Kaikkien aikojen kesäbiisit!

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Kaikkien aikojen kesäbiisit!

08.06.19 klo 15:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minkäslaisia kesän soittolistoja kansalla täällä on herran vuonna 2019? Itse aloitin vuoden kovalla thrash-, speed- ja power metal -paukutuksella, mutta varsinainen kesä on tähän asti menty enemmän klassisen heavy metalin ja hard rockin hengessä. Karkeasti muutamat tämän hetken kuunnelluimmista artisteista järjestyksessä:

1. Def Leppard. En aiemmin ole välittänyt juurikaan, mutta nyt iskee kolme ensimmäistä levyä kuin miljoona volttia. Levyistä Pyromia ja High 'n' Dry, biiseistä erityisesti Die Hard the Hunter [www.youtube.com], Stagefright [www.youtube.com], Billy's Got A Gun [www.youtube.com] ja Bringing on the Heartbreake [www.youtube.com] ja Let it Go [www.youtube.com] erityisen kiihkeässä kuuntelussa tällä hetkellä.

2. Iron Maiden. Kaikki No Prayer for the Dyingiin astii täydellistä timanttia ja kipakoine laukkakomppeineen parasta taustamusiikkia kun pitää jotain kotona tehdä. Tuli juuri täydennettyä kokoelmaa kolmella ensimmäisellä levyllä ja kahdella livekiekolla, kun tuntuu olevan erityisen kovaa imua alkupään Maidenilla just nyt.

3. Riotin koko tuotanto, erityisesti Thundersteel, Narita ja Fire Down Under. Klassikoita nämä on, parhaimmillaan aivan uskomattoman viihdyttävää kamaa, tältä pitää hevin kuulostaa. Pitää kerätä levyt nurkkiin kunhan jaksaa, nykyään näiden saatavuus ja hinta on vihdoin kohdillaan Run for Your Life [www.youtube.com] ja Road Racing [www.youtube.com] on hikisen päivän suosikkeja erityisesti.

4. W.A.S.P. kaikki levyt Crimson Idolin jälkeiseen aikaan asti. Jälleen niitä bändejä joista en ennen välittänyt, mutta jokin aika sitten tein tuttavuutta Headless Childrenin kanssa ja kyllä pärisee, vaikka nuo alkupään levyt ehkä vähän turhan paljon toisiaan muistuttaakin. Thunderhead [www.youtube.com], Sleeping in the Fire [www.youtube.com] ja The Great Misconceptions of Me [www.youtube.com], ai perkules!

5. White Lion. Lyriikat bändin tuotoksissa on yleensä ällöttävän imelää kuraa, mutta näiden kitaristi olikin yksi vuosikymmenen kovimmista kepittäjistä, ja näitä fanittaa jo ihan yksin senkin vuoksi. Lady of the Valley [www.youtube.com], koko tuo Pride on täynnä tällaista menoa. (Lol, White Pride)

6. Ratt. Jotain irtobiisejä sieltä täältä, Out of the Cellarissa on erityisesti Wanted Man [www.youtube.com], You're in Trouble [www.youtube.com] ja Invasion of Your Privacyssa You're in Love [www.youtube.com]n ja Lay it Down [www.youtube.com]in kaltaiset klassikot. Ratt on onneksi vielä lähempänä perinteistä heviä kuin myöhempää tukkakikkeliä - ja sitten on tietysti Warren "kikkamestari" DeMartini kitaran varressa.

Paljon muutakin ja monipuolisemmin (ehkä onneksi) omalta listalta löytyy, mutta nuo on tällä hetkellä ne kuunnelluimmat. Pitäisi kesän loppuun mennessä hankkia vielä läjä Klaus Schulzen levyjä kun niitä vihdoin saa taas Suomesta, ovat helposti äärettömän paljon parempia hyvällä maulla remasteroidulta levyltä kuin rankalla kädellä kompressoidusta mp3-soittimesta kuunneltuna.

08.06.19 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen viime aikoina kuunnellut lähinnä ns. aikuiseen makuun suunattua musiikkia: pehmo- ja pursirockia, progepoppia, italialaista iskelmää, vanhempaa amerikkalaista laulelmaa sekä uutena aluevaltauksena japanilaista easy listeningiä. En osaa oikein yksittäisiä kappaleita nimetä, kun ei noista japanilaisista kirjaimista ota tolkkua ellei erikseen perehdy aiheeseen, mutta nimeän pari laulajatarta: Fuyumi Sakamoto ja Saori Yuki.

Olen myös kuunnellut Jon Lordin (Deep Purplen ja Whitesnaken urkuri) klassista musiikkia, fuusiojazzia ja progea yhdisteleviä sooloalbumeja. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin se rock tuntuu usein aika päälleliimatulta. Uransa loppupuolella Lord käsittääkseni siirtyikin selkeämmin klassisen musiikin puolelle, itse en ole vielä ehtinyt sinne asti. Eniten olen kuunnellut Sarabande-albumia, joka on rakennettu barokkiajan tanssisarjojen kaavan mukaisesti. Pidän erityisesti itämaishenkisestä Boureesta.

Lapsena kuuntelin paljon rautalankaa. Melkein pari vuosikymmentä ehti kulua ennen kuin kiinnostuin siitä uudelleen — ellei vuosikymmenen vaihteen Viikate-innostusta lasketa (ei lasketa). Suosikkini on edelleen Rock-Ola & the Charades. Kuunnelkaapa huviksenne Spotifystä Mun tie tai Merceyn rannalla. Markus Törmälä on muuten tehnyt jälkimmäisenä mainitusta mainion version. Topi Sorsakoskesta ja Agentsista tykkään myös.

10.06.19 klo 08:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Trance musiikin kuluttajana jätän tämän vain tähän:

Vice Cityn _Ost:ia_ kuunnellessa tekee mieli vaihteeksi hieman heavympaa matskua:

Orange Goblin - Aquatic Fanatic

Perhanas jädekin sulaa tätä menoa:

Sonic Youth - Kool Thing

Topi kuuluu ehdottomiin kesän vieton kastiin yksinäisyys ja ylhäisyytemme. Komppaan Miihkalia, kun tämäkin viesti rypee jossain kesälaitumilla tai jotain.

Dekkari

15.08.19 klo 23:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tim Heintz - Summer rain.

Sopii aurinkoiselle ja sateiselle kesäsäälle. Kappaleen tunnelma on jotenkin vain hyvin kesäisen rauhallinen, vaikkei kesä lempivuodenaikani olekkaan.