Parhaat levyt

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Parhaat levyt

25.10.09 klo 16:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Matalahiilihappoinen kirjoitti:

... Ei väliä mitä sanotte...

Mitäpä sitä keskustelufoorumilla mitään sanomaan.

Tertsi

17. Arch Enemy - Wages of sin
18. Ministry - Psalm 69
19. Kotiteollisuus - Iankaikkinen
20. Queens of the stone age - Rated R

Siinä olis levyhyllyn kärkipäätä. Lisää pitäis hankkia lättyjä, ettei näyttäis noin yksipuoliselta. :)Top 5:ssä sanoisin olevan ne ihan parhaimmat, muuten sitten "vaan" hyviä levyjä, mutta tulipahan listattua. Livejä en ottanut mukaan.

HUOM! Katson Rammstein-fanilasien läpi.

Metalman666

17.07.10 klo 18:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Iron Maiden - Number of the beast
Koko levy on mahtavien melodioiden, lyriikkojen ja soolojen sarja. Tämä on ehdottomasti paras levy jonka olen koskaan kuullut.

Black Label Society - Blessed Hellride
Levy on täynä fiilistä tihkuvia ja likaisia riffejä, paitsi nimikko biisi on virkistävä akustinen rimputus. Meikä tykkää.

W.A.S.P - W.A.S.P
Kerrassaan hieno levy. Parasta W.A.S.P:ia. Tarttuvat kertosäkeistöt ja Blackie Lawlesin karhea lauluääni ovat hieno yhdistelmä.

Dio - Dio`s inferno: Last in live
Tämä hevin jumalolennon viimeinen livenauhoitus on täyttä tavaraa. Levy jota en vaihtaisi mistään hinnasta.

Van Halen - Van Halen
Levy täynä hienoja surituksia. Laulu on mukavaa ja puhdasta, Eddien kitarointia ei ole kukaan kyseenalaistamassa ja biisit ovat loistavia ja eeppisiä. Hieno levy.

MaidenFani

20.07.10 klo 14:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Metallica: Master Of Puppets
Rammstein: Mutter
Iron Maiden: Number Of The Beast, Piece Of Mind

WreckMe666

20.07.10 klo 15:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dio - Master of the Moon
- Eroan tässä kohtaa joukosta, sillä Dion, siis thtyeen paras levy ei mielestäni ole bändin debyyttialbumi Holy Diver taikka sitä seurannut The Last in Line, vaan bändin viimeiseksi jääny doom-tyylinen albumi, jolla kuullaan virheetöntä laulua ja loistavaa taustamusiikkia. Albumi on täynnä toinen toistaan loistavimpia kappaleita, joiden lyrikat ja melodiat ovat mieleenpainuvia sekä tunnelmallisia. Aina kun kuuntelen tätä levyä, tai mitä tahansa lättyä, jolla kuullaan tuota uskomatonta ja voisinko sanoa täydellistä ääntä voin tuntea kuinka pala nousee kurkkuuni ja alan haikailla menneitä aikoja, jolloin kääpiön kokoinen idolini vielä puuskutti lavalla täyttä vaihtia. Rest in pieace.

Headhunter - Parasite of Society
- Tämä on todella tuntemattoman saksalaisen Thrash- , Power-, ja Speed Metallia soittavan yhteään uusin ja paras albumi, jolla kuullaan loistavia komppela ja fillejä ála Michael Jörg sekä mahtavia sooloja sekä riffejä "Schmuddelin" ansiosta, unohtamatta tietenkään yhtyeen "kipparia", eli keulahahmoa; Destructionistakin tuttu saksalainen "kaappi", Marcel "Schmier" Scirmer Biisit ovat myöskin loistavai jokainen, covereita myöten, joita levyllä kuullaankin Skid Row'n "18 and life" sekä Judas Priestin "Rapid fire."

Heaven & Hell - The Devil You Know
- Tämä albumi sisältää käytännössä 1980-luvun alussa kuultua musiikkia muutettuna 2000-luvulle, sillä Black Sabbathin legendaarinen, ja allekirjoittaneen mielestä paras kokoonpano, joka julkaisi aikoinaan albumin Mob Rules on saatu studioon äänittämään kymmenen uutta mutta vanhalta tuntuvaa loistavaa biisiä ja kaapimaan niistä kokonaisuuden, jota kelpaa esitellä ja kuunnelluttaa vaikka koko kansalle. Bändin nimi; Heaven & Hell tulee siitä, että se koottiin siitä kokoonpanosta, jolla tehtiin albumi Heaven and Hell vuoden 1980-aikana, mutta äänitysvaiheessa bändin rumpali Bill Ward korvattiin seuraavalla levyllä ja Dio-nimisessäkin yhtyeessä aikoinaan soittaneella Vinny Appicella.

