Viimeksi kuunneltuja levyjä

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Viimeksi kuunneltuja levyjä

28.02.09 klo 11:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

El Wray kirjoitti:
Scarface kirjoitti:

Kuunteletko jätkä mitään muuta kuin Kissiä?

Varmaan myös Lordia.

Ja Maidenia, Alice Cooperia, Metallicaa, Panteraa, Twisted Sisteriä... Lista vain jatkuu ja jatkuu. Nyt vain on ollut tällainen KISS-putki päällä. Seuraavaksi varmaankin lähtee tilaukseen useampi King Diamondin levy. :D

15.03.09 klo 12:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

King Diamond - Give Me Your Soul...Please
Ja kuten tuossa ylemmässä viestissäni sanoin, niin lähti King Diamondia tilaukseen. Kyseessä on nyt King Diamondin viimeisin albumi. Kuten suurin osa Diamondin tuotannosta, tämäkin on konseptialbumi. Tarina on erittäin mielenkiintoinen vaikkei ehkä yhtä hyvä kuin edellisellä albumilla. Kappaleet ovat taattua laatua ja meno pysyy kovana levyn koko keston ajan. Parhaita kappaleita ovat erinomaisen aavemainen intro The Dead, tarttuva Give Me Your Soul ja maaginen The Girl In The Bloody Dress. Pidän albumissa myös siitä, miten puolessavälissä oleva Pictures In Red tavallaan jakaa albumin kahteen osaan tai näytökseen. Tämä kuuluu myös soundeissa. Ensimmäinen puolisko on ehkä vähän "tuhdimpaa", kun taas toisessa puoliskossa kitarat ovat paremmin kuuluvissa ja säröä on enemmän. Ei tuo muutos kuitenkaan suuri ole sillä albumi on yksi kokonaisuus. Pieniä vivahteita vain kuului levyn eri puoliskoissa. King Diamondin laulu albumilla on edellisen albumin tyylistä peruslaulua ja tunnettu falsetto jää vähemmälle. Tämä ei kuitenkaan minua haittaa. Kokonaisuutena albumi on erinomainen ja saa haluamaan lisää.

Jammar

16.03.09 klo 22:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Onko sitten vähemmän halveksittavaa kuunnella anti-mainstream bändejä, eli sun tapauksessa jotain Mayhemia?

16.03.09 klo 23:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jammar kirjoitti:

Minusta ihmiset saa kuunnella ihan mitä lystäävät. Kuitenkin pitäisi yrittää kuunnella monen tyyppistä musiikkia. Tää lähtee nyt ihan pelkältä fiilispohjalta, mutta luulisin että nää Maiden-Lordi-KISS -fanit eivät ole edes yrittäneet laajentaa musiikkimakuaan laajemmalle, vaan kuuntelevat juuri näitä mainstream-bändejä koska niitä joka tuutista tuputetaan. Ei minua vituta se että ihmiset kuuntelevat näitä bändejä, vaan nykyajan kuuntelukulttuuri, jossa on aina pari pinnalla olevaa bändiä, joihin levy-yhtiöt sitten pumppaavat 2 vuoden ajan valtavia rahoja. Muoti menee pois ja levy-yhtiöt pumppaavat seuraavat 2 vuotta rahojaan johonkin toiseen jne. Toki Maidenit ja KISSit ovat sikäli toinen asia että ovat olleet pinnalla jo vuosia, mutta eroaako kuuntelukulttuuri sitten näistä niin kauheasti - mainontaa, mainontaa, mainontaa.

Itsehän en missään suhteessa pidä itseäni parempana kuin muita, mutta ottaen huomioon että kuuntelen heviä, rockia, dixieland-jazzia, blues rockia, syntikkapoppia ja ambientia, uskaltaisin veikata musiikkimakuni olevan laajempi kuin näillä Lordin 10-vuotiailla faneilla.

