Parhaat levyt

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Parhaat levyt

Kaiser

26.08.03 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olisi mukava tietää arvon foorumilaisten suosikkilevyt (siis musiikkilevyt). Mitä levyjä pidät parhaina, mistä et luopuisi mistään hinnasta? Kerro täällä suosikkisi..

Omat suosikkilevyt (ei missään erityisessä järjestyksessä):

Metallica - Master of Puppets (http://platta.net/levy/2348)
Master of Puppets on paras heavy-levy koskaan! Tämä levy sisältää monta Metallica-klassikkoa, kuten Battery, Master of Puppets ja Welcome Home. Tämä on jokaisen heavysta pitävän pakko hankita, ja jos ei tätä löydy jo hyllystä niin mars kauppaan siitä! :mrgreen:

Rammstein - Mutter (http://platta.net/levy/2437)
Rammstein on yksi maailman näyttävimpiä live-bändejä ja muutenkin musiikillisesti aivan omaa luokkaansa. Mutter on bändin kolmas ja viimeisin studioalbumi, jossa jokainen biisi on huippu. Yhtyeen upeutta korostaa myös, se että he laulavat omalla äidinkielellään eli saksan kielellä.

Iron Maiden - Somewhere In Time (http://platta.net/levy/1232)
Oikeastaan tässä voisi olla mikä tahansa Maidenin levy. Somewhere In Time oli kuitenkin ensimmäinen Maiden-levy johon tutustuin lähemmin, sen takia sillä on tiettyä tunnearvoa. Tältä levyltä ei juuri heikkoja lauluja löydy. Wasted Years on yksi Maidenin parhaita biisejä ja levyn päättävä Alexander the Great hieno historiikki legendasta nimeltä Aleksanteri Suuri.

Kotiteollisuus - Kuolleen kukan nimi (http://platta.net/levy/5480)
Kotiteollisuus on paras suomalainen metallibändi. KT:lla on kunnon perkele!-meininkiä, soundit ovat todella raskaat ("kitara on lyömäsoitin ja siinä pitää olla ihan vitusti säröä" © Hynynen) ja meno muutenkin kovaa. Kuolleen kukan nimi sisältää loistavia lyriikoita ja laulaja/huutaja/kitaristi/sanoittaja Jouni Hynynen kuuluu ehdottomasti Suomen parhaisiin lyriikan kirjoittajiin. Pakkohankinta, jos suomeksi laulettu rankempi musiikki vähänkään kiinnostaa.

Tool - Aenima (http://platta.net/levy/1119)
Tool tekee erittäin mielenkiintoista musiikkia, hieman proge-vaikutteista heavya/rockia. Aenima on Toolin paras pitkäsoitto, tummanpuhuva levy täynnä mystiikkaa, kiehtovia lyriikoita (mm. geenimanipulaatioista, maailmanlopusta ja huumeista) sekä hienoja melodioita. Tämäntyylinen musiikki ei varmasti kolahda kaikille, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla jos hyvin ja huolella soitettu "progehevi" kiinnostaa. Todellinen mestariteos.

YUP - Toppatakkeja ja Toledon terästä (http://platta.net/levy/6362)
YUP, eli Yhdistyneet urbaanit puoskarit, on yksi parhaita - ellei jopa paras - suomalaisia bändejä. Nykyään YUP tekee hieman suoraviivaisempaa, mutta silti varsin kekseliästä ja varsinkin sanoituksiltaan nokkelaa rock-musiikkia. Alkuaikoina YUP oli vielä enemmän valtavirrasta poikkeavaa musiikkia, ja heidän paras levy on mielestäni tämä vuonna 1994 ilmestynyt pitkäsoitto. Levyllä on kerrottuna aivan hilpeä tarina (kyseessä on siis teemalevy - kaikki biisit ovat samaa tarinaa) ja ei voi kuin ihmetellä miten Jarkko Martikainen on keksinyt näin hienon tarinan - siinä täytyy olla vähintäänkin nero.

