progressiivista...

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › progressiivista...

Makassu Pictures

19.02.09 klo 16:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vannoutuneena Tull - fanina voin lämpimästi suositella Songs from the Woodia, tosin se sopii ennemminkin folk - nälkään. Progenälkään taasen suosittelen joko Thick as a Brickiä tai Aqualungia. Näistä kahdesta tunnetumpi ja suositumpi on Aqualung, mutta itse pidän Thick as a Brickiä parempana kokonaisuutena, johtuen sen vaihtelevista teemoista ja loistavasti kasassa pysyvästä kokonaisuudesta.

mbay

19.02.09 klo 17:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep, jos folkimpaa tavaraa haluaa niin Heavy Horses tai Songs From the Wood. Progempaa tavaraa tuo Aqualung, ja ihan mahtavaa sellaista. Myös Stand Upia voin suositella pienellä varauksella.

Cuomi

19.02.09 klo 20:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

A Passion Play vaan heti hankintaan, melkeinpä hienointa Tullia ikinä. Stand Up on kanssa hieno levy mutta nuo bluesvivahteet jotka on vielä aika vahvasti läsnä ykköslevyn tiimoilta ei oikein toimi niin hyvin Jethron yhteydessä. Mutta kaikki vaan hyllyyn.

Norelski

27.02.09 klo 09:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kamelot on oikein mielekästä melodista progressive metallia, suosittelen!

ToniJJJ

10.03.09 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Cuomi kirjoitti:

Mutta kaikki vaan hyllyyn.

Näin toimitaan, mutta pienissä erissä kuitenkin. Ensimmäisessä erässä ainakin Aqualung, A Passion Play, Songs from the Wood ja Stand Up. Levykauppa Äx:stä näyttäisi löytyvän suhteellisen halvalla, joten sinne tilaus perjantaina.

ToniJJJ

15.03.09 klo 15:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pedro kirjoitti:

Eikö kukaan todellakaan kuuntele Camelia? :shock: Nyt heti mars ->tänne [www.progarchives.com]<- ja rullatkaa vähän alaspäin ja imuttakaa ainakin biisit Lady Fantasy ja Rhayader. Kyseessä on äärimmäisen melodista progea. 70-luvun puolenvälin vaiheilla ilmestyneet neljä ensimmäistä levyä löytyvät allekirjoittaneen hyllystä, ja niistä Mirage, The Snow Goose ja Moonmadness ovat aivan tolkuttoman täydellistä musiikkia. Tajunnanräjäyttäviä melodioita melkein joka biisissä.

Pirun hyvänkuuloista musiikkia, tähän täytyy tutustua!

Matalahiilihappoinen

25.10.09 klo 20:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Proge on upeaa musiikkia. Näyttää mihin kaikkeen rock voi taipua. Paras progeraita ikinä on uruilla leikittelevä Wigwamin Losing Hold. Upeaa. Proge on synnyttänyt myös monta upeaa muusikkoa, ettei niitä voi listata.

Mansikkahillo

04.08.10 klo 17:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Progressiivista rockkia ja metallia on tullut nyt tykitettyä. Erityisesti progemetallia. Dream Theater, Tool, Opeth, Gojira ja Meshuggah on bändejä joita on kuunnellut kauemman aikaa, mutta nyt tutustunut muutamaan ei-niin-tunnettuun bändiin. Jotenka tässä muutama mielipide näistä bändeistä, kaipa nämä voi laskea jopa suositteluiksi, nimittäin haukkumista ei ole tullut.

Aloitetaan Animals as Leadersista, joka on siis Tosin Abasin projekti. Abasi on todella lahjakas kitaransoittaja, jotenka bändiltä odottikin monimutkaisia kitarantilutuksia ja muuta kitarakikkailua. Efektit biiseissä ovat toiselta planeetalta, ja onnistumat luomaan ainutlaatuisen tunnelman jokaiseen biisiin. Sekä rumpukompit vaihtelevat paljon ja tuovat oman osansa biiseihin todella mahtavasti. Huonoa sanottavaa bändistä eipä tule nyt mieleen. Kaikinpuolin onnistunutta musiikkia, jotkut biisit ovat vain liian lyhyitä, mutta ei se tee musiikista huonompaa.

