Herkistävän kaunista musiikkia

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Herkistävän kaunista musiikkia

14.12.17 klo 18:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nonniin... haluan että laitatte tänne topicciin sellaista musiikkia, että silmät vetistyvät herkistymisen voimasta. Saa myös itkeä jos haluaa. Saa myös kertoa miksi juuri kyseinen kappale on teille herkkä. Avoimin mielin ja kertomuksin mukaan vaan.

Minä perinteiseen tapaan aloitan:

Kyseessä on Luciano Pavarottin viimeinen esiintyminen. Hänelle oli samana vuonna todettu haimasyöpä ja voin nähdä hänen kasvoiltaan, että hän tietää tämän olevan hänen viimeisensä. Iso mies jolla oli sydän paikallaan. Joka säkeessä on semmoista voimaa ja tunnetta, että se iskee tuonne syvälle jotenkin niin kovaa, että itkuhan tässä tulee. Kaunista... kerrassaan kaunista.

mäskipää

16.12.17 klo 16:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Johann Pachelbel - Canon in D Major

Yksittäisistä sävellyksistä tuo lienee kaunein, jonka olen kuullut. Video tuli aikoinaan vastaan häämarssisävelmän suosituksena, ja pysäyttävänä hetkenä pidin tämän ensikuuntelua aikoinaan. Omiin korviini kappale on lähimpänä musiikkia, jota taivaan enkelit voisivat tuonpuoleisessa maailmassa soittaa (vertaus, jonka lienen lukenut joko tämän tai vastaavanlaisen kappaleen kommenteista lukenut). Teos on säveltäjänsä tunnetuin, ja käsittääkseni hän on kuuluisimpia klassisen musiikin yhden-hitin-ihmeitä. Kappale on inspiroinut myös kevyen musiikin tekijöitä, lisätietoja Wikipediasta.

En kuitenkaan muistaakseni tämän kappaleen yhteydessä ole itkua tirauttanut, vaikka toki sellaisiakin kappaleita on: yleensä herkistyn satunnaiselle kappaleelle, jonka sävel, sanat tai tulkinta jollain tapaa kyseisellä hetkellä kolahtavat. Täten en kokenut syvää herkistymistä myöskään Pavarotin tulkinnan kohdalla, vaikka toki taidokas esiintyjä hän aikoinaan olikin.

17.12.17 klo 11:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Grandian soundtrackistä sellainen kipale kuin The Sandy Beach of Gumbo [www.youtube.com]. Kristus miten hieno biisi ja soundtrack.

Sitten on Lunar: Eternal Bluen tunnari. [www.youtube.com]. Ensimmäinen asia, jota tuosta pelistä ikinä näkee tai kuulee on tuo okariinalla soitettu tunnari. Lunar Silver Starissa eli tätä edeltävässä osassa okariina oli tarinan kannalta keskeinen esine, joten tuo on paitsi helkutin hieno biisi, mutta siinä on myös otettu yksityiskohdat hienosti huomioon. Ekan kerran kun pelin pyöräytti käyntiin, melkein itketti kun tuon kuuli.

21.12.17 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Handmaiden tuli äskettäin katsottua läpi ja sen soundtrack on taatusti hienoimpia miesmuistiin, eivät turhaan sitäkään ole ihmiset kehuneet. Erityisesti tämä [www.youtube.com] biisi.

30.12.17 klo 01:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

30.12.17 klo 01:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voi helvetti en pysty edes kertomaan näin suuren liikutuksen vallassa: :(

Tässä on niin herkistävä lauluääni että itku tulee kurkkuun: :(

18.02.18 klo 02:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Äskettäin arvostelemani The Sea Prince and the Fire Childin johdosta alkoi pakosti soimaan päässä sen uskomattoman hieno ja melankolinen soundtrack. Onneksi löysin sen kuin ihmeen kaupalla vielä
youtubestakin [www.youtube.com].

Yksi kauneimpia animaatioleffojen soundtrackejä, joita olen ikinä kuullut.

26.04.18 klo 20:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Gerald Finzi on varmasti yksi aliarvostetuimpia unholaan jääneitä klassisen musiikin säveltäjiä. Ainakin itsessäni herran sävellykset herättelevät tunteita.

https://www.youtube.com/watch?v=EkQbzZgwfl0 ( Tämä on todella kaunis sävellys. Suosittelen tätä erityisen paljon. Jos teillä on tästä jotain sanottavaa, niin voisitteko jakaa? )

26.04.18 klo 20:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jatkampa nyt vielä klassisen linjalla.

Jean Sibeliuksen:

Valse Triste

Kuusi

Ovat kyllä sellaisia, että itku meinaa tulla kurkkuun. Kaunista.

Sitten on tietysti Finlandia Hymni joka pitäisi olla meidan kansallislaulumme "Maamme" laulun sijasta. Kuulun Hymni porukkaan. :)

15.06.18 klo 02:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katsoin äsken youtubesta yhden vanhan romanttisen mykkäleffan, johon oli valikoitu päälle satunnaisia klassisen musiikin sävellyksiä ja tuli vastaan tällainen kaveri kuin Richard Band, joka on erikoistunut kaikenlaisten halpiskauhujen klassisiin sävellyksiin. Ihan uskomattoman hienoja soundtrackejä mies tehnyt, harmittavasti vain jäänyt kulttileffojen takuumiehenä suurelta yleisöltä kokematta.

Tässä olisi esimerkiksi Alchemist [www.youtube.com] ja The House on Sorority Row [www.youtube.com]. Ihan mielettömän upeita biisejä. Kuulin nämä siis vielä romanttisen leffan taustalla enkä tullut ajatelleeksikaan että nämä voisi olla jostain b-kauhuleffoista.

20.07.19 klo 21:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katsoin äsken Kuningas ja satakieli -klassikon. Ehkä vahvimmin leffasta jäi mieleen Wojciech Kilarin säveltämä upea soundtrack, josta ei harmittavasti kuulu olevan enää nuotteja tai muuta paperimateriaalia meidän aikanamme jäljellä. Itse elokuvan tunnussävel [www.youtube.com] on ehkä kauneinta koko leffassa.