Ohjaajien leffat järjestykseen

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Ohjaajien leffat järjestykseen

28.06.07 klo 20:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainoastaan Sen to Chihiro no kamikakushi (Henkien kätkemä) nähtynä, mutta todella huonoilla muistikuvilla. Sen verran kuitenkin muistan, että elokuva oli todella kaunis ja ajatuksia herättävä. Naapurini Totoro ja Liikkuva linna pitäisi katsoa ehdottomasti.

withnail

28.06.07 klo 22:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Iiks, ängen vielä samaan viestiin näkemieni Hitchcockien arvosanat. Tykkään näitä leffoja katsella varsinkin kesäisin. Hyvää viihdettä, jonka parissa pystyy rentoutumaan.

Linnut 4,5/5
The Man Who Knew Too Much (1956) 3,5/5
To Catch a Thief 3,5/5
Strangers on a Train 3/5
The Trouble with Harry 3/5

Ja sitten siirrytään herra Miyazakiin.

Punainen sika 5/5
Henkien kätkemä 4,5/5
Naapurini Totoro 4,5/5
Liikkuva linna 3,5/5
Kikin lähettipalvelu 3,5/5

Miyazakista olen Henkien kätkemän leffateattereihin tulon jälkeen nauttinut suuresti. Tuokin elokuva tuli katsottua leffateatterissa kolmesti ja edelleen pidän siitä paljon. Yksinkertainen Liisa ihmemaassa -tyyppinen tarina rikkaalla täytteellä. Punainen sika on taaskin vielä mielikuvituksellisempi ja hienostuneempi kertomus, joka sopii hyvin aikuiseen makuunkin. Täyden viitosen elokuva.

Muut näkemäni Miyazakit ovat taas tuntuneet juonellisesti hieman heikommilta sekä muita leffoja toistavilta. Paljon pelastaa kuitenkin oma heikkouteni niihin hellyyttäviin sivuhahmoihin. Totorossa pisteitä kertyy söpöistä karvaturriaisista ja kissabussista. Henkien kätkemänkin pisteisiin saattaa vaikuttaa se, kuinka paljon elokuvaan kiinnyin sen pyöriessä teatterissa, mutta edelleen uskallan pitää sitä mainiona piirrettynä.

29.06.07 klo 07:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miyazakia on ollut pitkään tarkoitus hankkia enemmän, mutta eipä vaan ole niin tullut tehtyä. Niinpä nähtynä ohjaajalta vain kaksi elokuvaa sekä yksi lyhäri:

1. Henkien kätkemä (2001) - Tämän kun katsoin, niin tuntui siltä, että kyseessä on paras koskaan näkemäni animaatio, ja niinpä annoin arvosanaksi peräti 5/5. Tuo lienee kieltämättä hieman liioittelua (esimerkiksi Tulikärpästen hauta on vähintäänkin yhtä hyvä ja sille annoin puoli pistettä vähemmän), ja uskonkin, että arvosana laskee puolella kun tuon seuraavan kerran katselen.
2. On Your Mark (1995, lyhäri) - Kaunis pätkä, jossa hienoa musiikinkäyttöä. 4/5
3. Liikkuva linna (2004) - Animaatio on upeaa, mutta tarina on melko keskinkertainen. 3½/5

Todella hienolta ohjaajalta vaikuttaa, ja pitäisihän hänen töihinsä ehdottomasti tutustua tarkemmin.