Motörhead - Bastards
- Tätä voidaan kutsua Lemmyn luotsaaman brittibändin parhaaksi studioalbumiksi. Se on myös edellistä Motörheadia raskaampaa, ja kuten me tiedämme; bändi on vielä nostanut raskaustasoa entisestään vuosien varrella. Bastards -nimeä kantava albumi on täynnä loistavia kappaleita, jotka jäävät kauaksi aikaa mielensyövereihin. - Kertakaikkiaan loistava levy!

Listalle olisi voinut päästä myös sellaisia nimiä kuten Guns N' Rosesin levyt Appetite for Destruction sekä Use Your Illusionit, Dion levyt Holy Diver, The Last in Line, Sacred Heart, Dream Evil ja Killing the Dragon, Motörheadin Inferno, Scariface sekä We are Motörhead, Black Sabbathin Heaven and Hell, Mob Rules sekä Dehumanizer, Rainbow'n Richie Blackmore's Rainbow, Rising ja Long Live Rock 'N' Roll...

Tek-

07.09.10 klo 14:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minäkin koitan jonkunlaisen TOP-listan tässä väsätä.

1. Pink Floyd - Wish You Were Here
2. Pink Floyd - Dark Side of the Moon
3. Guns n' Roses - Use Your Illusion (I & II)
4. In Flames - Clayman
12. The Killers - Sam's Town
13. Kamelot - One Cold Winter's Night
14. Pink Floyd - The Wall
15. Nightwish - End of an Era

3. sija käsittää periaatteessa kaksi levyä, mutta tämän ollessa minun listani, se sallitaan. Use Your Illusioneista sen verran, että vaikka niillä onkin paljon paskoja ja merkityksettömiä täytebiisejä, niiltä löytyy myös yhtyeen hienoimpia kappaleita, kuten esimerkiksi November Rain, Estranged ja Don't Cry.
Listan sijoilta 13 ja 15 löytyy pari livelättyä, jotka mielestäni oli pakko mahduttaa listaan. Kumpanenkin osaltaan aivan loistava liveveto, monin verroin parempia kappaleita kuin vastaavat studioversioissa.
Lista koostuu lähinnä rock/metal -painotteisesta musiikista, mutta musiikkimakuni ei todellakaan rajoitu pelkästään siihen.

ArcticMonkey

01.10.10 klo 00:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Apocalyptica - Cult (sellometallia)
Äärimmäisen hieno albumi ja vielä hienompaa on Apocalyptican kehitys edellissestä lätystä jossa suurin osa kappaleista oli covereita. Ensi kertaa kuunneltaessa koin positiivisemman yllätyksen mitä olen ikinä musiikin maailmassa kokenut. Ja albumi sen kuin parani jokaisen kuuntelukerran jälkeen.
Mielestäni parasta Apocalypticaa, kun myöhemmin alkaa kiekkoihin ilmestyä jostain ihmeen syystä radiohittejä. Enkä oikein tykkää noista rumpujen käytöstäkään, tuovat jotenkin sitä tunnelmaa alaspäin joka on niin hyvää tällä albumilla.

2. Rage Against The Machine - Rage Against The Machine (altern. / rap metallia)
3. Agalloch - The Mantle (doom/folk metallia)
4. Massive Attack - Mezzanine(trip hop)
5. Amorphis - Skyforger (prog./folk metal)
6. Mikä vaan Insomniumin kiekko
7. Gorillaz - Demon Days (alternatiivistä hip hoppia)
8. Joku Led Zeppelin kiekoista
9. Gojira - From Mars To Sirius (Death/Thrash Metal)
10. Rage Against The Machine - The Battle Of Los Angeles (altern. / rap metallia)

Leppäkerttu

01.10.10 klo 21:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Deep Purple - Made in Japan

Mahtava livelevy Deep Purplelta legendaarisessa kakkoskokoonpanossaan. Sisältää muunmuassa (mun mielestä) parhaan version ''Smoke On The Waterista'', studioversiota kaksi minuuttia pitemmän version ''Child In Timestä'', mukavan rennon ''Strange Kind of Womanin'', raskaamman version ''Black Nightista'', tällä kertaa oikeasti ylinopeutta kulkevan ''Speed Kingin'', hyvin piiiiiitkän rumpusoolon sisältävän ''The Mulen'' ja 15 minuuttia studioversiota pitemmän ''Space Truckin'in''.

