. Renny Harlinin Freddy leffa on kyl listan musta lammas, mutta nyt puhutaan ehkä leffasta, joka on viihdyttänyt mua eniten ikinä. Saattaa johtua myös nostalgiasta suuri rakkauteni tätä kohtaan. Ekasta leffasta en tykänny, sillä pidän enemmän Freddystä koomisena hahmona.

9. High and Low
Hieno leffa, sillä jännitys kasvaa vain, jos todella keskittyy. Ja voi pojat, kun toisella katsontakerralla päätin tarkkailla kunnolla leffaa, koin jotain, jota viimeksi Hitchcockin jännittävissä mestariteoksissa olevan havainnut.

10. The Last Jedi
Ymmärrän vihan tätä kohtaan. Silti, se että joku leffa on saanut mut samaan aikaan nauramaan, hymyilemään ilosta, järkyttymään, yllättymään ja koskettumaan on jonkinlainen saavutus. Mielestäni alkuperäinen trilogia paranee leffa leffalta, prequelit ovat aika huonoja ja Disneyn uudet aika vaihtelevasti onnistuneita.