Thought Chamber on myös todella teknillistä musiikkia, jotenka sooloja ja monimutkaisia riffejä luvassa. Rummut elävät omaa elämäänsä, ja eivät koskaan pysähtele paikalleen. Basistille nostan hattua, sillä en ole koskaan kuullut missään bändissä näin hyvin soitettua bassonäppäilyä. Koskettimetkin hoitavat hommansa tyylillä.

To-Mera on hieman uudempaa progemetallia, ja kyseessä on naisvokalistinen bändi. Tätä kuunellessa kannattaa varautua kaikkeen, yhdessä biisissä saattaa löytyä jazz-kuvioita ja hetken päästä blastbeatia ja monimutkaista kitaranrevitystä. Tätä kuunnellessa on todellakin kuunneltava, sillä ei ole mitään helposti sulateltavaa musiikkia, mutta se palkitsee loppujen lopuksi.

Progressiivista metallia olen alkanut rakastamaan, johtuneeko artistien mahtavista soittotaidoista. Ja niitä kuunellessa voi unelmoida, että osaisipa soittaa näin. Esimerkiksi Thought Chamberia kuunnellessa, tekee heti mieli alkaa soittamaan bassoani, ja alkamaan treenata jotakin biisiä, tai tekemään omaa juttuaan.
Progressiivista musiikkia tekee joskus mieli vain kuunnella ja mennä vaikka sänkyyn makaamaan ja miettimään.

Tiiviste

04.08.10 klo 19:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse kuuntelen erittäin paljon 2000-luvun progressiivista metallia. En ole niin suuri vanhan progen ystävä vaikka ei siinä mitään suurta vikaakaan ole. Olen vain enemmän 2000-luvun musiikin ihmisiä yleisesti.

Ja näitä mahtavia progemetallin edustajiahan on paljon. Muutamia esimerkkejä omista suosikeista:

Heti ensimmäisenä minun mieleeni juolahtaa ruotsin maalta tuleva, progressiivisemman death metalin edustaja Opeth. Opeth on ehdottomasti tämän päivän kovimpia proge yhtyeitä, joka yhdistelee upeasti vanhempaakin progesoudia. Ghost Reveries kuuluu viime vuosikymmenen parhaimpiin levyihin.

Myös Ranskasta saapuu hyvää musiikkia. Tässä tapauksessa se hyvä musiikki on Gojira, joka on noussut muutaman kuukauden sisällä yhdeksi suosikkibändikseni. Gojiran viimeisin levy on aivan uskomattoman kova. Aina kun kuulen Oroborus-nimisen biisin alun, innostukseni on korkeimmalla. Upeaa death metal-soundista progea.

Mastodon nousi omiin suosikkeihin viimeisimmän Crack the Skye-levyn myötä. Upeaa, tunnelmallista progen ja sludgen risteytystä.

Viimeiseksi lisään vielä Protest the Heron sekä Between the Buried and Men, mitkä kuuluvat ehdottomasti all time favourite-listoilleni.

13.08.10 klo 16:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Munkin miälestä proge on hyvää musiikkia. Mulla ei ei oo mitään varsinaista progelevyä, mutta tämmösistä tavallisemman rock- ja metallibiiseistä tykkään. Tässä pari suasikkia:

Led Zeppelin: Stairway to Heaven ja Dazed and Confused

Deep Purple: Child in Time ja Space Truckin'

Black Sabbath: War Pigs

Metallica: Blackened ja ...And Justice for All

Iron Maiden: Phantom of the Opera

Ja tämmöset edesmenneet progahtavat pändit ku Black Widow ja Kummitus on aika koukuttavaa musiikkia. Tietääkö joku että voiko Kummituksen ainoaa Kahdet Kasvot-levyä saada mistään (ei lp:nä!) ?

No, monet varmaan on sitä mieltä että en ole Progressiivista Rokkia nähnykkään, mutta mun mielestä tää on ainakin progahtavaa.

Matalahiilihappoinen

13.08.10 klo 18:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Tervetuloa kerhoon! Pakko sanoa, että mikään noista edellämainituista yhtyeistä ei ole oikein progebändiksi lukeutuva. Kolme ekaa voi rinnastaa progeen, mutta Metallica ja Iron Maiden ovat jo todella kaukana progesta määritteenä.