Led Zeppelin I, II ja IV

Nämä kaikki kolme Led Zeppelinin levyä ovat loppujen lopuksi yhtä loistavia, kaikissa on erilainen tunnelma, siksi riippuu vähän siitä, että millainen olo on, että mistä niistä pitää milloinkin eniten. I on synkkä ja raskas, II iloinen ja energinen ja IV iloinen ja raskas eli vähän siitä väliltä. Kolmoslevyä en ole vielä kuullut.

The Best of Black Sabbath (Vuoden 2000 kokoelma, ei pidä sekoittaa oikeastaan joka paikasta löytyvään Greatest Hits-levyyn. Tätä ei taideta enää edes painaa, itse löysin tämän kirpputorilta.)

No tältä löytyy oikeastaan kaikki Ozzy-kauden parhaat, mm. Black Sabbath, Wicked World, War Pigs, Electric Funeral, Paranoid, Into the Void, Children of the Grave, Supernaut, Hole In The Sky, Symptom of the Universe... (Listahan on loputon!) + Dio-kauden Heaven and Hell ja Turn Up The Night + The Dark/Zero the Hero Born Againilta.

Iron Maiden - Killers

Sarcofagus - Cycle of Life ja Envoy of Death

Rainbow - Catch the Rainbow-the Anthology

(En ehtiny kirjottaa perusteluja ku Monty Python - Totuutta hipoen alkaa...

Mihail

19.11.10 klo 01:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joitakin suosikkeja (ei siis kaikki) kuvilla ja tuollaisilla jänskillä kommenteilla. Ei missään erityisessä järjestyksessä:

Bob Dylan: Blood on the Tracks (1975)

Joskus kaikkien aikojen feivöritlevy, joskus toiseksi tai kolmanneksi paras, aina tämä helmi kuitenkin roikkuu siellä kärjen tuntumassa. Jo varhaisteininä Dylan oli suurin palvonnan kohteeni ja esikuvani sekä jonkinlainen johdatin "parempaan" musiikkiin tutustumiseen. Tämä albumillinen aivan järjettömän hienoa tarinankerrontaa kuitenkin iski tajuntaani vasta pari vuotta sitten kun pistin veljeltä lainatun lp:n soimaan. Levy aiheutti nostalgisen tunteen ja varsinkin sanoitukset, eeppiset lööv stoorit, iskivät lujaa.

Nick Drake: Pink Moon (1972)

Tätäkään ensikuuntelua en hevin unohda. Universumin kauneinta akustisen kitaran rämpyttämistä ja soothein mahdollinen vokalisti, olin 28 minuuttia seitsemmännessä taivaassa. Edelleenkin levy aiheuttaa huumaavalla tavalla mitä ihmeellisintä mielenrauhaa. Hemmetti, kyllä tämä on se paras kaikista sittenkin.

Radiohead: Kid A (2000)

Radioheadilta voisin poimia tähän joko tämän tai OK Computerin, mutta jos pitäisi valita, niin Kid A ehdottomasti. Ei varmasti se helpoin sisäistettävä levy. Minullakin meni se kymmenisen kuuntekertaa ennen kuin "ymmärsin" sen mystisyyden takana piilevän asian, eli parhauden. Aina tähän on mukava palata.

Joanna Newsom: Ys (2006)

Lähes käsittämättömiin mittasuhteisiin kasvava, - ei musiikin massiivisuudella, vaan juurikin kaikella muulla tavalla - sanoituksiltaan eeppinen, tämän vuosisadan suurimpia taideteoksia, jolta uupuu vielä sivistymättömän mainstream-yleisön tunnustus, vaikka onhan Newsom toki suhteellisen iso nimi indie folk -artistiksi.

