Ohjaajien leffat järjestykseen

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Ohjaajien leffat järjestykseen

Harman

21.06.07 klo 12:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alfred Hitchcock

Jonkin verran on tullut vanhaa jännityksen mestaria katsottua ja kyllähän kyseessä on mainio ohjaaja, vaikka myös hieman heikompia leffoja häneltä löytyykin. Muutamista arvosanoista en ole aivan varma, sillä joistakin katseluista on jo monta vuotta aikaa. Kylläpä tuolla hyllyllä odottelee vielä melkein 20 Hitchcockia ja pitäisi ne joskus saada korkattua.

1. Rear Window (1954)
Tyylikkäästi kuvattu, välillä suorastaan ahdistavan jännittävä. Aihe on myös harvoin käytetty ja sikäli tuore. Ohjaajansa paras. 4½/5

2. Psycho (1960)
Klassikko. Tunnelma, valaistus ja kauhu toimivat tässä erinomaisessa tasapainossa ja Perkins tekee mahtavan roolin. 4½/5

3. Vertigo (1958)
Hieman ylipitkä, mutta muuten mainio jännäri harmittavan ennalta-arvattavilla käänteillä. Psykologisesti tarkasteltuna mielenkiintoinen kuvaus hahmoistaan. 3½/5

4. The Birds (1963)
Teknillisesti köykäinen, mutta tunnelmaltaan ja toteutukseltaan veitsenterävä. Lopetus on ohjaajansa paras. 3½/5

5. The Man Who Knew Too Much (1956)
Toimiva jännäri ja orkesterikohtaus on ikimuistoinen. Peruslaadukasta Hitchcockia. 3½/5

6. Rope (1948)
Kuvauksellisesti yrittää turhan liikaa ja lopputulos ontuu hieman, mutta jännärinä toimiva. Kaikkea ei kuitenkaan saada hyvästä potentiaalista irti. 3½/5

7. The 39 Steps (1935)
Kuvauksellisesti varsin tyylikäs ja tarinallisesti varsin ovela, vaikka kärsiikin epäloogisuuksista ja epäuskottavuudesta. 3/5

8. The Wrong Man (1956)
Tämän katsomisesta aikaa, mutta kokonaisuutena varsin toimiva, vaikka jääkin vaisuksi yritykseksi. 3/5

9. Strangers on a Train (1951)
Peruslaadukas Hitchcock. Muistikuvat vähissä. 3/5

10. The Trouble with Harry (1955)
Ohjaajan kehno yritys tehdä mustaa komediaa epäonnistuu totaalisesti. Emmerdalemaista draamaa elokuvan pituuteen venytettynä. 2/5

Schwarzenegger

21.06.07 klo 13:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhtään en ole ihme kyllä nähnyt. Kun Linnut tuli telkkarista taisin hieman katsoakin, mutta nukahdin kesken ja heräsin vasta lopussa. Vertigo ja Rear Window kyllä kiinnostavat jonkin verran.

Nebb

Spellbound (1945) 3/5
The Lady Vanishes (1938) 3/5
Notorious (1946) 3/5
Murder! (1930) 2½/5

Tuommoista järjestystä ehkäpä. Hyllyssä katsomattomana vielä 7 elokuvaa Hitchcockin brittiuralta. Onhan se aivan selvää että Hitchin huippuhetket osuivat 1950-luvun puolivälistä 60-luvulle, jolloin teki kyllä huimalla vauhdilla loistavia elokuvia, ja se näkyy listassanikin.

21.06.07 klo 19:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvä viihteen ohjaaja, mutta Vertigoa ja Psykoa lukuunottamatta mitään suurempia tutkielmia ei ainakaan näkemäni ole sisältäneet. Juonellisesti Vertigo on Hitchin selkeästi paras elokuva, mutta Psykon pimeiden puolten tutkielmat ovat vakuuttaneet aina siitä kaukaisesta ensikatsomisesta asti. Tänään pitäisi Takaikkuna sitten katsella loppuun, kun eilen aloitin, on se tosin pari kertaa nähty aiemminkin. Jos pisteet muuttuvat, niin edit-nappia painellaan. Loppujen lopuksi onkin nähtynä ihmeen vähän, luulin nähneeni enemmän. :)

1. Psycho 5/5

Vertigo - 4/5
Psycho - 4/5
The Birds - 3.5/5
Rope - 3.5/5

Vielä olisi iso läjä Hitchiä katsastamatta, tässä vaiheessa Takaikkuna pitää kyllä edelleen paikkaansa suosikkinani miehen tuotannosta.

