Mikä biisi soi? [nykyään kommenttien kera!]

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Mikä biisi soi? [nykyään kommenttien kera!]

27.04.18 klo 00:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

MANSEROCKKIA FUCK YEAH! Kotikaupunki tulee vaan niin kaiholla mieleen... pian minä luokses tulen! :)

Jumalauta tää on vaan niin kova biisi!:

Karismaattinen live veto Alatalolta!

29.04.18 klo 16:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

On varmasti paras liikuntaan inspiroiva kappale ikinä!

Fiilikset. :)

(Diggaan tätä soundtrackkiä ihan helvetisti!)

30.04.18 klo 16:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sanoituksista en ymmärrä vittuakaan, mutta jää soimaan päähän. Kyseessä on kuitenkin Tallinnan pahamaineinen neuvostoaikana rakennettu masentava juoppola lähiö. Kuulin tän Ylen reportaasista jossa mennään "pahamaineisia lähiöitä" läpi. Karu meininki.

^ Miks tekee mieli ryypätä tämän biisin vaikutuksesta? :)

Ps. Komee nimi laulajalla.

01.05.18 klo 02:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yks parhaista kavereista lähti tässä eilenillalla vikalle matkalleen. ttää biisi kuvastaa tunnelmia jälkikäteen. Kaljapäissään tässä tullu sulateltua asiaa.... vappu sai sit ihan uuden merkityksen...

08.05.18 klo 20:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Tuli kuultua tuokin joskus Simpsoneista... ja etsin sitä monta monta päivää. Loistava "Feel Good" biisi! :)

04.08.18 klo 18:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eipä tunnu Duuri vai molli? -osaston Arvostele edellinen biisi -topic enää kovin montaa käyttäjää kiinnostavan - kertooko se yleisemmin myös muun keskusteluaktiivisuuden laskusta Leffatykissä, kovin hiljaiselta kaikki nykyään vaikuttaa - joten jos tässä ketjussa koittaisin jutella yksittäisistä kappaleista ilman tarvetta odottaa toisten käyttäjien reaktioita. (Eivätpä toki nämä omatkaan jutteluni välttämättä kovin monipuolista kuvaa mistään anna, joten pata tässä ehkä kattilaa soimaa. Mutta tällaista elämä on, ja näillä verbaliikkataidoilla on koitettava mennä eteenpäin...)

* * *

Tyhjentelin taas Youtube-tilin katseluhistoriaa, jotta videosuositukset saisivat vähän uutta ilmettä kehiin. Ainakin hyvänkuuloista 1980-luvun kitararockia (vähemmän rämisevillä otteilla, pehmeämmällä ilmaisulla siis) tuli vastaan mm. seuraavien kappaleiden muodossa:
The Church - Reptile
Echo and the Bunnymen - The Killing Moon
Peter Murphy - Cuts You Up
The Psychedelic Furs - Love My Way
The Church - Under The Milky Way

09.08.18 klo 18:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen varmaan tulossa sairaaksi, sillä koko viimeisen kuukauden on soinut lähinnä 90-luvun lopun ja 2000-luvun alkupuolen "nostalgisemmat" biisit ja bändit pääasiassa vaikka jo ammoin pääsin manaamasta miten paljon ysäri inhottaa, erityisesti sen nostalgisointi. Spank me.

Stratovarius - Visions (Southern Cross) [www.youtube.com]

Ei ole olemassa ysäriä tai uuden vuosituhannen alkua ilman tätä bändiä ja levyä. Statovarius oli aikoinaan valtava juttu ja taisi muistaakseni olla ensimmäisiä kertoja kun itse kuulin jonkin suomalaisbändin menestyvän ihan maailmallakin. IMO Episode on kokonaisuutena parempi.

Nightwish - Pharaoh Sails to Orion [www.youtube.com]

Nightwish sellaisena kuin minä sen haluan muistaa.

Finntroll - Midnattens Widunder [www.youtube.com]

Haitari- ja humppaorkesteri laulamassa suomenruotsalaisten peikkojen sodasta kristittyjä vastaan. Alkuperäinen levy löytyy edelleen hyllystä. Jaktens Tid [www.youtube.com] oli joskus yksi omista suosikkilevyistä.

Children of Bodom - Silent night, bodom night [www.youtube.com]

Children of Bodomin Hatebreeder oli monelle se ensimmäinen ja paras hevilevy koskaan, muistan kun joskus 2000-luvun lopulla kaikki teinibändit coveroi tätä biisiä. Edelleen bändin paras tuotos omasta mielestä, uudet levyt ei pääse lähellekään alkupään parhautta.

Kalmah - Hades [www.youtube.com]

Vuosituhannen alun kotimaisen melodisen metallin kaikki parhaat puolet pähkinänkuoressa. Nuo kitarasoolot räjäytti aikoinaan pään.

Sonata Arctica - Fullmoon [www.youtube.com]

Ainut Sonata Arctican biisi josta olen koskaan tykännyt tai tykkään edelleenkään. Aikoinaan tämä oli jatkuvassa kuuntelussa.

