Levyjen kannet

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Levyjen kannet

29.09.04 klo 22:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

En löytänyt tällaista topikkia, eli kuinkas tärkeitä arvon keskustelijoille CD-plättyjen kansitaide on? Tätähän olisi voitu käydä myös DVD:iden tienoilta, mutta itselleni CD-taide on tärkeämpää.
Nykypäivänä tusinasta löytyy 18.34 ihmistä, jotka imuttavat netistä musansa ja nauttivat ilmaiseksi taiteilijoiden töistä. Eivätkä välitä pätkääkään hienoista kansista? Mielipiteitä ja mielikansia kiitos!

Omia suosikkeja:

[b]Leevi and the Leavings - Raparperitaivas[/b] [www.leavings.com]
(oikeastaan kaikki loistavan Timo Purasen & Co piirtämät ja G. Sundqvistin ideoimat kannet ovat upeita, mutta Raparperitaivas-leyn kannessa on lähes jokaiseen elvyn biisiin tyylikkäitä viitteitä.

[b]Radiohead - OK Computer[/b] [www.galeon.com]
Ratiopäiden grafiikka edustaa aina jotain kaaoottista, joka miellyttää. OK Computerin kruunaa upea vaalea kansitaide.
Heti kun saan vähän ylimääräistä rahaa, tilaan huoneen seinälle tällaisen [www.kukunor.com]

[b]CMX - Dinosaurus Stereophonicus[/b] [www.kampinlaulu.fi]
Oi, sitä luontomuseofiilistä ja alkukantaista fiilistä (en tiedä miksi) kun Dinon kansia katselee. Aionin kannet sen sijaan ovat aika hämyt.

[b]Viikate - Kuolleen miehen kupletti[/b] [www.imperiumi.net]
Pojot myös arvon kitaristi Arvolle kansitaiteesta.

[b]Pink Floyd - The Wall[/b] [bestcovers.tgnetwk.com]
Kansi voisi periaatteessa olla aivan päin seinää, mutta on se vaaan upea.

Nää on kans ihan pakko mainita :wink:
[b]Kemopetrol - Slowed Down (single)[/b] [217.121.59.97] <- kaunista :)
[b]Jethro Tull - Thick as a brick[/b] [web.cbs.dk]
[b]Jethro Tull - Aqualung[/b] [home.arcor.de]
[b]Rautakello - rautakello[/b] [www.imperiumi.net] (menin sitten ostamaan kannen perusteella sinkulan :))[/
ja tietenkin myös elämäni eka CD eli [b]Daft Punkin Homework[/b] [www.trip-hop.net] nahkarotsimeninkeineen
sekä epätoivoa henkivä [b]Nick Cave & Kylie Mino...he wild roses grow EP[/b] [www.cyberscriptus.org]
Yksinkertaisemmasta päästä [b]Scooter - back to the heivyweight jam[/b] [bestcovers.tgnetwk.com]

Rumimmasta päästä ovat jonkun hiton Jore Marjarannan jees aikuisrokki -kannet tai suomi-iskelmälevyt, joissa joku virnuilee tekohymyä/ seisoo paskat housuissa ruman taustan edessä :) esim tällainen [www.jaripuhakka-oy.net] tai ulkom versio eli tällainen [www.onestopreview.com] :D

29.09.04 klo 22:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin nopeasti tulee mieleen heavyrock-bändi Tomahawkin upeaa upeammat kansikuvat, jotka säväyttävät puhtaasti kauneuden ja vaivannkönsä takia. Kyseessä ei ole mitään säälittäviä muoviläpysköjä vaan jämptejä pahvikansia, jota koristelee ensimmäisessä levyssä kummalliset metsuripiirrokset, ja toisessa puhdas taidefresko.
Tomahawk [www.thefix.co.nz]
Mit Gas [www.monochrom.at]

30.09.04 klo 00:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kai tässä voi jutella myös kansilehtiöistä eikä pelkästään etu/takakansista? :?

Levyn kannet ovat parhaimmillaan todella hienoa taidetta. Tottakai sisältö on aina tärkeämpi, mutta on aina hienoa huomata, jos myös levyn kansiin on panostettu ja ehkä jopa nähty vaivaa.

