Kotimaiset elokuvat - puolesta vai vastaan?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Kotimaiset elokuvat - puolesta vai vastaan?

esimies

21.01.04 klo 13:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kotimaiset elokuvat, jos mitkä, tuntuvat aina jakavan mielipiteitä. Toisten mielestä kyseessä on oleellinen suomalaista identiteettiä vahvistava kulttuuri-ilmiö, kun taas toisten mielestä moinen amatöörimainen junttipuuhastelu pitäisi kieltää lailla. Kumpaankohan leiriin tämän foorumin käyttäjät ovat taipuvaisia, ihailijoihin vai vihailijoihin? Oma suhtautumiseni on jokseenkin kaksijakoinen. Pienestä kotimaastamme löytyy kyllä ammattitaitoista väkeä, mutta ehkä pieni asennekasvatus olisi paikoillaan. Suoraan sanottuna ärsyttää katsella, kuinka vuodesta toiseen listoja hallitsevat Suomi-leffat, jotka yrittävät vedota vuoroin örveltävään teiniyleisöön ja vuoroin suomalaisten ainaiseen tirkistelyhaluun.
En kyllä toisaalta ole senkään kannalla, että Suomeen yritettäisiin istuttaa jenkkityylistä megabudjetti-kulttuuria. Piirit ovat moiseen liian pienet ja rahaakaan ei ole. Eli mihin suuntaan Suomi-tuotannon pitäisi mielestänne kehittyä, vai oletteko tyytyväisiä nykyiseen Levottomat/Mombasa/Sibelius-kierteeseen?
ps. taannoinen lyhäri Ukkonen tosin osoitti, että kunnon toimintaakin maassamme osataan tehdä

pera p06

21.01.04 klo 14:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

levottomat suuntaukseen, sitä suuntausta ei ole koskaan liikaa :wink: .
onhan se aikamoista että tälläisiä "taide leffoja" voidaan esittää normaalissa elokuva teatterissa eikä jossain sivu kujalla :lol: 8) .

Filmer

21.01.04 klo 14:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä olen ehdottamasti suomalaisia elokuvia vastaan. Ei ole vielä tullut eteen sitä loistavaa. Sanokaa ei suomalaisille!!

Tepi76

21.01.04 klo 14:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puolesta ja vastaan...

Selinin tuottamat ylikaupalliset huttuleffat saisivat jo riittää, mutta kyllä Lampelan, Kaurismäen ja Ijäksen kaltaisia ohjaajia Suomessa tarvitaan.

Viime vuosilta em. ohjaajilta hyviä kotimaisia:

2003 Eila

21.01.04 klo 14:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen suomalaisten leffojen puolella :!:

iskela

21.01.04 klo 14:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voe voe... kyllä loistavia suomalaisia leffoja on tehty vaikka kuinka viime vuosina.
Ja yksikään näistä ns. "Levottomat" sarjan tekeleistä ei kuulu siihen joukkoon, mun mielestäni.

Tepin esittämä lista jo pelkästään on hieno valinta ja upeita pätkiä. Siihen vois lisätä vaikka näitä:

Rakkaudella, Maire
Emmauksen tiellä
Kauas pilvet karkaavat (no tuo on jo vähän vanhempi mutta menköön)
Ylipäätään melkein mikä tahansa pölöpölö- Pölösen leffa
Haaveiden Kehä
Tuulikaappimaa
janiinedelleen

Sitten siihen vielä lisäksi vähän vanhempaa teelmää, eli vaikka veljekset Kaurismäkien leffat...

Että kyllä sitä laatua piisaa.

Mistäs moinen jyrkkä negatiivisuus, jos saa tiedustella?

Kukin tietysti mistäkin tykkää, jotkut mutsista, jotkut naapurin koirasta ja jotkut jopa molemmista! :P

21.01.04 klo 15:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

En nyt oikein ole mikään innokas suomielokuvien ystävä, mutta onhan täällä myös tehty viime vuosina hyviäkin elokuvia. Levottomat nyt oli aika roskaa, mutta muuten on tullut pari loistavaakin leffaa. Häjyt on ehdottomasti paras.

iskela

21.01.04 klo 15:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sikäli muuten ihmettelen tätä asettelua, että miksi jostain tulevaa leffaa pitäisi vihata valmiiksi jo?

Olkoon vaikka jumaliste Burkina Fasosta tai Iranista (joissa molemmissa on tehty hienoja leffoja), jos se on hyvä niin se on hyvä. Sillä sipuli.

