Vanhin näkemäsi elokuva?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Vanhin näkemäsi elokuva?

Vänski
Käyttäjä
294 viestiä

14.08.06 klo 20:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oliko se joku 1009 vuonna tehy ranskalainen eka mykkis.

3972 viestiä

14.08.06 klo 20:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vänski kirjoitti:

En ole varma, ymmärsinkö oikein, mutta en usko, että tuolloin mitään liikuvaan kuvaan liityvää tekniikaa on ollutkaan.

Dekabristi
Tähtääjä
813 viestiä

14.08.06 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmonica kirjoitti:

Voyage Dans La Lune (1902) on vanhempi, ja hieno pätkä muuten onkin (The Great Train Robbery on vuodelta 1903). Tuossa videon päällä on jotain ranskankielistä selostusta, mutta sen voi jättää huomiotta ja vaikka laittaa äänet kokonaan pois.

Ja upea elokuva onkin :D Siinä olisi jollain Roland E:llä opettelemista miten kunnon sci-fiä tehdään! Ranskankielinen selostus kieltämättä hieman häiritsi, mutta kannattaa kokeilla soittaa vaikka jotain Chopinia päälle :)

Dekabristi
Tähtääjä
813 viestiä

14.08.06 klo 21:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:
Vänski kirjoitti:

En ole varma, ymmärsinkö oikein, mutta en usko, että tuolloin mitään liikuvaan kuvaan liityvää tekniikaa on ollutkaan.

Joo, tohdin minäkin epäillä. Ehkä jotain animaatioita saatettiin onnistua tallentamaan jollain lailla, mutta että 1009... Veikkaisin, että "elävä kuvan" kaikista varhaisimmat vaiheet koettiin siinä 1800-luvun puolissa välin. 1880-luvulla uskoisin tehtyt ensimmäiset elokuva-taltioinnit.

Raato-A
Tykittäjä
5294 viestiä

14.08.06 klo 22:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sano mitä sanot kirjoitti:
Ville kirjoitti:
Vänski kirjoitti:

Joo, tohdin minäkin epäillä.

Uskoisin ehkä Vänskin tarkoittaneen vuotta 1909 ja kirjoittaneen vahingossa väärin?

IdigN1
Tähtääjä
4372 viestiä

14.08.06 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taitaapi olla Langin Metropolis. Tuota vanhemmat elokuvat jääneet näkemättä.

John Lennonjohto
Käyttäjä
5265 viestiä

14.08.06 klo 22:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Raato-A kirjoitti:
Ville kirjoitti:
Vänski kirjoitti:

Uskoisin ehkä Vänskin tarkoittaneen vuotta 1909 ja kirjoittaneen vahingossa väärin?

Tsjaah, kyllä minä veikkaisin että tässä puutaan nyt selkeästikin jostain animaatiosta. Kyllä minun muistaakseni Tsingiskaanin hovissa oli yleistä hupia katsoa valloitetuista maista, mm. Ranskasta saaliiksi saatuja animaatioita. Että saattaa hyvinkin pitää paikkansa.

Raato-A
Tykittäjä
5294 viestiä

14.08.06 klo 22:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:
Raato-A kirjoitti:
Ville kirjoitti:
Vänski kirjoitti:

Tsjaah, kyllä minä veikkaisin että tässä puutaan nyt selkeästikin jostain animaatiosta. Kyllä minun muistaakseni Tsingiskaanin hovissa oli yleistä hupia katsoa valloitetuista maista, mm. Ranskasta saaliiksi saatuja animaatioita. Että saattaa hyvinkin pitää paikkansa.

Ei juma, onko totta??? :shock:

Nojuuh. Murnaun Nosferatu vuodelta 1922 on aikalailla vanhimmasta päästä.

Thoke
Tykittäjä
3449 viestiä

14.08.06 klo 22:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Das Cabinet des Dr. Caligari. vuodelta 1920. Varmaan toi.

Vänski
Käyttäjä
294 viestiä

14.08.06 klo 23:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Raato-A kirjoitti:
John Lennonjohto kirjoitti:
Raato-A kirjoitti:
Ville kirjoitti:
Vänski kirjoitti:

Ei juma, onko totta??? :shock:

Nojuuh. Murnaun Nosferatu vuodelta 1922 on aikalailla vanhimmasta päästä.

Jos nyt jäi epäselväksi, tarkoitin todella tuota vuotta 1909. Tuli tv:stä dokumentti mykkäelokuvien kulta-ajasta, ja tuo elokuva näytettiin siinä. Toiseksi vanhimmat ovat Chaplinin vuoden 1916 tuotanto.

