Viimeisin levyostos

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Viimeisin levyostos

14.02.20 klo 21:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuluneen viikon löytöjä:

Saxon - Denim and Leather CD 7.99 (huutonet)

Vanhan ajan Saxon kyllä puhtainta mahdollista työväenluokkaista rasvanahkaheviä: biisit on rakennettu muutaman perus voimasoinnun ympärille, tuotanto on taattua tee-itse-ja-säästä -laatua ja lyriikoissakin veisataan niinkin syvällisistä hengellisistä asioista kuin farkut, olut ja erilaiset kulkupelit. Denim and Leather on genreklassikko, mutta omasta mielestä Saxon on etenkin 2000-luvulla kasvanut pelkästään hyvällä tavalla kypsempään suuntaan tämän perinteisen sinikaulushevinsä kanssa. Erityisesti vuoden 2004 Lionheart on aivan tajuton levy ja biisi.

Saxon - Innocence is No Excuse - CD 7.99 (huutonet)

Saxonilla on kyllä aina ollut silmää osuvien kansikuvien kanssa. Tässä aivan ilmiselvästi ollaan vetämässä keuhkoon sitä kuuluisaa kiellettyä hedelmää - ja tosifanit herneitä nenään. Tämän kanssa orkesteri oli mennyt jonkun ison levy-yhtiön leipiiin ja tuottajaksikin saatiin mies Bryan Adamsin takaa. Rasvanahkajamit vaihtui radioystävällisempään stadionheviin ja lyriikatkin koostuu genrelle uskollisesti lähinnä erilaisista tavoista kursia sanan "rock" ympärille epämääräisiä huudahduksia ja lyhyitä virkkeitä, joiden ainut tarkoitus taitaa uskotella kuulijalle kyseessä olevan jotenkin rokkaavaa meininkiä.

Tästä levystä ei saa tykätä, tai ei ole truuuu hevimies. Muuten galaksit räjähtää, lepakko puree Ozzyn pään irti ja disco tulee takaisin muotiin. Sinua on varoitettu.

Itse diggaan paljon Innocence is no Excusesta. Onhan tämä nyt aikamoista stadionhöhää, mutta se on kuitenkn vielä tosi nautittavaa ja menevää sellaista toisin kuin kahdella tätä seuraavalla vieläkin limaisemmalla levyllä. Broken Heroes on omasta mielestä yksi Saxonin uran parhaista yksittäisistä biiseistä.

17.02.20 klo 18:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Backstage Rock Shop:

LP 19,35 €

Leevi and the Leavingsin parhaimpiin lukeutuvan Musiikkiluokka-levyn uusintapainos lähti matkaan. Alunperin levy julkaistiin vuonna 1989. Sisältää mm. hitit Vanha koulukuva, Pihlajankukka, Jos Helsinki on kaunis ja Unelmia ja toimistohommia. Mukana avattavat kannet, joista löytyy kansitaiteilijan luonnospiirroksia sekä Gösta Sundqvistin elämäkertakirjurin mietteitä levystä ja bändin vielä elossa olevien jäsenten haastatteluja.

17.02.20 klo 22:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei varsinaisesti ollut tarkoitus heti maanantaina alkaa tätä, mutta käsiin osui semmoinen herkku halavalla, että oli pakko avata vähän kuvetta.

Riot - Immortal Soul CD 8.90 e (huutonet)

Sen alkuperäisen Riotin viimeinen levy, jonka jälkeen johtava kitaramestari Mark Reale yllättäen siirtyi ajasta ikuisuuteen ja loppu orkesteri päätti jatkaa toisella nimellä. Markku lähtikin täältä näköjään huipulla, sillä orkesterin kautta aikain kovimmalla kokoonpanolla purkitettu Immortal Soul on yhtyeen kolmen parhaan levyskäisen joukkoon suljahtava nautinto ja julkaisuvuoden kovimpia levyjä ylipäänsä. 70-luvun alkupuolella perustetuksi yhtyeeksi meno on suorastaan riehakasta ja täynnä luomisen iloa, musisointi on täynnä hauskoja koukkuja ja niitä sellaisia realemaisia kitaramelodioita, jotka repivät sydämen pitkätukan rinnasta ja syövät sen raakana. Ou jEah!!1

Yhtyeen perinteitä kunnioittaen kansikuvakin on vielä ruma kuin mikä! Pääasia että timanginen sisältö on niin tinkimättömän intensiivistä ruoskimista että aivan hikeä saa pyyhkiä silmiltä.

18.02.20 klo 10:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mäkin ostin pitkästä aikaa levyjä, kun halvalla sain. Hyvinkään Tingi & Tongi -kirppikseltä, hintaa yhteensä 8–9 € (en muista tarkkaan). Olivat yllättävän hyvässä kunnossa, osa hiukan nuhjuisia mutta ei mitään vakavia vammoja.