Vai onko siinä jotain vähän syvempää takana? Jos leffa on suomalainen, niin siitä ei voi tykätä, koska, hitto, sehän kertoo vallan jotain meistä itsestämme!? :wink:

Viisas

21.01.04 klo 15:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

On hyviäkin Suomileffoja, mutta taso on laskenut koko ajan :(

JarkkoK

21.01.04 klo 16:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enemmän kuulun vihailijoihin kuin ihailijoihin. Jos puhutaan viimeisen 20 vuoden aika tehdyistä filmeistä niin ei tule mieleen muuta hyvää kun Rukajärven tie, jota monet ovat haukkuneet. Elokuvat vaan tuppaavat olemaan jotenkin puuduttavia ja mulla alkaa katse harhailemaan jo viimeistään puolen tunin päästä. No Rentun ruusu oli myös ihan kohtalainen kyllä. Mutta pääasiassa ei kiitos.

21.01.04 klo 16:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ole kotimaisia vastaan, mutta en juuri niiden perässäkään juokse. Jos TV:stä sattuu tulemaan jotain, voihan sen aina tsekatakin.

Mm. Rosso, Ariel, Rakkaudella Maire, Lunastus, Komisario Palmu-"saaga", Radio tekee murron, Pohjan tähteet (suosittelen lämpimästi kaikille, jotka vihaavat kotimaisia leffoja) ja Raid ovat kaikki katsomisen arvoisia. Elokuviin pitäisi suhtautua ennakkoluulottomasti. Taso vaihtelee joka puolella maailmaa.

Kalamiehen Toveri

21.01.04 klo 16:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kotimaiset leffat ovat jotkut hyviä, jotkut skeidaa. Mutta eivätkö ulkomaiset myös?

Kaurismäki - leffat, Pölösleffat, Häjyt(!), Komisario Palmut, Raid(!), Uuno Turhapurot (!), Bad Luck Love, Juulian Totuudet jne. Onhan noita hyviäkin.

Olen puolesta.

Kustaa

21.01.04 klo 17:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei missään nimessä ainakaan vastaan. Kaikki kotimainen on yleensä tosi mielenkiintoista.

Kotimainen elokuvakin tarvitsee ihan yhtälailla kaupallista elokuvaa kuin jenkkiläkin. Ilman kaupallista meininkiä ei välttämättä olisi muutakaan. Jos jotkut Selinit ja kumppanit tekevät rehellisesti kaupallista elokuvaa niin so be it! Menestys ja kaupallisuus ei tuetenkään tarkoita että leffat olisivat hyviä. Kun kansa saadaan teattereihin niin muillakin on paremmat mahdollisuudet.

Filmer

21.01.04 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minulla tulee aina mieleen typerät Uuno Turhapurot kun puhutaan suomalaisista leffoista, joka ei missään nimessä ole plussaa suomalaisille.

Migelo

21.01.04 klo 19:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

En mä nyt ainakaan vastaan Suomi-leffoja ole, mut en kyllä toisaalta mikään fanaatikkokaan. Onhan sitä melkosta tuubaa tullu viime vuosina, mut on siellä joukossa myös muutama ihan loistoleffa, esim.

Mies vailla menneisyyttä
Häjyt
Rukajärven tie (se on hyvä leffa!)
ja kyllä mun mielestä Pahat pojatkin oli ihan viihdyttävä, jopa hyvä (kai se pääs vähän yllättämään, kun ei mitään odottanu...)

Raimo Miettinen

21.01.04 klo 19:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onhan se valitettavaa, että Uuno Turhapuro on osaltaan "pilannut" kotimaisen elokuvan tasoa. Vaikka juuri Uunot ovat yksi kaikkein katsotuin elokuvasarja on se laadultaan silti ehdottomasti surkeaa. Turhapurojen menestys on vaikuttanut monien kuvaan kotimaisesta elokuvasta, kuten Filmer tuossa edellä esimerkkinä.