Viestilläni ei sinänsä ollut eikä tule olemaankaan mitään syvempää tarkoitusta, se oli vain turhautumisen purkamista. Mutta tärkeää ei ole mitä kuuntelee, vaan mistä syystä, ja on helvetin väärin että kaiken aikansa itsensä markkinoimiseen (musiikin kehittämisen sijaan) pistävät roskabändit (esim. Lordi) menestyvät sata kertaa lahjakkaampien ug-bändien kustannuksella.

ToniJJJ

17.03.09 klo 19:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jammar kirjoitti:

^Suurimmaksi osaksi kyllä totta tämä. Kovana Maiden -fanina uskaltaisin kyllä väittää, että Maiden ei kuulu tähän mainitsemaasi "mainontaa, mainontaa, mainontaa" -kategoriaan. Itseäni ärsyttää se, että Maidenin maine on mennyt näiden kaikenmaailman 10-vuotiaiden "fanejen" takia, jotka kuuntelevat vain Maideniä - kuten kirjoitit, laajentamatta musiikkimakuaan. Maideniä ei silti nykyään todellakaan "tuputeta joka tuutista".

Ja mitä tulee musiikkimaun laajentamiseen, niin suosittelen minäkin lämpimästi kaikille, mutta ei ole musiikkityyliä, josta kaikki tykkäisivät. Itse esim. en voi mitenkään sietää rappiä tai ns. kirkonpolttoheviä, vaan musiikkimakuni rajoittuu hyvin pitkälti "Rock" -otsikon alle, eli proge, blues rock, folk rock, country rock, hard rock ja heavy rock. Toki pieniä poikkeuksia löytyy.

17.03.09 klo 21:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Juu, olet kyllä oikeassa Iron Maidenin suhteen, samaa mieltä ollaan täälläkin (IP-)osoitteessa. Huomattavasti noita muita monipuolisempi yhtye, jolla on jopa eräitä oikeita musiikillisia ansioita - vaikka tietystihän LORDIlla on näitä vielä enemmän nehän voitti Euro viistukin!!!!111

17.03.09 klo 22:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Myönnän kuuntelevani päääasiallisesti vain rockia ja heviä, mutta kyllä minä olen avoin muillekin musiikkityyleille. Pidän esimerkiksi Abbasta, Eminemista ja yleisesti jazzista hevin lisäksi. Näitä ei vain tule kuunneltua yhtä paljon. Haluan olla avoin kaikille musiikkityyleille, kaikesta en vain satu pitämään ja musiikkimakuni on aika lailla rajattu tuohon rockiin ja metalliin, mutta en sano etteikö hyviä bändejä ja artisteja olisi muissakin tyylilajeissa. Yritän olla avoin kaikelle musiikille. Eihän se olisi reilua, että tuomitsee jonkin vain suoraan paskaksi.
Mitä tuohon mainstream-ilmiöön tulee niin kyllä minä aika monia tuollaisia bändejä kuuntelen, koska ne ovat niitä, jotka ovat eniten näkyvillä ja löytyvät helpoiten. Olen kuitenkin löytänyt myös vähemmän tunnettuja bändejä kuten Domination Black ja A Band Of Orcs. Olen kyllä kanssasi tuosta mainstream-ilmiösta samaa mieltä. Mielestäni on suoraan sanottuna perseestä, miten bändiä/artistia mainostetaan jonkin aikaa ja siitä lypsetään rahaa. Kohta siirrytäänkin jo seuraavaan juttuun. Tämä on aikalailla selkäänpuukottamista. Ei sitä oikeasti tiedä, pitääkö joku jostain vai ei. Mitä jos henkilö sanoo pitävänsä jostain vain kuuluakseen joukkoon? Tämä on idioottimaista ja olen vuosia taistellut pysyäkseni ulkona tästä. Olenkin joutunut tämän takia hiukan ulkopuoliseksi. Esimerkiksi jos sanoo pitävänsä Lordista niin kaikki sanovat lapselliseksi ja tyhmäksi. Minä en kuitenkaan näitä ihmisiä kuuntele. Pitäköön pinnalliset mielipiteensä.