Harmonica

22.06.07 klo 14:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hitchcockia on tullut nähtyä jo ihan mukavasti, ja itse asiassa hän on ohjaaja jolta olen nähnyt eniten elokuvia, siitäkin huolimatta etten ole edes erityisesti yrittänyt missään vaiheessa metsästää hänen elokuviaan käsiini: niitä nähtyjä vaan on kirjastosta lainaille ja televiosta katsellen ikään kuin vahingossa kertynyt näinkin paljon. Neljä katsomatonta tuosta ainoasta omistamastani Hitchcock-boksista katselin juuri eilen ja tänään nyt kun siihen tuli sopiva motivaatio.

Hitchcockista sen verran, että itse pitäisin häntä valitettavan yliarvostettuna, ja ainakin jos puhutaan varsinaisista ohjaustaidoista. Kyllähän hän hienoja elokuvia on saanut aikaan melkoisesti, mutta siltikin ärsyttää, että melkeinpä joka ikisessä häneltä näkemässäni elokuvassa on lukuisia käsittämättömän tökeröitä teknisiä ratkaisuja: back projectionin liikakäyttöä, naurettavia pienoismalleja, selkeästi maalattuja taustoja ja vaikka mitä. Toki hän on moneen elokuvaansa saanut aikaiseksi myös hienoja teknisiä jippoja, jotka jostain syystä ihmiset aina muistavat, mutta eivät sanallakaan mainitse niitä tökeröitä ratkaisuja. Kaiken lisäksi nuo tökeröt ratkaisut eivät aina edes liity pelkästään tekniseen toteutukseen vaan myös tarinaan, joissa on välillä ärsyttäviä juoniaukkoja ja epäloogisuuksia. Ja Hitchcockin elokuvien lopetukset ovat usein ärsyttävän töksähtäviä, ja usein pyrkivät yllätyksellisyyteen turhan väkipakolla. Lisäksi hänen elokuvansa käsittelevät turhankin usein niitä samoja viattomana syytetyn olemisen teemoja ym. paikoin jo kliseisyyteenkin asti. Mutta ovathan ne parhaat teokset toki klassikoita ihan syystäkin. Mutta onko esim. TSPDT:n toiseksi parhaan ohjaajan sijoitus ansaittu? Ei mielestäni todellakaan.