Kansilehtiöistä sen verran, että tykkään paksuista sellaisista. Sellaisista, joihin ei ole turhan pieneen tilaan yritetty änkeä paljon tekstiä. Tästä negatiivisena esimerkkinä Mokoman Tämän maailman ruhtinaan hovi -cd, jonka etukansi on kyllä erittäin tyylikäs, mutta jostain ihmeen syystä levyn sanoitukset on ängetty kansilehtiöön yhdelle aukeamalle, pienellä ja vielä huonosti erottuvalla fontilla. Kun kerran kysyin asiasta Kuismalta (kitaristi) bändin nettisivuilla, niin vastaus oli tällainen: "onhan se fontti aika pientä ja huonosti erottuvaakin, mutta se on sitä taidetta katsos." :D Oli taidetta tai ei, mutta jos sanoitukset täytyy kansilehtiöön painaa, olisi hyvä ettei niitä ängettäisi turhan pieneen tilaan. Sellainen 1-3:n kappaleen sanat yhdellä sivulla on hyvä, riippuen tietysti sanojen määrästä..

Hyviä etu- ja takakansia:

Dream Theater - Train of Thought (Etukansi [www.thetempleofmetal.gr], takakansi [reaperin.de])

Dream Theater - Scenes From a Memory [no pakkohan tämä nyt on mainita, kun kerta avatarissakin koreilee :)] (etukansi [www.coverportal.de], takakansi [www.coverportal.de])

Kotiteollisuus - Kuolleen kukan nimi (etukansi [www.rockmusica.net])

YUP - Toppatakkeja ja Toledon terästä [tämän levyn kansilehtiö on aivan mahtava!] (etukansi [www.yup.ms])

YUP - Homo sapiens
(etukansi [www.yup.ms])

Tool - Lateralus (muovikansi [www.toolband.com], jonka sisälta paljastuu tämä [www.ppsw.hpg.ig.com.br] :))

Onhan niitä monia muitakin hienoja, mutta en nyt jaksa etsiä enempää. :P

30.09.04 klo 04:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Siisteimmät levynkannet:

Extreme - Waiting for the Punchline
The Beatles - The White Album
Pink Floyd - Dark Side of the Moon
Nuno - Schizophonic
Spinal Tap - Smell the Glove (Tämä on klassikko :D )

arska

30.09.04 klo 07:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyään noissa metallilevyissä näkee ihan älyttömiä "öljyvärimaalauksia". Jotenkin niihin on jo turtunut. Yksinkertainen hyvä perusidis on taas IN.

Esim. nämä simppelin yksinkertaiset kannet on jotenkin syöpyneet mieleen alltime:

Accept (eka levy)

Scorpions: Lovedrive
(kansikuva vasemman puoleinen)

Scorpions: Blackout

Rush: Test for echo

Dreamtheaterilla on ihan komeita kansia, varisinkin Scenes From a Memorya sai tutkia melko kauan kun se liittyy levyn sanoituksen sisältöön, joka oli itsessään arvoitus ja sitäkin sai pähkäillä kauan ja etsiä keskustelufoorumeilta vastauksia. Tuo on ihan loistava kokonaisuus.

Spinal Tapin "Smell the glove" on loistava kuten myös sen alternate package, joka on ihan musta, ehkä se vähän kiiltelee valoa vasten.

30.09.04 klo 07:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minkäköhän toisen kannen olet mahdollisesti nähnyt saman nimiseltä levyltä? This is Spinal Tap-elokuvassa (joka on musiikkileffojen all time favoritti) kyllä kuvaillaan millainen kansi on suunnitteluvaiheessa ja millaisen bändi pojat siitä haluaisivat, mutta Polymer levy-ythiön toimesta kansi on liian provosoiva ja niinpä bändin manageri päättää kokeilla jotain "uutta, yksinkertaista ja klassikkoa".

"I mean you wonder how much more black could this be.And the answer is none."

30.09.04 klo 09:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Beatles - Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

30.09.04 klo 10:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Totta, peppersin levynkannessa on jos jonkinmoista julkkista Monroesta Elvikseen. Näin muistaisin, itse en omista levyä alkuperäisenä. Tiesikös muuten Lennonjohto, että levyn nimeksi piti aluksi tulla Dr.Pepper's Lonely Hearts Club Band, mutta koska sen niminen kirsikkacola (joka on muuten taivaallisen hyvää ja kelpaahan Forrest Gumpillekin 15 pulloa kyseistä virvoketta valkoisessa talossa käydessään) oli jo olemassa ja siitä olisi tullut kauhea kiista että saako sitä nimeä käyttää vai ei. Niin nelikko päätyi kersanttiin lekurin sijaan.