Voisin vain sivuuttaa tämän kohdan, mutta minun on pakko kommentoida tähänkin. Itseäni ärsyttää suunnattomasti se, miten kaikki sanovat Lordi-fanien olevan vain joukko pikkulapsia. Itse olen 16 ja jos viitsii katsoa läpi Lordin virallista keskustelufoorumia, niin huomaa, että fanien keski-ikä on noin 13-20 vuotta. Itseäni nimenomaan ärsyttää se, että valtaosa ihmisistä muodostaa mielipiteensä Lordista vain viisujen kautta. Tuskin kovin moni edes tietää monien Lordin kappaleiden sisältävän kaksimielisyyttä ja Lordin tekevän lavalla ruumiinavauksen ja syövän avatun ruumiin sisälmyksiä.

Täytyy myös sanoa, että ei Lordi mikään supermenestyksekäs ole tällä hetkellä. Viisujen ajan he olivat kaikkialla, mutta oletko oikeasti huomannut millaiset myyntiluvut Lordilla on nykyään? Uusin albumi ei edes myynyt kultaa! Lordi on bändi, joka olisi voinut olla mainstreamiä 80-luvulla, mutta ei nykyään. Ymmärrän kuitenkin, mitä ajat takaa ja olen samaa mieltä siitä, että monet lahjattomat roskabändit ja -artistit menestyvät, kun oikeasti lahjakkaat eivät saa minkäänlaista tunnustusta.

Tuli aikalailla vain Lordista puhuttua, mutta toivottavasti tästä viestistä saa jotain irti. :D Ja haluan sanoa, etten ota Miihkalin kommentteja loukkauksena tai hyökkäyksenä. Monista asioista hän on oikeassa vaikka mielestäni yleistääkin parissa kohdassa.

17.03.09 klo 22:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Hyvä ettei provosointini (joka kieltämättä näin päivää myöhemmin oli aika v***n vammaista) ei provosoinut, vaan vastasit asiallisesti. Näin saadaan kunnon keskustelua aikaiseksi, mistä kiitos.

Eipä siinä mitään, olen myös kanssasi samaa mieltä että kun jokin bändi nousee superhypersuosituksi, se on bändin tr00-fanien kannalta jopa ikävää, kun tällöin nämä bändistä pitempään diggailleet tai siitä ihan bändinä itsenään tykkäävät sekoitetaan tähän aivottomien mainstream-fanien massaan. No, pitäisi kai suhtautua asiaan kuten Sarcófagon Wagner Lamounier uhosi: "Jos meiän bändistä tulee mainstream, me julkastaan seuraavaksi niin paska levy ettei kukaan halua kuunnella sitä."

Pidetään lippu korkeella ja kuunnellaan sitä mistä tykätään.

17.03.09 klo 22:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pidetään lippu korkeella ja kuunnellaan sitä mistä tykätään.

Juuri näin! :D

The Wolf

18.03.09 klo 19:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lordi-fani kirjoitti:

Siinäpä meriittejä kerrakseen. :D

DavidByron

19.03.09 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Def Leppard: Pyromania

Loistava levy bändiltä, jota en ole ennen kuunnellut, mutta tiesin kyllä bändistä jotain. Pyromania on loistavaa musiikkia, vaikka ei olekaan raskaammasta päästä. Musiikki on hieman popahtavampaa heviä ja glam vaikutteinen. Rumpali Rick Allenilla vielä kummatkin kädet käytössä ja tekee hyvää työtä. Levy on mielestäni loistava ensivaikutelma bändistä ja suosittelen aloittamaan tästä levystä jos ei ole ennen kuunnellut.