1. Rear Window (1954) - Ehkä se oma suosikki ohjaajan tuotannosta. Ennen annoin tälle täydet, mutta viime katsomisella paljastui taas yksi aika ärsyttävä virhearvio Hitchin osalta, ja niinpä pisteet laskivat puolella. 4½/5
2. Psycho (1960) - Mainio kauhuelokuva, mutta ei kuitenkaan niin paljon aikaansa edellä kuin mitä yleensä väitetään. Mm. Cat People on psykologisena kauhuna lähestulkoon yhtä vaikuttava. 4½/5
3. 39 Steps, The (1935) - Viimeinen juonipaljastus on toteutettu hieman tökerösti, mutta muuten tämä on äärettömän viihdyttävä ja myös kauniisti kuvattu elokuva, jossa päähenkilöiden kemiat toimivat erinomaisesti. 4½/5
4. North by Northwest (1959) - Tälle olen varmaankin antanut puoli pistettä liikaa, koska tarina on turhan pinnallinen, mutta onhan se lentokonekohtaus vähintäänkin ikimuistoinen. 4½/5
5. Vertigo (1958) - Aivan loppuratkaisuun asti tämä on mielestäni ansainnut kriitikoiden armottoman hypetyksen aika hyvin, mutta valitettavasti se naurettavan epäuskottava ja kaukaahaettu loppuratkaisu ärsytti niin pahasti ainakin ensimmäisellä katsomiskerralla, että ei voi antaa enempää kuin 4/5
6. Shadow of a Doubt (1943) - Mainio pyrkimys ohjaajalta hieman psykologisempaan ja draamapainotteisempaan elokuvaan. 4/5
7. Strangers on a Train (1951) - Tyylipuhdas trilleri aina loppuun asti, joka on jo vaarallisen lähellä tahatonta komiikkaa. 4/5
8. Notorious (1946) - Upea lopetus, ehkä jopa Hitchcockin paras. Siltikin elokuva keikkuu välillä tylsyyden rajamailla. 4/5
9. Rope (1948) - Mielenkiintoinen kokeilu tehdä elokuva sarjalla pitkiä otoksia. Ne ottojen lopetusten naamionti on aika rumannäköistä, mutta toimiihan tämä muuten ihan hyvin, vaikka turhan näytelmällinen onkin. 4/5
10. Sabotage (1942) - Muutamia hienoja ja yksi yllättävän rajukin ja yllättävällä tavalla päättyvä kohtaus löytyy tästä, johon en ihan heti olisi uskonut Hitchcockin tekevän. 3½/5
11. Dial M for Murder (1954) - Tässä taisi olla juonessa jotain joka ei oikein toiminut, mutta en nyt muista juuri mitä. Hyvä kuitenkin. 3½/5
12. Lodger, The (1927) - Oikein hyvä mykkäleffa, jossa juonessa joku hieman takkusi. 3½/5
13. Birds, The (1963) - Tässä elokuvassa on yksi aivan käsittämättömän surkea jännityskohtaus, jonka kehumista en oikein voi käsittää. Idea on kuitenkin kiinnostava, koska sitä ei olla ruvettu selittelemään millään hulluilla tiedemiehillä. 3½/5
14. Rebecca (1940) - Pitäisi katsella uudelleen, mutta en kyllä tämän suunnatonta arvostusta viime kerralla ymmärtänyt. Onhan tämä erilainen Hitchcock, mutta ei sen pelkästään pitäisi siitä mestariteosta tehdä. 3½/5
15. Suspicion (1941) - Perushyvä leffa, josta ei paljon mieleen ole jäänyt. Siksipä sijoitus listalla arpapeliä. 3½/5
16. Marnie (1964) - Mielenkiintoinen yritys jonkun hieman rajumman idean toteutukseen, mutta ei kuitenkaan täysin toimiva. 3½/5
17. Frenzy (1972) - Taas yksi turhan tavanomainen lähtökohta, mutta musta huumori on toki plussaa. 3½/5
18. Jamaica Inn (1939) - Ei se Rebecca suinkaan ainoa Hitchcockin muusta tuotannosta poikkeava teos ole, sillä tälläkin on hyvin vähän yhteistä hänen muiden elokuviensa kanssa. Kuitenkin pidin tästä: kuvaus on synkkää ja kaunista ja juonikin toimii melkein kokonaan oikein hyvin. Eikä niitä teknisiä kömmähdyksiäkään ole yhtä paljon kuin yleensä. Jännitystä tässä ei kyllä ole, mikä ehkä syynä huonoon arvostukseen. 3½/5
19. Bon Voyage (1944, lyhäri) - Ranskankielinen ja kerrontatyyliltään melko omaperäinen propagandalyhäri. Toimii. 3½/5
20. Trouble with Harry, The (1955) - Katselusta iäisyys, mutta muistan pitäneeni yllättävän paljon. Ainakin erikoinen komediallinen veto ohjaajalta. 3½/5
21. Saboteur (1936) - Perusjuoni, eikä leffasta juuri mieleen jäänyt muuta kuin yksi kohtaus. 3½/5
22. Man Who Knew Too Much, The (1956) - Tälle olen ehkä antanut puoli pistettä liikaa. Teknisesti elokuva kun on melko heikko ja tarinakin on turhan perushuttua. Lopun jännityskohtaus on kyllä ihan hyvä. 3½/5
23. Spellbound (1945) - Tässä taas taitaa olla yksi Hitchcockin uran säälittävimmin toteutetuista kohtauksista, eli back projection -laskettelukohtaus. Salvador Dalin suunnittelema unikohtaus on kyllä mielenkiintoinen. Siltikin pisteitä olen varmaan ananut aikoinaan liikaa. 3½/5
24. Young and Innocent (1937) - hyvin samanlainen kuin 39 steps, mutta mielikuvituksettomammalla juonella. Komedia on välillä melko hyvää. 3/5
25. To Catch a Thief (1955) - Yksi ohjaajan yliarvostetuimmista: jännityselokuva, jossa ei ole jännitystä yhtään. Ei toimi kuin draamana kohtuullisesti. 3/5
26. Lady Vanishes, The (1938) - Surkea komedia-aloitus, ennalta-arvattava juoni, typerät päähenkilöt, lopun ärsyttävä toimintakohtaus. Ei toimi. 2½/5
27. Aventure malgache (1944, lyhäri) - Tylsä ja ponneton kuin mikä 2½/5
28. Man Who Knew Too Much, The (1934) - Takkuileva juoni ja Peter Lorre täysin miscast. 2½/5
29. Secret Agent (1936) - Käsikirjoitus on täysin susi. 2/5
30. Murder! (1930) - Ainoa näkemäni tahattomasti koominen Hitchcock-leffa. Alun juryn keskustelu esimerkiksi on melko järkyttävää katsottavaa. Pisteitä en tätä pisteytteässäni vielä ole antanut tahattomalle komiikalle, mutta se mukaan lukien tämä voisi saada enemmänkin. Dialogin käyttö on muuten aika kamalaa tässä varhaisessa äänielokuvassa. 1½/5

