Paras jouluelokuva

ji

25.10.11 klo 22:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lumiukko.

Yksin kotona? WTF!

Die Hard 2, oh yes. Long Kiss Goodnight! Rennyhän on varsinainen joulupukki.

Salmiakkisydän

06.11.11 klo 08:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mowgli kirjoitti:
Salmiakkisydän kirjoitti:

Nightmare before Christmas on varmaan niitä parhaimpia. Kaunis, ihanan yksityiskohtainen ja omalaatuinen elokuva. Kiitoksen leffa ansaitsee myös siksi, että se käy katsottavaksi myös muuhunkin aikaan vuodesta.

Itsekin tulee tuo katsottua joka vuosi joulun alla. Ehkei siitä saa kaikista parhainta joulufiilistä, sillä kuvamaailma on suhteellisen Halloween-painotteinen. Kuitenkin sen verran vänkä pätkä, että on tullut perinteeksi se katsella. Making Christmas, di-di-dii!

Juuri tämän takia tykkäänkin kyseisestä animaatiosta tosi paljon: jos leffa painottuisi vain ja ainoastaan jouluteemaan, sen katsominen useammin kuin kerran vuodessa alkaisi puuduttaa. Täydellistä joulufiilistä tavoitellessani pistän pyörimään Frank Capran superklassikon Ihmeellinen on elämä. Sitä katsoessa saa aina sekä surun -että onnenkyyneleet silmiinsä =)

Addeh

04.11.12 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omaa Joulu-henkeäni kohottaa mikä tahansa Ebenezer Scrooge tarina. On Scroogena sitten George C Scott, Jim Carrey, Alastair Simm, Michael Caine tai Roope Ankka niin niissä on aina jotain niin maagista ja koskettavaa, että arvostus joulua ja ystäviä kohtaan nousee väkisinkin.

Nutipää pohjolasta

05.11.12 klo 14:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Black Christmas.

Ei miulle oikein nuo höttökomediat sun muut "hyvän olon" draamat uppoile. Lumiukko oli kyllä vuosia pakollinen jouluaaton luoja meikäläiselle(kin), mutta niin monen katselukerran jälkeen ei vain enää pysty. Hyvä pätkä kuitenkin ja tunnari on aivan ehdoton.

Masu

05.11.12 klo 16:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jouluna ei tule yleensä paljoa katseltua elokuvia, mutta mitä nyt olen nähnyt, niin nämä ovat varmaan omia suosikkejani;

Paha pukki (anaalia joulua vaan kaikille! t: billy bob thornton),
Die Hard - Vain kuolleen ruumiini yli (rennyn Die Harder ei sovi meikäläisen joulukuvioihin, kun taas lumeton ykkösosa ei petä katsojaansa),
Joulupukki ja noitarumpu (lapsuuden suosikkini),
Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa (ykkönen käy myös, mutta jatko-osassa on mielestäni enemmän sitä jotakin..),
Päivä ilman sotaa (elokuva ensimmäisen maailmansodan soltuista jotka laskivat aseensa jouluyön ajaksi.. hyvä mieli tästä tulee väkisin)
● sekä Joulutarina (kotimaista joulun taikaa, suosittelen)

Lumiukon (1982) viime näkemästä on jo liian monta joulua vierähtänyt, joten sen voisi katsoa tulevana jouluna sitten uudelleen. Rare Exports tuli nähtyä kaksi vuotta sitten teatterissa joululomalla, mutta en ehkä listaisi sitä mukaan, sillä kotimaista pehmokauhuahan se enimmäkseen oli. Kaipaan joulumieltä leffaltani eikä poroteurastus oikein tahdo sytyttää siinä mielessä.

kurkkuharja

07.11.12 klo 03:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehdottomasti Santa and the Ice Cream Bunny, elokuva joka viime joulun tienoilla ihastutti sekä ilahdutti niin montaa ihmistä, sai meidät uskomaan johonkin kauniiseen ja loi halun nähdä tämä jouluklassikko aina vain uudelleen ja uudelleen!

TomHenry

07.11.12 klo 12:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Kaikille heille, jotka ovat kyseisen kaninjätöksen nähneet kurkkuharjan levittäessä sen ilosanomaa: olen edelleenkin todella, TODELLA pahoillani. Olen osallinen jouluperinteeseen helvetistä.

Dekabristi

07.11.12 klo 20:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Klassikkoja

Ihmeellinen on elämä. Täydellinen itsestäänselvyys. Ylen tv-esitys kuuluu jouluperinteeseen vahvemmin kuin Tuntematon sotilas itsenäisyyspäivään.

A Christmas Carol. Charles Dickensin klassinen tarina on minulle se suuri joulukertomus. Tarina on adaptoitu moneen otteeseen, mutta henkilökohtaisesti pidän parhaana George C. Scottin tähdittämää Saiturin joulu (1984), joka on ehkä kaikkein synkin vaikuttavin sovitus - kelpaa jopa kauhuelokuvana! Hieman nuoremmille suosittelen Muppettien joulua, joka ei kumma kyllä juuri häviä tunnelmassaan tai vaikuttavuudessaan kilpailijoilleen.