26.08.03 klo 21:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bruce Springsteen-Greates Hits

Pink Floyd-The Wall

Iron Maiden-Edward The Great

AC/DC-Live (cd tällä hetkellä kaverilla lainassa, joten en voi tarkistaa. Joku livetallenne kuitenkin on kysymyksessä)

Spede&G.Pula-Aho (tämähän ei ole musiikkilevy, mutta äänilevy kuitenkin)

Muunmuassa tuollaisia... onhan niitä muitakin.

arska

26.08.03 klo 22:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun parhaat levyt tulee tässä. Ei mitään trendipoppia vaan vain ne kaikkein parhaat alltime. Järjestyksellä ei ole mitään merkitystä.

Dream Theater - Images & Words
Käsittämättömän mielettömän hyvin soitettua progressiivista hardrockkia sekä todella hienoja biisejä. Tällä aloitin tutustumaan bändiin ja tämä on se ykkönen bändiltä vaikka kaikki kolahtaa kovaa.

Symphony X - V
Jumalaista progeheavyä yhdistettynä klassisiin sointikulkuihin. Välillä niin kepeitä ja välillä todellakin painostavia biisejä.

Whitesnake - 1987
Levyllinen täynnä melodisen hardrock helmiä. Coverdale vielä mielettömässä vedossa. John Sykesin kitarointi toimii.

Rainbow - Difficult to cure
Lätyltähän löytyy hardrockin yksi parhammista koskaan tehdyistä biiseistä "I Surrender", joka ei vanhene koskaan. Lisäksi tämä oli ensimmäinen LP-levy, jonka olen osatanut. Rainbow kävi Oulussakin seuraavan levyn jälkeen ja se tapahtuma ei unohdu.

Frank Marino - Juggernaut
Tämän parempaa levyä ei hardrockblues akseli pysty ikipäivänä suoltamaan. Jumalaisia biisejä, jumalaista kitarointia.

AC/DC - Back in black
Brian Johnsonin korina yhdistettynä kellontarkkaan riffittelyyn. Mieletön levy. Paras ja ehjin kokonaisuus bändiltä.

Ozzy Osbourne - Bark at the moon
Levyllinen hypnoottisen hyviä biisejä ja Jake E. Leen komeaa kitarointia. Muutamista biiseistä tulee hassuja muistoja mieleen.

Yngwie Malmsteen - Odyssey
Ruotsin kitarasankarin ensimmäinen levy, jossa biisit olivat suuremmassa osassa kuin tiluttelu. Biisit toimii kympillä ja laulusta kun vastaa ex.Rainbow Joe Lynn Turner niin paremmin niitä ei voi laulaa.

Accept - Breaker
Saksalaisen paalujunttahevin huipentuma. Leyllinen melodista ja tanakkaa tykitystä. UDO elämänsä vedoissa mikin varressa. Korinaukko numero yksi.

Scorpions - Blackout
Ukot ei olleet vielä saksalaista viiksiheviä ja slovareista tunnettu aikuishevipoppoo. Levy pursuaa energiaa, biisit ovat loistavia.

White Lion - Pride
Ns. sukkahousuhevin paras ja ehjin levy. Onhan noita muitakin, mutta tämä nousee ykköspallille.

Def Leppard - Pyromania
Tämän levyn aikaan Sef Leppardia tituleerattiin vielä ikuiseksi lämppäribändiksi. Tämä on se kaikista legendaarisin Def Leppars. Rumpalillakin oli vielä kaksi kättä ja Bläkkändekker.

Iron maiden - (Kaikki levyt joissa Bruce Dickinson on mukana)
Maailman paras Em-C-D -kuviota monistava bändi varustettuna maailman parhaalla heavylaulajalla. Bändi on jo instituutio, jonka jokainen Dickinson-ajan levy puhuttelee omalla tavallaan.

Kotimasista levyistä nousee alltime-listan tuntumaan:

Rasmus - Into
Levyllinen mielettömän hyviiä biisejä. Tuotantopuoli nousee esiin ja biisit ja soittopuoli toimivat kaikinpuolin. Paras suomalainen rockpop-levy.

Hurriganes - Roadrunner
Olisi synti olla mainitsematta tätä tässä yhteydessä. Isot pojat kuunteli tätä omassa nuoruudessani, en ihan kerennyt mukaan. Katkaisin levyn takia solisluun kun se jäi pinnojen väliin. Onhan tämä selkeästi suomen paras, legendaarisin (ja hassuin) rock'n'roll levy.