John Rambo

24.06.07 klo 15:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Psycho (1960) - Yksi harvoista viime vuosina katsotuista elokuvista mitkä ovat meinanneet viedä yöunet. Kauhuleffojen ehdoton virstanpylväs. 5/5
2. Dial M for Murder (1954) - Tämän elokuvan tunnelmassa on jotain sellaista hienoa rauhallista taikaa. 4,5/5
3. Vertigo (1958) - Tämä leffa menee jo niin syvälle tajuntaan, että huh huh. Kim Novak on jotenkin pelottava tässä, vaikka en tiedä onko edes tarkoitus. :) 4,5/5
4. The Birds (1963) - Nähtyäni tämän, välttelin lintuja koko seuraavan päivän. Hölmö kun olen. 4/5
5. Rear Window (1954) - Enhän mä tätä nyt ainakaan ekalla kerralla älynny. Pistetään silti sellanen peus 3,5/5, vaikka öö... visuaalisuudesta.
6. The Man Who Knew Too Much (1956) - Eipä paljon jännittänyt. 2,5/5
7. Frenzy (1972) - Katsoin tämän elämäni pahimmassa oksennus + ripulitaudissa. Eli vähän epäreilusti 1,5/5.

24.06.07 klo 15:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmonica kirjoitti:

Mutta onko esim. TSPDT:n toiseksi parhaan ohjaajan sijoitus ansaittu?

Ei ollenkaan. Sivuilla kun on annettu ohjaajille sitä 10-arvosanaa todella harvalle, niin hieman ihmetyttää, miksi juuri Hitch on kympin saanut. Bunuel ja Lang nyt ainakin ovat myös saaneet kympin, joiden kohdalla en osaa sanoa, kuinka ansaitusti he ovat saaneet, sillä heiltä on liian vähän elokuvia nähtynä. Scorsesen kymppi ei ainakaan ole ansaittu. Mutta jos nyt vertaillaan, että Lynchillä, Tarkovskylla, Coppolalla ja Cronenbergillä on arviona 7 ja Hitchcockilla se 10, niin eihän siihen mitään järjellistä selitystä voi löytyä. Vai löytyykö? Entäs Spielbergin 8? :shock: Hitchin kympin vielä voi jollain tavalla ymmärtää, mutta kahdeksikko Spiilperille?!

