Ohjaajien leffat järjestykseen

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Ohjaajien leffat järjestykseen

12.05.16 klo 12:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tobe Hooper on kyllä tehny kauhufilmiä laidasta laitaan. Löytyy sitä timanttisempaa osastoo, ja sitten ihan täyttä tuubaa. Noh, kukapa ohjaaja olis pelkkiä täydellisiä elokuvia tehnytkään. Aika harvassa on ne nimet.. Eniveis, itse arvostan kyllä Hooperia ohjaajana ja on tullut miehen elokuvia hyllyyn muutama kerättyäkin.

1. The Texas Chain Saw Massacre (fiiliksestä riippuen, saattaisin hyvänä päivänä antaa paremmankin arvosanan)

Tää elokuva tuskin kaivannee hirveemmin esittelyjä. Yksi kauhugenren virstanpylväitä, jota on sittemmin kyllä apinoitu suunnalta jos toiseltakin. Hieno elokuva kaikenkaikkiaan. Tavallaan TCM:ää vois nykyään verrata jo omaksi genrekseen, sen verran näitä samantyylisiä elokuvia on tuupattu ulos, kuitenkin yltämättä alkuperäisen teoksen tunnelman tasolle.

2. Salem's Lot

Stephen Kingin romaaniin perustuva, käsittääkseni tv:ssä aikoinaan esitetty elokuva. Tai minisarja, mikä onkaan. Tää osas osittain olla todella kuumottava tunnelmansa puolesta. Suosittelen kyllä kunnon vampyyrielokuvien ystäville!

3. Poltergeist

Erittäin tunnelmallinen pätkä tämäkin. Ehkä hiukan kesy verrattuna Hooperin muihin elokuviin, syytettäköön tästä nyt sitten vaikka, hehheh... Spielbergiä. Kyllä tässä kunnon kummituselokuvan fiilis on saavutettu, ja tehosteet on todella komiaa katseltavaa. Kyllä Poltergeist käsittääkseni taitaa myös aika suurta suosiota nauttiakin. Nehän pukkas tästä remakenkin (hyi).

4. The Texas Chainsaw Massacre 2

No täähän on jo vedetty ihan läskiks koko homma, mutta se ei haittaa kun homma on toteutettu tällä tavalla. Eihän tätä voi vakavalla naamalla katsoa. Dennis Hopper sheriffinä, huikeeta!

5. The Funhouse

Kuten JohnRambo tossa jo mainitsikin, tää on kuten sirkukseen sijoittuva TCM. Toki tässä on hyppysellinen omiakin koukkujaan, mutta kokonaisuus jää jotenkin väljäksi. Katsomisen arvoinen toki ehdottomasti!

Eaten Alive:n jätin arvioimatta koska sen katsomisesta on tuhottomasti aikaa, enkä muista siitä juur mitään muuta kun äärimmäisen psykedeelisen tunnelman ja Robert Englundin. Hyllystä toi filkka löytyy ja pitäiskin ehdottomasti katsoo uudelleen. Oon pisteyttäny sille kaks ja puol, mutta veikkaan että pisteet saattais tuosta nousta roimasti uusintavilkasulla.

Toinen leffa minkä jätin tästä pois on The Mangler, aikaa senkin katsomisesta on paljon, mutta siitä on jääny kyllä vahva paskanmaku suuhun. Muistelisin että ihan sitä itteensä elokuva olikin.

13.05.16 klo 14:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielipiteitä Tobe Hooperin elokuvista. Kommentit ovat lyhyitä, koska en keksinyt kaikista järkevää sanottavaa.

1. Texasin moottorisahamurhat

Hooperin paras elokuva, jossa on aidon kauhuleffan tuntua.

2. Poltergeist

Erittäin hyvä kasarikauhu. Tunnelmaa löytyy.

3. Eaten Alive

Ei Hooperin parhaita, mutta ihan ok silti. Pidän elokuvan visvaisesta tunnelmasta.

4. Kauhujen kaupunki

Hooperin kehuttua King -sovitusta kohtaan odotukset olivat korkealla. Pienoiseksi pettymykseksi se osoittautui, vaikkei huono ollutkaan. Elokuva on ihan sujuva paketti, mutta sitä vaivaa hieman liian pitkä kesto.

