Paras jouluelokuva

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Paras jouluelokuva

mbay

25.12.06 klo 18:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Snowman. Nostalgiaryöppy iski niin kovaa kun katsoin, että olin aika kauan ihan poissa tästä maailmasta.

Tämä unohtui itseltäkin. Todellakin nostalginen.

Doc

28.12.06 klo 13:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

No nyt! Paras jouluelokuva ikuna. Esitettiin aaattona ja joulupäivänä töllöstäkin, mutta missasin nämä:

:D

2.Die Hard
3.Gremlins

Joey

02.11.08 klo 19:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaipa tämän keskustelun voi taas nostaa ylös, kun joulu on lähestymässä.

Sanotaan nyt vaikka Eyes Wide Shut

02.11.08 klo 19:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei jouluksi sovi mitkään toiminta pätkät, tai muut sen tyyliset. Sen täytyy olla jokin lämmin ja hyvän mielen tuova elokuva. :)

Mielestäni parhaimpia jouluelokuvia ovat muunmuassa:

The Grinch
Luo aivan loistavan tunnelman juuri ennen joulua ja tekee joulusta entistä täyteliäämmän ja lämpimämmän.

Joulupukki ja noitarumpu
Loistava piirretty, joka kertoo joulupukista ja sen seikkailuista korvatunturilla kun mukaan tulevat mystiset rumpu-äänet.

Mitä tapahtui Joulupukille?
Yhdellä sanalla sanottuna, mukava elokuva. Hauska ja lämminhenkinen tarina kuinka syntyi joulupukki.

Samusirkan joulutervehdys
Ei nyt välttämättä elokuva, mutta todellinen klassikko, joka täytyy nähdä joka joulu. Luo myös hienosti joulun lämmintä henkeä.

Sitten vielä voisi lisätä nämä seuraavat pätkät, sillä perusteella että ne tuovat lisää lämminhenkistä tunnelmaa jouluun, vaikkeivat ne periaatteessa liitykkään itse jouluun. Eli siis, Corpse Bride, Saksikäsi Edward ja Ironwill. Niin ja tietysti nuo Yksin Kotona 1 & 2, vaikka nyt liittyvätkin joulun aikaan. Onhan niitä monia muitakin, mutta ei nyt juuri tule mieleen.

Tekisi mieli vielä nähdä Nightmare before Christmas, Joulutarina ja nuo kaksi jälkimmäistä osaa "Mitä tapahtui Joulupukille?" - trilogiasta.

02.11.08 klo 19:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Storyteller kirjoitti:

Minulla on varmaan jo muutamana edellisenä jouluna ollut tarkoitus katsoa kolme ensimmäistä Die Hardia,mutta jostain syystä näin ei ole tapahtunut.

Jos tänä vuonna ne sitten katsoisi.

02.11.08 klo 20:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:
Storyteller kirjoitti:

Jos tänä vuonna ne sitten katsoisi.

No joo, onhan Die Hardissa ihan mukavasti jouluhenkeä (alussa ja lopussa). Kuitenkin se on enemmän toimintapainotteinen ja toiminta-leffana se on yksi parhaimmista, mutta jouluelokuvia löytyy mielestäni parempiakin. :)

02.11.08 klo 21:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nightmare Before Christmas on hyvä katsoa joulun alla, mutta joulumieltä nostavat myös monet hölmömmätkin kaupallista joulua ylistävät perhekomediat jenkeistä. Jouluaaton perinne on aina katsoa Lumiukko.

02.11.08 klo 21:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joululeffoissa meikäläistä ärsyttää juuri se jouluntapainen lämmin ja iloinen tunnelma. Die Hard on justiinsa sopivan jouluinen, vaikkei olekaan mikään lämminhenkinen lastenleffa. Paras joululeffa.

Elotikka

02.11.08 klo 21:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lämmin ja iloinen tunnelma rauhoittaa ihmisen sitä joulunviettoa varten. Toimintaleffat jäävätkin minulta jouluisin katsomatta, sillä haluan saada rauhaisan ja kiireettömän olotilan. Lumiukko toimii aina stressin purkajana ja tunnelman luojana.

02.11.08 klo 22:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aivan pääsi ihan unohtumaan tuo Lumiukko. Siinä vasta onkin todella loistava jouluelokuva. En nyt juuri muista kuinka monta kertaa senkin olen katsonut, mutta siihen ei kyllästyä voi. :)

02.11.08 klo 22:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elotikka kirjoitti:

Se on päivä (aatto ja sun muut pyhäpäivät) siinä missä muutkin, vapaapäivä siis. Itse tykkään lähtä kavereiden kanssa rientämään ja vetelemään Volvonrutkulla kahvassa kun on kunnon talvikelit.

Nyt pilasin jonkun joulutunnelman, mutta lohdutukseksi lupaan juoda jouluolutta.

arkistomies

02.11.08 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Die Hard sopii jouluun kuin nyrki silmään.

andy

02.11.08 klo 22:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä oman ääneni saa Billy Lenz elokuvista Black Christmas vuosimallia (1974) ja (2006). Siinä on vain sellainen poika, joka osaa ottaa joulusta ilon irti kokonaan, jopa kaulin kädessään. Myös Die Hard, Bad Santa, Gremlins ja Eyes Wide Shut saa pisteet täältä.

Boy From Shadows

03.11.08 klo 21:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Snowman (Lumiukko)

Mielipidekysymys toki, mutta voiko Lumiukon valta-asemaa joulun parhaana elokuvana kyseenalaistaa?

Joka jouluaatto ennen puolta päivää tämä tulee katsottua ja mikään joulurenkutus, mannapuuron tai piparien tuoksu ei saa joulumieltä yhtä korkealle kuin Walking In The Airin kuuleminen. Kyllä mulla vaan joka kerta iho nousee kananlihalle ja silmäkulma kostuu, kun tämän katsoo ja tuon biisin kuuntelee. Kaikki lapsuuden ihanat muistot palaa mieleen vuosi toisensa jälkeen. Toivottavasti Yle ei tätä perinnettä katkaise vielä vuosiin, sillä uskon Lumiukolla olevan erittäin tärkeä paikka meidän suomalaisten sydämissä.

mbay

03.11.08 klo 21:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Silent Night Deadly Night. Joulumieli katoaa aika äkkiä alun teurastuksen jälkeen.

TheNameless

03.11.08 klo 22:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

mbay kirjoitti:

Sen jatko-osa on kova sana. Puolet elokuvasta on flashbackejä ensimmäisestä elokuvasta ja pääosan näyttelijä on niin surkea kuin olla ja voi. Mutta naurettua tulee ja pitää iloisen joulutunnelman yllä.

Hän

04.11.08 klo 10:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suosikkijouluelokuvani taitaa olla Lynne Ramsayn Gasman-lyhytelokuva vuodelta 1997. Ramsayn tapaan upeaa sosiaalirealismia työväkiperheen joulusta lapsen näkökulmasta. Muutenkin hänen lyhäreistään, sekä elokuvistaan suosikkini.

Joey

04.11.08 klo 10:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mikäköhän on elokuvahistorian ensimmäinen jouluelokuva?

Hän

04.11.08 klo 10:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässähän näitä:
Tosin tuota aikaisintakin ennen tiedän ainakin tämän: http://www.imdb.com/title/tt0384484/