Mr X

24.06.07 klo 16:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hitchcockia on elämän varrella tullut nähtyä kohtuullisen paljonkin, monista on vain jo niin hatarat mielikuvat, että parempi jättää pisteytyksen ulkopuolelle. Ne, mitkä omista dvd kokoelmista löytyy tai on muutoin tullut muutaman vuoden sisään nähtyä järjestyvät seuraavasti.

Vertigo 6/10
Frenzy 2½/10
Marnie 2/10
The Birds 2/10
To Catch a Thief 1½/10

Itse arvostan Hitchcockia nimenomaan teemojen ja tyylin pysyvyydestä. Psycho lienee se kaikkein hitchcockmaisin elokuva teknisessä mielessä.

Lamourhaaja

24.06.07 klo 16:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Aika kovaa pistearvostusta myös pelissä näkyjään.

Cujo

24.06.07 klo 19:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jonkin verran tullut Hitchin leffoja nähtyä. Ei mikään suosikkiohjaaja, mutta ei mikään rivimieskään. Tarinat yleensä ihan viihdyttäviä ja näppäriä, mutta muutamaa poikkeust lukuun ottamatta miehen elokuvat eivät aivan omalle TOP50-listalle kipua, kahdenkymmenen parhaan joukkoon en saa sijoitettua yhtään Hitchiä, vaikka Muukalaisia junassa lähellä keikkuukin.

Strangers on a Train 5/5
Rope 3,5/5
Shadow of a Doubt 3/5
Spellbound (1945) 3/5
The Manxman 3/5

Joidenkin näkemisestä on kyllä jo monta vuotta aikaa, mutta jotenkin näin. Minutkin voi muuten lisätä listaan.

Maek

24.06.07 klo 20:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vain kaksi hitchscockin ohjaamaa leffaa on tullut nähtyä. Pitäs kyllä nähä enemmän.

Linnut
oli kyllä varsin hyvä, ottaen huomioon, sen että en ollenkaan pidä kauhuleffaoista yleensä. ONhan sitä muutamia poikkeuksijakin, kuten tämä, Carrie ja evil dead. 4/5

Minä tunnustan
Yksinkertaisesti huono. Etenee liian hitaasti, eivätkä hahmot ole kiinnostavia.1,5/5

OutlawPuppet

25.06.07 klo 09:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hitchin leffoja on muutama nähtynä. Osasta on hatarat muistikuvat, mutta pisteytän ne silti.

The Birds 4½/5
Psycho 4½/5
Vertigo 3½/5
Rear Window 3/5

Näistä Vertigo ja Rear Window pitäisi ottaa uusintakatseluun.

lotr

27.06.07 klo 13:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Erittäin vähän Hitchiä nähtynä ja pitäisi katsoa enemmän. Tällä hetkellä kiinostaa eniten Spellbound, joka vaikuttaa varsin Hitchcockmaiselta leffalta. Tuo pitäis löytää jostain käsiin.

1. Vertigo
Psykologinen unitrippi pakkomielteisiin ja rakkauden kaipuuseen. Hyytävä filmi, joka kestää useammankin katselukerran. 4.5/5

2. Takaikkuna
Huonot muistikuvat ja ehottomasti pitäisi katsoa uudelleen. Olihan se näppäräfilmi, jossa tylsistymistä ei tullut. 4/5

3. Psyko
Ei nyt niin hyvä kun sanotaan. Ärsytti kyllä jonku verran tuo loppu, jossa väännetään nyt niin rautalangasta. Joo kyllähän se oli hyytävä ja suihkukohtaus legenda. Tässäkin varmana uusi katsomiskerta tekisi terää.
3.5/5

Jamaica Inn 2/5

Lisäyksenä noihin vielä

Spellboun 4/5
Notorious 3/5

Spellbound yllätti täysin. Nerokas ja lopussakin yllätyksen tarjoava juoni, ja Hitchin omat pikku jipot tepsivät minuun. Todella aliarvostettu !

