Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Charles Bronson

29.12.05 klo 14:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muistaakseni forumilta ei vielä löydy ehkäpä kaikkien aikojen kovinta actiontähteä (Clint Eastwoodhan EI sitten ole actionstara) käsittelevää aihetta, joten pistetään ihmeessä sellainen pystyyn.

Eli mitä mieltä roikka on viiksivallun filmeistä? Saisiko ukon leffoista keskustelua aikaan? Itse pidin Bronsonia pitkään loistavana näyttelijänä ja miehen parhaina suorituksina, Huuliharppukostajan jälkeen, sivurooleja Likaisessa tusinassa ja Seitsemässä rohkeassa miehessä. Sitten näin Death Wishin [www.leffatykki.com], ja käsitykseni Bronsonista rupesi muuttumaan. Nähtyäni Bronsonin suorastaan pirullisen raa'at, mutta niin rakastettavan suoraviivaiset ja rehelliset klassikot, Death Wish II [www.leffatykki.com]:n ja ns. "armoton lahtaus"-genren ehkäpä parhaan edustajan, suorastaan loistavan b-mäiskeen Death Wish III [www.leffatykki.com]:n, totesin, että kivenkova, yrmyistä yrmyin ja suorastaan pelottava Bronson oli oikeasti, paitsi uskomaton näyttelijä, myös se kaikkien aikojen kovin actiontähti, joka saa juuri esim. edellämainituilla Väkivallan vihollisillaan, Haastajallaan [www.leffatykki.com] ja vaikkapa Mr. Majestykillään [www.leffatykki.com] kaikenmaailman arskat ja syltyt näyttämään aivan pelleiltä.

Eipä silti, myönnettävä on, että mestaritkin mokaavat silloin tällöin. Yläpuolella luettelemieni mestariteosten lisäksi Charlesinkin uralle mahtui aikalailla skeidaa, malliesimerkkinä mainittakoon esim. jumalattoman tylsä kalkkuna-action Messenger of Death 1980-luvun loppupuolelta. Onkin harmi, että Bronson, tehtyään ensin mittavan ja hienon uran jo 1960-luvulla, nousi suuren yleisön tietoon vasta vuonna 1974, Death Wishin myötä, ollessaan jo viisikymppinen. 1980-luvulla Bronson teki kyllä koko joukon kulttimaineen saavuttaneita mäiskepätkiä, mutta myös paljon suoraan videolle-tuubaa.

Onko kellään tietoa, mistä noita vähän harvinaisempia Charles-leffoja saisi kohtuuhintaan? Esim. Teilaaja (The Stone Killer, 1973) ja The Evil That Men Do (1984) olisi mukava löytää!

Cuomi

29.12.05 klo 15:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juu onhan Bronson tietty ihan äeä. Taisin tuonne Tähtien Taustoihin joskus väsätä miehestä jutunkin. Jo edellämainitut Hulppari, Likainen Tusina ja The Great Escape taitavat olla kivinaaman kärkikolmikko. Seitsemän rohkeaa miestä on myös kelpo Bronsonia.
Kova jätkä ei voi muuta sanoa. Death Wish on myös mukavan karu.

Arviomies

29.12.05 klo 16:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näkemien Bronson-leffojen perusteella heppulla on tasan kaksi eri ilmettä, mutta siltikin myönnän viihtyneeni herran leffojen parissa.

