Aliarvostetut levyt

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Aliarvostetut levyt

Leppäkerttu

04.02.11 klo 17:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

No mitkä ovat teidän mielestänne aliarvostettuja (tai unohdettuja) levyjä? Mulla on pari mielessä:

Uriah Heep: ...Very 'Eavy ...Very 'Umble

Rolling Stonen kriitikko lyttäsi levyn vuonna 1970 ja sanoi tekevänsä itsemurhan jos bändi menestyisi joskus. No onhan se nykyään jonkin verran parempia arvosteluja saanut, muttei nyt mitään kovin kummosia. Mun mielestä se on vielä parempi (ja monipuolisempi) kuin Heepin parhaana pidetty Demons and Wizards, joka sekin on oikein hyvä levy.

Black Sabbath: Sabotage

Tämä on ehkä enemmän 'unohdettu', kuin 'aliarvostettu', mutta voi kai sitä aliarvostamiseksi sanoa, että tästä ei puhuta koskaan kun puhutaan Sabbatin parhaista levyistä. Aina vaan ''maailmaa mullistanut debyytti'', täydellinen Paranoid'' ja ''käsittämatömän raskas Master of Reality'' ja joskus pientä juttua neloslevystä ja Sabbat bloody sabbatista. Muita kokeellisempi Sabotage on mun mielestäni tosi hyvä ja kitarariffit ehkä Sabbatin parhaita. Lempikappaleet varmaan ''Hole in the Sky'', thrash metal-tyylinen ''Symptom of the Universe'' ja eeppisyyden huippu ''Supertzar''.

Apollo: Apollo

No tämä on Sabotageakin enemmän unohdettu kuin aliarvostettu, mutta kuitenkin. Suomen ensimmäinen heavy rock-levy minkä olemassaoloa juuri kukaan ei tiedä (Nyt kaduttaa, kun ennen tämän hankkimista olen ehtinyt mainostaa Sarcofagusta Suomen ensimmäisenä metallibändinä) ja se on vielä tosi hyvä levy. Suasikkibiisit ''Ajatuksia'', ''Hideki Tojo'' ja villin rumpusoolon sisältävä ''Labyrintti''.

Pedro

19.02.11 klo 10:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leppäkerttu kirjoitti:

Black Sabbath: Sabotage

Tätä en kyllä itsekään käsitä. Kyllähän levy hitusen väsähtää b-puolellaan, mutta silti kokonaisuus on melkein viiden tähden arvoinen. Hakkaa minun kirjoissani noista klassikoista ainakin debyytin ja Vol 4:n.

Perusvastaukseni tällaiseen kysymykseen taitaa olla Metallican Load. Kaikki tyylinmuutoksen suututtamat rässifanit tykkäävät teurastaa tämän levyn ja seuraajansa, mutta pari turhempaa biisiä karsimalla Load olisi minun kirjoissani viiden tähden mestariteos. Tällaisenaankin erinomainen. Ja Outlaw Torn on Metallican hienoin biisi.

esimies

19.02.11 klo 12:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hieno topikki! Arvostusta ja aliarvostusta on tietenkin hieman hankala mitata. Voidaan puhua kriitikoiden arvostuksesta, hc-fanien arvostuksesta, kaupallisesta menestyksestä jne. Räpin saralla, joka siis itselleni on se rakkain genre, näitä tällaisia "unohdettuja" tai "ylenkatsottuja" helmiä löytyisi varmasti vaikka kuinka paljon, mutta pistetään tähän nyt pari konkreettista esimerkkiä.

Ghetto Mafia edusti kovaa "Atlanta Dirty South"-skeneä jo kauan ennen kuin kukaan oli kuullutkaan esimerkiksi Ludacrisista tai T.I:sta. Tämä käsittämättömän vähälle huomiolle jäänyt mestariteos on jo vuosikausien ajan lukeutunut levyhyllyni ehdottomaan eliittiin. Taustojen tasossa levy hakkaa suurimman osan isolla rahalla tuotetuista megamenestyksistä. Fiittaajavalinnat osuvat nappiin eikä täytebiisejä ole eksynyt lainkaan mukaan. Variaatiotakin löytyy melko mukavasti. Osa biiseistä soveltuu kiireettömään kruisailuun ja osa biiseistä toimii loistavasti aggressiivisena treenimusana. Kerrassaan hieno paketti!

Geto Boysin legendaarista statusta ei tietenkään kukaan asioista perillä oleva henkilö lähde kiistämään, mutta tämä comeback-lätty jäi vuonna 2005 mielestäni aivan syyttä suotta The Gamen, Kanyen Westin ynnä muiden levyjen varjoon. Teksasilaiskolmikko tarjoilee tällä levyllä lähes The Resurrection-albumin tasoista herkkua ja varsinkin Willie D on huippuvedossa. Pari filleriä hieman latistaa tunnelmaa, mutta toisaalta levyltä myöskin nousee When It Gets Gangstan kaltaisia välittömiä klassikoita.