5. Kummitusjuna (The Funhouse)

Hyvä miljöö ja karsean näköinen pääörkki pelastavat juuri ja juuri vähän turhankin hidastempoisen kauhupätkän.

6. Toolbox Murders ?

En ole varma, onko tämä nyt ihan kolmen tähden arvoinen, sillä katsomisesta on jo aikaa.

7. Teksasin moottorisahamurhaaja 2

Texasin moottorisahamurhaajan jatko-osa ansaitsisi ehkä enemmän tähtiä kuin kaksi ja puoli, sillä muistaakseni se on ihan huvittava leffa. Silloin aikoinaan en tainnut pitää leffan koomisesta otteesta.

13.05.16 klo 18:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vain kaksi nähtynä.

Texasin moottorisahamurhat
Groteskista maineestaan huolimatta Texasin moottorisahamurhat nojaa psykologiseen kauhuun ja häiriintyneeseen tunnelmaan, ei ylettömään verenroiskeeseen. Minimaalisesta budjetistaan huolimatta elokuva näyttää yllättävän hyvältä, ja toisaalta nuhjuinen olemus vain vahvistaa elokuvan inhottavaa tunnelmaa. Taitava kamerankäyttö ja omituiset musiikit viimeistelevät epätodellisen ilmapiirin. Ensimmäinen ja edelleen paras slasher.

Eaten Alive
Häiriintynyt elokuva tämäkin, mutta toisella tavalla. Kehää kiertävä, tyystin vailla tolkkua oleva kummajainen muistuttaa painajaisunia. Ja kuten painajaisunet tavallisesti, tämäkin on hereillä tarkasteltuna aika pöhkö. Niitä harvoja elokuvia, jotka ovat samaan aikaan sekä tahattoman koomisia että aidosti pelottavia.

22.05.16 klo 10:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nostoa ketjulle. Seuraavaksi näyttäisi olevan Jokun vuoro.

22.05.16 klo 10:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaahans. Mä laitan seuraavaks Ranskan äksönmänin eli Luc Bessonin.

1. Leon

Bessonin mestariteos, ja ylipäätään parhaita toimintaelokuvia mitä on koskaan tehty.

2. Suuri sininen

Hieno tarina kahdesta vapaasukellusta harrastavasta ystävästä, ja heidänvälisestä kilpailustaan. Tässä elokuvassa näkyy taas Bessonin suhde mereen. Ko. ohjaajahan muistaakseni olisi halunnut sukeltajaksi, mutta jonkinsortin onnettomuuden jälkeen ei pystyny sitä hommaa jatkamaan, vaan alkoi kirjoittaa. No jokatapauksessa, meri on kuvattu tässä elokuvassa todella kauniisti. Ylipäätään Suuri Sininen oli todella positiivinen yllätys kun se aikanaan katsoin. Jean Reno on jälleen kerran loistava.

3. Tyttö nimeltä Nikita

Tyttö nimeltä Nikita taitaa olla toimintaelokuvien saralla jo jonkinasteisessa klassikon asemassa, ja kyllähän se sen ansaitsee. Kyseessä on varsin viihdyttävää aivot narikkaan räiskintää. Tälläisestä nais-sankaristahan on väännetty sittemmin jos jonkinmoista elokuvaa. Tää on kuitenkin se mikä kannattaa tsekata jos kiinnostaa.

4. The Fifth Element - puuttuva tekijä

Tästä vähän hatarat muistikuvat. Kuitenkin ihan hyvät vibat jääny. Hyvin omituinen, myöskin huumoripitoinen scifipätkä. Myös Gary Oldmanin pahisrooli jääny mieleen.

5. Viimeinen taistelu

Bessonin debyyttielokuva. Dialogiton, karu tulevaisuudenkuvaus. Toimii omalla tavallaan, mutta kaipais kuitenkin enemmän sisältöö. Tunnelma toki on kohdallaan, ja oikein teemaansa osuva.

6. Lucy

Kaikessa pölhöydessään varsin viihdyttävä pläjäys. Kertakatseluna menee.

7. Subway

Subway oli kyllä hämärä. Muistaakseni tässä oli Christopher Lambert pääosassa. Autoilla koohottamis osuudet tais olla tän parasta antia. Pitäis katella uusiks jokukerta.

