Vanhin näkemäsi elokuva?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Vanhin näkemäsi elokuva?

Vänski

14.08.06 klo 20:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville

14.08.06 klo 20:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oliko se joku 1009 vuonna tehy ranskalainen eka mykkis.

En ole varma, ymmärsinkö oikein, mutta en usko, että tuolloin mitään liikuvaan kuvaan liityvää tekniikaa on ollutkaan.

14.08.06 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmonica kirjoitti:

Voyage Dans La Lune (1902) on vanhempi, ja hieno pätkä muuten onkin (The Great Train Robbery on vuodelta 1903). Tuossa videon päällä on jotain ranskankielistä selostusta, mutta sen voi jättää huomiotta ja vaikka laittaa äänet kokonaan pois.

Ja upea elokuva onkin :D Siinä olisi jollain Roland E:llä opettelemista miten kunnon sci-fiä tehdään! Ranskankielinen selostus kieltämättä hieman häiritsi, mutta kannattaa kokeilla soittaa vaikka jotain Chopinia päälle :)

14.08.06 klo 21:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oliko se joku 1009 vuonna tehy ranskalainen eka mykkis.

Joo, tohdin minäkin epäillä. Ehkä jotain animaatioita saatettiin onnistua tallentamaan jollain lailla, mutta että 1009... Veikkaisin, että "elävä kuvan" kaikista varhaisimmat vaiheet koettiin siinä 1800-luvun puolissa välin. 1880-luvulla uskoisin tehtyt ensimmäiset elokuva-taltioinnit.

14.08.06 klo 22:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, tohdin minäkin epäillä.

Uskoisin ehkä Vänskin tarkoittaneen vuotta 1909 ja kirjoittaneen vahingossa väärin?

14.08.06 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taitaapi olla Langin Metropolis. Tuota vanhemmat elokuvat jääneet näkemättä.

14.08.06 klo 22:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, tohdin minäkin epäillä.

Tsjaah, kyllä minä veikkaisin että tässä puutaan nyt selkeästikin jostain animaatiosta. Kyllä minun muistaakseni Tsingiskaanin hovissa oli yleistä hupia katsoa valloitetuista maista, mm. Ranskasta saaliiksi saatuja animaatioita. Että saattaa hyvinkin pitää paikkansa.

14.08.06 klo 22:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Ei juma, onko totta??? :shock:

Nojuuh. Murnaun Nosferatu vuodelta 1922 on aikalailla vanhimmasta päästä.

14.08.06 klo 22:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Das Cabinet des Dr. Caligari. vuodelta 1920. Varmaan toi.

Vänski

14.08.06 klo 23:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Ei juma, onko totta??? :shock:

Nojuuh. Murnaun Nosferatu vuodelta 1922 on aikalailla vanhimmasta päästä.

Jos nyt jäi epäselväksi, tarkoitin todella tuota vuotta 1909. Tuli tv:stä dokumentti mykkäelokuvien kulta-ajasta, ja tuo elokuva näytettiin siinä. Toiseksi vanhimmat ovat Chaplinin vuoden 1916 tuotanto.

Joey

17.08.06 klo 19:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhteiskunnan vihollinen (1931). Pääosassa: James Cagney

18.08.06 klo 00:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oliko se joku 1009 vuonna tehy ranskalainen eka mykkis.

Itse asiassa, jos oikein kunnolla aletaan asioita kaivella, erilaisia varjokuvakojeita yms. on ollut olemassa paljon sitäkin aiemmin. Nykyelokuvan (esimuodon) kuitenkin katsotaan syntyneen 1895 Ranskassa, koska siellä nähtiin tuon vuoden lopulla ensivilahdus kaupallisesta elokuvasta. Edisonin porukalla oli omia onnistuneita elokuvakokeita sitäkin aiemmin. 1894 tehty Sandow (http://memory.loc.gov/mbrs/edmp/4018.mov) lienee varhaisimpia näkemistäni pätkistä. Jos varsinaisesta elokuvasta pitää puhua, Méliès'n Matka kuuhun (1902) on itsellänikin varmaankin vanhin nähdyistä. Kotimaisista vanhimpiin lukeutuu Sylvi (1913), tai pikemminkin se, mitä siitä on jäljellä...

21.08.06 klo 08:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

Ja nyt Söpö kertoo kiltisti, missä on jäljellä olevan pätkän Sylviä nähnyt! :D Olen kauan palanut halusta nähdä suomalaisen mykkäelokuvan!

Cujo

21.08.06 klo 16:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sano mitä sanot kirjoitti:

Olen kauan palanut halusta nähdä suomalaisen mykkäelokuvan!

Kotimaisista mykkäelokuvista on saatavilla ainakin Tukkijoella (saattoi olla Koskenlaskijan morsiankin), kysele kirjastosta.

23.08.06 klo 03:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö vastaa kiltisti esitettyyn kysymykseen:
Sylvin "jämät" allekirjoitanut näki muutama vuosi sitten kursseilla (Turun elokuva-arkistosta taisi kyseinen matsku olla peräisin?) sekä toisen kerran tv:ssä, ties missä asiayhteydessä.

Harmonica

23.08.06 klo 10:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhin näkemäni kotimainen on vuoden 1921 dokumentti Häiden vietto Karjalan runomailla [imdb.com], jonka yle jokin aikaa sitten näytti. Itse asiassa tuo on tähän asti näkemistäni Suomalaisista leffoista mielestäni paras. 4/5

Hän

22.10.06 klo 16:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yli vartin pätkistä ensimmäisen muistikuvan mukaan ehkäpä Frankenstein vuodelta 1910. Oli sangen kova aikaansa nähden muistaakseni.
Mainitsen mikäli muistan jonkin vanhemman vielä.

Hieman offtopicina, olen nähnyt ensimmäisen Kiinalaisen elokuvan.
http://us.imdb.com/title/tt0013807/ Zhi guo yuan. Ihan hauska.

Herman Tottooro

22.10.06 klo 16:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varmaakin Chaplinin The Kid vuodelta 1921. Myös muita vanhoja mm. Chaplinilta, Buster Keatonilta ja Harold Lloydilta.

The Wolf

02.01.07 klo 05:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edelleenkään ei ole varmaa tietoa, mutta Das Cabinet des Dr. Caligari (1919, IMDb ilmoittaa virheellisesti 1920) on nyt ainakin vanhin hyvin muistissa oleva. Loistokas elokuva.

Jammar

21.01.07 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nosferatu (1922) muutama vuosi sitten.