Daft Punk: Discovery (2001)

Eihän tätä voi kun rakastaa. Niin täynnä loistavia kappaleita, joiden tahtiin tekee mieli vain huutaa ja hyppiä. One More Timea on erityisen kiva huudattaa hyviin fiilareihin. Tästä lähti myös mielenkiinto kasvamaan elektronista musiikkia kohtaan.

RockressiveProg

21.11.10 klo 02:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noniin, juuri uutena kirjautuneena oli pakko päästä kirjoittamaan tänne. :)

Eli

Dream Theater:
Pakko sanoa etukäteen, kyseinen bändi on vaikuttanut allekirjoittaneeseen jo vuodesta '98.
Ja on ollut siitä lähtien meikälle se The Bändi,

Octavarium:
Hands down, bändin paras levy.
Kaikki toimii, soundit, melodiat, sovitukset, soitanta. Mutta se joka nostaa tämän ehkäpä vielä korkeammalle on sen konsepti.

Levy ei ole tarina vetoinen konspetilevy vaan fiilis pohjainen ja jatkuvuuteen perustuva.
Nimestä voi päätellä paljon. Mutta se on niin syvä että ihan pistää miettimään onko kellään niin paljon aikaa tehdä tällainen konsepti.

Six Degrees Of Inner Turbulence:

Mr. Rudess does it all!
Viimeinen levy jonka bändi nauhoitti Bear Tracks Studiolla. Ja ehdottomasti paras jonka tekivät siellä.
Jätkien tapa työstää tämä levy oli sama kuin se on ollut pitkän aikaa: Muutto studioon, sävellys ja nauhoitus samantien. Levyn avausraita aloittaa Portnoyn(ex-rumpalin) 5 biisin kattavan Twelve Step Suiten.

Train Of Thought:

Yhtyeen tähän mennessä raskain levy.
Itse vähemmän metallia kuuntelevana tyyppinä, tämä levy on se "The Metalli albumi".
Siinä missä joillekkin Master Of Puppets.
(Ei tosin kannata vertailla keskenään)
Tällä kertaa bändi päätti mennä Old Scool meiningillä ja vuokrata reeniksen säveltää sen siellä ja mennä sitten studioon.

(Levy sävellettiin kolmessa viikossa)

Bändin vaihto,

Frost* :

Experiments In Mass Appeal

Huhhuh, suosittelen todella lämpimästi tätä albumia ja sen säveltäneen tyypin videoita levyjen teosta.
Jem Godfrey on miehen nimi, jotkut tuntevat hänet ehkä paremmin tuottajana ja säveltäjänä pop maailmasta.

Tuolta löytyy paljon todella hauskaa kamaa Frost*ista :)

Genesis:

Selling England By The Pound

"Can you tell me where my country lies.."
Gabrielin aikaista Genesistä parhaimmillaan.
Todella kaunis, melodinen levy jossa soitanta pääsee sopivasti pintaan.
Lempilevy tältä loisto bändiltä.

Pink Floyd:

The Wall

Mitäpä tästä voisi sanoa?
Bändin paras ja suurin levy allekirjoittaneen mielestä.
Kaikki toimii, konsepti (tarina tälläkertaa), melodiat ja ne sanat...
Tämä levy on haavelistalla toteuttaa joskus livenä kokonaisuudessaan :)

Dark Side Of The Moon

Tätä albumia voi arvostaa jälleen niin monelta kantilta.
Kaikki mitä sen tekoon liittyi, konseptiin, soundit, vierailevat muusikot (saksofoni) + se pääasia; väliin mahtuu mitä kauneinta musiikkia ja todella syviä äänimaisemia.

YUP:

1990-1992

Pienenä poikana kun ekan kerran pyöräytin tämän levyn läpi loksahti suu niin isosti ammolleen että sitä suljettiinkin siten pitemmän aikaa :D
Nerokasta...

Normaalien maihinnousu

Sama juttu kuin edellisellä ihan oikeasti!
Nerokasta...

Outo Elämä

Opettelin tämän pienenä ulkoa ja osaan sen vieläkin.
Levy pistää miettimään ja musa pistää pään pyörälle.

Tuossa nuo jotka tulee näin yömyöhään mieleen, ehkä voi sanoa että noista muotoutuu se soundi jota työstän jokapäivä omalle "soolo" musalle ja välillä yritän jotain tuoda bändilleni.