Def Leppard: Hysteria

Ei yllä Pyromanian tasolle, vaikka voittaa jotkut Dream Theaterin levyt. Kasarihevi ja –rock on alkanut yhtäkkiä kiinnostamaan ja hankintoja on tulossa. Levyltä löytyy semmoiset hitit kuin Pour Some Sugar On Me ja Don’t Shoot Shotgun. Levy on kokonaisuudessaan hyvä, mutta ei ehkä niin hyvä kuin odotin.

Madmasa

19.03.09 klo 20:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dio - Killing The Dragon

Ihan innoissani tämän levyn ostin samassa paketissa Magican kanssa noin vuosi sitten, mutta pahaksi pettymykseksi jäivät kummatkin.
Dion ääni näin vuosien mittaan alkaa kuulostaa mielestäni mitä enemmän harmaantuneelta ja biisien laatukin näyttää menneen vain huonompaan suuntaan sitten Strange Highwaysin, joka oli Dion kovimpia levyjä. Sisältö on kuitenkin melko samanlaista menoa, kuin ennenkin, mutta biisit kylläkin nolostuttavat enemmän, kuin antaisivat minkäänlaisia musiikkiorgasmeja. Ihan sääliksi käy Ronnieta näiden parin viimeisen levyn taso, sillä mahtava lahjakkuushan hän on. Levyltä kuitenkin löytyy yllättävän hyviäkin biisejä, mutta niitäkin liian vähän. Näihin hyviin biiseihin kuuluu mm. nimikkobiisi Killing The Dragon, Push ja Scream.

Aivan toivoton levy ei kuitenkaan ole, mutta en siltikään suosittele tätä muille, kuin suurille Dio-faneille.

Jugger

19.03.09 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Profane Omen - Inherit The Void
No nyt se vihdoin tuli kauan odotettu uutuus levy Profane Omenilta. Tyyli on kyllä hiukan muuttunut sitten ekan albumin ja tämä albumi on vaatinut huomattavasti enemmän soittokertoja päästääkseen sisälle kunnolla. Jules Näveri eli solisti on yhäedelleen järkyttävän mahtava jolta onnistuu matalat murinat, puhdas laulu ja örinä. Julesia voi kutsua todellakin suomen kovimmaksi vokalistiksi. Riffit ovat myös edelleen kivenkovaa kuultavaa eikä rumpalissakaan ole moittimista.

En sitten tiedä mitä odotin tältä levyltä mutta jokin jäi vielä puuttumaan. Ehkäpä enemmän suoraviivaisempaa mättöä odotin ja siksi biisit kuulostavat niin erilaisilta. Voi olla että ajan saatossa nousee viiden tähden levyksi kun pääsee aivan kunnolla levyn sisään. Profane Omen on suomen The Haunted ja Pantera yhdistettynä.

JiiÄr

25.03.09 klo 15:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arch Enemy : Doomsday machine

Pelkästään Nemesis-kappaleen mukanaolo oli jo riittävä syy levyn ostoon, kyseinen biisi antoi kimmokkeen tutustua koko yhtyeeseen.

Ensimmäinen Arch Enemy-hankinta oli bändin tuorein Rise of the tyrant-levy, joka kohosi pikkuhiljaa metallilevyjen kärkikastiin omalla listallani. Tämä Doomsday Machine sisältää periaatteessa kaiken saman kuin em. levy, mutta silti jonkin verran jäädään taakse. Doomsday machine ei ole aivan samankaltainen death metal-siilon läpi kulkeutunut tarttuvien riffien ja popmaisten kertosäkeiden suma kuin ROTT, mutta silti kelvollinen melodödis-levy, johon jokaisen yhtyeestä kiinnostuneen kannattaa tutustua.

Hassisen kone : Harsoinen teräs

Suomen parhaimpiin rock-levyihin kuuluva Harsoinen teräs kolmen bonuskappaleen kera.