Joo, myönnän, olen Timbaland-fani. Tiedän, että Timboa kuulee nykyään jokaikisessä pissisbaarissa ympäri maailman, mutta joskus jengiltä meinaa unohtua, että kyseessä on ihan oikeasti huippulahjakas tuottaja. Ja mielestäni Under Construction Part II on tuotannollisesti ajatellen ehkäpä Timbon hienoin hetki. Aaliyahin poismenoa märehditään paikoitellen ehkä turhan paljon ja Magoon Snoop Dogg-imitaatio hieman särähtää korvaan, mutta muilta osin levyn loistavat biitit ja mainio meininki tempaavat mukaansa.

"Hiomaton timantti" kuvaa parhaiten Mobb Deepin debyyttialbumia. Konsensus tuntuu olevan se, että kaksikon ura alkoi todenteolla vasta The Infamous-levyn myötä ja totta onkin, että Juvenile Hell-lätyllä jätkät vielä hakevat itseään ja vaikutteita otetaan vähän mistä sattuu. Mutta kaikki ne klassiset Mobb Deep-ainekset ovat kuitenkin jo kuultavissa! Havocin millintarkka tuotanto, nerokkaat samplet, Prodigyn näppärä riimittely jne. Skittejä on liikaa, mutta muuten ei ole mitään syytä, miksi Juvenile Hell-levyä ei voisi nostaa The Infamouksen ja Hell On Earthin kaltaisten klassikoiden rinnalle.

ReeferMadness

09.03.11 klo 01:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Cripple Bastards-Your Lies in Check

Grindcoresta puhuttaessa nämä Italialaiset jäävät yleensä varjoon. Tämä levy ei ole verrastettavissa esim. Napalm Deathin From Enslavement to Obliterationiin, mutta se on jo nopeutensa ja äkkipikaisuutensa takia ehdoton helmi äärimmäisen musiikin historiassa. Ja sitäpaitsi, ei kukaan taida sylkeä lyriikoita yhtä kovalla intensiteetillä kuin Giulio the Bastard.

Vondur-Striðsyfirlýsing

Kyllä, nimi piti googlettaa. Abruptumista tutun Tony "IT" Särkän ja Jim Bergerin kohkaamisprojekti taisi alunperin olla täysi vitsi, jotta nähtäisiin minkälaisia bändejä skene olisi valmis tukemaan. Vondurin debyytti on kuitenkin minun mielestäni hieno teos kaikessa "paskuudessaan": kitarat on viritetty päin vittua, kosketinsoitinosuudet tulevat välillä kuin puskista ja vokaalit nyt ovat mitä ovat. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on silti aivan helvetin loistava levy, joka on pakko kuulla jotta sen ymmärtää (tai sitten ei). Striðsyfirlýsing sisälsi myös (käsittääkseni) ensimmäistä kertaa huumemyönteisen kampanjan nimeltä "NEVER STOP THE MADNESS".

Veles-Black Hateful Metal

Puolan uusnatsit tekivät trippaillessaan vuonna 1998 levyn, joka ei edes yritä kuulostaa Black Metalilta. Täynnä raakaa voimaa ja vihaa oleva teos, jota ei pysty noin vain kuuntelemaankaan. Tämä vaatii totuttelua ja aikaa. Tätä ei oikeastaan pysty sen paremmin selittämään, lähin tätä oleva levyn on varmaankin Ildjarnin 2-vuotta aikaisemmin julkaistu Strength & Anger.

Nutipää pohjolasta

18.02.15 klo 19:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taustalla pauhaa Motörheadin paljon parjattu Rock 'N' Roll ja on se vaan mun pakko olla haukkujien kanssa täysin eri mieltä. Olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että kyseessä on ihan mukiinmenevä rieska omine parhaine hetkineen. Stone Deaf in the USA, All for You, Boogeyman, Dogs ja Traitor käyköön esimerkkinä mielestäni erittäin menevästä tavarasta. Mistään merkkipaalusta nyt ei tietenkään ole kyse, mutta kyllä Motörhead on minun mielestäni tehnyt huonompiakin levyjä.

juha82

21.07.15 klo 08:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelle Miljoona-Matkalla tuntemattomaan(pelottavaa "älypunkkia", post-punkkia tai uuden aallon punkkia taiteelliseen tapaan tehtynä ja tosiaan pelottavaa lyriikkaa, joka tosin jostain kierosta syystä uppoaa minuun hehheh, sillä jotenki vapausteema saadaan näyttämään pelottavalta ja pahalta, jos vapauden ottaa kokonaan omakseen)

Klamydia-Ceedee(Vaasalainen orkesteri levyllään parhaimmillaan, muttei noussu oikeastaan koskaan koko kansan suosioon, mut levy on täynnä loistavia punkbiisejä)

Wigwam-Being(Kaikki tietävät Wigun, mutta myyntiluvuissa hävisivät turhan monille, mikä kornia, sillä taitavasti ja älykkäästi tehtyä musaa)

Nutipää pohjolasta

20.09.15 klo 20:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Desecrator - Subconcious Release

Enemmän ehkä unholaan jäänyt, kuin aliarvostettu tapaus, mutta ansaitsee joka tapauksessa erikoismaininnan kaikille niille, joille uppoaa vanhan koulukunnan jykeväsoundinen death metal vuosikertaa 1991. Kappaleet ovat suurelta osin pitkiä ja polveilevia tylytyksiä ja bändi on ymmärtänyt myös keskitempoisemman rynkytyksen tehovoiman esimerkillisesti.

[link]https://www.youtube.com/watch?v=qWF2f_WAthM[/link]