Jos haluat tutustua varsinaisiin progeyhtyeisiin, niin katsopa näitä (suositellun levyn kera):

* Pink Floyd (The Dark Side of the Moon)
* Jethro Tull (Aqualung)
* Genesis (Selling England by the Pound)
* Camel (The Snow Goose)
* Focus (Moving Waves)
* King Crimson (In the Court of the Crimson King)
* Rush (Moving Pictures)
* Emerson, Lake & Palmer (Brain Salad Surgery)
* Marillion (Misplaced Childhood)
* Mike Oldfield (Tubular Bells)
* The Mothers of Invention (We're Only in it For the Money)
* Procol Harum (A Salty Dog)
* Gentle Giant (Octopus)
* Van der Graaf Generator (Pawn Hearts)
* Kansas (Leftoverture)
* Wigwam (Nuclear Nightclub)
* Tasavallan Presidentti (Lambertland)
* Haikara (Haikara)
* Tabula Rasa (Tabula Rasa)
* Kingston Wall (Kingston Wall II)

Ja tuota Kummituksen levyä ei todennäköisesti ole koskaan CD:nä julkaistu, mutta jos levyyn törmää niin se kannattaa hankkia.

EDIT: Kuinka saatoinkaan unohtaa Kingston Wallin!

31.08.10 klo 20:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ No kyllä toi Child In Time esimerkiksi menee jo progekategoriaan, mutta yleisemmin Matsku on oikeassa noiden bändien epä-progeuden suhteen. Black Sabbathilta progeimpaa puolta edustaa Heaven & Hell -biisi. Sitä paitsi Metallica on kaupallista kakkaa.

Kummituksen LP:tä ei ole ikinä CD-muodossa julkaistu. Kalman koura 7":n B-puoli Kuoleman liekki on joskus julkaistu jollain muistaakseni Love recordsin CD-kokoelmalla, mutta sekin lienee nykyään tavoittamattomissa. Ja jos noita Kummitus-vinyylejä tahtoo ostella, niin pitänee ottaa mukaan useampi satanen.

08.09.10 klo 14:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leppäkertun progesuasikkeja volume 2:

Pink Floyd: Another brick in the wall pt. 2

Kansas: Carry on Wayward son

Deep Purple: Strange Kind of Woman

Sarcofagus: Black Contract (paranee joka kuuntelukerralla (Ekalla kerralla tuntui roskalta muuten tosi hyvällä levyllä))

Black Widow: Come to the Sabbat (En silti oo noita huom huom)

the Beatles: Lucy in the Sky with Diamonds

PS. Mää kyllä väitän vieläkin että Metallican ..And Justice for All on progemetallilevy.

16.10.10 klo 20:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

No nyt mä olen ylittänyt itseni (oikeastaan jo yli viikko sitten) ja ostanut Tasavallan Presidentin levyn ''Milky Way Moses'' ja se on osoittautunut hyväksi ostokseksi, varsinkin nimibiisi on mahtava!

16.10.10 klo 21:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leppäkerttu kirjoitti:

Rainbow: Mistreated

Täähän on oikeastaan Deep Purplen biisi, jonka kitaristi Ritchie Blackmore kierrätti sooloprojektinsa Rainbow'n keikkamateriaaliin. Enkä tiedä progressiivisuudesta, pikemminkin pitkähkö blues kyseessä. Enkä myöskään ole koskaan tajunnut miksi tämä lasketaan aina Deep Purplen klassikoihin. Ei siis kuulu suosikkeihini.

17.10.10 klo 16:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leppäkerttu kirjoitti:

Rainbow: Mistreated

Laitoin ton Rainbowin version kun se on mun mielestä paljon parempi kun Deep Purplen originaali. En mä oikeestaan edes tykkää siitä alkuperäsestä. Rainbowin versio on jonkin verran erilainen.

Metalman666

21.10.10 klo 00:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Progesta puhuessa Devin Townsend on aatelistoa, hän on hullu nero.

Vasuri

24.10.10 klo 04:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mua on jo kauan vaivannut eräs kysymys, nimittäin että onko Yes progressiivista rokkia? Olen kyllä kyllä joskus kuullut jotain siihen liittyvää, mutta en ole enää varma. Lainasin joskus niiden 90125 -levyn kirjastosta ja se kolahti kerralla. Hienoa musiikkia.

machine

24.10.10 klo 11:50 - linkitä tähän kommenttiin: #