Vaikka useampaan otteeseen on tämä levy tullut kuunneltua, ei silti voi olla ihailematta kuinka saumaton kokonaisuus levy onkaan. Perinteisestä rock-musiikista poikkeavat soitin- ja sovitusratkaisut yhdistettynä Ismo Alangon syvällishämyllisiin ja persoonallisiin lyriikoihin sai aikaan yhden persoonallisimmista suomirockin klassikkolevyistä. Vaikka jo Rumien sävelten avulla Hassisen kone olisi luultavammin noussut arvostetuksi, niin viimeistään Harsoinen teräs kohotti yhtyeen kovimpien suomalaisten rock-yhtyeiden joukkoon.

Ja harvoin bonuskappaleet tukevat itse päälevyä yhtä hyvin kuin Harsoisen teräksen lisämateriaali. Hiljaa virtaa veri, Muoviruusuja omenapuissa ja Seinät-kappaleen remix-versio olisi hyvin voinut kuvitella itse päälevyn sekaan, mutta kuten jo sanottu, Harsoinen teräs-levy on ehjä kokonaisuus, joten olkoot kyseiset kappaleet erinomaisina bonusbiiseinä omina itseinään.

Ark : We are the ark

Nyttemmin entistä kovempaan maiseeseen nousseen ruotsalaisyhtyeen debyytti, joka on kuulemistani Ark-albumeista kaikkein hallituin ja paras kokonaisuutena. Jo avauskappale Hey modern days esittää kutsun niin mahtaviin bileisiin, että kuulijan on pakko antautua. Hittibiisien (mm. It Takes a Fool to Remain Sane sekä Let Your Body Decide) sekä muuten vaan tarttuvien rallien ohella levyltä löytyy rauhallisetkin sävyt, ja moneen kuunteluun riittää albumilta löydettävää.

vomppa

02.04.09 klo 14:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lordi - Get Heavy

Elikkäs Lordin ensimmäinen levy. Albumi alkaa aivan mahtavalla Scartic Circle Gathering-introlla, jonka jälkeen seuraa viisi mahtavaa kipaletta. Sitten, levyn b-puolella tunnelma romahtaa melkoisesti. Ei mikään biisi ole huono, mutta. . .b-puolen biisit eivät vain tunnu toimivan samalla tavalla. Lukuunottamatta Dynamite Tonighteä, joka kiilaa heti yhtyeen parhaimpien biisien listalle.

Levyn B-siteen kaksi ensimmäistä biisiä, Not the Nicest Guy ja Hellbender Turbulence ovat vielä ihan tarttuvia, etenkin viimeiseksi mainittu, joka sisältää mukavan vauhdikkaan intron sekä tarttuvan kertosäkeen. Mutta sitten kaikki romahtaa. Biomechanic Man tuntuu keskittyvän liikaa rytinään, eikä varsinainen musiikki tunnu pääsevän oikeuksiinsa. Last Kiss Goodbye on hiukan parempi, mutta silti jotenkin vaisu biisi. Monster Monster jatkaa samaa linjaa, ja levyn outro, 13., on aivan hirveä.

Would You Love A Monsterman?-hitti on levyn tunnetuin ja kehutuin biisi, ja kyllä se on loistava, mutta levyn paras biisi on silti ehdottomasti The Devil Is A Loser. Etenkin loppupuolella biisi pääsee vauhtiin, ja sisältää aivan mahtavan kitarasoolon. Kertosäekin on tarttuva, mutta biisi ei nojaa siihen liikaa vaan on muutenkin loistava.
Muuta levyä rauhallisempi Icon Of Dominancekin on levyn kärkilistalla.

EDIT: Toivottavasti ei tullut liian sekavaa tekstiä.

Iron Maiden - The Number Of The Beast

Iron Maidenin The Number Of The Beast-levyä pidetään jo jonkinlaisena klassikkona. Yhtyettä syytettiin levyn ilmestyessä jopa saatananpalvonnasta, mutta ne väitteet pystyi yhtye kiistämään. Ja nyt synttärilahjaksi sain tämän levyn. Oliko se sitten niin loistava?