Nosoki

29.06.07 klo 10:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpäs ole Miyazakia nähnyt kuin yhden elokuvan verran, mutta muista leffoista näkemieni pätkien perusteella osaan kuitenkin sanoa muutaman sanan hänestä. Miehen animaatioissa piirrosjälki on yleensä aivan tajuttoman upeaa, ja se näkyy myös liikkeessä, johon on panostettu. Hahmot esimerkiksi liikkuvat oikeasti, eivätkä kävele paikoillaan kuvaruutua kohden tullessaan, kuten lähes kaikissa animeissa, ja pieninkin liike näyttää erittäin suurella vaivalla tehdyltä. Jostain arvostelusta muistankin lukeneeni, että missään muissa animeissa ei nähdä ikkunan avaamisessa niin paljoa liikettä kuin Miyazakin tekeleissä. Mies käyttää usein leffoissaan Joe Hisaishin säveltämiä musiikkeja, ja tämä käy ainakin minulle erittäin mainiosti, koska Hisaishi tekee ehkäpä ne tämän hetken parhaat elokuvamusiikit (myös omat suosikkisoundtrackini, Hana-bi ja Dolls). Hahmot ovat värikkäitä ja mielenkiintoisia, ja voivat olla ihan pienimmille lapsille jopa pelottavia. Silti kattava ja erikoinen kaarti tekee elokuvista mielenkiintoista katsottavaa myös lapsille, ja hieman, muttei ylitsevuotavasti, pelkoakin herättämällä myös lapset pystynevät tajuamaan elokuvan esittämiä teemoja. Teemat ovat kuitenkin suht herkkävaraisesti sisällytettyjä, joten elokuvista voi nauttia mitään suurempaa ajattelemattakin, yleensä juuri hahmokaartin ansiosta.

Niin, eli olen nähnyt Henkien kätkemän, jolle annan 4,5/5. Nyt kun tarkemmin mietiskelen antamiani pisteitä, niin tekisi mieli nostaa niitä jopa puolikkaalla, koska leffa on loistava kertomus nuoren tytön kasvamisesta ilman vanhempiensa tukea pelottavalta tuntuvassa vieraassa maailmassa. Yksi parhaita näkemiäni kasvukertomuksia varustettuna juuri noilla äsken mainitsemillani elementeillä. Pitäisi tutustua minunkin ohjaajaan tarkemmin. Erityisesti Nausicaä ja Mononoke kiinnostavat. Totoro pitäisi nähdä varmaan jo yleissivistyksen takia.

EDIT: Piti muuten osallistua jo viime kierrokselle, mutta hyllyssä oli Lady Vanishes katsomatta ja kirjastosta lainassa Spellbound. No, molemmat jäi katsomatta huonolaatuisen DVD:n ja kiinnostuksen puutteen takia ja sitten koko homma unohtui.

29.06.07 klo 10:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Niin, tosiaankin, Hisaishin musiikit piti minunkin mainita. Todella upeaa musiikkia, niin Miyazakin kuin Kitanonkin leffoissa.

Tulipa tässä samalla mieleeni eräs kohtaus Henkien kätkemästä: Pisti hymyilyttämään kun tajusin, että sen mustan otuksen vierailu kylpylään oli suoraan kopioitu Mizoguchin Life of Oharusta, jossa on muistaakseni täysin vastaavanlainen kohtaus, joka ainoastaan sijoittuu bordelliin/geishataloon/mikä elokuvassa kyseessä mahtoi ollakaan viralliselta nimeltään.

EDIT: Mikäänhän ei tietenkään estä edelliselle kierrokselle osallistumista vielä jälkeenpäin, aivan niinkuin withnailkin teki.

Cuomi

03.07.07 klo 14:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Henkien Kätkemä
Jöö eli minäkin kerettiläinen olen Hayaolta nähnyt vain tämän toisiksi uusimman tekeleen. Aiempia viestejä komppaillen tähän väliin hehkutukset Hisaishin musiikista ja ulkoasusta. Itse katsomisesta taas on aikaa kulunut ihan riittävästi joten täysin tuoreita muistikuvia ei tahdo oikein löytyä.
Varsin mainio, leppoisa ja tunnerikas stoori, näinpä - 4/5

04.07.07 klo 19:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen nähnyt Miyazakilta ainoastaan Henkien kätkemän ja Liikuvan linnan.
Henkien kätkemä on ihan kiva fantasia-anme. Elokuva kyllä viihdyttää kivasti, vaikka lopussa tapahtuu lipsumista. Liikkuva linna ei sitten ole aivan niin hieno. Piirrosjälki on hyvää ja tarinankerronta ihan kivaa, mutta jotain selkeyttä olisi kaivannut. Välillä tuli olo, että Miyazakin työryhmä halusi vain esitellä taitojaan animoinnin osalta.