8. Atlantis

Ilmeisesti Bessonin rakkaudesta mereen tekemä dokumenttielokuva, josta puuttuu kerronta kokonaan. Kyllä tässä meri ja sen olennot on kuvattu jälleen erittäin kauniisti, mutta jossei aihe kiinnosta niin Atlantis toimii unilääkkeenä tehokkaammin kun pesäpallomaila päähän.

23.05.16 klo 13:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tobe Hooperilta ei oo nähtynä mitään, mutta jos tilaisuuden saan niin laitan hänen klassikkonsa kyllä katselulistalleni.

Bessonilta nähtynä vain Leon, joka oli minusta todella kömpelö tekele. 1,5 tähteä.

23.05.16 klo 20:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hooperilta olen nähnyt pelkät Moottorisahaukset. Ensimmäinen on neljän tähden ahdistava klassikko, jatko-osa on ääliömäinen pelleily, jonka viihdearvo muodostuu lähinnä muutamasta mukavan muikeasta taposta ja Denny Hopperin uran motivoituneimmasta roolisuorituksesta.
Poltergeist on ollut katsonta-aikeissa nyt ehkä parin tai muutaman vuoden ajan.

Bessonilta kolme rainaa:
Leon. Täydet pisteet. Katselusta on hitosti aikaa, mutta toiminnan ja draaman suhde on tässä yksi parhaista koskaan, ja roolisuorituksissa on sielua. Oldman on huikea roisto.

Nikita. Äxöniä on vähän, mutta se on tyylikkyydessään jopa Hong Kong -tasoa. Draamapuoli toimii niinikään neljän tähden arvosta.

Fifth Element. Hauska hupsuilu, jolle annoin tykkiläisyyteni alkuaikoina jopa nelosen. Uusintakatselua ei ole tapahtunut, mutta ehkä arvosana ei niin ylös enää yltäisi.

29.05.16 klo 10:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luc Bessonin ohjaamista elokuvista olen ainoastaan nähnyt vuoden 2014 Lucyn ja animaatio-live-action -sekoituksen Arthur ja Maltazardin. Ne taitavatkin olla ohjaajan huonoimmat. Pitäisi varmaan tutustua Nikitaan ja Leoniin, sillä ne näyttävät saaneen paljon kehuja.

1. Lucy

En pitänyt tästä. Turhan yliampuvaa meininkiä ja liian kankeat näyttelijät.

2. Arthur ja Maltazard

Iloton ja surkea sähläys, joka tuli katsottua kömpelöillä suomidubbauksilla. Ei tässä toiminut oikein mikään.

30.05.16 klo 20:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Beer master taitaa olla seuraavana vuorossa.

Beer Master

30.05.16 klo 22:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Valitse sinä Katmand0r seuraava. Vihdoin puuduttavista kouluhommista taukoa, niin koetan minäkin enemmän aktivoitua täällä tykissä.

31.05.16 klo 21:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sehän sopii. Tää ohjaaja on mulle ehkä jossain määrin guilty pleasure. Ehei, nyt ei puhuta sielua pakahduttavasta taideohjaajasta, vaan suoraan Hollywoodin studioilta inspiraationsa suoltavasta viihdyttäjästä. Vaikka näennäisesti tämä heppu onkin ehkä myynyt sielunsa paholaiselle, on hänen elokuvissaan tällä ajalle poikkeuksellista raikkautta ja yllätyksellisyyttä. Valitsen siis tietysti Matthew Vaughnin.

Kick-Ass

Aivan hulvaton leffa, etenkin jos katsoo sellaisessa sopivassa väsymyksen pöhnässä. En ollut alkoholin alaisena, mutta uskallan väittää senkin toimivan erinomaisesti. Leffan hienous on siinä, miten täysin älyvapaat ja mielikuvitukselliset ideat on yhdistetty ihan pokkana. Mukana on myös Cage, mikä ei ole koskaan ole huono asia.

Kingsman

Harvinaisen tukevasti omilla jaloillaan seisova Bond-parodia. Jopa siinä määrin, että leffaa on oikeastaan aika turha kutsua Bond-parodiaksi. Tuttua Vaughnia: hyvää dialogia, oikeasti yllättäviä käänteitä ja jopa nuori pääosanesittäjä on poikkeuksellisen karismaattinen.

