J. Karjalainen

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › J. Karjalainen

04.10.15 klo 21:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käsittääkseni en ole ainoa tällä foorumilla viihtyvä J. Karjalaisen fani. Keskustelkaamme siis tästä bluesin, soulin ja nasaalilaulun kiistattomasta mestarista.

Itselläni ei ollut Karjalaisesta pitkään juuri minkäänlaista mielipidettä. Osapuilleen kaksi ja puoli vuotta kuuntelin miehen ensimmäisen levyn ja tykkäsin kovasti. Hommasin kaikki Mustien lasien levyt ja kun ne oli kuunneltu puhki niin siirryin Electric Saunaan.

Yleensä en kuuntele juuri yhtään radiota enkä siksi kovin hyvin tunne "klassikoita, jotka nyt vaan pitäisi tuntea". Karjalainen oli kuitenkin poikkeus ja moni biisi oli jo entuudestaan tuttu. No, nyt kun siihen osaa kiinnittää huomiota, niin miehen tuotantoa kyllä veivataan todella tunnollisesti radiossa. Esimerkiksi Merenneitoni ja minä kajahtaa bussissa harva se päivä, ikävä kyllä.

Sitten vähän mietteitä miehen yksittäisistä levyistä:

J. Karjalainen ja Mustat lasit
Todella kotikutoisen kuuloinen, mutta myös erittäin sympaattinen levy. Sanoitukset ovat kankeahkoja mutta rehellisiä. Tykkään erityisesti Enkelistä.

Yö kun saapuu Helsinkiin
Tulee mieleen film noirien savuiset kapakat. Hyvä levy, joskin vähän laiskan kuuloinen. Paranee loppua kohti, vaikkei alkukaan huono ole.

Tatsum tisal
Tällä levyllä Mustat lasit löysi tyylin, jolla se uskollisesti jatkoi koko uransa. Amerikkalaista mustaa populaarimusiikkia ruotsinlaivalta kalskahtavalla soittotyylillä esitettynä. Valitettavasti levyn materiaali on lähes kokonaisuudessaan todella kehnoa, soitto mitäänsanomatonta ja Karjalaisen laulanta ponnetonta. Pitkä juna on positiivinen poikkeus.

Doris
Erittäin onnistunut levy, jonka menestykselle ei ole sen kummempaa salaisuutta kuin että lähes jokainen biisi on ihan helvetin hyvä. Aikamoinen hittikimara.

Varaani
Doris II, mutta materiaali ei ole yhtä hyvää ja levy tuntuu käynnistyvän aika hitaasti. Skippadi Skappadi on ehkä Karjalaisen hirvein biisi. Lopusta löytyy kuitenkin miehen kaksi hienointa saavutusta: Sekaisin ja Mä meen.

Kookospähkinäkitara
Edellistä rockimpi ja tasaisempi kokonaisuus.

Lumipallo
Tässä vaiheessa Mustat lasit lähinnä toisti maneereitaan. Merenneitoni ja minä on todella surullinen yritys toistaa Doris-biisin menestystarina. Ei muutenkaan häävi levy. Nimibiisissä on tosin hieno Moog-soolo.

Mustat Lasit Live
On kova meno. Doriksen ohella Mustien lasien paras. Meininki on aivan älyttömän kiihkeä. Oot niin hyvä mulle melkoinen sovitus laiskanpuoleisesta studioversiosta.

Keltaisessa talossa
Suurin osa biiseistä on Karjalaiselle poikkeuksellisia ja yleisestikin melko omituisia, mutta silti ne onnistuvat kuulostamaan erehdyttävästi toisiltaan. Hieman epäonnistunut kokeilu.

Päiväkirja
Leppoisa levy, jonka materiaali on taidettu väsätä lomalla. Paljon on mukana biisejä, joista välittyy vaikutelma miellyttävistä matkamuistoista. Valitettavasti vain biisit ovat sekä sävellyksinä että sanoituksina unohdettavia.

Tähtilampun alla
Tämän levyn parhaita hetkiä ovat kaikkein letkeimmät ja rauhallisimmat vedot. Karjalainen meets J.J. Cale.

J. Karjalainen Electric Sauna
Erinomainen uudistuminen: jos Mustat lasit fuusioi mustaa musiikkia ja iskelmää niin nyt suomikäsittelyn saa 90-luvun aikana suosioon noussut konemusiikki. J.J. Cale -vaikutteita kuullaan lisää. Monia hienoja biisejä, mutta kestoa on vähän liikaa.

Marjaniemessä
Mielenkiintoinen levy, jossa suurin osa biiseistä ei niinkään kerro tarinaa kuin yrittää välittää jonkin tietyn hetken fiilistä. Parhaimmillaan maaginen.