Death Wish V: The Face of Death (1994) 1/5
Death Wish 3 (1985) 3/5
The Evil That Men Do (1984) 3/5
10 to Midnight (1983) 2.5/5
Death Wish II (1982) 3/5
Telefon (1977) 4/5 (Ansa Ikonen näyttelee Donald Pleasencen äitiä, outoa)
Breakheart Pass (1975) 4/5
Hard Times (1975) 4/5
Death Wish (1974) 4.5/5
The Stone Killer (1973) 5/5 (klassikkoteemamusa). katsoin vanhalta vhs-nauhalta eli se oli mahdollisesti leikattu!
The Mechanic (1972) 1.5/5
De la part des copains (1970) 1/5
Città violenta (1970) 4/5
C'era una volta il West (1968) 5/5
Dirty Dozen, The (1968) 4.5/5
Great Escape, The (1963) 4/5
Magnificent Seven, The (1960) 4/5

29.12.05 klo 16:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Death Wishissä Bronsonin sooloilu on aika käsittämättömän kovaa. Myös sivuosat mm. elokuvissa Suuri pakoretki, Seitsemän rohkeata miestä ja Likainen tusina ovat toki täyttä rautaa. Hommailen noita Death Wish -sarjan jatko-osia tässä vähitellen, ykkösosa toistaiseksi vasta DVD:llä. Kyllä se on melkein Clintin veroinen kivikasvo. Karismaa kyllä löytyy vaikka ulkonäöllä miestä ei ole siunattukaan.

anthoun

29.12.05 klo 17:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä olen nähnyt ainoastaan Huuliharppukostajan, jossa Bronson on kyllä aivan vitun kova. Miehen tyyni olemus sopii elokuvaan aivan loistavasti. Pitäisi kyllä katsella noita muitakin klassikoita, johon Bronson on nokkansa työntänyt. Huuliharppukostajana mies ainakin loistaa ihan ilmiömäisesti.

29.12.05 klo 19:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bronson on maailman toiseksi kovin jätkä. En ole kovin montaa leffaa häneltä tainnut nähdä, ne tavallisimmat vain (Huuliharppukostaja, Seitsemän rohkeata miestä ja Suuri pakoretki) sekä elokuvan The Indian Runner, jossa Bronson vetää erittäin vakuuttavan roolityön vahvassa elokuvassa.

Maailman kovin jätkä Lance Henriksenhän on esittänyt Bronsonia Jill Irelandista kertoneessa TV-elokuvassa 1990-luvun alussa.

Juhani Sementti

30.12.05 klo 15:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Charles Bronsonia on aina ilo katsella, mutta harmi vain, että Huuliharppukostajan lisäksi ei ole vielä tullut yhtään leffaa, joka olisi todella jättänyt Wau! - fiiliksen. Ennen Keskiyötä [www.leffatykki.com] ja Mr. Majestyk olivat kohtuullisia, mutta miten ihmeessä ihmeessä mies onkaan saavuttanut sen legenda-aseman? Tokihan minulta on vielä näkemättä Death Wishit ja roimasti muutakin matskua, mutta jos ne ovat paljolti samasta muotista tehtyjä kuin mm. Mr. Majestyk, niin millaisia yllätyksiä ne muka voisivat tarjota?

Luxi

30.12.05 klo 15:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Älkää unohtako The Great Escapea.

30.12.05 klo 16:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luxi kirjoitti:

Älkää unohtako The Great Escapea.

Jep, se kyllä kuuluu kovimpiin 1960-luvun tuotoksiin, mutta eihän miehellä ole siinä kuin sivurooli. The Great Escape on ehdottomasti, nyt ja aina, Steve McQueenin filmi. Olisivat vaan nimenneet leffan yksin tein "The Cooler Kingiksi".

Jussille muuten vastaukseksi tuohon "kuinka Bronson saavutti kulttiasemansa"-kyssäriin, että Death Wishillä lähinnä. Se nosti miehen tähdeksi, sen ympärille muotoutui oma, vannoutunut faniporukkansa ja aikalailla sama faniporukka diggaili myös DW:tä seuranneita pläjäyksiä.

30.12.05 klo 21:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

No mikähän se jäi kaimapojan viimeiseksi leffaksi,itellä semmoinen muistíkuva että olis joku merten susi tai vastaava?

30.12.05 klo 21:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Charles Bronson kirjoitti:

Family of Cops III (1999) -TV-elokuva... Elokuvateatteriin asti menneistä Death Wish V (1994).