Rick Wakeman: The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table (1975)

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin en ole koskaan pitänyt King Arthuria erityisen hyvänä levynä. Sen verran kuuluisa levy kuitenkin, että jos sen eurolla saa, niin kannattaahan se ostaa. Pistin juuri äsken soimaan, katsotaanpa, jos tästä saisi tällä kertaa enemmän irti.

Al Stewart: Time Passages (1978)

Poppiprogen ykkösnimiin kuuluneen Stewartin viimeinen 70-luvulla julkaistu levy on mielestäni samalla hänen viimeinen aidosti onnistunut kokonaisuutensa. Albumin tuotti parin edellisen tapaan Alan Parsons, jonka muhkeat sovitukset puhaltavatkin sopivasti lisähenkeä Stewartin sinänsä simppeleihin folk- ja pehmorock-sävellyksiin. Lähellekään edellislevy Year of the Catin tasoa ei valitettavasti päästä, ja muutenkin materiaali on selvästi aiempaa kaupallisempaa, mikä on sekä vahvuus että heikkous. Kuunnelkaa Song on the Radio, niin tiedätte, mitä tarkoitan.

Hall & Oates: Big Bam Boom (1984)

Kasarillahan oli uuden aallon unelmavävy-duoja vaikka millä mitalla: Go West, Wham! sekä tietysti Hall & Oates. Big Bam Boomia kai yleisesti pidetään bändin viimeisenä hyvänä levynä, ja siltä löytyy henkilökohtainen suosikkini koko orkesterin tuotannosta, eli Out of Touch. Muuten levy on niin peruskasaria kuin olla voi. Ei huono, mutta mitäänsanomaton.

Nash the Slash: American Bandages (1984)

Kanadalaisen outsider-muusikon cover-albumi sisältää new wave -tulkintoja mm. Born to be Wildista ja Psychotic Reactionista. Ruotsalainen painos. Mahtaako kyseessä olla joku piraatti tai bootleg, kun etiketissä on vain pari sanaa ruotsiksi sekä katkoviiva, johon ei ole edes vaivauduttu kirjoittamaan albumin nimeä. Musiikin puolestahan tämä on itse asiassa ihan hemmetin kova levy, vaikka osa biiseistä meneekin vähän omille vitseille virnistelyn puolelle.

Ultima Thule: Ultima Thule (1988)

Neuvosto-Virossa perustetun ja edelleen toiminnassa olevan Ultima Thulen eka levy. Perusrockin ohella mukana on myös blues- ja folk-henkisiä vetoja.

Madame De C***: Urban Unrest (2012)

Suomalaisen indie-bändin kolmas EP. [madamedec.bandcamp.com] Nimen ja kannen perusteella oletin, että tämä olisi itseironista italodiscohenkistä retro-electroa tai vaihtoehtoisesti jonkinlainen köyhän miehen Regina, mutta meininki onkin painostavaa, ysäriltä kalskahtavaa vaihtoehtorockia, joka jyskii lähes industrial-henkisen raskaalla ja konemaisella paatoksella. Tätä mökää voisi helposti kuvitella jonkun Pleikkari ykköselle julkaistun tappelupelin taustalle, tai vaihtoehtoisesti johonkin David Fincherin leffaan.

18.02.20 klo 16:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table

En muista tuon Rikun levyn musiikista tällä hetkellä mitään (muuta kuin sen että pidin siitä) parin vuoden kuuntelemattomuuden jälkeen, mutta kuvalliselta materiaaliltaan se on yksi suosikkialbumeistani ikinä. Gatefold-taide, takakansi ja muutaman aukeaman kuvituksellinen vihko ovat silkkaa jylhän ritarillista mahtavuutta.

20.02.20 klo 23:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Black and White Records:

LP 22,95

Tämmöinen suomalaisen thrash metallin klassikko vuodelta 1988 lähti matkaan tällä kertaa. Kyseessä on rajoitettu 500 kappaleen painos savunharmaana vinyylinä.

09.03.20 klo 18:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tylsähkö maanantai tuli käytettyä taas perinteikkäästi Turun divareita kierrellessä.

Sonata Arctica - Silence CD 3.50 e (Videodivari)

Taisin joskus mainita, etten oikein tykkää tämän yhtyeen musiikista tai power metalista yleensä, mutta kun näin halvalla jostain löytää, niin mitäpä siinä oikeasti menettääkään. Sonatan alkupään tuotanto onkin tuoreemmaalla mielellä kuunneltuna oikeasti ihan hyvää kamaa. Itse asiassa niinkin hyvää, että muutama parempi Stratovariuskin jää näiden rinnalla kakkoseksi. Tässä oli toisin sanoen ainakin hinta-laatu-suhde enemmän kuin kohdallaan.

