progressiivista...

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › progressiivista...

John Doe

09.01.08 klo 16:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Herätetäänpä vanha, näköjään itseni tappama threadi henkiin sen kunniaksi, että kävin eilen paikallisessa lippupalvelussa poistamassa taskuuni liput Dream Theaterin keikalle ensi viikon lauantaiksi.

En kyllä oo paljoo perehtynyt äijien viimeisimpään plattaan, mutta eihän se nyt huonokaan ole sen perusteella mitä sitä joskus on pistänyt soimaan.

Ilmeisesti tällä kiertueella, tosin viime vuoden puolella, olivat soittaneet joillain keikoilla Images and Wordsin alusta loppuun ko. levyn 10-vuotisjuhlan kunniaksi. Harmi että vuosi vaihtui ja kyseistä herkkupläjäystä on kai siksi turha odottaa...

Mutta eiköhän An Evening With Dream Theater (eli pitkä keikka ilman lämppäreitä) ole taas kerran ihan suht' sykähdyttävä kokemus.

09.01.08 klo 16:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Doe kirjoitti:

Mutta eikös tuo levy ole vuodelta ´93?

John Doe

09.01.08 klo 17:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jipii, näitä lukee sittenkin joku :wink:

Aivan oikein.. Mietin itsekin vähän että ei Images and Words voi olla vuodelta 97 kun kuuntelin sitä mielestäni 16-17 vuotiaana, ja olen 77 syntynyt. Mutta en sitten ajatellut loppuun asti. Ilmeisesti olivat kyllä tällä kiertueella, tosin viime vuoden puolella, soittaneet Images and Wordsin kokonaan keikalla jokusen kerran, oisko sitten ollut ko. albumin 15-vuotissyntymäpäivän eikä 10-vuotissyntymäpäivän kunniaksi.. Jotain tuommoista näin kun googlettelin tossa äsken.

Viime Bangkokin keikalla soittivat Metropolis Pt 1:n, mutta eivät Learning to Liveä... toivottavasti tällä kertaa tulee LTL ainakin, mielellään mahdollisimman paljon muutakin matskua tuolta DT:n edelleenkin parhaalta levyltä, SFAM:n ohella.

DavidByron

23.08.08 klo 15:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lempimusiikkia on tuo proge. Se vaan oon niin loistavaa!!

Tässä vähän lempibändei progest:

Yes
King Crimson
Tool
Mars Volta

pitää lisätä bändei sit kun tulee lisää mieleen :D

23.08.08 klo 15:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hirveästi en progea ole kuunellut, mutta suosikkeja ovat ainaskin:

Liquid Tension Experiment
Dream Theater
Camel

Muitakin hyviä varmasti on.

Teku

28.08.08 klo 21:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

On tullu progea jonki verran kuunneltua, siihen jää nii helposti koukkuun, muutenki iha virkistävän kuulosta, eli jotaki:

Porcupine Tree
The Mars Volta
Dream Theater

28.08.08 klo 21:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onhan näitä joitain hyviä progebändejä, kuten Wigwam ja Celtic Frost. Myös Mayhem on Ordo Ad Chaolla heittäytynyt aika avant-gardeksi.

mbay

28.08.08 klo 21:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eihän avant-garde ole aina suoraan progea.

Proge on yksi oma suosikkini

-Jethro Tull
-King Crimson
-Dream Theater
-Farout
-Opeth

Mahtavaa kamaa. Opeth ja Dream Theater aika kausiluontoisesti, enkä niiltä enää kovin montaa levyä pysty kuuntelemaan.

Scarface

29.08.08 klo 15:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos Celtic Frost on progea niin N.W.A. On Funkia.

29.08.08 klo 16:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Jos Celtic Frost on progea niin N.W.A. On Funkia.

Noo... Olihan esimerkiksi To Mega Therionilla, Into the Pandemoniumilla ja nyt Monotheistillä välillä aika progehtavaakin meininkiä. Pääpaino on kuitenki aina muualla, sen myönnän.

Scarface

29.08.08 klo 23:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Proge ei kuitenkaan ole synonyymi Avant-Gardelle. Muistetaan tämä.

Hyppymiina

30.08.08 klo 10:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuusumun Profeetta menee kyllä, samoin YUP. En paljon progea kuuntele, eikä smemmoinen oldschool vinguttelu ole koskaan oikein iskenyt.