Schwarzenegger

05.07.07 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viikko kulunut, joten pistän uuden ohjaajan kehiin.

Laitan tylsästi kehiin Quentin Tarantinon

OutlawPuppet
Ray Luonnonvoima
Cujo

05.07.07 klo 21:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarantino osaa kyllö ohjata hienoja leffoja, joissa coolit tyypit laukovat cooleja reploja. Eikä niissä säästellä väkivallassa, mutta ei sentään mässäilläkään.

Reservoir Dogs
Yksi parhaimpia rikoselokuvia. Meno on tiukkaa. Replat ovat sujuvia ja tilanteet muuttuvat kivasti. Myös musiikkivalintoihin ja hahmoihin on panostettu. 5/5

Pulp Fiction
Ei läheskään niin hieno kuin Reservoir Dogs. Replat ovat kyllä hienoja, mutta elokuva laahaa välillä pahasti ja kaikkiin hahmoihin ei saa kunnolla otetta. Ihan kiva leffa silti, vaikka onkin hieman yliarvostettu. 3,5/5

Jackie Brown
Mainio rikoselokuva, joka nojaa, kuten muutkin Tarantinot, vahvasti hahmoihinsa ja reploihinsa. Ihan samaa iskevyyttä ei tässä kuitenkaan ole kuin monessa muussa Tarantinon elokuvassa. 4/5

Kill Bill vol. 1
Ihan viihdyttävä elokuva, vaikka onkin melko epä-Tarantinomainen. Tässä ei paljon jutustella, vaan elokuva on melkein alusta loppuun melkoista verijuhlaa. 4/5

Kill Bill vol. 2
Kill Bill -kaksikosta se parempi osa. Aikajanaa on rikottu hyvin ja sanailu toimii mainiosti. Myös hahmot ovat hyvin toteutettuja. Tätä, kuten edellistäkin osaa, on usein syytetty ideoiden varastamisesta, mutta itse koen vaikuteet pikemminkin kunnianosoituksina.

Grindhouse: Death Proof
Hieman vaisumpaa Tarantinoa, mutta on tässäkin kohtuullisen hyvää läppää. Muutenkin meininki on ihan mukavaa.

05.07.07 klo 21:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Quentin Tarantino on myös yksi mun suosikkiohjaajista. Kolme (no kaksi ainakin) ensimmäistä ohjausta ovat merkittäviä teoksia, ja kestävät katselua loistavasti, ja niihin avautuu monia eri kulmia iän saatossa. Kill Bill -duo taasen pyöräytti vanhat teesit mukkelis makkelis ja antoi ainakin itselle 3-4 vuotta sitten ensimmäisellä kerralla mahtavan katselukokemuksen aivan eri merkeissä kuin Tarantinon elokuvat yleensä. Omaperäinen, nerokas, sekä taitava matkija. Eipä QT:tä paremmin voisi mielestäni kuvata.

Ohjaukset:
Pulp Fiction 5/5
Reservoir Dogs 5/5
Kill Bill vol. 1 5/5
Kill Bill vol. 2 5/5
Jackie Brown 4/5

Käsikirjoitukset:
True Romance 4½/5
Natural Born Killers 2/5 (Voi, kuinka paljon parempi tästä olisi voinut tulla jos QT olisi tämän ohjannut)

Mies on myös aivan-mahtava-näyttelijä. :wink:

The Wolf

05.07.07 klo 21:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Osaava ohjaaja, ei sitä käy kieltäminen, vaikka myöhemmällä iällä onkin alkanut häiritä useampikin seikka, muttei loppujen lopuksi niin paljoa, ettenkö vielä kehtaisi myöntää miehen elokuvista pitäväni. Suosikkiohjaajieni joukkoon ei pääse kuitenkaan alkuunkaan. Pulp Fiction on minulle yksi tärkeimmistä elokuvista, joka tuli yläasteen aikana katsottua päälle 30 kertaa. Täydellinen se ei elokuvana ole, mutta henkilökohtaisesti erittäin tärkeä.

