Paras jouluelokuva

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Paras jouluelokuva

03.12.17 klo 19:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heitetääs hihasta sellainen hilpeä ranskalainen elokuva kuin Joulupukki murhattu?. Vähän eksoottisesta nimestä huolimatta tämä on oikein tyylikäs ja hyvä jouluinen murhamysteerileffa. Jostain syystä tästä ei ole tullut ajatonta jouluklassikkoa.

Vähän campimpaa osastoa edustaa Santa and the Ice Cream Bunny. Nimi kertoo ehkä jotain tämän laadusta.

stranger in this town

27.12.17 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

stranger in this town kirjoitti:

Mietein tänään hyviä jouluelokuvia ja kyllä nämä neljä on sellaista joka joulun vakiokalustoa katsottavana, jotta se joulumieli tulee.

Die hard: Kunnon actionia, joka toimii vuodesta toiseen. Leffassa joulu on vaan nyanssi rymistelyssä, mutta itselleni se tuoksuu ihan terästetylle glögille!

Yksin kotona: En ihan joka vuosi ole tätä katsonut, mutta yleensä. Viihdyttävä, harmiton, klassikkokomedia, joka vähintäänkin tuo piparin maun suupieliin.

Rakkautta vain eli love actyally: Ihastuttaa, naurattaa ja itkettääkin sopivassa suhteessa. Täyttää jouluhempeyden ja lempeyden paremmin kuin Capran klassikko! Jollain jännällä tavalla toimii!

Kaverille ei jätetä-sarjan osa pikkujoulut: Hauska ja viihdyttävä osa täynnä upeaa näyttelemistä ja replikointia. Petelius, Vierikko, Väänänen ja Kamu osaavat hommansa. Naurattaa niin komeasti, että se kahdenkymmenen kilon kinkkukin sulaa helpommin. Ehkä paras tv-sarjan jakso IKINÄ.

Nyt parina jouluna on vahvasti noussut jouluelokuvien vakiokalustoon paha pukki, national lampoon´s christmas vacation eli joulupuu on kärvennetty ja merry christmas Mr Bean. Tänä jouluna on myös joulupukki ja noitarumpu sekä animaatio jonka nimi oli muistaaksen oksamies ovat tehneet suuren vaikutuksen. Saa nähdä nousevatko oikein joulun vakiokatselmukseen? Tappava ase on myös jollain tavalla jouluelokuva ainakin minulle. Se tuli aikoinaan monesti juuri joulun aikaan katsottua. Pariin vuoteen kylläkin tainut jäädä katsomatta. PS. Die hard jäi myös tänä jouluna katsomatta! Pitkä perinne tuli siis vahingossa rikottua.

Yleltä tuli kotikatsomossa joskus muistaakseni kuusivarkaat -niminen kotimainen elokuva joulun tietämissä ja itse katsoisin sen toistekin jouluna, mutta ei taida olla kotiformaatissa saatavissa. Teki aikoinaan suuren vaikutuksen inhimillisyydellään ja mielelläni katsoisin näin joulutunnelmissa toimiiko toistamiseen.

Nii ja tonttu Toljanteri joulukalenterissa tietysti.Mainiota jouluviihdettä, loistavaa viihdettä ja kestää toistoja.

stranger in this town

27.12.18 klo 18:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

stranger in this town kirjoitti:

Tuo edellä mainitsemani YLE:n elokuva on joulukuusivarkaat.

Tässä päivittämäni oma top10 jouluelokuvalista: Eivät ole paremmuus vaan ihan satunnaisessa järjestyksessä.

1. Vain kuolleen ruumiini yli (die hard 1988). Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta minulle se on jouluelokuva yksi parhaista.

2. Joulukuusivarkaat (2008). Upea, sydämellinen, huumorintajuinen, inhimillinen tarina elämästä, ystävyydestä ja hyvyyden voimasta.

3. Rakkautta vain (love actually 2003). Romanttinen ja hauska episodielokuva täynnä joulumeininkiä.

4. Joulupuu on kärvennetty (national lampoons christmas vacation 1989). Täynnä kohellusta ja mustanpuhuvaa huumoria ala Chevy Chase

5. Yksin kotona (home alone 1990). Ei liene esittelyitä kaipaa.

6. the christmas cronicles (2018). Varsin onnistunut uusi jouluelokuva netflixiltä. Yllättävän onnistunut. Jatko näyttää miten kestää toistoa, mutta laitoin nyt listalle.

7. Paha pukki (bad santa 2003). Sopivasti rosoinen kinkunsulatteluelokuva. Katsoessa saattaa sortua pariin drinksuun, mutta kun sen vaaran tiedostaa tai jättää siihe pariin drinksuun niin voi nauttia leffasta kunnolla.

8.Joulupukki ja noitarumpu (1996). Tämä vaan toimii vuodesta toiseen. Joku tässä viehättää, en osaa sanoa mikä.

9. Luottomies: jouluspesial (2017) Luottomies sarjan lyhyt leffa sarjan teemaan sopien. Koko sarja on hyvin tehty, mutta tämä hieman pidempi speciaali jakso toimii. Saa hymyn huulille ja sydämen joulumielelle. Pääsee listalle vaikka onkin sarjan jakso, koska mielestäni on niin onnistunut eikä hyviä todellisia jouluelokuvia niin montaa ole.

10. Kaverille ei jätetä sarjan pikkujoulu-jakso (1999). Silkkaa ääneen naurua vuodesta toiseen! On kanssa tv-sarjan yksi osa, mutta niin loistava. Sisältää upeaa replikointia mainittakoon vaikkapa Vierikon esittämän suorastaan huonoudessaan loistavalta stand-up komiikolta

Jätin nyt pois tappavan aseen vaikkapa ainakin itselle se jouluelokuva on sekä sen ikiaikaisen lumiukon. On se ok, mutta ei itselle mikään klassikko. Olisi voinut mainita vielä vaikkapa yksin kotona 2, White Christmasin, It's a wonderful lifen, juuri nyt elokuvissa olevan varsin onnistuneen the Grinch animaation jne. Valitkaa itse mitkä teille kolahtaa.

Jautsi

30.12.18 klo 19:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

KenSu kirjoitti:

Fanny ja Alexander, vaikka ei olekaan varsinainen jouluelokuva. Mutta sen joulukohtaus on niiiiiiin loistava. Muutenkin taianomainen tunnelma sopii jouluna tapahtuvaan katseluun.

Rakkautta vain on myös oiva.

Minäkin tykkään Fannysta ja Alexanderista. Hauska joulun aikaan sijoittuva elokuva on amerikkalainen Vaihtokaupat (1983). Wikipedian mukaan Kris Kringle esiintyy elokuvassa, jolle on suomenkieliseksi nimeksi rojautettu Susanin kääntymys (1947). Varsin onnistuneena pidän kotimaista elokuvaa Joulutarina (2007).