Mutta kaikkein eniten tulee aina mieleen kysymys joka esitettiin eräälle muusikolle:

"Wich albums makes the soundtrack of your life?"

Tuossa nuo jotka olisi meikän vastaus :)

Jees, tylsä ja liian pitkä vastaus mutta tyydyttävää päästä se jonnekkin kirjoittamaan.

Hyviä levyjä kyllä kaikilla vastanneilla!

Zyklon B

26.11.10 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lempilevyt riippuu aika pitkälle päivästä ja mielialasta, ei oo oikein mitään sellasia kiintotähtiä, jotka ois parhaista parhaita levyjen kermaa ja joita jaksais kuunnella koko ajan.

Vasuri

30.11.10 klo 23:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

RockressiveProg kirjoitti:

YUP:

Outo Elämä

Opettelin tämän pienenä ulkoa ja osaan sen vieläkin.
Levy pistää miettimään ja musa pistää pään pyörälle.

Tämä on kyllä yksi bädin huonoimmista levyistä, musiikki ei ainakaan itselläni saa päätä pyörälle. Pääsyyllinen sen huonoudessa on tuottaja Matti Nurro, jopa bändikin on samaa mieltä. Jarkko Martikainen olikin jossain sanonut Nurro vaikuttaneen asioihin siten, että levy on meni hieman popimpaan suuntaan. On siinä tosin joitakin loistavia makumaploja, mutta vähemmän kuin bändin parhaissa levyissä. Esim. Toppatakkeja ja Toledon terästä, Homo Sapiens ja Yövieraat -levyt ovat hyviä esimerkkejä bändin parhaista levyistä. Myös 1990-1992 on loistava teos, kuuluu omiinkin suosikkehin. Mutta tämähän on makuasia, jokainen saa vapaasti tykätä mistä haluaa.

eero

05.12.10 klo 19:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

AC/DC: Back in Black (1980)
Deep purple: Machine Head (1972)
Dio: Holy Diver (1983)
Eppu Normaali: Rupisia Riimejä Karmeita Tarinoita (1984)
Iron Maiden: The number of the beast (1982)
Judas Priest: Screaming for vegneance (1982)
Queensryche: Operation Mindcrime (1988)

T-2000

rock:
ACDC-BACK IN BLACK
korn-follow the leader
linkin park-hybrid theory
metallica-justice for all,black album,death magneticja master of puppets
marilyn manson-anthicrist superstar

nas-illmatic
nas-still matic
wu tang clan-enter 36 chambers
NWA-straight outta compton

+koko RATM:n,system of a downin,EMINEMin,red hotin tuotanto

Thrash Metal Guy

21.01.11 klo 22:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nämä levyt ovat olleet eniten kuuntelussa:

Exodus-Tempo of the Damned (2004)

Mielestäni paras Exodus -albumi. Tällä levyllä ei ole yhtään täyte biisiä. Riffit iskevät alitajuntaan niin lujaa, että eivät lähde sieltä koskaan pois. Viisi ensimmäistä biisiä on parasta thrash-mättöä pitkään aikaan. Gary Holt on tällä levyllä riffien kuningas. Tom Hunting hakkaa kannuja kuten thrashiin kuuluu, todella nopeasti. Steve "Zetro" Souza laulaa mielestäni tässä paremmin kuin millään Exodus -albumillaan ja kuullostaa ihan hemmetin vihaiselta. Levy on armotonta mättöä alusta loppuun ja on jopa parempi kuin jo klassikoksi noussut debyytti albumi Bonded By Blood. Jokaisen thrash-metal fanin pakko-ostos!

Death-Sound of Perseverance (1998)

Deathin paras ja viimeinen studioalbumi joka poikkeaa hieman Deathin aikaisemmista studioalbumeista. Levylle on onnistuttu vangitsemaan synkkä tunnelma. Chuck Schuldiner laulu tyyli on nykyiselle death-metalille hieman epätyypillinen ja ehkä juuri se teki Deathistä ainutlaatuisen yhtyeen. Voice of the Soul on paras ja kaunein instrumenttaali kappale minkä olen koskaan kuullut, Judas Priest -cover on loistava ja Spirit Crusher on yksi parhaimpia metallibiisejä ikinä. Tämä on mestariteos. Ja olihan tuo Chuck todellinen lahjakkuus kitaran kanssa (RIP).