Lordi - Would You Love a Monsterman [www.youtube.com]

Tämä on yksi niistä biiseistä, jotka muinoin nauhoitin Band-X:stä ja kuuntelin suoraan videokasetilta. Aikoinaan tämä oli valtava juttu jonka tiesi kaikki.

Moonsorrow - Hiidenpelto/ Häpeän Hiljaiset Vedet [www.youtube.com]

Parhaita kotimaisia bändejä ja albumeja yhä edelleen.

Strapping Young Lad - Oh My Fucking God [www.youtube.com]

Ysärillä Devin Townsend oli maailman pitkätukkaisin kalju... ja vähän sekopää muutenkin. Ensikohtaaminen tämän bändin kanssa oli vähintäänkin ikimuistoinen, toista samanlaista hulluuden nerokasta riemuvoittoa ei varmaan koskaan ole tähän maailmaan siunaantunut.

Cradle of Filth - Nymphetamine [www.youtube.com] ja Her Ghost in the Fog [www.youtube.com].

Filth oli joskus vuosituhannen vaihteessa jatkuvassa tehokuuntelussa, erityisesti Cruelty and the Beast, Midian ja Nymphetamine. Tuntuu omituiselta että tämäkin orkesteri on nykyään jo melkein mainstreamia.

Dimmu Borgir - In Death's Embrace [www.youtube.com]

Minun nuoruudessani Dimmu Burger oli vielä vaarallista kirkonpolttoheviä. Nykyään sekin on jotain sinfonista mainstream-metallia.

09.08.18 klo 21:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Vanha borgiri onkin ihan mahtavaa kamaa. Ekan lätyn nimikappale sekä kakkoslevy kokonaisuudessaan ovat melkeinpä tunnelmallisinta metallia mitä meikäläisen levystöstä löytyy.

13.08.18 klo 09:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joutsenon aikaisen amorphiksen circle läksi kannettavalla kuunteluun. Perusprogea ja tarttuvaa melodettiä tosiaan, josta tunnistaa heti aiemminkin tutut linjat soundeineen. Komppaan moonsorrowin osalta etenkin verisäikeet lättyä, johon tuskin tämä tyyppi tympiintyy kuuna päivänä.

Pentagramia plus stoner rock ja kumppanit ovat ehyttä matskua reissun päällä. Saapa ajatuksia vähän muualle pääkopasta levyillä.

25.08.18 klo 11:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Genesis - Follow You Follow Me

Genesistä Phil Collinsin laulaja-aikakaudelta olen aamupäivän kuunnellut. Itse olen tykästynyt enemmän tähän hitikkäämpään Genesikseen, vaikka aikaisempi progempi aikakausi ei sekään ole huonolta vaikuttanut.

Oheinen kappale on vielä 1970-luvulta, eikä välttämättä omaa samaa iskevyyttä kuin myöhemmät Collins-aikakauden hitit, mutta miellyttävää puolitempoisuutta kappale on siitä huolimatta. Myös Tony Banksin kosketintyö luo kappaleeseen miellyttävää kudelmaa.

Jatkoin vielä muiden Genesis-kappaleiden kuuntelua, ja tämän kulku uhkasi hieman painua niiden alla unholaan, mutta yksittäisenä nostona tämänkin kappaleen koukut kyllä palautuivat mieleen. Ei siis edusta välttämättä sitä parhaiten mieleenjäävää puolta yhtyeen tuotannosta, vaikka hyvä kappale itsenäisenä teoksena onkin.

02.09.18 klo 22:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dj Valdemar - Spede Show
Speden Spelit

En tiedä, aukeaako näiden kappaleiden syvin taso sellaiselle, joka on syntynyt esim. vuoden 2000 jälkeen tai on muutoin ollut Spede Pasasen sketsi- ja visailuohjelmien ulottumattomissa. Omassa kuuntelussa kuitenkin Dj Valdemarin kappale on pompannut säännöllisen satunnaisesti soittoon jo usean vuoden ajan. Omiin korviini tuo on viihdyttävä teos, ja palauttaa varsin hyvin mieleen mm. Speden ärsyyntymisen hänelle visailuohjelmissaan tapahtuneiden tappioiden jälkeen. Jälkimmäinen, idealtaan ja laadultaan saman tason kappale tuli vasta jokin aika sitten vastaan.

Tänään itselleni tuli tämä asia uutena tietona:

Speden Spelit -videon kommenttikentässä Edo Channel kirjoitti:

Jonneille tiedoksi,että tämä Spede remix (plus Dj Valdemar versio) on tätä kirjoittaessa jo melkein 20v vanhoja legendoja. Netti oli välillä kämäinen, hidas ja mysteerinen uutuus, mutta jotenkin nämä biisit pääsi ihmisten tietoisuuteen sen kautta. Todella monella oli nämä biisit jossain poltetulla levyllä, jonka toiset kopioi jne :D Oi nostalgiaa!

