Ohjaajien leffat järjestykseen

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Ohjaajien leffat järjestykseen

08.06.07 klo 17:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Buono, il brutto, il cattivo, Il (1966) 5/5
3. Once Upon a Time in America (1984) 4½/5

Leone ei montaa leffaa ohjannut. Enkä ole siitä huolimatta niitä kaikkia. Laatua ovat kaikki kolme näkemääni olleet. Dollari-trilogia pitäisi ehdottomasti katsoa kokonaisuudessaan.

The Wolf

08.06.07 klo 17:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leone on edelleen yksi suosikkiohjaajistani Kubrickin ja Lynchin ohella. Leonen visuaalinen silmä on yleisesti ottaen noin suurin piirtein upeinta, mitä filmillä olen nähnyt, no Kubrickin 2001 ja Kalatozishvilin Kurjet lentävät ovat toki ehkä ne kaikkein kauneimmat näkemäni visuaalisuuden ylistyslaulut, mutta Leonen hillitympi linja ja ne lähikuvat(!) ovat varmaankin suurin syy, miksi Leoneen niin rakastuin jo "pikkupoikana". Huuliharppukostajan ensikertaa nähtyäni pidin sitä suurin piirtein parhaana ikinä tehtynä elokuvana, mutta kun katsomiskertoja alkoi olla yli 5 takana, alkoi häiritä se yksi tietty musiikki, joka tuntui liian kevyeltä itse tarinaan nähden. Siinä ehkä ainoa syy, miksi se ei kohoa enää kolmen kärkeen top-listoillani. Ja Leoneen liittyen täytyy mainita, että Morricone on kaiken lisäksi oma suosikkisäveltäjäni.

1. C'era una volta il West 5/5
2. Il Buono, il Brutto, il Cattivo 5/5
3. Once Upon a Time in America 5/5
4. Per qualche dollaro in più 5/5
5. Per un pugno di dollari 4/5

Mä voin ilmoittautua vapaaehtoiseksi laittamaan seuraavan ohjaajan, kun aika koittaa.

Mr X

08.06.07 klo 17:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sergio Leone on oman ohjaajapörssini ykkösnimi - ennen muuta kolmen mestariteokseksi luokiteltavan elokuvan myötä.

Once Upon a Time in the West 10/10

Once Upon a Time in America - 5/5
Per un pugno di dollari - 4½/5
Per qualche dollaro in piu - 4½/5
Giu la testa - 4/5

Itse voin ilmoittautua heti Wolfin jälkeen laittamaan seuraavan ohjaajan.

Harman

08.06.07 klo 18:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sergio Leone

1. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) 5/5
4. Per qualche dollaro in più (1965) 4½/5
5. Giù la testa (1971) 4/5
6. Per un pugno di dollari (1964) 4/5

Ohjaaja, joka on syyllinen elokuvaharrastuksieni alkamiseen. Per un pugno di dollari oli kaiken lisäksi yksi ensimmäisiä IKINÄ näkemiäni elokuvia ja tottahan toki se iski lujaa silloin kun olin vielä pieni. Once Upon a Time in America pitäisi tosin katsastaa uudelleen, sillä sen katselusta on varmaan 3 vuotta aikaa.

EDIT: Minäpä voisin myös ilmoittautua mbayn jälkeen jatkajaksi, jos nämä vuorot näin huutonopeudella varataan.:)

08.06.07 klo 18:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän tähänkin voisi kehitellä jonkinlaisen vuorolistan.

Schwarzenegger

08.06.07 klo 18:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Vain muutaman dollarin tähden 4½/5
2. Kourallinen Dollareita 4/5
3. Once Upon a Time in America 4/5
4. Hyvät, Pahat ja Rumat 3½/5
5. Huuliharppukostaja 3/5 (uusintakatselu joskus paikallaan)

Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi tämän topicin mahdoliseen vuorolistaan.

Iron

5. A Fistful of Dynamite
6. Kourallinen dollareita

mauge

08.06.07 klo 21:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huuliharppukostaja, HPR ja Once Upon A Time in America ovat kaikki kolme loistavia. HPR:n rinnalla kaksi muuta dollari-trilogian osaa eivät ole läheskään yhtä kiinnostavia.

Arsi T. Elokolikko

09.06.07 klo 01:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Once Upon a Time in the West 5/5 (selkeä ykkönen joka osa-alueella)
2. The Good, the Bad and the Ugly 4/5
3. For a Few Dollars More 4/5
4. A Fistful of Dollars 3.5/5
5. Once Upon a Time in America 3.5/5 (ainoa Leone jossa pituus ruvennut rassaamaan meikää hiukan, toimii länkkärimeno siis ganstailua paremmin. Jännästi jopa)

Cujo

For a Few Dollars More 3,5/5
A Fistful of Dollars 3/5

Harmonica

09.06.07 klo 07:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pistäkäähän ihmiset myös sitä sanallistakin selostusta. Minua ainakin kiinnostaa kovasti muiden mietteiden lukeminen ohjaajista pelkkien listauksien lisäksi.