Joey
Käyttäjä
401 viestiä

17.08.06 klo 19:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhteiskunnan vihollinen (1931). Pääosassa: James Cagney

Söpö
Ylläpitäjä
2866 viestiä

18.08.06 klo 00:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:
Vänski kirjoitti:

Joo, tohdin minäkin epäillä. Ehkä jotain animaatioita saatettiin onnistua tallentamaan jollain lailla, mutta että 1009... Veikkaisin, että "elävä kuvan" kaikista varhaisimmat vaiheet koettiin siinä 1800-luvun puolissa välin. 1880-luvulla uskoisin tehtyt ensimmäiset elokuva-taltioinnit.

Itse asiassa, jos oikein kunnolla aletaan asioita kaivella, erilaisia varjokuvakojeita yms. on ollut olemassa paljon sitäkin aiemmin. Nykyelokuvan (esimuodon) kuitenkin katsotaan syntyneen 1895 Ranskassa, koska siellä nähtiin tuon vuoden lopulla ensivilahdus kaupallisesta elokuvasta. Edisonin porukalla oli omia onnistuneita elokuvakokeita sitäkin aiemmin. 1894 tehty Sandow (http://memory.loc.gov/mbrs/edmp/4018.mov) lienee varhaisimpia näkemistäni pätkistä. Jos varsinaisesta elokuvasta pitää puhua, Méliès'n Matka kuuhun (1902) on itsellänikin varmaankin vanhin nähdyistä. Kotimaisista vanhimpiin lukeutuu Sylvi (1913), tai pikemminkin se, mitä siitä on jäljellä...

Dekabristi
Tähtääjä
813 viestiä

21.08.06 klo 08:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

Kotimaisista vanhimpiin lukeutuu Sylvi (1913), tai pikemminkin se, mitä siitä on jäljellä...

Ja nyt Söpö kertoo kiltisti, missä on jäljellä olevan pätkän Sylviä nähnyt! :D Olen kauan palanut halusta nähdä suomalaisen mykkäelokuvan!

Cujo
Käyttäjä
297 viestiä

21.08.06 klo 16:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen kauan palanut halusta nähdä suomalaisen mykkäelokuvan!

Kotimaisista mykkäelokuvista on saatavilla ainakin Tukkijoella (saattoi olla Koskenlaskijan morsiankin), kysele kirjastosta.

Söpö
Ylläpitäjä
2866 viestiä

23.08.06 klo 03:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö vastaa kiltisti esitettyyn kysymykseen:
Sylvin "jämät" allekirjoitanut näki muutama vuosi sitten kursseilla (Turun elokuva-arkistosta taisi kyseinen matsku olla peräisin?) sekä toisen kerran tv:ssä, ties missä asiayhteydessä.

Harmonica
Käyttäjä
2264 viestiä

23.08.06 klo 10:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhin näkemäni kotimainen on vuoden 1921 dokumentti Häiden vietto Karjalan runomailla [imdb.com], jonka yle jokin aikaa sitten näytti. Itse asiassa tuo on tähän asti näkemistäni Suomalaisista leffoista mielestäni paras. 4/5

Hän
Käyttäjä
550 viestiä

22.10.06 klo 16:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yli vartin pätkistä ensimmäisen muistikuvan mukaan ehkäpä Frankenstein vuodelta 1910. Oli sangen kova aikaansa nähden muistaakseni.
Mainitsen mikäli muistan jonkin vanhemman vielä.

Hieman offtopicina, olen nähnyt ensimmäisen Kiinalaisen elokuvan.
http://us.imdb.com/title/tt0013807/ Zhi guo yuan. Ihan hauska.

Herman Tottooro
Käyttäjä
547 viestiä

22.10.06 klo 16:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varmaakin Chaplinin The Kid vuodelta 1921. Myös muita vanhoja mm. Chaplinilta, Buster Keatonilta ja Harold Lloydilta.

The Wolf
Tähtääjä
2949 viestiä

02.01.07 klo 05:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edelleenkään ei ole varmaa tietoa, mutta Das Cabinet des Dr. Caligari (1919, IMDb ilmoittaa virheellisesti 1920) on nyt ainakin vanhin hyvin muistissa oleva. Loistokas elokuva.

Jammar
Käyttäjä
791 viestiä

21.01.07 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nosferatu (1922) muutama vuosi sitten.

Keskustelut