A Christmas Story on helposti yksi parhaita jouluelokuvia koskaan. Suomessa vähälle huomiolle jäänyt, mutta amerikkalaisten rakastama elokuva tiivistää kaiken oleellisen tuosta vuoden hienoimmasta juhlasta samalla, kun on elämänmakuinen elokuva kaikille, joilla edes jonkinlaisia lapsuudenkokemuksia.

Komedioita

Yksin kotona olisi varmaan kuulunut jo klassikko-kategoriaan, mutta joka tapauksessa kyseessä on yksi lajityyppinsä parhaista elokuvista. Minulta meni useita vuosia tajuta, miten hieno elokuva lopulta onkaan kyseessä! Elokuva olisi voinut olla tyypillinen halolla päähän -komedia, mutta sen sijaan kokoperheen elokuvien kummisetä Chris Columbus päätti laittaa koko osaamisensa peliin ja loi todella sydämellisen, hauskan ja jännittävän elokuvan, joka kestää useita katsomiskertoja.

Isäni on turbomies. Joo joo, tiedän kyllä että kyseessä on melko huono elokuva, mutta jotain äärettömän hupaisaa tässä hölmöilyssä on. Iso osa siitä tulee siitä räikeästä ristiriidasta, että pääosassa on viime vuosikymmenten suurin toimintastara, jonka yliampuva roolisuoritus on koko leffan suola. Harvoin sitä näkee Isoa Arskaa taistelemassa joulupukkeja vastaan! Kliseillä vuoratussa, hävyttömän huonoilla one-linereilla ja päätähtensä pökkelöllä karismalla täytetyssä leffassa on ainakin camp-arvo täysin kohdillaan. Se, onko se tahatonta komiikkaa vai itseironiaa, on epäolennaista. "Where's your christmas spirit?"

Mutta mitä tapahtui joulupukille?. Perusharmitonta aivot narikkaan viihdettä, joka kelpaa varmasti koko perheelle. Tim Allenin roolisuorituksessa on potkua aikuiseenkin makuun. Nautintoa auttaa varmasti, jos leffa on lapsuudesta tuttu.

Vaihtoehtoisia

Die Hard 4.0 on mainittu jo niin moneen kertaan, että ei siitä sen enempää. Loistava joululeffa, tulee katsottua joka vuosi.

Riiviöt on itseoikeutettu valinta niille, joiden mielestä tavalliset joululeffat ovat liian lällyjä. Pidättelemätöntä, ilkikurista huumoria pursuavan elokuva joulufiilis on kuitenkin sen verran vahvasti läsnä, että menee heittämällä haettuun kategoriaan.

Jouluyö, murhayö. Joulupukiksi pukeutunut sarjamurhaaja on sellainen konsepti, joka ei voi mennä vikaan! Verta ja tissejä säästelemätön elokuva on kaltaisekseen yllättävän tehokas, keveällä psykologisella viitekehyksellä ryyditetty slasher-kauhuilu, josta ei tunnelmaa puutu.

Musta joulu trilleriklassikko, jonka sanotaan aloittaneen slasher-genren. Tiivistunnelmainen, häiriintynyt ja aidosti hyytävä filmi ansaitsee tulla nähdyksi vuodenaikaan katsomatta.

Inside riisuu joulun koristeellisuudesta ja keskittyy itse kristillisen perinteen päätapahtumaan, synnytykseen. Se tehdäänkin tässä leffassa ns. pitkän kaavan mukaan, kahden naisen verisenä kamppailuna toisen kohdussaan kantamasta jälkikasvusta. Punaista elämän eliksiiriä ei todellakaan säästellä, mutta pää pointti pysyy itse teemassa tehden elokuvasta perin kiehtovan.

Lisäksi mainittakoon Harry Potter -elokuvat, joissa liki jokaisessa on jotain sellaista, joka saa jouluisen fiiliksen pintaan. Tim Burtonin Painajainen ennen joulua on eräänlainen rajatapaus, sillä itse katson sen yleensä lähempänä pyhäinpäivää. Tavallaan se toimii joulun aloittajana. Saksikäsi Edward ei mielestäni ole niinkään leimallisesti jouluelokuva, vaikka paljon sellaisen piirteitä varsinkin loppupuolella saakin.

Henkilökohtaisesti omaan jouluuni kuuluvat myös Star Wars ja Apinoiden planeetta -elokuvien vuosittaiset uudelleenkatselut.