Shinobi

28.06.07 klo 05:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Vertigo 4/5 - pidin.
2. Takaikkuna 3/5 - pidän enemmän tummennettuna.
3. Psyko 2.5/5

Sekä pari muuta joista en muista mitään muuta kun että olivat helvetin puuduttavia. Hitchcockin leffat eivät ole ajattomia.

mauge

28.06.07 klo 15:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hitsolta näkemättä vielä paljon tavaraa. Nähtyinä ovat kuitenkin seuraavat:

Birds
Psycho
North By Northwest
Vertigo
Man Who Knew Too Much (1956)
To Catch a Thief
Secret Agent
39 Steps
Juno and the Paycock
Blackmail

Hitchcock on tehnyt todella paljon elokuvia ja näin ollen joukossa on paljon mukana myös melko yhdentekevää ja jopa huonoa materiaalia. Henkilökohtaisesti nostan näkemistäni elokuvista jalustalle Psykon, Vertigon, Spellboundin ja Rebeccan.

Tumppimies

28.06.07 klo 16:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hitto kun on vasta kaksi Hitchcockia nähtynä. :oops:

Psycho 5/5
Mestariteos, joka vaikuttaa vielä tänäpäivänäkin kauhugenreen. Erinomainen tunelma ja loistava juonenkuljetus takaavat ajattoman katselunautinnon.

The Birds 3/5
Tähän on jo vähän ajanhammas päässyt puraisemaan. Muuten toimiva ja idealtaa hauska elokuva. Ohjaajana Hitchcock tekee vakuuttavaa työtää.

Vertigo odottaa hyllyssä katseluaan... Siitä sitten myöhemmin, kun ehdin sen katsoa.

28.06.07 klo 17:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viikko kulunut edellisestä, joten listassa seuraava eli Harman voisi laittaa uuden ohjaajan kehiin vaikka tänään tai huomenna.

Harman

28.06.07 klo 19:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mutta koska animaatio jää yleensä näytelmäelokuvia vähäisemmälle huomiolle, pistetään sen takia seuraavaksi ohjaajaksi:

Hayao Miyazaki

1. Kurenai no buta / Punainen sika (1992) 4½/5
2. Mononoke-hime / Prinsessa Mononoke (1997) 4½/5
3. Tonari no Totoro / Naapurini Totoro (1988) 4/5
4. Sen to Chihiro no kamikakushi / Henkien kätkemä (2001) 4/5
5. Hauru no ugoku shiro / Liikkuva linna (2004) 3½/5

Kyllähän kyseessä on äärimmäisen hieno animaattoriohjaaja. Hänen inhimillisen kauniit ja mielikuvitukselliset rikkaat elokuvansa ovat aina tuoretta, komeaa ja hauskaa katsottavaa. Arvosanoissa saattaa hitusen olla mukana nostalgia-arvoja. Minkäs teet, kun täydet pisteet minulta saanut lentäjäsian seikkailut tuli nähtyä ensimmäisen kerran jo 5 vuotiaana.:D

Miyazaki on myös siitä mielenkiintoinen, että hänen elokuvistaan löytyy aina syviä mietteitä ja tärkeitä sanomia niin ihmisestä, luonnosta kuin näiden kahden välisestä vuorovaikutuksestakin. Kaikki on kuitenkin toteutettu hiuksenhienosti ja taitavasti. On mukava nähdä, että noinkin suurien elokuvien parissa työskentelevä ohjaaja osaa myös pitää omat puolensa, sillä hänhän on luonnostellut lähes kaikki elokuvansa yksin, jonka mukaan animaatio on sitten loppupeleissä tehtykin. Harvoin mitään suuria muutoksia hänen suunnitteluihinsa on koskaan tarvinnut tehdä.

Vielä muutamia ohjaajan elokuvia näkemättä, jotka kiinnostaisi nähdä: Majo no takkyûbin (1989) eli Kikin lähettipalvelu, joka tällä hetkellä pyörii joissakin teattereissa vieläkin uusintakierroksellaan. Myös Tenkû no shiro Rapyuta (1986) ja Kaze no tani no Naushika (1984) kiinnostavat.

Vuorolista:

Cuomi
OutlawPuppet
Ray Luonnonvoima
Cujo

EDIT: Pistetäänpä vuorolistakin näkyviin.