Et ole yksin
Varsinkin alkupuolella on paljon hienoja biisejä, mutta materiaalin laatu ei pidä loppuun asti. Puolivälissä levy käy ensin keskinkertaiseksi ja lopulta pitkästyttäväksi. Suosikkini on Kreosoottii, suomalainen tulkinta psykedeelisestä rockista! Siistiä! Vähiten pidän Sydänlupauksesta, joka on juuri niin falski ja mauton kuin vain J. Karjalainen pahimmillaan voi olla.

Tuossa siis vähän mietteitä levyistä, joita on tullut kuunneltua eniten.

05.10.15 klo 19:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ollessani pieni kakara pidin J. Karjalaista "lempilaulajanani". Ei siksi, että olisin kotoani edelleen löytyvää Suurimmat hitit -kokoelmaa erityisen paljon kuunnellut (tai kiinnittänyt huomiota hänen mielenkiintoisiin sanoituksiinsa), mutta jokin niissä villeissä lupiineissa vain iski. Monen vuoden jälkeen, vuonna 2014, aloin hankkimaan hänen levyjään. Ensimmäiset niistä olivat Electric Sauna sekä Laura Häkkisen silmät tuplapakkauksessa.

Tätä kirjoitettaessa löytyy..

..debyytti, Tatsum Tisal, Doris, Varaani, Villejä lupiineja, Electric Sauna, Laura Häkkisen silmät, Electric Picnic, Marjaniemessä, Valtatie, sekä Lännen-Jukka.
lisäksi suomalaisten räp-artistien yhteistyönä syntynyt tribuuttilevy Nyt kolisee.
Varaaniin sekä Lupiinien välissä minulla on vielä karmiva viiden levyn rako, ja amerikkalaisten kansanlaulujen aikakaudelta puuttuu vielä pari levyä.

Seuraavaksi kokoan aloittelevalle J. -kuuntelijalle hittilistan pakollisista biiseistä kronologisessa järjestyksessä:

Kolme cowboyta - pienimuotoinen klassikko Mustien Lasien sympaattiselta debyyttialbumilta. Kertsin hän ei oo oikea kauboi kohdissa kuulee Jiin laulussa vielä kankeutta, eikä lyriikka ole vielä myöhempien aikojen tasolla, mutta tunnelma on vastustamaton..
Tatsum Tisal - kolmosalbumin avaus kertoo "itämaan tietäjästä" tarttuvan sävelen keinoin.
Doris - yksi suomalaisen rockin - tai ylipäätänsä musiikin - suurimmista kolme-ja-puoliminuuttisista. Uskomattoman hyvä kipale millä tahansa mittarilla mitattuna. Täydellinen!
Myrskytuuli - yksi Mustien Lasien rockeimmista ralleista. Samankaltainen kitarariffi kuultiin raskaampana versiona Peer Güntin Backseat -klassikossa vähän myöhemmin..
Soulbeibi - Tee minulle perunamuusia. Tee minulle pop-kornia. Loistava!
Sekaisin / Mä meen - Varaani -levyn kestosuosikit..
Villejä lupiineja - Jiin 90-luvun suurimpiin kuuluva iskusävelmä..
Volframisydän - tyylikkäällä beislainilla käynnistyvä ja vielä paremmalla kertosäkeellä jatkuva kipale..
Keihäänkärki - ajan hermoilla kulkevilla ysärisoundeilla höystetyn Electric Sauna -levyn paras raita huikealla introlla..
Jitterbug - tarttuvalla ulinakoukulla varustettua rokkipalaa ei höpsömmänpuoleinen sanoitus juuri haittaa..
On kaikki niinkuin ennenkin - 1998-vuoden lätyskän eeppinen avaus. Yksi artistin hienoimmista kappaleista.
Mading - instrumentaalisesti komea kuusiminuuttinen kappale, jossa pääsee laulamaan myös Electric Sauna -yhtyeeseen kuulunut Mouhamadou L. Malang Cissokho. Hänen sanoituksiaan en tosin ymmärrä..
Maailma on globaali / Gladiola - Marjaniemessä -levyn hauskoilla konemusiikeilla höystetty kappalekaksikko.
Meripihkahuone - "täydellisiä itikoita" täydellisessä feelgood-biisissä. Uskomattoman hyvä sävelmä, vaikka jostain syystä en siitä vielä radiosoiton aikana aivan erityisesti innostunut.

Muistaakseni parin kuukauden takaisessa Soundi -lehdessä oli juttua uudesta levystä, joka on jo hyvässä vaiheessa. Odottelen mielenkiinnolla!

05.10.15 klo 20:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nosfecoff kirjoitti:

Kuunteleppa muuten Raggarsien Lihavia tyttöjä [www.youtube.com]!

17.01.16 klo 21:54 - linkitä tähän kommenttiin: #