Vanhin näkemäsi elokuva?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Vanhin näkemäsi elokuva?

13.08.06 klo 21:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eli kuten otsikko kertoo, nyt haetaan vanhimpaa näkemääsi elokuvaa? Taustalla on myös kiinnostukseni leffatykin käyttäjien sivistystasoon, eli kuinka monen vanhin elokuva jää siinä 40-50-luvun tuoreemmalle puolelle ja kuka pystyy nimittämään Tappajahaitakin ikivanhaksi. Eli faktaa kehiin, toverit!

Itse katselin juuri läpi Lumieren veljesten mustavalkoiset "elävät valokuvat" vuodelta 1895 :wink:

EDIT: Niin ja jos ihan "elokuva-elokuva" pitää olla niin Suuri junaryöstö (1902) lienee se vanhin.

Nosoki

13.08.06 klo 21:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos nämä elokuviksi ihan lasketaan, niin kyllähän noita joitain Lumieren veljesten töitä, kuten Arrivée d'un train à la Ciotat, L' (1895), sekä Sortie des usines Lumière, La (1895) on tullut katsottua, mutta en sitten tiedä onko hieman kyseenalaista kutsua noita varsinaisesti elokuviksi kun kestävät alle minuutin eikä varsinaista juontakaan löydy.

Veikkaisin että jos noita ei laske elokuvaksi, niin vanhin näkemäni leffa olisi vuodelta 1915 oleva Charlie Chaplinin Kulkuri (The Tramp). 20-luvulta olen viitisen leffaa nähnyt, eli ihan elokuvan alkuaikojen sivistykseni on todella heikkoa.

messenjah14

13.08.06 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Un chien andalou(1929) on vanhin varsinainen elokuva mitä näin nopsaan muistan. Onhan tosin nuo Lumierejen työt tultu nähtyä ihan arkistomateriaaleina dokumenteissä.

13.08.06 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Roundhay Garden Scene [www.imdb.com] (1888), joka on myöskin vanhin säilynyt filmi. Vaikea tästä on enää kenenkään pistää paremmaksi :roll:

EDIT: Tässäpä [www.nmpft.org.uk] linkkiä jos haluaa sivistää itseään.

Nebb

13.08.06 klo 21:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

video.google.comistahan näitä vanhoja elokuvia löytyy ihan mukavasti ja tietääkseni ihan laillisesti sillä tekijänoikeuden ovat jo rauenneet.
Itsellänikin vanhin tuo Harmonican mainitsema.

13.08.06 klo 21:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmonica kirjoitti:

EDIT: Tässäpä [www.nmpft.org.uk] linkkiä jos haluaa sivistää itseään.

Loistava pätkä, kannattaa katsoa :D ja voin suositella myös elokuvahistorian alkuhämäristä kiinnostuneille Louis Aimé Augustin toista pätkää, Traffic Crossing Leeds Bridge (1888) on kyllä nerokas leffa, täytyy sanoa :wink:

Niin ja jos haluatte nähdä elokuvahistorian ensimmäisiä suudelmia niin vilkaiskaapas tämä pätkä [video.google.com]. Oi kuin romanttista...

Ville

13.08.06 klo 21:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Chaplinin 1910-luvulla tekemät elokuvat ovat varmaankin vanhimpia näkemiäni filmejä. Vanhin elokuva, jonka muistan nimeltä, on Nosferatu vuodelta 1922.

Mr. MovieMan

13.08.06 klo 22:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kylläpä sitä muut ovat nähneet vanhoja pätkiä. Itselläni vanhin näkemäni elokuva (ja vielä dvd kokoelmassani) on The Mummy (1932). Voittaa leikiten Stephen Sommersin tehostepelleilyt.

