Paras jouluelokuva

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Paras jouluelokuva

Rambätmän

12.11.08 klo 16:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Saksikäsi Edward, Joulupukki ja noitarumpu, Lumiukko... Nämä kaikki on kyllä sanottu jo. Niin ja Napapiirinpikajuna, vaikkei se mikään super-hieno olekkaan. =)

12.11.08 klo 16:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jingle all the Way, aka Isäni on Turbomies on kyllä jäänyt mieleen lähtemättömästi.
Lumiukkokin on aika hellyyttävä tapaus.

Storyteller

12.11.08 klo 17:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko kenelläkään tietoa millainen joululeffa "Napapiirin Pikajuna" on? Vaikuttaa lupaavalta animaatiolta, mutten tiedäkkään sen enempää.

Lt. Dan

12.11.08 klo 18:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storyteller kirjoitti:

Aika perus animaatio. Siinä lähetetään lapset, jotka epäilee, että onko joulupukki olemassa, Napapiirille katsomaan joulupukkia. Tom Hanks näyttelee siinä ja animaatio on rakennettu siihen päälle. Ihan hyvä ja jouluinen, mutta eikös joulupukin pitäny asuu Suomessa?! :D

Butaani

12.11.08 klo 21:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

No It's a Wonderful Life tietysti on pakko nähdä ja Lumiukko, näistä saa mukavan joulumielen. Sit on kans kiva nähdä kaikkia sellaisia lapsille suunnattuja elokuvia. :D

Dekabristi

13.11.08 klo 17:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä tämä viime vuotinen Joulutarina oli yllättävän huikea filmi. Oikeasti koskettava ja hienolla kuvakerronnalla koristettu filmi on kieltämättä suomalaisen jouluperinteen puhtain elokuvallinen ilmentymä. Poissa loistaa materialismi ja ainainen ilo ja onni. Antamisen ilo on keskeinen teema ja sitä sävytetään välillä varsin koskettavilla ja vakavilla tapahtumilla. Itse Joulupukista elokuva antaa realistisen, mutta samalla mytologisen vaikutelman. Tällainen se joulupukki kieltämättä onkin.

markus aki berg

16.11.08 klo 12:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joulupukki ja Noitarumpu tulee katottua joka joulu ja Tonttu Toljanteri on kanssa hyvä ja Lumiukko.

Lennie

08.12.08 klo 20:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

NitroPupu

09.12.08 klo 19:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lumiukko
Aivan mahtava animaatio, todellinen joulufiilis !

Joulupukki ja Noitarumpu
Klassikko, joulufiiliksen tuo tämäkin !

Yksin Kotona
Tää on mun mielestä jouluelokuva. Toki tämän voi katsoa milloin vain, mutta minusta tässä on tosi hyvä joulufiilis ja mahtava elokuva.

Näiden lisäksi vanhemmille katsojille Paha Pukki ja Die Hard

the dude

09.12.08 klo 19:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei perusteluja. :D

Dekabristi

11.12.08 klo 19:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaihtoehtoisia jouluelokuvia kaipaaville seuraavat tapaukset:

Die Hard
Vaihtoehtojouluelokuvien ehdoton ykkönen, joka on jo muodostunut toimintaelokuvan legendaksi. Toiminta on paikoin hengästyttävää, mutta juoni pysyy kasassa loistavasti, eikä toiminta nouse kertaakaan jännityksen edelle. Jouluinen tunnelma rakennetaan taitavasti taustalle ja joulu mieli iskee kuin varkain viimeistään lopputekstien aikana.

Silenth Night, Deadly Night
Joulupukista tulee murhapukki yllättävän mieleenjäävässä slasherissä, josta ei verta, tissejä ja joulutunnelmaa puutu. Toisin kuin jatko-osansa, SNDN on oikeasti hyvä elokuva roskaleimastaan huolimatta. Rehdin viihdyttävä ja kursailematon elokuva on nautinnollista katsottavaa.

Musta joulu
Yksi toimivimpia teinislashereita ikinä jouluiseen ympäristöön sijoitettuna. Täytenä yllätyksenä tullut tapaus onnistuu olemaan oikeasti hyytävä ja Kanadassa kuvattuine miljöönein yksi parhaista vaihtoehtoisista jouluelokuvista.

Jack Frost
Elinkautisvanki muuttuu murhanhimoiseksi lumiukoksi ja alkaa terrorisoida jouluista kaupunkia... miksipäs ei. Tolkuttoman typerä idea on saanut melko itseironisen tulkinnan, joka on paikoin ihailtavan tietoinen omasta huonoudestaan, välillä ärsyttävän korostava. Rahtunen vakavuutta olisi tehnyt älyttömästä ideasta entistä älyttömämmän, mutta näinkin kyseessä on mukavan erilainen jouluelokuva.