Rush - The Show of Hands CD 4.00 e (8raita)

Omasta mielestä tämä Rushin 80-luvun parhaista biiseistä koostettu livelevy on kurkointa mitä yhtye on koskaan julkaissut. Itselle syntikkavetoisemmat levyt Signalsista ja Hold Your Fireen edustaa orkesterin tuotantoa parhaimmillaan, ja kun ottaa huomioon, että Rush oli vielä kova livebändi, niin Show of Handsin hankkiminen muutaman euron hintaan oli selvä juttu. Tässä on kaikki mitä Rushin syntikkavuosien fani tarvitsee.

Marillion - Holidays in Eden CD 4.00 e (8raita)

Tällä levyllä Marillion koetti yhdistää perinteiseen soundiinsa kaupallisempia vaikutteita, mistä syystä moni tuntuu vihaavan tätä oikein sydämensä kyllyydestä, yhtye vaihtoikin jo seuraavalla kiekollaan takaisin kunnianhimoisempiin konsepteihin ja kikkailuun. Omasta mielestä tämä ei ole ollenkaan maineensa veroinen floppi, mutta vähän sellainen välityön maku tästä kyllä jää suuhun. Jos progempaa kamaa jää kaipaamaan, niin tästä on olemassa kaksilevyinen remasteroitu julkaisu, jolla sekin puoli on mainiosti edustettuna.

21.03.20 klo 10:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Airiston Punk-levyt:

LP 15 €

Nykyisin iskelmämusiikistaan tunnetun Joel Hallikaisen 1970-luvun lopulla perustaman raisiolaisen ns. uuden aallon yhtyeen Korroosion albumi vuodelta 1982 tuli tilattua tällä kertaa. Levy on äänitetty syksyn 1980 ja kesän 1981 aikana. Levy sitältää yhtyeen tunnetuimman biisin Hei hei hei, joka on Joel Hallikaisen säveltämä. Hallikaisen "taiteilijanimi" Korroosio-aikoina oli Jeesus Caesar.

26.05.20 klo 19:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edgar Froese - Solo (1974-1983) The Virgin Years (Äx)

Näköjään ihmeitäkin voi vielä tapahtua. Kun levykaupasta kilautettiin, että tämä importtina tilattu Tangerine Dreamin Edgar Froesen soolotuotannosta koottu neljän levyn boksi tuli vihdoin puolen vuoden jahkailun jälkeen, ei kauheasti tarvinnut miettiä mihin tämänkin tylsän tiistaipäivän elämässäni käytän.

Edgar Froesehan teki aikoinaan georgelucasit ja julkaisi vanhasta tuotannostaan lähinnä remixattuja ja mielestään paranneltuja versioita, joiden taso vaihtelee aika rajusti hyvän ja lähes kuuntelukelvottoman välillä, ja tämä miehen aivoituksista riippumaton Virginin ja EMIn boksi taitaa olla harvoja mahdollisuuksia päästä kuulemaan nykyään niitä alkupään klassikkoja ilman myöhempiä lisäyksiä. Froese itse ei näitä levyjään kuitannut kuin rahastuksena, mutta omasta mielestä etenkin Aqua, Stuntman ja Epsilon in Malaysian Pale erityisesti on vanhan liiton syntikkafiilistelyä parhaimmillaan heti Klaus Schulzen parhaimmiston jälkeen.

Ja kyllä, läpeensä harmaa boksi on ulkoisesti ruma kuin mikä, mutta sisältö kattaa viisi kokonaista albumia runsaine bonusmateriaaleineen, joten sen muovihirvityksen voi piilottaa vaikka lähimpään kaappiin siksi aikaa kun fiilistelee niitä levyjä.

Pelimies

27.05.20 klo 18:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juki kirjoitti:

Levykauppa Äx:

LP 22,95 €

CDON.COM:

LP 21,95 €

Tämmöiset ostokset tällä kertaa. Eli Leevi and the Leavingsin legendaarinen joululevy Varasteleva joulupukki rajoitettuna 400 kappaleen painoksena punaisella vinyylillä varustettuna sekä omasta mielestäni Iron Maidenin historian paras levy Powerslave. Levyltä löytyvät mm. kappaleet Aces High ja 2 Minutes To Midnight, jotka ovat ensimmäiset koskaan kuulemani Maiden-biisit. Leevien levy oli ennakkotilaus, alustava julkaisupäivä on 8.12.2017.

Pari muuta mainitsemisen arvoista biisiä Powerslavelta ovat Flash of the blade, joka soi Dario Argenton Phenomenassa ja tietenkin levyn nimikkobiisi eli Powerslave.

Hauska triviaa mainittakoon, että kansikuvassa on teksti Indiana Jones was here 1941 ja sen vieressä on piirros Mikki Hiirestä.