Ohjaajien leffat järjestykseen

The Good, The Bad And The Ugly - 5/5
For A Few Dollars More - 4.5/5
Fistfull Of Dollars - 4/5
Fistfull Of Dynamite - 4/5

Cuoman voi kanssa laittaa sinne jonon hännille.

15.06.07 klo 11:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viikko kulunu, joku voi varmaan laittaa uuden ohjaajan kehiin.

15.06.07 klo 12:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep. Italiasta siirrtään luontevasti Euroopan toiseen katoliseen maahan, Puolaan, josta (yllätys, yllätys) valitsen ohjaajaksi Krzysztof Kieslowskin.

Kieslowski on noussut yhdeksi lempiohjaajakseni jo oikeastaan pelkästään Dekalogin ansiosta, mutta muut nähdyt ovat vain varmistaneet statusta. Puolan aikaisesta tuotannosta pidän huomattavasti enemmän, jolloin tarina, teemat yms. olivat suuremmassa osassa kuin Ranskan aikaisessa. Puolan aikana näyttelytyökin oli selkeästi parempaa, vaikka Ranskan aikaisessakin on hienoa näyttelyä. Ranskan aika on liian itsetarkoituksellisen "taiteellista", joka minuun yleensä vetoaa, mutta Kieslowskin tapauksessa, kun tietää millaista miehen työ on kotimaassaan ollut, se ei toimi yhtä hyvin kuin se vähäeleinen ja näyttelijäpainotteinen tyyli. Mutta kyllä Ranskan aikakin sisältää todella hienoja töitä, vaikkeivät vedäkään Puolan ajalle vertoja.

1. Dekalog 5/5

Cujo

Jäikö joku pois?

withnail

15.06.07 klo 13:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kieslowski on todennäköisesti kaikkien aikojen lempiohjaajani. Mies on saanut aikaan joitain kaikkien aikojen kauneimpia elokuvakohtauksia sekä myös niitä rankimpia. Eniten pidän Punaisesta, mutta aiheeltaan vaikuttavin on ollut Lyhyt elokuva tappamisesta. Upea elokuva, joka osoittaa hienovaraisen raadollisesti kuinka paha ihminen voi olla toiselle. Suositeltavaa luettavaa on myös Danisa Stokin teos Kieslowski on Kieslowski, jossa herran puheet niin elämästä kuin elokuvanteosta ovat paikoitellen varsin inspiroivia.

1. Kolme väriä: Punainen 5/5
2. Lyhyt elokuva rakastamisesta 5/5
3. Lyhyt elokuva tappamisesta 4,5/5
4. Kolme väriä: Sininen 4,5/5
5. Kolme väriä: Valkoinen 4,5/5
6. Veronikan kaksoiselämä 4/5
7. Arpi 4/5

Lisäksi on nähtynä kolme miehen lyhytdokumenttia:

1. Puhuvat päät 5/5
2. Yövahdin näkökulma 4,5/5
3. Sairaala 4/5

15.06.07 klo 15:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tähän en voi osallistua. Syystä tai toisesta en ole nähnyt yhtään ohjaajan elokuvaa. :roll:

Cujo

15.06.07 klo 20:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tumppimies kirjoitti:

Sama täällä, joten jätän vastaamatta. En ole vain tuntenut kiinnostusta miehen elokuviin.

15.06.07 klo 20:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minua kiinnostaisi hyvinkin paljon Kieslowskin elokuvat, en vain yhtäkään ole nähnyt. Etenkin Kolme väriä -trilogia on pitkään ollut mielenkiinnon kohteena.

16.06.07 klo 17:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kieslowski täysin näkemättä vieläkin :?

PS: mbay jäi pois vuorolistasta, Wolf, heti sinun jälkeesi :wink:

17.06.07 klo 12:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen nähnyt mieheltä vain Kolme Väriä-trilogian. Kaksi ensimmäistä on nähty aikas kauan sitten, mutta Punainen tuli katsottua juuri eilen. Kyllähän Kieslowski on tuon trilogian perusteella laatu-ohjaaja. Mies saa näyttelijöistään irti huimia suorituksia, mutta vielä enemmän pidän siitä, että mielenkiinto pysyy hienosti yllä ilman mitään hillitöntä tapahtumasettiä. Varsinkin Punaisessa tapahtuu hyvin vähän, mutta silti sitä katsoo suurella ilolla, koska hyvät näyttelijät, hyvä dialogi ja hyvä valaistus riittää Kieslowskille. Lisäksi tuossa Kolme Väriä-trilogiassa on hyvin, hyvin puhuttelevia ja tärkeitä aiheita käsittelyn alla, mikä on yksi syy huimaan arvostukseeni. Ja elokuviensa pääosassa on aina (ainakin tuossa trilogiassa) ihmiset ja näiden väliset suhteet, konfliktit ja ristiriidat.