1. Pulp Fiction 5/5
2. Reservoir Dogs 5/5
3. Kill Bill: vol 2 5/5
4. Jackie Brown 4½/5
5. Kill Bill: vol 1 4/5

Olen mä tylsä ihminen... :roll:

John Rambo

05.07.07 klo 21:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Pulp Fiction 5/5 - The täydellisyys. Maailmassa ei ole tehty yhtäkään elokuvaa, kirjaa, biisiä yms. josta olisin saanut niin paljon irti kuin Pulpista. N. 15 katselukerran jälkeen en voi vieläkään sanoa, että ymmärtäisin leffaa täydellisesti, mutta juju piileekin siinä, että sitä ei voi ymmärtääkään "lopullisesti", on vain paljon teorioita. Tämä on myös harvoja elokuvia mistä olen päässäni alkanut pohtia hahmojen entistä ja tulevaa elämää. Leffa olisi tosin ehkä vielä parempi, jos siitä olisi kuvattu koko käsikirjoitus, jolloin kesto olisi ehkä joku päälle 3h, mutteipä mua haittaisi. Uusin projektini on katsoa elokuva kronologisessa järjestyssä (Bonnie Situation jo katsottu).
2. Reservoir Dogs 5/5
3. Jackie Brown 5/5
4. Kill Bill Vol. 2 4,5/5
5. Kill Bill Vol. 1 4/5

Call me fanboy.

OutlawPuppet

06.07.07 klo 09:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarantinon kaksi ensimmäistä on todellisia klassikoita jo nyt, mutta sen jälkeen on tullut olo, että ote alkaa lipsumaan. Miehen Grindhouse osa on vielä näkemättä tosin.

Pulp Fiction 5/5
Reservoir Dogs 4½/5
Kill Bill vol. 2 4/5
Jackie Brown 3½/5
Kill Bill vol. 1 2/5

Arviomies

06.07.07 klo 17:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarantino

1. Pulp Fiction. 5/5. Dialogi,hahmot ja yksittäiset kohtaukset toimivat täydellisesti.

2. Jackie Brown. 4/5. Dialogi on jälleen mahtavaa ja näyttelijäsuoritukset huimia. Ilmestyessä tämä oli 5/5, mutta kun perehdyin blaxploitaatio-leffoihin, huomasin kuinka törkeästi Tarantino lainailee ideoita ja jopa musiikkia niistä. Mikähän vitsi piili siinä, että Bridget Fonda katsoo Sergio Griecon Beast with A Gunia tv:stä? Ilmeisesti Helmut Bergerin ja Rutger Hauerin identtisyys tuntui Tarantinosta hauskalta. En ole koskaan tajunnut sitä kohtausta.

3. Kill Bill vol.2. 4,5/5. Tarantinolta rento lopetus kill bill -saagalle. Superman -puhe on aika hillitön ja tässä leffassa viitteet muihin elokuviin ovat onnistuneita.

4. Reservoit Dogs. 4/5. Alkukohtaus on hyvä, mutten ole koskaan ollut mikään suuri fani siitä eteenpäin. Perushyvä elokuva, jossa on myös näin jälkeen päin ajateltuna vituttavan paljon lainattua tavaraa. Hahmotkin ovat itseasiassa tylsiä.

5. Death Proof. 4/5. Tarantino ei pettänyt odotuksia. Death Proof luo mahtavasti 70-luvun fiiliksen, ainoastaan Jungle Julian kännykkä pitää leffan sidoksissa nykyaikaan. Kurt Russell tekee huimaa työtä Stuntman Mikena, joka on kieltämättä koko leffan sydän. Musiikeista erityismaininta, Tarantino on taas löytänyt aivan loistavia kappaleita. Miinusta kuitenkin siitä, että leffasta ei välittynyt grindhouse -fiili, jota odotin. Leffa oli liian selvästi tyylitelty "homage" grindhousea kohtaan.

6. Kill Bill Vol.1. 4/5. Teatterissa tämä oli elämää suurempi kokemus, mutta näin myöhemmin ajateltuna ei ihan täydellinen. Juoni on olematon, mutta tyylikäs väkivaltapläjäys kuitenkin. Elokuvasta nauttiminen täysillä vaatii hieman tarantinomaisen lapsekasta luonnetta. Jotkin pöllityt dialogipätkät, kuten "My name Is buck, and i'm ready to fuck", kuulostavat vain korneilta kierrätettyinä.