YÖ - Likaiset legendat
Ennen Dingon huivihässäkkää tärähti Porista. Kuulin Särkyneen enkelin ensimmäistä kertaa bussissa matkalla kouluun ja hetihän levy piti saada. Levyllinen mahtavia biisejä... Dingo ei ollut mitään tähän verrattuna.

Noita hyviä levyjä on niin paljon, juuri kun yhden on hoksannut tähän listaan niin uusi jo juolahtaa mieleen.... Ei jaksa enää kirjoittaa :)

27.08.03 klo 10:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hmm...

Jarski

27.08.03 klo 10:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikea nimetä sitä parasta. Mielilevyt ovat vaihdelleet aikojen saatossa. Tietyt bändit ovat kuitenkin vakiinnuttaneet paikkansa. Seuraavassa muutama valikoitu levy, jotka iästään huolimatta eksyvät levylautaselle yhä uudestaan ja uudestaan.

AC/DC: Powerage
Accept: A Compilation of The Best Of Balls To The Wall Restless & Wild
Sleepy Sleepers: Takaisin Karjalaan
Alice Cooper: Welcome To My Nightmare
Manowar: Fighting The World
Judas Priest: Defenders Of The Faith

Uudemmista viime aikoina yllättävän usein olen pistänyt soimaan U.D.O. n viimeisimmän: Man And Machine. parasta U.D.O.a sitten Faceless Worldin ja Acceptin jälkeisen elämän.

Mistä levyistä en luopuisi mistään hinnasta? Kaikki on hinnoiteltavissa, mutta periaatteena on ollut, etten myy mitään kokoelmasta pois. Tiedä vaikka niille joskus jotain arvoa tulisikin. Minulta on silloin tällöin kyselty Suomalaisen Annican levystä. Muutamia ostotarjouksia on parin vuoden aikana tippunut. Viimeisin joku heppu Italiasta olisi siitä maksanut jotain 80 euroa. Ihmettelin vähäsen tuota intoa. Pikaisen surffauksen jälkeen selvisi, että jostain syystä Annican Badly Dreaming vuodelta 1988 on kovasti kysytty levy maailmalla. Niitä ei ilmeisestikään ole paljoa painettu. Joten en ole omaanikaan myynyt pois. Hinta varmaan nousee edelleen.

JarkkoK

27.08.03 klo 12:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Doors: Kaikki
Rolling Stones: Lähes kaikki

Nuo on niin erilaisia levyjä keskenään, mutta ei sellaista levyä löydy, jossa ei jotain hyvää olisi.

Elvis: On Stage (Las Vegasissa 1970)
Mahtava biisivalikoima, ja Elviksen äänihänoli parhaimmillaan juuri noina 70-luvun alun Las Vegas -vuosina.

Metallica: ...and justice for all
Ei sisällä Metalican "parhaita" yksittäisiä biisejä, mutta kokonaisuutena loistava levy.

Nylon Beat: 12 apinaa
Aivan loistava, kuten lähes kaikki muutkin naikkareiden levyt.

Eihän noista mikään korvaamaton oo, kun kaikki saa tänä päivänä kaupasta hankittua tilalle. Kaikki on siis CD-versioita, kuten oletan muillakin olevan omat suosikit.

Yksi levy minulla on, josta en luopuisi mistään hinnasta: Elviksen joku 32 hits -kokoelma, joka on julkaistu 70-luvulla. Minulla on se tupla LP:nä. Rahallista arvoa sillä ei varmasti ole, mutta se on levy(pari) josta minun arvostus hyvää musiikkia kohtaan alkoi 70-luvun lopun lapsuusvuosina. Saatoin kuunnella levyä stereoiden edessä useampaan otteeseen läpi, kunnes joku sanoi että "nyt riittää".

Pikkulintu

27.08.03 klo 13:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haa! Toinen Queen-fani ilmoittautuu. :)

Minulla on paljon Queen-levyjä, mutta suosikiksi nimeän vaikkapa varhaistuotannosta Queen 1 ja 2. -Musiikki on niissä tosi mielenkiintoista ja kiehtovaa, vaikka Freddien ääni sitten kaunistuikin entisestään iän myötä...