Laitetaan bonuksena myös nämä:
Speden Spelit Casinoarvonta
Speden Teknospelit - Punainen

17.11.18 klo 04:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Siivoilin huvikseni ikiaikaisen romun täyttämää kaappiani ja löysin sen perukoilta muutaman vanhan suosikkilevyn, jotka olin jo vuosikausia sitten ihan silkkaa tyhmyyttäni unhottanut.

Luonnollisesti ne kaikki kolme olivat sellaiselta kotimaiselta takavuosien huippubändiltä kuin Magyar Posse [www.youtube.com], johon muistan törmänneeni ensimmäisen kerran joskus vuosituhannen alkupuolella edesmenneellä Deathin suomalaisilla fanifoorumilla, jossa porukka arvosteli huvikseen erilaisia metalli- ja indierock-levyjä. Posse oli siellä muistaakseni tosi kovassa huudossa. Ihan syystäkin, sillä ne levyt pyyhkii helposti lattiaa useimmilla uusilla yrittäjillä edelleenkin.

Suomalaisessa musiikkimaailmassa sammui yksi pieni, mutta sitäkin kirkkaammin loistanut tähti kun tuo yhtyeistä kaunein aikoinaan lopetti toimintansa.

17.11.18 klo 14:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Burzum - Der Tod Wuotans

Kuuntelin kirjoitustyön taustalla kahta Burzumin - käytännössä siis Varg Vikernesin - vankila-ajan ambient-levyä. Syntetisaattori oli ainut instrumentti, jonka vankilajohto antoi Vikernesille käyttöön: tuloksena tästä syntyivät Dauði Baldrs- sekä Hliðskjálf-levyt.

Aiemminkin kuultuna lienee tuo jälkimmäisen levyn Der Tod Wuotans -kappale albumikaksikon muistettavinta ja parasta antia. Hieman tuossa on aistittavissa samaa tunnelmaa kuin vankilan ulkopuolella tehdyissä ambient-Burzumin kappaleissa. Muutoin albumit ovat yleistunnelmaltaan keskenään erilaisia, mutta albumeiden sisällä ei musiikillista vaihtelua välttämättä kovin runsaasti ole: äänitysolojen yksinkertaisuuden voi ehkä aistia levyiltä. Kuitenkin muutamien yksittäiskappaleiden kohdalla maalailevuus ja monotonia saavat sopivaa tunnelmaa aikaan.

17.11.18 klo 15:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miekin siivosin jokin aika sitten levyjä muuton jälkeen vuosi tähän päivään. Orange Goblin edelleen lempparipändi, joka teki uuden lätyn vissiin männävuonna ja soinut väliajoin edelleen koneelta. Harrikkamusaksi kutsumaani genren edustaja tekee sellaista hittikimaraa peräjälkeen ja uusia ulottuvuuksia tuntuu löytyvän tuon tuosta enemmän kuin esim. länsinaapureista yhteensä. Stoner Rock suuruudet lienevät korroosiota ja muita saitteja lukeville enemmän kuin tuttua kauraa.

Hevipuolta edustamaan voisin mainita Triptykon ja Celtic Frost kaksikon sekä Pentagram yhtyeet. Levyjä tosin puuttuu roppakaupalla, mutta äärimmäisen iskevästä kolmikosta on kyse ja jatkuvasti kuuntelun alla, kun sille pääle sattuu.

01.01.19 klo 01:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tähän aikaan yöstä, tässä kunnossa niin laitoin soimaan Dead Kennedys - Too drunk to fuck. Ei nyt muuta tällä kertaa

16.02.19 klo 02:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Naapureiden iloksi kaivoin esiin AC/DC dvd videon Family Jewels ja kappaleen Shot down in flames

16.02.19 klo 03:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mistä päästäänkin kysymykseen? Bon Scott vai Brian Johnson? Highway to hell vastaan Thunderstruck

16.02.19 klo 13:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eiköhän tuo lankea Bon Scottin ja vanhan AC/DC:n puolelle itselläni. Käytännössä kaikki yhtyeen tuotanto laulajanvaihdoksen jälkeen on kuulostanut yleensäkin täsmälleen samalta, mikä ei koskaan ole pelkästään hyvä juttu.

Itse olen tänään tullut kuunnellut pitkälti Quantum Fantasyn Tessellation Of Euclidean Spacea [www.youtube.com]. Mukava keväinen auringonpaiste ja lämmin viiden asteen keli sai yksinkertaisesti jammailutuulelle ja tällainen avaruusmusa on parhaimmillaan todella rentouttavaa kuunneltavaa.

16.02.19 klo 14:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

AC/DC on kyllä omasta mielestä harvoja bändejä joissa laulajanvaihdos on onnistunu todella hienosti. Monesti kun vanha laulaja häipyy kuvioista, tai menehtyy kuten tässä tapauksessa, olis melkeen parasta vaihtaa koko pumpun nimi. AC/DC onnistu kuitenkin pitään linjan hienosti.

16.02.19 klo 14:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuo on kyllä täysin totta, ei se uudempikaan mitään varsinaisesti huonoa kamaa ole koskaan ollut vaikka itseään tapaa pitemmän päälle toistaakin. Laulajanvaihdoksia on tehty maailmassa miljoona kertaa huonomminkin.