Kyllä se Leone on ainakin vielä se oma suosikkiohjaajani. Leonen ohjaustyylissä on vahvasti esillä paljon asioita jotka minua eniten elokuvataiteessa viehättävät: kiireetön kerrontatapa, visuaalinen kauneus ja erinomaisen musiikin käyttö todella taitavalla tavalla, siten että musiikilla on jokaisessa kohtauksessa suuri rooli. Viimeisessä elokuvassaan Leone vielä osoitti pystyvänsä ohjaamaan myön muunlaista elokuvaa: aikaisemmissa hänen elokuvissaan kun hahmonkehitys on melko olematonta, ehkä nyt Fistful of Dynamitea lukuunottamatta, jossa oli ainakin yritystä tällä osa-alueella. Once Upon a Time in America taas on nimenomaan hahmonkehityksensä takia niin erinomainen. Once Upon a Time in the West on vieläkin se virallinen suosikkielokuvani, jonka kunniapaikkaa on onnistunut hätyyttelemään elokuvaharrastukseni aikana vain kaksi elokuvaa: Passion of Joan of Arc ja Soy Cuba. Fistful of Dynamiten suosittelisin kaikkia sen missanneita katsomaan jo Morriconen uskomattoman upean sävellystyön takia.

1. Once Upon a Time in the West 5/5
2. The Good, the Bad and the Ugly 5/5
3. Once Upon a Time in America 4½/5
4. For a Few Dollars More 4½/5
5. Fistful of Dynamite 4/5
6. Fistful of Dollars 4/5

Colossus of Rhodes ilmestyy lähiaikoina, ja se olisikin tarkoitus pian laittaa tilaukseen.

mauge kirjoitti:

Ei kiinnostavia? Jos kyseiset elokuvat eivät ole yhtä hyviä, niin kyllä ne minusta äärimmäisen kiinnostavia ovat. Fistful of Dollars kun aloitti yksinään kokonaisen genren ja For a Few Dollars More kertoo erinomaisesti ohjaajan kehittymisestä. Toki nämä eivät ole yhtä hiottuja kuin se kolmas osa, mutta melko lailla sitä samaa menoa kuitenkin.

Minä voisin sitten laittaa vaikka Schwarzeneggerin jälkeen ohjaajan. Seuraava uuden ohjaajan laittava voisi vaikka tehdä sen vuorolistan, jonka sitten jokainen päivittäisi oman vuoronsa koittaessa.

Jammar

09.06.07 klo 10:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hävettävän vähän nähtyinä.

1. Once Upon a Time in America 5/5
2. The Good, the Bad and the Ugly 5/5
3. Fistful of Dollars 3½/5

Once Upon a Time in the West yksi suurimpia yleissivistyksen aukkoja minulla. Suurta Gangsterisotaa pidin kerran parhaana elokuvana ikinä, joka on tälläkin hetkellä viidentoista parhaan joukossa. Hyvissä, pahoissa ja rumissa on sitä jotain ultimaalista viehätystä joka kiehtoo niin täydellisesti joka katsomisella. Ehdottomasti paras Western ja samalla paras Leone.
Leone on mahtava ohjaaja, vaikka muutama leffa häneltä on vielä niin pakko nähdä. Käyttää musiikkia yhtenä elokuvan voimankeinona selvästi ja todella taitavasti.

Ilmottaudun jonon perälle.

lotr

09.06.07 klo 11:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän se Leone on äärimmäisen kova mies elokuvamaailmassa ja ehottomasti arvostuksensa ansainnut. Seuraavat leffat on tullut katottua mieheltä, toisista pidin enemmän toisista vähemmän. Musiikista kyllä pittää sanoa että mies käyttää tajunnan räjäyttävästi musiikkia ja esim. muutamat kohat vaikkapa Once upon a time in westissä tatuoituvat mieleen pysyvästi.