Thelonius Monk: Big Band and Quartet in concert. -Sanoisin, että "Jazzin Aki Kaurismäki", oman tiensä kulkija. Saa joka kerta suun virneelle.

M. A. Numminen: Kiusankappaleet :mrgreen: Mies on nero, eikä kuvia kumartele!

Dvorak: Sellokonsertto -Tästä minulla on monta levyä. Elämääkin suurempaa ja kauniimpaa musiikkia

Gundula Janovitz (en tiedä, onko nimi kirjoitettu ihan oikein) laulaa otteita Wagnerin oopperoista. -Niin kaunis laulunääni, että melkein taju lähtee kuunnellessa, ja tämä oopperalaulajatar ei ulvo kuin hälytyssireeni, toisin kuin lähes kaikki kollegansa...

Faure: Requiem, Orchestra Revolutiounaire et Romantique, joht. John Eliot Gardiner -Taidettiin ihan julkisestikin äänestää maailman kauneimmaksi kappaleeksi. No, ei ole ruma...

Stravinsky: Sarja baletista Tulilintu -Yksi John Williamsin selkeistä esikuvista. Saa sinfoniaorkesterin kuulostamaan lähes yliluonnolliselta. Minun levyilläni johtaa Lorin Maazel ja toisella Stravinsky itse.

Stravinsky: Kevätuhri. London Symphony Orchestra, joht. Claudio Abbado. Aikansa kohuteos. Tappomusaa kirjaimellisesti. Tähän verrattuna heavy metal biisit kuulostaa lastenlauluilta.

Minunkin suosikkilevyt vaihtelevat kausittain. Ylipäänsä upeata musiikkia on maailmassa niin paljon, että uusia lemppareita voi löytää läpi elämän. Ihanaa! :)

27.08.03 klo 13:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pikkulintu kirjoitti:

Haa! Toinen Queen-fani ilmoittautuu. :)

Tosiaan, Freddie Mercury oli jotain ennenkuulumatonta. Mahtavat lavashowt kuuluivat myös asiaan, itselläni onkin pari Queenin keikkaa nauhalla, v.1975 ja v.1985 Wembleyltä.

Kustaa

27.08.03 klo 14:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aivan mahdoton tehtävä. Joskus autiosaaren levyjä pähkäillessä väsäsin tällaista listaa -ei missään järjestyksessä ja varmasti jotain puuttuu:

Red Hot Chili Peppers Blood Sugar Sex Magic
Iron Maiden Number of the Beast, Piece of Mind
Timo Rautiainen &Trio Niskalaukaus Rajaportti

Filmer

27.08.03 klo 14:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

ainakin kaikki 2Pacin ja Eminemin cd:t.

lisään myöhemmin lisää

Juhani Sementti

27.08.03 klo 18:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

AC/DC: Stiff upper lipp
Offspring: Conspiracy one

24.11.03 klo 17:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään ostin yhden levyn, joka pomppasi TOPlistallani kovin korkealle kärkipäähän...

Alice Cooper-Trash
Loistava kokonaisuus ilman yhtään huonoa biisiä... Alice on kuningas. Nimibiisi Trash levyn huonointa antia, muttei huono sekään. Juuri tällä hetkellä kuuntelen levyä neljättä kertää perättäin läpi... :lol:

Pingutyyppi

24.11.03 klo 18:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suurin osa levyistä löytyy omasta hyllystä, muutamat on puhkikuultu ja edelleen ostoslistalla :)

Badding - Kaikki laulut
Ultra Bra - Kroketti / Sinä päivänä kun synnyin
Zen cafe - Jättiläinen

Kustaa

25.11.03 klo 11:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aika siistiä Pingu, 3 samaa levyä kuin mulla!! Itse olen listastasi myös diggaillut aika kovastikin tuota Garbagen ekaa ja Zen Cafe on myös kuulunut lempparibändeihini. Ikäsi huomioon ottaen olen erittäin positiivisesti yllättynyt myös tuosta Hanoin ekasta! Hyvä maku sulla :wink: .