13.08.06 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sano mitä sanot kirjoitti:

Eipä muuten ole. Ainakin Le Voyage Dans La Lune [video.google.com] (1902) on vanhempi, ja hieno pätkä muuten onkin (The Great Train Robbery on vuodelta 1903). Tuossa videon päällä on jotain ranskankielistä selostusta, mutta sen voi jättää huomiotta ja vaikka laittaa äänet kokonaan pois.

pasa

13.08.06 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Traffic Crossing Leeds Bridge ja Frankenstein (1910) ovat ne vanhimmat joita olen nähnyt... Mutta jos pitää olla täyspitkä, niin Nosferatu (1922).

Cujo

13.08.06 klo 22:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos jätetään lyhärit sikseen, niin vanhin näkemäni elokuva on Pompeijin viimeiset päivät (1912).

14.08.06 klo 09:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmonica kirjoitti:
Sano mitä sanot kirjoitti:

Tarkoitin siis vanhin filmi, mitä minä olen nähnyt... :)

14.08.06 klo 10:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sano mitä sanot kirjoitti:

Tarkoitin siis vanhin filmi, mitä minä olen nähnyt... :)

No niinpä tietenkin :) Nyt on kuitenkin hyvä hetki paikata sivistystä :wink:

Itse pidän muuten todella paljon juuri tuosta mainitsemastasi pätkästä Traffic Crossing Leeds Bridge [www.nmpft.org.uk]. Siinä muuten on mahdollisesti maailman ensimmäinen perheväkivallan kuvaus. Katsopa vaikka tuolla oikeassa alakulmassa kävelevää isää ja hänen poikaansa: näyttäisi kovasti siltä että poikaa läpsäytetään niskaan (hänen päänsä nytkähtää eteenpäin). :lol:

Itse olen muuten nähnyt elokuvasuudelman jo vuodelta 1986: tämän [memory.loc.gov]. Huomattavasti amatöörimäisempi kuvaushan tuo on...

OutlawPuppet

14.08.06 klo 10:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhin elokuva minkä muistan nimeltä on Chaplinin Gold Rush (1925). Pari muutakin Chaplinin leffaa 1910 -luvulta on tullut katsottua, mutta nimiä en nyt muista.

The Wolf

14.08.06 klo 10:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paha sanoa, muistan kyllä joskus pikkupoikana katsoneeni Chaplinin vanhempia leffoja, mutta ainakin elävästi muistan Andalusialaisen koiran katsoneeni tässä kesällä, muttei se todellakaan ole vanhin - en vain nyt muista mitä on joskus 10 vuotta sitten tullut katsottua. :?

crazi

14.08.06 klo 15:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tiedostonimestä päätellen vuonna 1910 tehty pornoleffa. Nimestä ei ole mitään tietoa, saatikka sitten ohjaajasta. Tekstipätkät ovat ranskaa, että mene ja tiedä. Kokonaan en katsonut, kerta ei oikein mitenkään erityisesti kolahtanut muuten kuin ehkä hiukan huvitti. (Onpa helvetin huono virke tuo viimeinen.)

Scarface

14.08.06 klo 16:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Carmencita. Vuonna 1896 tai 1897 tehty.

Ville

14.08.06 klo 16:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

crazi kirjoitti:

Tehtiikö jo tuolloin pornoa? :shock: Miltäköhän tuonaikainen pornoleffa mahtaa näyttää?

crazi

14.08.06 klo 17:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:
crazi kirjoitti:

Tottakai silloin tehtiin pornoa. Vanhat miehet menivät yhdessä elokuvateatteriin, katselivat valkokangasta ja taustalla jossain pianisti pimputteli taustamusiikkia elokuvanautinnon varmistamiseksi.

Leffa ei ole teknillisesti mitenkään taidokas. Koko leffa on lähes kokonaan kuvattu ainoastaan yhden jalustan päältä. Leikkausta on hyvin vähän jos edes sitäkään. Juoni on epäuskottava ja henkilöiden toiminta lähestulkoon rändömiä. Niin ja ihmiset olivat "luonnonkauniita". Niille, jotka eivät ymmärtäneet niin rumia.

Juhani Sementti

14.08.06 klo 17:17 - linkitä tähän kommenttiin: #