1. Once upon time in a west
Mahtava lännen ooppera ja mestariteos, joka tulee katottua useita kertoja. Elokuvan taiteen voimaa parhaimillaan. 5/5

2. Hyvät, pahat ja rumat
Yhteen aikaa oli mulle se maailman paras leffa, nyt ei enään ihan niin lujaa iske, mutta silti äärimmäisen kiehtova, raju ja rujo elokuva. Ei ehkä enään niin paljon iske, kun aiemmin... Hautausmaa kohtaus on kyllä legenda. 4½/5

3. Once Upon a Time in America
Ei iske niin paljon, kun olettaisin. Nään kyllä leffassa hyvin paljon upeaa symboliikkaa ja vertauskuvallisuutta. Kieltämättä leffan hienoimpia kohtauksia on kun De Niro tulee takaisin New Yorkiin kaiken menneitten vuosien jälkeen ja taustalla soi Yesterday. Ehkäpä yksi kautta aikojen parhaita kohtauksia ja tiivistää leffan jujun parhaiten. Varsin mahtavaa seurattavaa on myös alun nuoruusvuosi kuvaus. Hieno elokuva ja taitaapi olla tuo Leonen pääteos, mutta valitettavasti mun kirjoissa ei ole mikään mestariteos. (ainakaan vielä) 4/5

4. For a Few Dollars More
Samaa tasoa Kourallisen dollareita kanssa, ei vielä ole puhjennut kukkaan Leonen ohjaus, mutta muutamia hienouksia kylläkin sisältää. 3.5/5

5.Fistful of Dollars
Suunilleen samaa tasoa kun jatko-osakin. Pitäis kattoa uudelleen sillä aikaa on sen verran paljon kun viimeksi katsoin. 3.5/5

Teeeemu

4.For a few dollars more
5.A fistful of dollars

Maek

09.06.07 klo 17:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Melko epätasainen ohjaaja mielestäni. En kovin montaa leffaa ole nähnyt, mutta ne mitkä olen nähnyt ovat olleet laadultaa erittäin vaihtelevia. Elikkäs

Hyvä pahat ja rumat
ON jo aikaa siitä, kun näin tämän. Pidin kovasti. Näytteliä kaarti on aivan loistava oma suosikkini oli Lee van Cleef, vaikka eivätpä CLintti ja Eli Wallach paljon huonompia ole. 4/5

Kourallinen dollareita
Hyvä tämänkin vaikka hiukka häviääkin hpr:lle. 3,5/5

Huuliharppukostaja
En kyllä ymmärrä miten tätä voidaa pitää miehen parhaan leffana. Ihan hyvä tämäkin kuitenkin on turhan hidas tempoinen vain. Bronson on kovis, vaikka ei tässä niin hyvää roolia vedäkkään, kuin 70 ja 80 lukun toiminta leffoissa yleensä on totuttu. 3/5

Suuri Gansteri sota
Eka tunti vaikutti siltä, että kyseessä on loisto leffa, mutta sen jälkeen koko leffa hajoaa käsii, ei paljon hvyää sanottavaa, vaikka on sitä paljon huonompiakin tullut nähntyä. 2/5

09.06.07 klo 18:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tumppimies kirjoitti:

1. Buono, il brutto, il cattivo, Il (1966) 5/5
3. Once Upon a Time in America (1984) 4½/5

Laitetaan nyt sitten vähän selitystä:

1. Hyvät, Pahat ja Rumat on kyllä klassikko ISOLLA K:lla. Muutama vuosi takaperin katsoin kyseisen leffan teatterissa. Kokemus oli uskomaton ja siitä lähtien olen pitänyt sitä parhaana "länkkärinä".

2. Huuliharppukostaja on myös klassikko. Ehkä vähän turhan hidas, mutta ei missään nimessä huono sen takia. Jo pelkkä alkukohtaus jättää sanattomaksi.

3. Suuri Gansteri Sota onkin sitten jo ihan toisenlainen elokuva. Komea jäähyväiselokuva loistavalta ohjaajalta, joka toden totta todisti osaavansa ohjata myös muunlaisia elokuvia kuin spaguja.

John Rambo

09.06.07 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Hyvät, pahat ja rumat - 5/5
2. Vain muutaman dollarin tähden - 3,5/5
3. Kourallinen dollareita - 3,5/5
4. Huuliharppukostaja - 3,5

Once Upon time in America odottaa hyllyssä vielä katsomista. Ei ole löytynyt sopivaa aikaa ja intoa vielä katsoa tuota.

Arviomies

3. The Good, the Bad and the Ugly = 4,5/5
4. For a Few Dollars More = 4,5/5
5. A Fistful of Dynamite = 3,5/5
6. A Fistful of Dollars = 2,5/5

Dollari-trilogia kokonaisuudessaan mahtava. Fistful of Dollars häviää sisälössä, henkilöhahmoissa ja visuaalisuudessa sata nolla muille osille.
Hyvät, pahat ja rumat olisi täydellinen, jos kerrontatyyli olisi edes hiukan ripeämpää. Huuliharppukostaja onkin sitten parhautta. Fistful of Dynamite jää harmillisesti vajaaksi, vaikka elokuvassa piisaa hienoja ajatuksia.