25.11.03 klo 12:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaa-a. Noita discejä ei mulla niin kauhiasti ole. Tai oikeastaan valikoima on aika yksipuolinen... Parhaimmistoa kuulemistani:

Bowie: Bowie at the Beeb http://platta.net/levy/5266 (Klassikot BBC-ajoilta. Paras: In the Heath of Morning)
Bowie: Pin-Ups http://platta.net/levy/3106 (Vaihteeksi covereita. Paras: See Emily Play)
Bowie: Hunky Dory http://platta.net/levy/2171 (Aaaah! Paras: -)
Bowie: The Man Who Sold The World http://platta.net/levy/3104 (Bowien hamekauden anarkiaa. Paras: All the Madmen)
Bowie: The Deram Anthology (Tosi vanhaa. Tosi. Paras: -)
Minnelli: Liza Live (Parempi kuin äitinsä. Paras: -)
Kuntzel: Chiller (Loistavaa leffamusaa, genrenä kauhu. Paras: -)
Nilsson: The Best of Harry Nilsson (Ihan must. Hämää leppoisuudellaan. Paras: Mournin' Glory)

Pingutyyppi

25.11.03 klo 16:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kustaa kirjoitti:

Tak tak... :) Taitaapa tosiaan olla pitkälti samanmoinen musamaku meillä. Listastasi bonjasin nyt itse muuten unohtaneeni U2:n kokonaan, joten lisään siihen kokoelmalevyn Best of 1980-1990. Uusi U2 (ja Hanoi Rocks) eivät meikäläiseen oikein kolahda...

Haitsu

06.12.03 klo 09:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

METALLICA : AND JUSTICE FOR ALL...

METALLICA : MASTER OF PUPPETS.

BLACK SABBATH : SABBATH , BLOODYSABBATH.

RED HOT CHILI PEPPERS : BY THE WAY.

YNGWIE MALMSTEEN : THE GREATEST HITS.

PANTERA : VULGAR DISPLAY OF POWER.
:twisted:

Arsi T. Elokolikko

29.02.04 klo 00:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aika yksipuolinen tulee listastani:

Leevi And The Leavings - Raparperitaivas
Tämä levy on ihan must hankinta, todellinen taideteos ja yltää visuaaliselle tasolle makeine kansineen. Ei tässä sanat riiitä.
"toiset etsii tikapuita taivaaseen"

Leevi And The Leavings - Häntä koipien välissä
Rin Tin Tin, Sopivasti Lihava, Teuvo ja Elina, mitä mä teen? samalla levyllä!

Leevi And The Leavings - Bulebule
Vähän rivompi Leevilevy, hyvän maun rajoissa kuitenkin. Ihanasti sanottu on 2000-luvun paras pop-ralli.

Radiohead - OK Computer
Karma Police, No surprises, Let down... kuin kaikki melankolia koottuna yksiin kansiin...

Viikate - Noutajan valssi
Viikatteen debyytti vuodelta 2000. Koruttoman tyylikäs levy. Alakulotettuja tunnelmia-levyn skitta on unohtumaton, Yönseutua raadollisempaa kuvausta saa etsiä, ja instrumentaalit toimivat täysin hittien kyytipoikina.

Nuo ensimmäisinä. LATL:n ja Viikatteen tuotantoa tuohon olisi voinut laittaa enemmänkin. Niskavillojen Rajaportin ja Kylmän tilan (lisätty), Zenkkareiden UaUa:n, CMX:n Dinon ja Aionin, Air:in Moon Safarin, Eelsien Souljackerin, Pink Floydin the Wallin...
näitä on huippulevyjä on paljon, compact discejä musaformaatilla löytyy hyllystä sentään yli 150 (eikä mitään piraatteja lasketa) hiukan balansoimassa säälittävän pientä deeveedee-kokoelmaani :)

Screwball

29.02.04 klo 11:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Väärälläalueella ollaan.

Parhaita levyjä on mm.

Mokoma - Kurimus (Tää rokkaa 8) )
Diablo - Eternium (tää rokkaa enemmä :lol: )
Deftones- Adrenaline/white pony/around the fur (nää kaikki on jees)
Korn - Korn/life is peachy/ Follow the leader (ah, legendaarisia)