Parhaat sarjakuva-adaptaatiot

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Parhaat sarjakuva-adaptaatiot

esimies

19.01.04 klo 13:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uusi vuosituhat on ollut melkoista sarjakuva-filmatisointien kulta-aikaa, ja hyytymisen merkkejä ei ainakaan vielä ole nähtävissä. Kiinnostaisikin tietää, mitkä ovat tämän foorumin kayttäjien mielestä parhaat sarjakuviin perustuvat elokuvat, ja mistä sarjakuvasta haluaisitte nähdä leffan tehtävän? Omasta mielestäni ensimmäinen X-men on selkeästi paras sarjakuva-adaptaatio. Batman Returns ja MIB ovat vähintään yhtä selkeät kakkonen ja kolmonen. Myös Bladet ovat mielestäni onnistuneita, samoin ensimmäinen The Crow-elokuva. Sitten seuraaviin tuleekin aika pitkä väli, sillä en pitänyt esim. Spider-manista, Hulkista, Herrasmiesliigasta ja X2:sesta.
Ja jos katseet käännetään tulevaisuuteen, niin ainakin Garfield-elokuva ja Ghost Rider kiinnostavat. Jostain kumman syystä odottelen myös Hellboyta ja Spider-man 2:sta, vaikka molemmat tulevat todennäköisesti enemmän tai vähemmän pettämään. Jonkinasteisena Chris Nolan-fanina odotan myös tulevaa Batman-leffaa innolla.
Laittakaahan omia kokemuksianne tiskiin!

iskela

19.01.04 klo 14:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Läheskään kaikkia ole tullut ees nähtyä, mutta kyllä X-Men:it ja Blade:t aika onnistuneita olivat.
Tosin en ole tainnu Blade- sarjakuvaa koskaan lukea.

19.01.04 klo 16:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

En paljon enää nykyisin sarjakuvia lue. Mustanaamio on aivan loistava sarjakuvana, mutta elokuvana aika surkea. Spiderman on hyvää viihdettä, mutta ehdottomasti yliarvostettu. X-Men ei oikein uponnut. Ensimmäinen Teräsmies oli muitaakseni ihan ok. Spawn oli myös keskivertoa huonompi tapaus ja vaikutti aika tavalla TV-elokuvalta. Bladeja en ole koskaan lukenut sarjakuvana, mutta molemmat ovat hyvää viihdettä. Tim Burtonin Batmanit iskivät, mutta myöhemmät osat olivat sitten jo aikamoista roskaa. Siispä voittaja taitaakin olla Matkalla Perditioniin (eikös sekin perustu sarjakuvaan).

lintu^

19.01.04 klo 16:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaat ovat burtonin batmanit.
spiderman oli myös kelpo viihdettä.
Daredevil on taas ehkä hieman aliarvostettu, mutta kummiskin semmonen *** tähden pläjäys.

Zorge

19.01.04 klo 17:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaksi ensimmäistä Batmania (Burtonin) ovat kumpikin ihan kolahtavia. Varsinkin nuorempana tuli enemmän kahteltua niitä.
Matkalla Perditioniin on myös hyvin tehty sarjakuvan pohjalta.
Eikä X-Men:kään mikään huono ollut.

19.01.04 klo 18:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Spider-man oli kyllä positiivinen yllätys, samoin kuin Tim Burtonin kaksi Pätmäniä. Sen sijaan Joel Schumakkerrin Batman ja Robin...... ei siitä sen enempää. Eikä kyllä ensimmäinen X-menkään huono ollut. Kelpo viihdettä kohderyhmälleen.

Filmer

19.01.04 klo 18:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olipa yllätys ettei kukaan mainitse mitään aasialaisia leffoja. Siellä myös tehdään elokuvia sarjakuvista, yleensäkin manga-sarjakuvista. Esim Ichi The Killer, joka oli hyvä.

Mutta länsimaalaisista on Blade, Spider-Man, Burtonin Batmanit ja X-Men

19.01.04 klo 18:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Filmer kirjoitti:

Mutta länsimaalaisista on Blade, Spider-Man, Burtonin Batmanit ja X-Men

Tuota noin, johtuisiko se siitä ettei mangan ja animen harrastajia löydy oikein kehuttavaa määrää joukostamme? kai :wink:

Filmer

19.01.04 klo 19:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Enpäs nyt itseäni sanoisi mangan ja animen harrastajaksi, vaikka pari on tultu katsottua mutta olen enemmänkin aasialaisten leffojen harrastaja. Eikö meitä muka löydy :wink:

19.01.04 klo 19:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eipä pahemmin, ainakaan ennen kun tutustutit mun ja Jussin honkkaripätkien ihmeelliseen maailmaan. Huomenna se sitten selviää onkos tuosta paljon kehutusta Bullet in the Headista yhtään mihinkään :wink:

Screwball

19.01.04 klo 19:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Road to perdition ja spider-man..

Kustaa

19.01.04 klo 20:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Loistava aihe. Sarjakuvien filmatisoinneissa on se ongelma että ne yrittävät palvella kaikkia; niitä jotka jo tuntevat hahmot ja niitä joilla ei ole mitään aiempaa kokemusta aiheesta. Jotkut jutut toimivat lehden sivuilla kun taas eivät oikein onnistu valkokankaalla mitenkään...hassua mutta totta.

Ei-niin-hyviä: Spawn ja Mustanaamio, Superman III

Sitten on tämä osasto, josta en sarjakuvina ollut kuullutkaan ennenkuin niistä alettiin filmatisointien yhtydessä sauhuamaan: Bladet (ihan jees), Road to Perdition, Crow (tyylikästä!), MIB (aivot narikkaan) jne...