30.08.08 klo 12:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Proge ei kuitenkaan ole synonyymi Avant-Gardelle. Muistetaan tämä.

Joo, tosin avant-garde metal -genreä ei taida Wikipedian ulkopuolella olla ;) Ja minäkin menin siihen halpaan kun merkkasin Frostin päätyylilajiksi sen...

DavidByron

19.09.08 klo 18:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ame kirjoitti:

Yesin Close to the edge on kyllä mahtava. Varmasti yksi hienoimmista hetkistä jonka voi musiikin parissa kokea on alla oleva kohta kyseisestä biisistä (jossain 10min tuntumassa):

In her white lace
You can clearly see the lady sadly looking.
Saying that she'd take the blame
For the crucifixion of her own domain.

I get up, I get down,
I get up, I get down.
Two million people barely satisfy.
Two hundred women watch one woman cry, too late.
The eyes of honesty can achieve.
How many millions do we deceive each day?

[Thru the duty she would coil their said
amusement of her story asking only interest
could be laid upon the children of her domain]

I get up, I get down.

In charge of who is there in charge of me.
Do I look on blindly and say I see the way?
The truth is written all along the page.
How old will I be before I come of age for you?
I get up, I get down.

Vaikka vanhaa tekstiäkin on tämä kyllä myös minun mielestäni koko biisin 18 minuutin keston aikana paras kohta. Loistavaa käsittämättömän loistavaa. Yes <3

malahma

02.10.08 klo 23:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pain of Salvation on se itselleni kovin perinteinen proge-bändi, vaikka uusin levy onkin aika kehno (muusta diskografiasta poiketen).

Pakko suositella kuitenkin perinteisen ulkopuolelta: Between the Buried and Me:n Colors-lätty on aivan uskomaton levy. Tyyliltään ehkä progressiivista metal-corea, eli jos örjyntä ei uppoa niin... no, kokeile silti! Ants Of The Sky 2000-luvun paras biisi?

Vasuri

09.10.08 klo 22:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mullakin kolahtaa tämä Yes. Mahtavaa Progea, parhaillaan se tempaa mukaansa. Changes on mun ykkösbiisi, siinä on mukava kitarointi. :) Ihme juttu, tääkin porukka on kirjastosta löytynyttä. :D

Ai niin joo, Tasavallan Presidenttikin kolisee. Aika taitavaa ja tyylikästä 70-lukuista musaa. En kyllä turhaan kehu itsäni vanhan musan ystäväksi.

ToniJJJ

13.02.09 klo 22:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Progressiivinen rockhan on oikein mainiota ja hienoa musiikkia. Itse kuuntelen Rush:ia ja Yes:iä(Fragile on muuten loistava albumi ja Jon Anderson universumin parhaimpia laulajia). Jethro Tull:in ja Frank Zappa:n musiikkiin pitäisi kyllä tutustua. Kummaltakaan en ole edes kokonaista biisiä kuullut, joten veikkaan, että nyt olisi korkea aika.

Pedro

13.02.09 klo 22:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Progarchives apuun, noista linkeistä kelailet vähän alaspäin, niin löytyy paljon näytebiisejä molemmilta:

Tullilta suosittelen vaikka sokkona ostamaan levyt Songs from the Wood, Thick As a Brick, Heavy Horses ja Aqualung. Zappaan tutustuminen on itsellä vähän vaiheessa, ainakin Hot Rats, The Grand Wazoo, Over-Nite Sensation ja You Can't Do That On Stage Anymore vol 2: The Helsinki Concert toimivat ihan hyvin sille päälle sattuessa.

sännm

13.02.09 klo 23:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Molemmat - progressiivinen rock ja metal - miellyttävät kyllä meitsiä!

Mainitsemisen arvoisia proge-yhtyeitä metal- ja rockpuolelta ovat mm.:
CMX
Gojira

ToniJJJ

13.02.09 klo 23:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pedro kirjoitti:

Eiköhän noilla lähdetä liikeelle. Tuosta Songs from the Wood:sta olenkin kuullut kehuja kaveriltani. Kiitän, kumarran ja lähden nukkumaan. Alkuviikolla voisi piipahtaa levykauppaan.