Itse uskon negatiivisten asenteiden muodostuneen jo sen takia, että Suomessa valmistuu vuosittain vain reilut kymmenen pitkääelokuvaa. Tähän joukkoon ei välttämättä mahdu "kaiken karvaisia" elokuvia laidasta laitaan samassa mittakaavassa mitä maailmalla, jolloin kotimainen tarjonta on kapeaa. Tätä kapeutta tuntuu lisäävän Suomen elokuvasäätiön tarjoamat rahoitustuet, jotka keskittyvät "taide-elokuvina" ymmärrettyihin leffaprojekteihin, sotaelokuviin tai dokumentteihin. Kertaakaan ei toimintaelokuva ole saanut tukea. Raha yleensäkin tuntuu rajaavan mahdollisuuksia kotimaisessa elokuvanteossa selvästi enemmän mitä Hollywood-tuotannoissa. Tästä seuraa se, että suomifilmi tuntuu vallan vähäiseltä ison jenkkirainan rinnalla. Lavastus, jälkikäsittely, tehosteet kuin jopa näyttelijävalinnat joudutaan usein kotimaisessa elokuvassa puntaroimaan tarkemmin budjetin suhteen.

Yksi kotimaisen elokuvan haittapuolena tuntuu välistä olevan suomenkieli. Joskus kuulee, että suomenkielen kuuleminen elokuvassa ei tunnu aidolta enemmin kornilta. Omasta mielestäni tämä ei voi eikä saa olla haittana kotimaista elokuvaa katsoessa. Näin vain välistä tuntuu olevan.

Kyllä huonojakin kotimaisia elokuvia tehdään hyvien ohella. Tuorein Levottomat 3 esimerkkinä.

Piti vielä mainita, että olen huomannut joskus suurimpien lehtien kriitikoiden kirjoittavan sinivalkoiset lasit silmillä arvosteluja suomielokuvista. Aivan kuin kotimainen pienituotantoinen tai sotaelokuva saisi lähes poikkeuksetta yhden lisätähden arvostelun perään. Tällaisesta kotiinpäin vedättämisestä on hyvänä esimerkkinä Talvisota elokuvan saama positiivinen arvostelu, joka huipentui Oscar-voittoon, ainakin joidenkin tahojen unelmissa. Todellisuudessa palkintoa kuin ehdokkuutta ei tullut. Myöhemmin elokuvan arvostus on laskeutunut mielestäni todellisemmalle tasolle.

Kalamiehen Toveri

21.01.04 klo 19:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hmmmm... Pitäisikö leffoja aina katsoa niin totisella otteella?

Uuno Turhapuro on suomalaisen miehen ruumiillistuma, ja kysehän on nimenomaan stereotypian parodioinnista. Turhapurot ovat kekseliäitä ja hauskoja. Piste.

Jenkkikomedioita voisi kritisoida ideoiden puutteesta. Etenkin nykyisin suuressa buumissa olevat teineille suunnatut komediat ovat hirveää tuubaa. Turhapuroissa on persoonallisuutta.

arska

21.01.04 klo 19:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Musta on mukava kattoa suomileffoja kun ei tartte keskittyä tekstiin ollenkaan. Tietty täällä voitais tehdä parempia leffoja. Leffat voisi olla näillä leveysasteilla ihan taloudellisistakin lähtökohdista ajatellen ennemminkin keksiliäitä ja tunteellisia (iloisia tai surullisia) kuin hollywood-meininkiä jäljittelevää... Niin ja mitä tuossa nyt ei ole mainittu nimeltä niin... "Joki" on aivan loistava pläjäys.

Oletteko katsoneet muuten oululaisesta Mieskuoro -huutajista tehtyä leffaa? Sehän on kutsuttu USA:n merkittävimmälle independent-elokuvien festivaaleille Sundanceen. Suomen elokuvasäätiön mukaan Huutajat - Screaming Men on ensimmäinen Sundance-festivaaleille kutsuttu suomalaiselokuva.

Niin että kyllä täällä suomessa ainakin dokkaria osataan nykyään tehdä.

Zorge

21.01.04 klo 19:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onhan niitä hyviäkin leffoja aikojen saatossa Suomessakin tehty, kuten:
- Tuntematon sotilas (Laineen)
- Talvisota
- Rukajärven tie
- Häjyt
- Mies vailla menneisyyttä

...mutta jos nytkin aiotaan tehdä Matti Nykäsestä elokuva, niin on kyllä aika alas menty.
Täytyy kyllä tunnustaa, etten ole mitenkään erityisen kiinnostunut suomalaisista leffoista. Ainakaan sen takia, että ne ovat suomalaisia!

Juhani Sementti

21.01.04 klo 20:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puolesta varmaankin... Palmut, Tuntematon, Pohjan tähden alla, Emmauksen tiellä, Nousukausi, Pekka Puupäät ja pari muuta ovat hyvää suomalaista liikkuvaa kuvaa.