31.12.05 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

No niinpä olikin,se oli vain harmaampi sea wolfissa kuin väkivallan vihollinen5:ssa :lol:

02.01.06 klo 01:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli tuossa uudelleen katsottua Death Wish 3, on se vaan pirun loistava filmi. Ohjaaja Michael Winnerin mukaan kyseessä on pelkästään Bronsonin faneille suunnattu filmi, ja se, että pläjäys on tehty kieli poskessa, kyllä näkyy. Winner itse pitää elokuvaa parhaanaan, ja onhan nyt kyseessä aivan tajuttoman viihdyttävä, kieroutuneella tavalla hauska ja hyvin brutaali toimintapläjäys, joka ei varmasti sovellu kaikille.

"Eli, look! It's mr. Kersey, he just shot a few creeps!"

02.01.06 klo 12:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo mullakin tuli katottua väkivallan viholliset 1-4 tässä vappaalla uuestaan,sitä viitos osaa en ehtinyt. :shock:

05.01.06 klo 21:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alkaa Bronson tekemään vahvaa nousua yhdeksi suosikkinäyttelijöistäni. Katteltiin tuossa isäni, joka on jo vähän pidempiaikainen Bronson-fanittaja, kanssa tuo Death Wish II. Ei aivan ykkösen veroinen, mutta todella hyvä toimintaleffa. Bronson senkun paranee vanhetessaan, leffan teon aikaan jo kuusissa kymmenissä mutta ikä ei paina kun Bronsoni lahtaa rikollissaastaa pois kaduilta. Täytyy muuten kiittää Raatoa loistavasta arvostelustaan jonka vuoksi ostin tuon ykkösosan ja tutustuin tähän loistavaan elokuvasarjaan. :)

Ale

06.01.06 klo 18:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bronsonilta olen nähnyt Huuliksen ja Death Wish 3:sen. Huuliksessa mies näytteli oikein hyvin, mutta DW 3:ssa ei edes asennetta liiemmin riittänyt. Itse käsis oli kyllä oikein nihilistinen, mutta Bronson vain ikään kuin toimi tylsänä androidina, joka vain teki mitä käsiksessä luki. Toisaalta taas Suuri toimintasankari-taisto topikissa Raadon iskemä clippi, jossa Bronson tulittaa teurastajia hengiltä oli täynnä totaalista tappo-asennetta. Death Wish 4 tulee varmaan aika äkkiä nähtyä eli odotan kovaa katselukokemusta.

Scarface

06.01.06 klo 20:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ale kirjoitti:

Kaiken kuuleman mukaan Death Wish IV on jo aika paskaa.

Tiedä sitten käykö edes tappo-väkivalta-viihteenä? Itse en kuitenkaan ole nähnyt joten paha sanoa.

10.02.06 klo 18:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onkos Ale jo katsonut Death Wish IV:n? Itsellänikin oli, Scarfacen tapaan, ennakko-odotuksia, mutta niin se vaan oli totaalisen loistava mättöfilmi sekin. Hilpeä, viihdyttävä, väkivaltainen ja täynnä todellista asennetta ja sydäntä.

10.02.06 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kattelinpa tuossa Pirullisen koston :twisted: ,olipa aika järkyttävän raaka :lol: Bronsonin parhaimmistoa,suosittelen

10.02.06 klo 23:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hmm, näinköhän minä sitten pahastikin pätkityn version Pirullisesta kostosta [www.leffatykki.com], kun tuo etukäteen hypetetty brutaalius hieman petti, ja elokuva oli osittain melkeinpä pitkäveteinen? Bodycounttikin jäi about tusinaan... kyseessä oli siis wanha VHS-julkaisu, joka ei lupaa hyvää, mutta muistaakseni VET:n mukaan ko. kasetista ei oltu sensuroitu kuin pari hassua sekuntia. Onko jollain parempaa tietoa aiheesta?