Riiviöt
Iki-ihana pikku kulttielokuva söpöistä pikku otuksista, jotka muuttuvat vähemmän söpöiksi pikku otuksiksi ja alkavat terrorisoimaan kaupunkia omalla riiviömäisellä asenteellaan. Hulppean hauska ja hellyttävä elokuva viljelee kauhuelokuva-aineksia ja perhe-elokuvamaisuuksia sekaisin onnistuneeksi keitokseksi, josta voivat nauttia kaikkia. Koskettava loppu ja lukuisat mieleenjäävät kohtaukset tekevät Gremlinsistä yhden pakollisimmista jouluelokuvista.

Norelski

13.12.08 klo 13:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksinkotona leffat - Niistä tulee aina hyvälle tuulelle. Luo hyvän joulutunnelman.

Saksikäsi Edward - Yksi kaikkien aikojen parhaimmista leffoista. Hyvin surullinen, mutta kaunis leffa. Sitä katsoessa pääsee haikeean, mutta jouluiseen tunnelmaan.

arska

12.12.09 klo 10:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nostin tämän vanhan topicin esiin. Pistäkääs tänne top5-joululeffat missä on joulufiilinkiä ja niitä vois aaton aikoihin katsella.

Madmasa

12.12.09 klo 11:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni tulee ensimmäisenä suoraan lapsuudesta mieleen Joulupukki ja Noitarumpu. Saisi tulla televiisiosta tänäkin vuonna, ja tietenkin suomenkielisenä.

Toinen asia mikä pitäisi herättää henkiin on joskus vuonna 2005 pyörinyt hirmunhauska Jouluposti-chattiohjelma. Chattiohjelmaksi se onnistui ainakin minulta naurattamaan keuhkot pihalle, sillä ohjelman Joulupukki sai kokoajan jotain mauttomia ja typeriä pilasoittoja. En tiedä oliko tämä nyt niin hauskaa kaikkien mielestä, mutta oma joulumieleni nousisi kattoon, jos tämä vielä telkkariin pääsisi.

X-tyyppi

12.12.09 klo 11:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

5. Poikamiesboksi

Tarinan konfliktivaihe saavutetaan jouluna, jolloin yhteiskunnan villisti pyörivät rattaat pysähtyvät, ja päähenkilöillä on aikaa rauhoittua pohtimaan sitä, mitä he todella haluavat, ja minkä he todella näkevät parhaaksi.

4. Batman Returns

Hieman synkänpuoleista menoa joulunpyhinä. Erilaista, mutta hauskasti pilke silmäkulmassa joulun kauppaamiselle irvailevaa menoa tarjoilee mösjöö Burton.

"The tree lights up, and then I push the button. No-no, wait, wait, wait, wait. I press the button and then the tree lights up."

3. Children of Men

Ei varsinaiseti joululeffa, mutta tarina toivosta on repäisty osittain Raamatun evankeliumeista. Esim. nuoren naisen raskaus ja maailman uusi toivo paljastuu ladossa keskellä heiniä ja eläimiä, sekä miehen ja naisen pyrkimys saattaa vastasyntynyt turvaan, anyone?

2. Yksin kotona

Ainoa syy muistaa Chris Columbus. Leffa toki herkuttelee suurperheen tavaraomistuksilla, mutta nivoo yhteen myös kristillistä henkeä, hyvää tahtoa ja ylipäänsä niin halua rauhoittua kuin tuon rauhoittumishalun ja joulunvalmisteluiden aiheuttamaa tohinaa. Ja eurooppalainen tekojoulu on tietty ikävä, Amerikkassa saadaan sentään lunta.

1. Die Hard

Joulu on ihmeiden aikaa. Tulehtuneen aviolitton sovittelu? Saattaa viedä vähän aikaa. 12 varpaista hampaisiin aseistautunutta terroristia vastaan 1 kengätön poliisi väärässä kaupungissa? Helppo nakki, jos uskoo oikeaan Jumalaan. Tulee muuten töllöstä ylihuomenna. Sattumaa? I don't think so...

"Now I have a machine gun. Ho ho ho."

[edit] Mainitaan töllön jouluspesiaaleista vielä Doctor Who'n ykkös- ja kakkoskauden välinen erikoisjakso Christmas Invation. Joulupukeiksi naamioituneet avaruusoliot pistävät kaupallisen markkinapaikan palasiksi, ja joulukuuseksi naamioitu tappajakone laitta hulinaksi Jingle Bellsin tahtiin. Arthur Dent e liity jouluun mitenkään, mutta erinäisestä maininnasta lisäplussaa. Ps. Uusi inkarnaatio syntyy joulun aikana, ja vihollisillekin pitäisi oppia antamaan anteeksi, tai muuten...? Jännää.