Pisteet suosikki-trilogialleni:

Kolme Väriä: Sininen 5/5 - Teemalta tämän aikoinaan katsoin ja silloin tämä oli hyvin vaikuttava kokemus. Elokuvan hiljainen olemus ja huikea visuaalisuus teki minuun suuren vaikutuksen, mielenkiintoisista teemoista puhumattakaan.

Kolme Väriä: Valkoinen 5/5 - Tämä taas sisälsi niin tummanpuhuvia ja viiltäviä tapahtumia paikoitellen mustalla huumorilla väritettynä, että voin antaa täydet pisteet hyvällä omatunnolla.

Kolme Väriä: Punainen 4½/5 - Tässäkään ei oikeastaan ole sen kummempia vikoja, mutta välillä elokuvassa on asioita, joita voi pitää ehkä jopa kliseinäkin. Kuten ex-tuomarin menneisyys on aavistuksen verran ennalta-arvattava. Mutta muuten kaikin puolin toimiva kokonaisuus. Kahden hyvin erilaisen ihmisen mielenkiintoista suhdetta käsittelevä elokuva on puhdas laatu-leffa. Väri-trilogian mitättömin, mutta ei todellakaan mitätön.

17.06.07 klo 13:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

En valitettavasti ole nähnyt yhtään miehen elokuvaa... Mutta minut voisi kuitenkin lisätä listan jatkoksi :)

17.06.07 klo 13:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mahtava ohjaaja kyllä. Enemmän ajatuksiani voipi lukea ohjaajan omasta topicista.

1. Dekalog - Erinoaminen kokoelma laadultaan yllättävän vähän vaihtelevia kertomuksia. 4½/5
2. Kolme väriä: Punainen - Otteessaan erinomaisesti pitävä elokuva, joka trilogian elokuvista on ehkä vähiten ns. taide-elokuvan tyylinen (mm. paljon enemmän dialogia tässä kuin muissa osissa). Visuaalisesti tämä osa miellytti minua eniten. Upeaa punaisen värin käyttöä. 4½/5
3. Lyhyt elokuva Rakkaudesta - Jostain syystä se Dekalogin osa iski vielä enemmän kuin tämä. Saattaa hyvinkin johtua siitä, että tämä taisi olla ensimmäinen näkemäni Kieslowskin elokuva (tai ja niinpä ohjaajan tyyliin tottuminen tuli täydellisesti vasta myöhemmin. Mutta viime katselun perusteella tällainen arvosana: 4/5
4. Kolme väriä: Sininen - Tämänkin arvosana saattaa hyvinkin nousta puolikkaalla seuraavalla katselukerralla, eikä Punaisen paremmuudesta ole lainkaan varma. 4/5
5. Kolme väriä: Valkoinen - Hyvä, ei naurattava, mutta hymyilyttävä komedia. Ei kuitenkaan paras aiheesta tehty (esim. Herzogin vielä vähemmän komediamainen Stroszek ja Kaurismäen Calamari Union miellyttivät enemmän). 3½/5
6. Veronikan kaksoiselämä - Wolf tuossa mainitsi joidenkin Kieslowskin elokuvien itsetarkoituksellisen taiteellisuuden, ja juuri sellaisen tunnelman jätti tämä. Jotenkin jäi sellainen olo, että elokuva sortuu symbolismin ylikäyttöön, ja että elokuva ei edes toimi minään muuna kuin symbolisena, eikä draamana ollenkaan. Mutta tästä saan toivottavasti hankittua jossain vaiheessa sen Criterionin julkaisun uudelleenarviointia varten. Visuaalisestihan elokuva on hieno ja kerronnallinen tyyli todella omaperäinen ja kiinnostava. 3½/5

19.06.07 klo 16:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sai kyllä visuaalisesti hienoa elokuvia aikaiseksi. Eikä valittamista myöskään ole musiikinkäytön kohdalla. Ja herättävät ne hyvin ajatuksiakin. Pitää kyllä tutustua enemmänkin Kieslowskin tuotantoon.

Veronikan kaksoiselämä 5/5

Krzysztof Kieslowski

1. Trois couleurs: Bleu (1993) 4½/5
2. Trois couleurs: Rouge (1994) 4½/5
3. Trois couleurs: Blanc (1994) 3½/5

Vain kolme elokuvaa nähtynä ja kyseessä on jo niiden perusteella aivan mestarillinen ohjaaja. Hienoja ihmistutkielmia, moraalidilemmoja ja visuaalista ohjausta.