Pedro

30.09.04 klo 12:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaiser kirjoitti:

Tämä on kyllä kieltämättä tyylikäs. 8)

Listailen omia suosikkejani joskus myöhemmin, kun on enemmän aikaa ja jaksamista.

30.09.04 klo 12:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaiserin mainittua YUP, täytyy mainita myös J. Martikaisen Mierolainen, jonka Jarkko on itse kuvittanut. Hassua, että ko. levyn kannen takia avasin topikin, mutta unohdin kirjoittaa sen avausviestiin. Tuo eka Dream Theater -levy ei ollut minulle tuttu, mutta oli kyllä upeat kannet.
Voisi itsekin tietysti etsiä linkkejä mainitsemiinsa levyihin :)

pommac

30.09.04 klo 14:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehdoton suosikki tällä hetkellä on Kotiteollisuus - Kuolleen kukan nimi. Ainoana miinuksena on, että kansipaperi haisee muovailuvahalle.
Muita upeita on mm. Marilyn Manson - Holywood, Metallica - Justice for all & Korn - Take a look in the mirror.

30.09.04 klo 15:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

pommac kirjoitti:

Ainoana miinuksena on, että kansipaperi haisee muovailuvahalle.

Heh, olen itsekin huomannut tuon :D Onko muuten sun Kuolleen kukan nimen kansilehtiössä sanoja mukana? Mun omassa ei ole, mutta kuulemma uusimmassa painoksessa on (mulla taitaa olla ihan eka painos)..

30.09.04 klo 15:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Klassiselta puolelta mieleen tulee Adamsin El Dorado [catisonh.shackspace.com]. Monty Pythoniltakin on ilmestynyt upea lärpäke [217.148.171.144]
Ja tätä [gfx.covertarget.com] voisin tuijottaa vaikka lopun ikääni. Siinä on... Se on... Mykistävän tavanomainen.

Ja koska meikätytöllä on harvinaisen huono maku, tämäkin [www.cd-top100.nl] näyttää mielestäni hyvältä.

Heh-heh... Tuosta Arsin mainitsemasta jäykkyydestä on hyvä esimerkki myös suosikkiartistini Taavin varhaisvuosien tuotantoa sisältävän CD:n etukansi. [www.stereo.pl] Sisältä tuo näyttää paljon, paljon paremmalta. Ainakin lätyn alla. (Siellä esiintyy myös tämä [www.angelfire.com] hahmo, josta en valitettavasti löytänyt juuri sitä albumin kuvaa.) Miehen kansiparhaimmistoon kuuluu kuitenkin varsinainen timangikin. [cover09.cduniverse.com]

30.09.04 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaiser kirjoitti:

Eikös ne sanat löydy ainoastaan Vuonna yksi ja kaksi -sinkulan kansista, vai onko tosiaan olemassa jokin erikoispainos, josta löytyvät myös sanat? :shock:

30.09.04 klo 23:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arsi T. Elokolikko kirjoitti:
Kaiser kirjoitti:

Kotiteollisuuden sivuilla oli siitä joskus juttua, että jossain painoksessa sanat olisivat mukana.. tietenkin on mahdollista että muistan väärin ja sekotan johonkin toiseen levyyn tms :|

Kapa

01.10.04 klo 10:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensimmäisenä tulee mieleen Metallican Master Of Puppets [home.arcor.de].

01.10.04 klo 12:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kapa kirjoitti:

Ensimmäisenä tulee mieleen Metallican Master Of Puppets [home.arcor.de].

Todellakin! Monipuolisen upea ja tunteita herättävä kuva.

gggolem

01.10.04 klo 13:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tomahawk - Mit Gas
Mr Bungle - Mr Bungle
Poison The Well - You Come Before You
Beastie Boys - Hello Nasty

Noi on ainakin mun levyistä hienoimmat.

03.10.04 klo 19:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

gggolem kirjoitti:

Mr Bungle - Mr Bungle

Artworkin suunnittelija on ollut ehkä hitusen liian intohimoinen niiden klovnien kanssa :D Ne sisäkannen mörököllikollaasit ovat eittämättä tyylikkäitä.

Cuomi

03.10.04 klo 19:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä kaks parasta:

Metallica: And Justice For All http://www.coverportal.de...and_justice_for_all_a.jpg
Iron Maiden: Piece Of Mind http://ironmaiden.webvis....Of-Mind/Piece-Of-Mind.jpg