12.12.09 klo 16:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Die Hard - Vain kuolleen ruumiini yli

Eipä varmaan tullut kenellekään yllätyksenä, sillä tämä sijoittuu top viitoseen suosikkileffoissa. Elokuvassa vallitsee jouluisen mukava tunnelma, mutta mukaan on myös sekoitettu jännitystä, elokuvahistorian parasta toimintaaa ja helvetin hyvää läppää. Bruce Willis on vedossa ja heittikin tämän kertaheitolla toimintanäyttelijöiden kärkikastiin. Kaikkien aikojen paras joululeffa, joten kuuluu jouluun yhtälailla kuin esimerkiksi kinkku.

Come out to the coast, we'll get together, have a few laughs...

2. Paha pukki

Kun ilmestyi, oli hauskinta komediaa vähään aikaa ja piristävintä joulukatsottavaa kaikkien Mitä tapahtui joulupukille -rainojen jälkeen. Ei aivan perheen pienimmille suunnattu joululeffa, mikä on vain ehdottomasti plussaa. Aito "joulupukki" ja aidot ihmiset hauskoine dialogeineen sekä tapahtumineen ovat parasta antia. Joulutunnelma ei aivan ole siitä lämminhenkisimmästä päästä, mutta toimii hyvin.

Fuck me, Santa! Fuck me, Santa! Fuck me, Santa!

3. Yksin kotona

Tuo tuhdin määrän muistoja lapsuudesta, mikä on jouluelokuvissa vain etuutta. Kuten tyyppi jo yllä mainitsee, materialismi on vahvasti läsnä, mutta aitoa henkeä rakennetaan kristillisillä seikoilla. Teeman alkuperää ei olla unohdettu, mutta puhtaasti valtaväestöön uppoavaa komediaa tästä on tehty. Ja hyvin se toimiikin, edelleen.

He's only a kid Harry. We can take him.

4.Painajainen ennen joulua

Animaatiomusikaalit harvoin ovat pahemmin mieleeni, mutta tämä toimii juurikin teemansa ansiosta. Kieroon kasvanut lasten leffa, joka naurattaa älyttömyyksillään myös aikuisia, mutta toisaalta taas jotkut jutut ovat liiankin naiiveja.

Are you a gambling man, Santa?

5. Riiviöt

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä mainittakoon lapsuuden ehdoton suosikki, jolle nyttemmin on lätkäisty takakanteen K-15-leima. Riiviöt ovat kuin joulutonttuja, tosin hankalammalla asenteella. Ja joskus hommat jopa venyvät sellaisiin svääreihin, ettei pienimmille suositellakaan. Vaikka tämä onkin aikuisten jouluhenkistä kauhukomediaa, toimii se jouluna koko perheen kesken ainakin meillä.

Now I have another reason to hate Christmas.

Vasta katsomani In Bruges - Kukkoilijat on myös varsin hyvä joululeffa, vaikkei läheskään iloisimmasta päästä.

12.12.09 klo 17:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Perinteisesti Disneyn puolelle olen kääntänyt katseeni jonkin hoopoilun parissa tai Samu sirkan joulutervehdystä ja perinteistä sanomaa käynyt läpi jonkin kirkkoon liittyvän leffan kautta, kuten The Sixth Sense (nämä eivät kuul joukkoon, vaikka lunta ja kenttiä piisaakin Assault on Precinct 13, *Long Kiss Goodnight, On deadly ground, D Tox, Lotr, Emmerichin katastrofin ainekset The Day After Tomorrow tai Spielbergin silmänlumeseikkailu Hook.)

*Ehkä Tapaninpäivänä lupaan kuitenkin virkistää muistiani tällä teoksella lahjojen helistelyn hervottua.

NoJopas

15.12.09 klo 15:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lumiukko on yliarvostettu. Jo penskana pidin sitä tylsänä ja tekotaiteellisena, eikä mielipide ole juuri muuttunut.

Joulupukki ja noitarumpu on paras jouluelokuva. Jo pelkästään Mauri Kunnaksen piirrostyyli on niin hauska, mutta myös tarina toimii joka vuosi.

LikeWise

15.12.09 klo 18:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

- Black Christmas
- Christmas Vacation
Kaksi täysin eri genren leffaa, mutta kummatkin tulee tsekattua aina joulun aikoihin. Jouluperinteitä, ja loistavia semmoisia!

MCisoFox

17.12.09 klo 21:37 - linkitä tähän kommenttiin: #