Tähtisumua

Tässä komedia-aspekti on niukemmassa, joskin sekin kulkee mukana taustalla. Tän näkemisestä on aikaa, mutta satumainen tunnelma muistuu yhä hyvin mieleen.

X-Men: First Class

Tästäkin aikaa. Nykyään en hirveästi innostu supersankarileffoista, mutta tämä kiinnostaisi rewatchata lähinnä siksi että kiinnostaa nhädä miten se asettuu suhteessa Vaughnin muuhun tuotantoon.

Layer Cake

En tiedä, miksi olen antanut vain kolme, sillä muistan tästä lähinnä törkeän asiallista rikosmeininkiä ja vielä sitäkin asiallisemman Michael Gambonin. Vaughnin myöhempään tuotantoon verrattuna aika selkeä ja suoraviivainen rikoskomedia, mutta hänen tavaramerkkiyllätyksellisyyttään löytyy kyllä jo tästäkin.

TatiTeThird

01.06.16 klo 14:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luc Besson

1. Leon

Itsellä on jäänyt vähän epäselväksi, miksi tämä nauttii mestariteoksen statuksesta. Kyseessä on toki viihdyttävä toimintapieru, mutta neljä tähteä on tälle maksimi.

2. Fifth Element

Leffan maailma on visuaalisesti hieno ja sci-fi-tunnelma on kohdallaan. Viihdyin tämän parissa, mutta se ei herättänyt kiinnostusta katsoa leffaa enää toistamiseen.

Matthew Vaughn

1. X-Men: First Class

Pisteytys on miltei varmasti yläkanttiin. Katsoin tämän joskus 2011 tai 2012, jolloin olin amerikkalaisten supersankarielokuvien hurmoksessa. Nykyään en todellakaan ole, joten tuskin enää iskisi yhtä kovaa kuin tuolloin, mutta uusintakatselu olisi toki paikallaan.

2. Kick-Ass

Hervoton leffa! Läppä lentää ja se osuu maaliin. Harvoin on komedioissa casting osunut näin nappiin.

3. Kingsman

Samat sanat kuin Kick-assin kohdalla. Hauska tapaus, joka tarjosi rahoille todellakin vastiketta. Tämä leffa viimeistään todisti Vaughnin olevan yksi kovimmista toimintakomediaohjaajista nykypäivänä.

4. Tähtisumua

Tätä on turha lähteä analysoimaan, sillä en muista tästä paljoakaan. Tykkäsin tästä, ja toisin kuin First Classin kohdalla, uskoisin tykkääväni tästä edelleen yhtä paljon kuin ensimmäisellä katselukerralla.

5. Layer Cake

Häviää vertailussa Guy Ritchien parille ekalle leffalle, minkä vuoksi en ehkä antanut kolmea tähteä enempää. Viihdyttävää meno on silti. Craig sopii täydellisesti tällaisiin rooleihin.

01.06.16 klo 17:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Matthew Vaughn

1.Tähtisumua
2.Kick-Ass

Kick-Assista tykkäsin aikoinaan todella paljon ja olen ajatellutkin katsella sen joskus uudestaan. En ole, varma onko Tähtisumua ihan neljän ja puolen arvoinen pätkä. Ainakin Michelle Pfeiffer vetäisee siinä hyvin noitaroolinsa. Muistikuvat ovat molemmista melko hatarat, joten sen enempää en sano.

gojira

05.06.16 klo 13:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näköjään vain kaksi leffa Matthew Vaughnilta nähnyt, mutta en kyllä tähän hätään tarkemmin edes muista niistä paljoa.

1. Kick-ass
Taisi olla ihan hyvä toimintakomedia ja vaikken Cagest juurikaan välitä niin eikös kaveri ollut tässä filmissä ihan siedettävä? Voisi melkein katsoa joskus uudestaan ja jonkun toisen ohjaaman kakkososan siihen perään.

2. Layer Cake
Saman määrän tähtiä tullut annettua. Oisko ollut niin, että diggailin Craigista tässä roolissa enemmän kuin bondeissa. Juonikuvioista en muista valitettavasti yhtikäs mitään. Jännä varmaan ollut.