Pantera-Cowboys from Hell (1990)

Kuten edellisilläkin albumeilla, ei tälläkään ole yhtään heikkoa biisiä. Nimikkobiisin kuullessa on lähellä laueta. Phil Anselmon karjunta saa niskakarvat nousemaan pystyyn. Anselmon monipuolisuus tulee tällä lätyllä hyvin esiin. Levy on täynnä Dimebagin (RIP) tapporiffejä, eivätkä Vinnie Paul ja Rex Brown jää vain taustalle soittelemaan. Kyseessä on siis mahtava kokonaisuus. Tasaisin Pantera -albumi, joka jokaisen metallipään tulisi omistaa.

Floyd

14.02.11 klo 15:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alleensakirjoittaneen suosikkialbumeja:

Pink Floyd - Dark Side of the Moon

Pink Floydin paras albumi. Omasta mielestäni paras levy maailmassa (ainakin tällä hetkellä). Ei yhtään huonoa kappaletta, upea kokonaisuus, lähes täydeliisyys. Voisin tämän listan täyttää muilla PF:n levyistä, mutta lyhennettään sen verran, että annetaan vain suuri kunniamaininta The Wallille, Wish You Were Herelle (Shine On You Crazy Diamond on yksi maailman parhaista kappaleista), A Saucerful of Secretsille ja...

The Doors - The Doors

Doorsin paras albumi. Sisältää upeita ja kauniita kappaleita, mm. The Endin. Doorsin albumeista omia suosikkejani ovat ensimmäiset kolme (The Doorsin lisäksi People Are Strange ja Waiting for the Sun).

Genesis - Nursery Cryme

Tiukka vääntö tämän ja Selling England by the Poundin kanssa päättyi lopulta hienoisesti tämän voitton. Molemmat ovat kylläkin uskomattomia levyjä, ehkä NC on hieman tasaisempi. Vai onko? Nyt seuraavaan levyyn, ennen kuin muutan mielipidettäni...

Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow

Häikäisevä levy Jormalta ja kumppaneilta. Kirsikkana kakussa psykedeelinen White Rabbit.

The Mothers Of Invention - We Are Only in It for the Money

Frank Zappa teki monta muutakin huikeaa levyä (yhteensä levyjä on ilmestynyt 89, joten vasta murto-osaan olen tutustunut. Noista osa on toki live- ja kokoelmalevyjä), mutta jos yksi pitäisi tällä hetkellä valita, niin se olisi tämä. Psykedeelinen ja humoristinen, suurimpana kruununa What's the Ugliest Part of Your Body?

Erityismaininnat vielä Led Zeppelinin neljälle ensimmäiselle levylle, samoin entiselle suosikilleni, kuitenkin jo puhkikuunnellulle Guns N' Rosesin Appetite for Destrcutionille.

vallu_87

13.03.12 klo 11:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan pakko oli kaivaa tämä harmaantunut topic esiin, sillä toivon että tykissä keskusteltaisiin musiikista vielä hieman enemmän. Suosikkilevyiksi näitä en oikein kutsuisi, mutta levyillä on ollut suuri vaikutus musiikilliseen suuntaukseeni, ja elämjeniäni toiseksi tärkeimpään asiaan. Levyt ei ole missään arvojärjestyksessä, sillä tietynlainen lempibändien tilastointi ei ole kuulunut enää kolmannen luokan jälkeen tapoihini.

1. Scorpions:Tokyo tapes
Levyyn tutustuin heti ripille päästyäni, ja sen jälkeen alkoi scorppareiden lättyjä kertyä. Livekeikan biisit kuten "In trance" ja "Steamrock fever" saavat vieläkin kylmätväreet pintaan. Tapasin samoihin aikoihin myös ihka ensimmäisen tyttöni, joka väkisin opetti minut kuuntelemaan pehmeämpää osastoa bändiltä. Tänäpäivänä vieläkin vahva vaikuttaja.

2.Offspring:Americana
Teini-iän pahimpia hetkiä valaisi Offspring. Mielipide-painotteinen musa nosti vihaani vanhempiani vastaan ja olin cool. Niin cool. Americanan biisit kuten "No brakes ja "The kids aren´t allright" vahvistivat näitä harhaanjohtavia tuntemuksiani.