06.07.07 klo 17:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Kill Bill vol. 2 4,5/5
Tarantinon leffoista juuri tämä on tehnyt suuren vaikutuksen. Kaikin puolin pahuksen tyylikäs pätkä.
2. Reservoir Dogs 4,5/5
Nokkela, hieno, tyylikäs, näyttelijät parhautta.
3. Pulp Fiction 4,5/5
Ei lähelläkään maailman parhaan elokuvan paikkaa, mutta erinomainen pätkä siitä huolimatta.
4. Kill Bill vol. 1 4/5
Eka näkemäni tarantino! Hieno leffa joo, mutta vasta loistavan kokonaisuuden alku. Ei pääse samoihin eeppisiin mittoihin kuin toinen osa, vaan jää mukavan näköiseksi verenlennätyspätkäksi.
5. Jackie Brown 4/5
Tyylikäs ja dialogi hienoa, mutta hieman tylsähkö. Hieman tavanomainen Tarantinon leffaksi, minkä vuoksi rankataan niin alas eri mielipiteissä.

Nosoki

06.07.07 klo 19:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun piti alkaa vuodattaa oikein kunnolla tunteitani Tarantinosta tänne, mutta tajusin tehneeni sen vissiin parikin kertaa täällä foorumilla aikaisemmin. Mies on siis ihan hyvä ohjaaja, mutta aiheuttaa melkoisia inhoreaktioita juuri siksi, että juuri elokuvaharrastuksen aloittaneet nuoret tyypit jämähtävät Tarantinoon täysin, ja unohtavat niitä ohjaajamestareita olevan muitakin, myös vanhemmilta aikakausilta. Tarantinon lainailu ärsyttää myös, koska siitä tehdään itse elokuvaa suurempi numero nykyisin, ja toisista elokuvista kaiken ottaminen meni jo Kill Bill Vol. 1:ssä aivan yli, ja elokuva unohtui pikkunippelimasturbaation alta. Rerservoir Dogsissa mies sitten onnistuukin kaikilla osa-alueilla alkuperäisteosta paremmin, vaikka alkuperäisessä on Chow Yun-Fat, ja tämän asteiselle fanboylle CYF:n ylittäminen on melkoisen vaikea myönnettävä.

1. Reservoir Dogs 5/5
2. Pulp Fiction 4,5/5
3. Kill Bill Vol. 2 4/5
4. Jackie Brown 3,5/5
5. Kill Bill Vol. 1 2/5

Tarantinon käsikirjoituksista pidän kovasti Natural Born Killersistä, mutta VIHAAN True Romancea. En tajua elokuvan massiivista arvostusta, koska Slater-Arquette -pääpari on ehkä kamalinta koskaan. Molemmat aivan uskomattoman surkeita näyttelijöitä. Iso kasa suuria nimiä sivurooleissa on ihan jees idea, mutta kun pääosat ovat noin hirveitä, ei sekään toimi. Lopetus on naurettava, kuten melkein koko muu elokuvakin. Yksikään hahmo ei ole muutenkaan mielenkiintoinen tai sympaattinen, joten kenenkään kohtalosta ei välitä.

Tumppimies

Yhteinen arvosana 5/5
Death Proof (2007) 4½/5
Jackie Brown (1997) 4/5

06.07.07 klo 22:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki varastavat toisilta, mutta harva tekee sen näin röyhkeästi ja peittelemättä ja saa sillä aikaan jotain todellakin ennennäkemätöntä.

PULP FICTION 5/5

Pulp Fiction 4/5
Jackie Brown 2,5/5
Kill Bill 1,5/5
Kill Bill vol 2 1,5/5

Itsehän en pidä QT:ta juuri minään, vaikka harmikseni joudun myöntämään että ihan kyvykäs ohjaaja onkin.

G2izmo

07.07.07 klo 12:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Reservoir Dogs 5/5
Pulp Fiction 4½/5
Kil Bill 3½/5
Jackie Brown 3½/5

Kill Bill kakkosta en ole nähnyt kokonaan.