20.06.07 klo 17:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Suosittelen kummallekin Kieslowskin käsiksen pohjalta postuumisti tehtyä Heaven [imdb.com]ia elikkä Taivas [leffatykki.com]ta, ellei ole jo nähtynä. Mestarin henki on siinä vahvasti läsnä, vaikka puikoissa onkin ollut Tom Tykwer. :)

20.06.07 klo 18:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse missasin Heavenin, sen takia että jätin Berlin Alexanderplatzin katselun perjantaille. Vaan ei voi mitään, pakko siis hankkia DVD jossain vaiheessa. Kiinnostaisi kyllä kovasti nähdä minkälaista jälkeä Tykwer on saanut aikaiseksi: ohjaajan Lola Rennt kun on käytännössä päinvaistainen tyyliltään Kieslowskin ohjaustyylin kanssa...

20.06.07 klo 20:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Kyllähän tuo Taivas on perushyvää laatudraamaa, teknisesti loistava ja muutenkin ihan hyvin lähes joka osa-alueeltaan tehty. Kauniita kuvia, kaunista musiikkia ja muuta sen sellaista. Itse silti suosittelen varauksella, ei tuo ole nimittäin läheskään yhtä hyvä kuin vaikkapa Kolme Väriä. Blanchettin ja Ribisin välillä on kyllä sitä jotain, mutta näiden yhdessä kokemat koettelemukset ovat kyllä niin yllätyksettömiä kuin olla ja voi. Mielestäni noin yksinkertainen ja suoraviivainen tarina ei toimi kovin hyvin. Plussapisteitä antaisin silti (Spoiler) alun näppärästä yhdistämisestä mielenkiintoiseen loppukuvaan.

Itse antaisin arvosanaksi 3/5.

20.06.07 klo 21:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sääli, että Krzysztof otti ja kuoli, olisi ollut hienoa nähdä, miltä olisi uusi raamatullinen trilogia (Taivas, Helvetti ja Kiirastuli) näyttänyt. Dekalogin teemoja todennäköisesti olisi näkynyt. Täytyy tuo jossain vaiheessa sitten katsoa, ihan vain mestarin muistoa kunnioittaen. :)

21.06.07 klo 05:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep. Täytyy jossain vaiheessa itsekin hankkia tuo Taivas käsiini.

21.06.07 klo 11:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Myös tuosta [b]Hell[/b] [finnish.imdb.com] -osasta on tehty leffa, mutta en tiedä siitä sen enempää. Luultavasti Kieslowskin käsikirjoitus on ollut vain pelkkänä viitteellisenä pohjana, koska hänhän ei kerinnyt valmistamaan koko Jumalallisen näytelmän trilogiasta suureksi osaksi kuin ensimmäisen käsikirjoituksen eli Heavenin muiden osien jäätyä vain alustavan sunnittelun tasolle.

21.06.07 klo 11:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huomenna viikko kulunut edellisestä ja minun vuoro seuravaana, joten ajattelin että laitan seuraavan ohjaajan jo nyt, koska lähden tänään mökille juhannukseksi ja tulen vasta alkuviikolla. Eli seuraava ohjaaja Alfred Hitchcock

1. Rear Window (1954) Oma ikisuosikkini, ja samalla valmistusajankohtaansa ja alkuasetelmaansa nähden erittäin piinaava ja loppuun asti jännityksessä pitävä trilleri. 5/5

2. Vertigo (1958) Upea kuvaus fobioista, sokeasta rakkaudesta sekä siitä mitä sen eteen kukin tekee. Loistavaa työtä joka osa-alueellaan. 4,5/5

3. Frenzy (1972) Tämä oli yllätys kun näin ekan kerran. Ensimmäinen Hitchin ohjaama sarjamurhaajaelokuva jonka näin, ja vaikka juonessa ei ollutkaan sinänsä mitään omaperäistä tai erikoista, se jännitti ja viihdytti erittäin hyvin. Paikoittain myös erittäin humoristinen. 4,5/5

4. Psyko (1960) Sinänsä pettymys, niihin kehuihin verrattuna joita tästä olin kuullut, mutta myös erittäin pelottava ja hyvin tehty kauhuelokuva. Suihkukohtaus taasen EI ole pelottava, vaikka kohahdutti varmasti tekoaikana. 4/5

5. Rope (1948) Yhteen huoneeseen sijoittuva tarina on kuvattu ja näytelty erinomaisesti. Plussaa James Stewartista, joka tekee Vertigon ohella parhaan roolinsa Hitchcockin elokuvassa. 4/5

6. Dial M for Murder (1954) 4/5

7. Birds (1963) Idea on loistava ja toteutus myös aikaansa nähden hyvä, mutta miksi miesnäyttelijän pitää olla noin uskomattoman tönkkö ja huono :? 4/5

8. The Lady Vanishes (1938) 4/5

13. Sabotage (1936) 3/5

14. Young and Innocent (1937) 2,5/5

15. Secret Agent (1936) 2,5/5

16. Jamaica Inn (1939) 2/5

Vielä hyllyssä Rebecca, Spellbound ja Notorious katsomatta 8)

Vuorolista:
mbay <<vuorossa nyt>>