20.01.04 klo 11:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Zorge kirjoitti:

Kaksi ensimmäistä Batmania (Burtonin) ovat kumpikin ihan kolahtavia.

Samaa mieltä, Burtonin Lepakkohäiskät olivat hyviä - niitä muita en suuremmin halua nähdä. Varsinkin ensimmäisessä Battiksessa oli jotain kiehtovaa.

En ole lukenut kovinkaan paljon juuri niitä sarjakuvia, jotka on myöhemmin elokuvattu, mutta ainakin The Crow vaikutti (1. leffa) yhtä hyvältä filmillä kuin paperillakin. Tank Girl taas oli suuri pettymys. Sitä sarjakuvaa ei yksinkertaisesti pysty siirtämään valkokankaalle yhtä anarkisena ja näppäränä.

X-menit ja Spider-Man menettelivät. Pidän noista elokuvista oikeastaan enemmän kuin sarjakuvaversioista... Sama pätee Batmaniin.

Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat ovat ihan oma lukunsa... :)

esimies

20.01.04 klo 15:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kustaa kirjoitti:

Ei-niin-hyviä: Spawn ja Mustanaamio, Superman III

Listaltasi ei löydy ensimmäistä X-menia? Pidit kakkososasta, mutta et ykkösestä? Mielestäni X-men on käsikirjoitukseltaan ja roolisuorituksiltaan aivan eri tasolla kuin X2.

Kustaa

20.01.04 klo 23:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

esimies kirjoitti:
Kustaa kirjoitti:

Ei-niin-hyviä: Spawn ja Mustanaamio, Superman III

Oho. Se vain jotenkin jäi, ei hätää, ykköskastiin sekin kuuluu.

pera p06

21.01.04 klo 00:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

hämis ykkönen ja hulk koitettiin tehdä ja myydä muuna kuin sarjakuva elokuvana.
sehän olisi ollut noloa ja hävettävää jos niitä olisi pidetty sarjis leffoina.
kamaan ne oli sarjakuva elokuvia niistä oli yritetty se häivyttää draamaksi sumuttamalla. hämis ykkösessä tämä ei ottanut pahasti silmään
hulk meni piloille kun sen ei annettu olla pelkkä sarjakuva leffa vaan joku fiini draama. ehkä minä pidän yksinkertaisista jutuista kuten aivottomista toiminta leffoista.
kuten blade ja sen jatko osa. se ei yrittänytkään olla mitään muuta kuin viihdyttävä aivoton toiminta leffa.
hulkissa leffalle yritettiin laittaa aivoja ja tulos oli hirveä sekasikiö jota frankenstainikin olisi kammonut ja voinut pahoin sen lähellä.
siis pidetään viihdyttävät ja aivottomat toiminta leffat ja draamat erillään.
jos haluaisin katsoa draamaa se on minun asiani. nyt koitetaan huijata rahvasta katsoa draamaa toiminta leffan vaatteissa. vaatteet eli tehosteet on kyllä näyttävät.

x men ykkösessä oli sama juttu mutta pienemässä mittakaavassa.
minä ainakin tunnen itseni petetyksi jos menen nauttimaan leffasta ja aletaankin valistaa "valitse tähän oma aihe" sinua.
oi aikoja oi tapoja kun ei voi edes mennä katsomaan ja rentoutumaan leffaa katsoessaan. eihän batmänneissäkään ollut mitään katsomisen pilaavaa juttua kuten nykyisissä leffoissa

ja teräsmies siinä meille esimerkki miten tehdä sarjisleffa ei liian tosissaan
eikä verenmaku suussa sydänverellä.

ji

21.01.04 klo 00:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Batman 1 & 2 Siinä on kyllä jotain niin todella hyvää...aah. Superman, noh - ihan jees. Spiderman oli mitä oli...oletan kakkosen olevan 1/3 parempi. Hulkkia en ole nähnyt, mutta luulen katselevani mielummin niitä piirrettyjä kuin uutta hollykylä versiota.

minna

24.10.05 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

No onpas tämäkin, kun aiheesta ei ole enemmän kirjoitettu... Batmanit ovat parhaita sarjakuviin perustuvia elokuvia. Tykkään kaikista viidestä. Teräsmiehiä en valitettavasti ole nähnyt, sillä ne ovat sen verran vanhoja. Tämän vuosituhannen lukuisista "sarjakuva-adaptaatioista" olen nähnyt vain ensimmäisen Spidermanin. Se oli ihan kohtalainen. Ovatko uudet sarjakuviin perustuvat leffat katsomisen arvoisia? Mielipiteitä!

-Tinke-

24.10.05 klo 23:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

minna kirjoitti:

Ovatko uudet sarjakuviin perustuvat leffat katsomisen arvoisia? Mielipiteitä!

Sin City on todellakin katsomisen arvoinen, muut vähemmän tai enemmän kuraa.

Batmaneistä 1,2 ja Begins hyviä elokuvia. Foreverin ja Robinin taas olisi voinut jättää tekemättä.
Muut Sarjakuvista väännetyt teokset eivät siis ole pahemmin minua kiinnostaneet, saati sitten miellyttäneet. Erikoisefektit tosin taitaa kaikissa olla huippuluokkaa, mutta se ei yksin riitä mihinkään, kuten useimmista sarjakuvaleffoista voi huomata (X-menit, Spidermanit, jne...).

Luxi

25.10.05 klo 08:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

American Splendor on loisteliain sarjakuvafilmatisointi. Sin City pääsee aika lähelle kuin myös Ghost World.