Nutipää pohjolasta

07.11.12 klo 20:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Aah Gremlins! Miten saatoinkaan itse unohtaa tuon mainitsemisen. Yksi lapsuuteni hienoimmista elokuvakokemuksista ja olipa kyseessä muuten ihka ensimmäinen leffa, jonka aikanaan ostin kuluneen VHS:än rinnalle DVD:nä

Chinook

31.12.12 klo 17:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joululeffoista en erityisemmin perusta, joten parhaimmistoon laittaisin lapsuuden suosikeista Joulupukki ja noitarummun sekä Lumiukon.

T-2000

03.01.13 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei hirveästi tule mitään joululeffoja mieleen, mutta Lumiukko on elokuva jonka olen monena jouluaattona katsonut. Kyseessä on vaan jotain niin ainutlaatuista ja kaunista, että joka kerta on tullut semmonen jotenkin unenomainen ja haavoittuvainen olo katsomisen jälkeen. Myös luonnollisen näköinen piirrosjälki on asia joka lisää huomattavasti elokuvan vaikuttavuutta. Itselleni siis tämä taitaa olla se tärkein jouluelokuva.

WillFilm2001

27.08.13 klo 19:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lumiukko, Saksikäsi Edward, Painajainen ennen joulua

stranger in this town

22.12.13 klo 00:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mietein tänään hyviä jouluelokuvia ja kyllä nämä neljä on sellaista joka joulun vakiokalustoa katsottavana, jotta se joulumieli tulee.

Die hard: Kunnon actionia, joka toimii vuodesta toiseen. Leffassa joulu on vaan nyanssi rymistelyssä, mutta itselleni se tuoksuu ihan terästetylle glögille!

Yksin kotona: En ihan joka vuosi ole tätä katsonut, mutta yleensä. Viihdyttävä, harmiton, klassikkokomedia, joka vähintäänkin tuo pipparin maun suupieliin.

Rakkautta vain: Ihastuttaa, naurattaa ja itkettääkin sopivassa suhteessa. Täyttää jouluhempeyden ja lempeyden paremmin kuin Capran klassikko!

Kaverille ei jätetä-sarjan osa pikkujoulut: Hauska ja viihdyttävä osa täynnä upeaa näyttelemistä ja replikointia. Petelius, Vierikko, Väänänen ja Kamu osaavat hommansa. Naurattaa niin komeasti, että se kahdenkymmenen kilon kinkkukin sulaa helpommin. Ehkä paras tv-sarjan jakso IKINÄ.

RevyFan

22.12.13 klo 02:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Die Hard

Lumiukkoa en voi olla mainitsematta ihan sen takia että se on niin kamala etten katso sitä toiste, koskaan. (No okei, jos joku maksaa riittävän hyvin niin sitten ehkä.)

Key

22.12.13 klo 19:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni ei ole mitään virallista suosikkijouluelokuvaa vaan katson joka joulu uusia elokuvia, jotka eivät välttämättä edes liity jouluun. Lumiukon yritän kyllä aina katsoa, jos vain ehdin. Nytkin hyllyssä on niin paljon syksyn aikana kertyneitä leffoja, että pitäisi niitäkin tv:n tarjonnan ohessa varmaan katsoa.

myggyra

22.12.13 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ludil

23.12.13 klo 12:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en jouluelokuvia nyt niinkään fanita, mutta kuten moni onkin jo kommentoinut, Lumiukko on ehdottomasti yksi kauneimmista, legendaarisimmista, herkimmistä ja tunnelmallisimmista elokuvista koskaan. Se ei sorru liian imeläksi tai hempeäksi mikä on loistava juttu, en kestä sitä joulun perinteistä siirappiannostusta joka menee sokerihumalan puolelle. Lumiukko on muutenkin ihastuttavan nostalginen pieni taideteos.

Oma joululeffalempparini on se ja Oliver Hardyn & Stan Laurelin Joulukuusikauppiaat (alkuperäinen nimi: Big Business). Joulukuusikauppiaat on aivan poskettoman hauska ja repäisevä klassikko ja mikä parasta: se ei saarnaa joulun rauhasta, hyvyydestä ynnä muusta sellaisesta jota kuulee muutenkin kaikkialta. Piristävää vaihtelua! Suosittelen etenkin kaikille Ohukaisen & Paksukaisen ystäville.

afterman

15.11.15 klo 17:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksin kotona

lällälää79

12.12.15 klo 20:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paha pukki on kiva jouluelokuva, sellainen vähän erilainen jouluelokuva:)

Leffa Timppa

03.12.17 klo 19:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lumiukko, Die Hard, Yksin kotona, Joulupuu on kärvennetty ja Painajainen ennen joulua ovat kaikki loistavia jouluelokuvia ja itselle tutuimpia. Ykköseksi nousee kuitenkin Gremlins, joka osaa olla viihdyttävä ja tuoda elokuvan alussa esille sitä joulun todellista taikaa. Ihmeellinen on elämä on vielä näkemättä, mutta tänä jouluna se on nähtävä.

Edit: Ihmeellinen on elämä on nähty ja oli todella hyvä. Ei kuitenkaan paras jouluelokuva, mutta lähellä sitä.