3.Helloween:The Dark ride
Ensikosketukseni "vihaiseen" musiikkin koin kaverini luona, kun hän oli Viipurin reissultaan tuonut levyn jossa oli "siistit" kannet.Täysin vieras Helloween-yhtye paukutti tuplabasaria ja laulaja Deris kiljui tavalla, jota en ollut koskaan kuullut.Biiseistä en aluksi välittänyt mutta ne soivat nopeasti ja vihaisesti. Helloweenia tulee vielä tänäkin päivänä kuunneltua runsaasti, ja pari kolme kertaa katsottu livenäkin.

4. Manowar: Warriors of the world
Powermetal genre alkoi kiinnostaa oikein toden teolla ja alekorista tarttui käteen Manowaria. Levy ei sinänsä uponnut muuta kuin parin biisin "House of Death" ja "Hand of doom" osalta, mutta myöhemmin hankein lisää levyjä. Aikanaan tätä tuli kuitenkin kuunneltua niin runsaasti, että nykyään jäänyt jo vähemmälle.

5.E-type: Last man standing: Flanellipaitojen ja ala-asteen disco- aikoihin tuli kuunneltua tätä Ruotsin lahjaa Euro-dancelle. Melodisia hittejä pursuava levy sai minut ekan keraan elämässäni miettimään, että tällainen musa voisi kuullostaa paremmalta aidoilla rummuilla ja sähkökitaroilla. Varovasti aloin siirtyä oikeiden instrumenttien tuottamaan musaan, ja huomasin esim power-metallilla ja eurodancella olevan paljonkin yhteistä.

T-2000

24.03.12 klo 21:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omia suosikkilevyjä on erittäin vaikea lähteä märittelemään, koska lempimusiikkini vaihtuu melko tiuhaan ja mielialasta riippuen eri musiikki kuulostaa hyvältä. Mainitsen nyt kuitenkin satunaisessa järjestyksessä levyjä jotka kuulostavat hyvältä joka kuuntelukerralla ja jotka tuottavat itselleni eniten mielihyvää.

Pink Floyd- Whish You Were Here

Pidän Pink Floydin kaikista albumeista erittäin paljon ja eniten tuotannosta vuosina 1970-1975. Tähän albumiin tutustuin yhtyeen levyistä viimeisenä. Leyllä vallitsee mielestäni paikoin surullinenkin tunnelma, ja kappaleista muodostuu hieno kokonaisuus. Albumilla on Pink Floydille tyypilliseen tapaan muiden joukossa yksi pitkä kappale, joka on jaettu lyhyempiin osiin. "Shine On You Crazy Diamond" onkin mielestäni yhtyeen paras kappale.

Led Zeppelin- IV

Led Zeppelin on myös pitkäaikainen suosikkiyhtyeeni, jonka kautta tutustuin hard rock/heavy metal musiikkiin. Tämä albumi on mielestäni bändin onnistunein. Klassikkobiisi "Stairway To Heaven lukeutuukin suosikkikappaleisiini.

The Doors- The Doors

Täydellinen albumi, jonka kaikki biisit koskettavat syvältä ja luovat ajoittain pelottavankiin tunnelman. Mielestäni Jim Morrison on kaikkien aikojen paras rock- laulaja. Hänen äänensä on täysin uniikki, en ole koskaan kuullut kenenkään laulutyylin muistuttavan häntä.

Jethro Tull- Aqualung

Jethro Tull on tunnettu omalaatuisesta musiikistaan, jossa se sekoittaa folk rockia, progea ja hard rockia. Kuten melkein kaikkien yhtyeen fanien mielestä, myös minusta Aqualung on bändin paras albumi. Etenkin nimikkokappale on erittäin hieno.

Vasuri

27.03.12 klo 00:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

T-2000 kirjoitti:

Pink Floyd- Whish You Were Here

Tuo olisi hienoa saada. Mulla on ollut jo pitkään haaveena kerätä ainakin neljä PF:n levyä ja tuo olisi yks niistä. Tätä nykyä minulta löytyy vain yksi niiden äänite, Dark Side of the Moon, joka onkin upea levy ja kokoelmani parhaita levyjä. Joitakin levyjä on vain vaikea löytää, kun kaupoilla on erilaiset valikoimat.

Samaten tuo Led Zeppelinin IV on pakkohankinta.