09.06.16 klo 10:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Seuraavaksi olisi Sepsuttimen vuoro valita uusi ohjaaja.

norman_bates

29.07.16 klo 22:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei ole täälläkään aikoihin mitään tapahtunut, joten mun puolesta joku reipas vois laittaa seuraavan ohjaajan linjoille.

Wayne 64

29.07.16 klo 23:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laitetaan vaikka Michael Haneke.

Wayne 64

03.08.16 klo 10:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Päivitystä, jotta saataisiin tämäkin peli käyntiin jälleen.

Vuorolista:

-Michael Haneke

TatiTeThird

04.08.16 klo 16:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

No jospa minä aloitan.

Meillä on kotona Michael Haneke -boksi, jossa on äijän kaikki rainat Funny Gamesin jenkkiversiota lukuun ottamatta, mutta nähtynä on vasta ekat neljä filmiä.

1. Funny Games

Ehkäpä ahdistavin koskaan näkemäni elokuva, mutta samalla yksi parhaista. Huvittavaa sinänsä, että juoni menisi mistä tahansa tusinakauhuleffasta, mutta Funny Games on samalla melkeinpä täydellinen vastakohta sellaisille. Toisin kuin tusinakauhuissa, joissa väkivallalla on suuri rooli niiden viihdearvossa, Funny Games esittää raakuudet realistisesti katsojia säästelemättä.

2. Seitsemäs manner

Graafisesti kyseessä ei ole yhtä brutaali leffa kuin FG mutta auta armias kun tämäkin osaa olla raju. Silti myös tämä on hieno elokuva. Jää kummittelemaan mieleen pitkäksi aikaa.

3. Bennyn video

Ei kalpene Seitsemännen mantereen edessä. Ajatuksia herättävä elokuva tämäkin. Väkivallan viihteellistämistä kritisoidaan tässä(kin) muistaakseni aika paljon.

4. 71 katkelmaa erään sattuman kronologiasta

Hyvä tämäkin, mutta selvästi huonoin trilogiassa. Tai ainakaan itse en saanut yhtä hyvin kiinni mitä tällä yritettiin kertoa.

06.08.16 klo 14:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Iteltä löytyy myös Haneke-boksi, jossa on juurikin nuo miehen neljä ensimmäistä ohjausta. Tyypin leffat tuntuu olevan aika rankoilla aiheilla ja masentavalla tunnelmalla ladattuja. Uppos kuitenkin ihan kohtuullisen hyvin meikään.

1. Funny Games

Haneken ykkösteos. Todella säälimätöntä meininkiä sisältävä ja tehokkaalla tunnelmalla ladattu Funny Games on kyllä ehdottomasti 90-luvun trillerien kärkipäätä. Etenkin psykopaattista Paulia näyttelevä Arno Frisch ansaitsisi jonkinsortin palkinnon roolisuorituksestaan.

2. Seitsemäs Manner

Varmaan yks ankeimmista ja alakuloisimmista leffoista mitä oon nähny. Karmivaa katsottavaa, vaikkei oo edes minkäänsortin kauhuleffasta kyse. Tällä kertaa karu ihmiskuvaus on raaempaa kun minkäänlaiset hirviöt ja murhamiehet. Loppukohtaus jättää ajateltavaa katsojan päähän. Hitaan otteensa takia tätä ei voi kuitenkaan kaikille suositella. Pahin toimintanarkkari luultavasti nukahtaa kesken.

3. Bennyn Video

Kelpo filmi tämäkin, vaikka jääkin selvästi heikommaksi kun kaksi edellämainittua elokuvaa. Hienosti aika synkillä teemoilla pelataan tässäkin. Jos Haneken elokuvista tykkää, kannattaa tämäkin siinä sivussa katsastaa.

4. 71 katkelmaa erään sattuman kronologiasta

Tästä mulla meni sillon katsellessa jotenkin koko pointti ohi. Olinko sitten liian väsynyt tai jotain, tiedä häntä. Pitänee katsella uudestaan. Tän hetkisten muistikuvien mukaan kuitenkin heikoin lenkki tässä nelikossa.