Tyhmimmät musiikkigenren nimet?

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Tyhmimmät musiikkigenren nimet?

25.02.20 klo 12:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Depressive suicidal black metal.

25.02.20 klo 13:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Djent.

Nimi siis kuvaa sitä ääntä kun plektra osuu kahdeksankielisen kitaran paksuimpaan kieleen.

Shoegazella eli 90-luvun alun indie-rockilla on jo itsessään hölmö nimi, mutta siitä on olemassa vielä black metal -versio blackgaze. Lieko suora käännös jotain mustiin kenkiin tuijottelua? Loistavaa musiikkia tuottaa kumpikin pöhköstä nimestä huolimatta.

Varmaan näitä löytäisi vaikka kuinka paljon erilaisilla core- ja metal-päätteillä. Jostain syystä ihmiset tykkää keksiä tällaisia ja julistautua jotenkin edelläkävijöiksi, etenkin tuon metallimusiikin saralla kaiken maailman tusinabändit kehittelee genrenimiä itselleen harva se päivä. Kukaan tuskin enää muistaakaan jotain war metalia tai battle metalia, jälkimmäinen lanseerattiin vielä kotimaisin voimin ja unohdettiinkin varmaan yhden levyn jälkeen.

25.02.20 klo 13:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

25.02.20 klo 14:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arniecore = Arnold Schwarzeneggerin persoonan ja one-linereiden ympärille rakennettua rock- ja metallimusiikkia. Tällaista siis on ihan oikeasti olemassa vähintään jokusen artistin verran.

John117

25.02.20 klo 15:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Intelligent Dance Music

Mistäköhän tällästä löytää? Oon tyhmänä koko ikäni kuunnellu Unintelligent Dance Musiccia.

25.02.20 klo 17:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

eli Miihkali tarkottaa IDM:ää

25.02.20 klo 18:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

John117 kirjoitti:

Intelligent Dance Music

Tää on varmaan sitten sama juttu ku eurodance?

25.02.20 klo 20:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pornogrind on aika hyvä. Screamo taas on typerän nimensä lisäks surkeeta musiikkia.

25.02.20 klo 20:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Love metal by HIM..

25.02.20 klo 21:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

^joo, tuostakin muistaakseni koetettiin leipoa nolostuttavasti jotain omaa ihme genreään, mutta lopulta sen ainoaksi edustajaksi taisi jäädä juurikin HIM itse, joka sekin taisi vaihtaa tyyliä johonkin perus pop rockiin aika pian tuon jälkeen. Itse en kehtaisi alkaa lokeroitua tuonnimiseen genreen ollenkaan.

Muistan kuitenkin tykänneeni itse levystä kun se oli uusi, se kansi on edelleen yksinkertaisuudessaan pirun hieno. HIM olikin valtava juttu teinien keskuudessa siihen aikaan, erityisesti teinityttöjen.

(On tullut tuo 90- ja 2000-luvun vaihteen tyttöjen musiikkimuoti tutuksi, koska isosisko oli silloin vähintään yhtä hulluna näihin musapuolen juttuihin kuin itse.)

John117

25.02.20 klo 22:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuosta 2000-luvun taitteesta tulee muuten mieleen alagenret Kristillinen metallimusiikki ja Nu metal. Toki jo 60-luvulla esim. Black Sabbath edusti tätä okkultismi saatana kamaa, mutta omasta nuoruusvuosista muistan paremmin P.O.D yhtyeen milleniumilta. Bändin tyyli ei ole varsinaisesti rokkia eikä poppia vaan näiden kaupallista sekoitusta, sopi jotenkin tuohon huolettomaan skeittari lökäpöksyaikaan. Nu metallista Limp Bizkitiä ja Kornia tuli luukutettua huolella. Oltiin teinejä silloin, annan tuon itselleni anteeksi. Edelleen joskus soi listasta näitä genren edustajia nostalgiamielessä vaikka ovatkin mitä ovat.

25.02.20 klo 22:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, POD:n Satellite oli joskus vanhaan aikaan valtavan suosittu levy. Muistan kanssa kun sitä soitettiin yhteen aikaan joka mediassa, erityisesti sitä We are the youth of the nationia vai mikä se nyt oli, se on hyvä biisi. En oikeasti tiennyt ennen kuin paljon myöhemmin että tuo on oikeasti jotain kristillistä nuorisomusiikkia. Ilmankos yksi tuttu black metal -tyyppi vihasi niitä niin paljon.

Kristillinen rock ja hevi olikin isompien poikien mukaan olevinaan jonkinlainen muotijuttu joskus 90-luvun alkupuolella kun nämä varsinaiset perinteiset kasaribändit joko lopetti toimintansa tai vaihtoi tyyliään. Silloin niitä soitettiin kuulemma paljon MTV:lläkin.

Noita nu metal -juttuja en joskus 2000-luvun alussa oppinut sietämään ollenkaan Kornia lukuun ottamatta, tuo aika taisi muutenkin olla sitä genren pahimman saturaatiopisteen jälkeistä romahduskautta. Muistan etenkin Linkin Parkin Hybrid Theoryn olleen niitä pakotettuja hittilevyjä mitä ei päässyt pakoon missään, edes kotonaan. Olin varmaan ainut joka ei tykännyt siitä levystä tai bändistä. Vanhemmalla iällä taas ne alkuaikojen likaisemmat ja maanläheisemmät nu metal -tuotokset on alkaneet jopa vähän kiinnostaa.

25.02.20 klo 23:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Post-Grungen pändi, joka soi välillä MTV:lla ja on aikamoinen korvamato. Hyvä melodia, jota kuuntelee mielellään väliajoin ja yhden streamajan (Todd Stevens) soittolistalla aika usein tämä piisi soi.

Spears, joka tohelsi aikanaan ja teki siitä huolimatta ihan mukiinmeneviä kappaleita on kanssa nuoruusvuosien kestosuosikkeja.

25.02.20 klo 23:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki sellaiset teennäiset, muka-fiksut, ylikuvailevat genrenimitykset, joita käytettäessä yritetään kuulostaa älykkäiltä musiikinkuluttajilta, ovat syvältä. Eli kaiken maailman post-hardcore math rockin tai post-psychedelic acid progin kaltaiset potaskat. Typerää on myös kutsua itseään Homer metalliksi, jos soitetaan metallia ja pukeudutaan Homer Simpsoniksi. Eli yritetään väkisin keksiä itselleen "oma" genre. Tästä olikin puhetta jo ylemmissä viesteissä. Esimerkkini heitin päästä, mutta Simpsoneista puheen ollen maailmassa on jo metallibändi, jonka soittajat pukeutuvat Ned Flanderseiksi.

26.02.20 klo 13:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Venomin Cronos joskus 80-luvun alussa uhosi, että ”Our music is Power Metal, Venom Metal, Black Metal—not Heavy Metal cos that’s for the chicks.” Kaksi kolmesta näistä jäi elämään, aika hyvin mielestäni.