Haukkukaa Maiden-fanit mua miksi tolloksi vain, mutta kyllä tämä minusta tuntuu aika yliarvostetulta. Nimikkokappale The Number Of The Beast on albumin paras kappale, ja siinä kaikki tuntuu tosiaan toimivan. Muita todella hyviä ovat Run To the Hills ja Children Of The Damned. Children Of The Damned luo hienoa tunnelmaa heti alussa, muuta leyvä rauhallisemmin.

Mutta siihen ne erikoisen hyvät biisit sitten jäävätkin. The Prisoner ja Hallowed Be Thy Name ovat vielä ihan OK, mutta muut biisit aika tylsiä ja vaimeampia kuin nämä edellä mainitut. Mutta joka tapauksessa tämä on hyvä levy, vaikkakin vähän yliarvostettu minusta.

02.04.09 klo 14:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Hieno arvostelu. Ihmettelin vain, että sanot Get Heavyn toisen puoliskon biisejä heikommiksi ja silti levylle napsahtaa 5 tähteä. Vai ovatko ne heikommatkin biisit ihan parhaita? :wink:

vomppa

02.04.09 klo 16:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nuo Get Heavyn toisen puoliskon biisit ovat kyllä heikompia kuin muut, mutta silti aika hyviä. Lukuunottamatta siis tuota outroa, joka, niinkuin sanoin, on ihan hirveä. Hyviä puolia on kuitenkin niin paljon, ettei outro yhtään vähennä levyn pistesaalista. Noista heikommista biiseistä siis, ne ovat vain heikomPIA, eivät heikkoja. Siinä selitys.

mbay

02.04.09 klo 19:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pentagram - Be Forewarned

Helvetin tiukka doom-lätty. Vaikka kestoa lähes tunti (suht normi) ja kappaleita 13, pysyy kokonaisuus kasassa ja aika ajoin tulee vastaan todellisia helmejä kuten Too Late, Vampyre Love tai vaikkapa joku Frustration, jonka riffi on sanoinkuvaamattoman koukuttava. Kappalelista on noin muutenkin paria heikompaa lenkkiä lukuunottamatta erinomaista, löytyy nopeampia hevikappaleita ja hitaita tuumijyriä. Bobby Lieblingin omaperäinen vokalisointi kuulostaa yhä paremmalta ja paremmalta omaan korvaan. Top 10 Heavy/Doom-levyn joukkoon mahtuva lätty ehdottomasti.

09.04.09 klo 18:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

King Diamond - Abigail
Nyt kun olen kerran niin hurahtanut Kuningas Timantin tuotantoon niin oli pakko hankkia lisää. Ja hankintalistalle meni monesti bändin parhaimmaksi albumiksi kehuttu Abigail. Odotukset eivät olleet kovat, koska olin albumilta kuullut vain pari kappaletta. En kuitenkaan joutunut pettymään sillä kyseessä on yksi parhaita albumeita, mitä olen ikinä kuullut! Abigail oli King Diamondin ensimmäinen konseptialbumi ja maailman ensimmäinen kauhukonseptialbumi, mutta vaikka se olikin ensimmäinen yritys, oli se aika pirun onnistunut. Levyn tarina on todella mielenkiintoinen ja synkkä, jota levyn soundit ja yleinen tunnelma korostavat. Abigail on hyvä esimerkki siitä, miten levyn tuotantopuoli voi merkitä ja tehdä todella suuren eron. Biisien pitää olla hyviä, mutta myös soundit ja tuotanto määrittelevät levyä. Abigail on albumi, jossa kaikki toimii. Yhtäkään heikkoa kappaletta ei löydy ja tarina etenee sujuvasti, vaikka loppu tuntuukin vähän töksähtävältä. No, onhan tälle albumille tehty jatko-osa. :D Parhaita kappaleita ovat klassikko The Family Ghost, aavemainen The 7th Day Of July 1777 ja surumielisen synkkä Black Horsemen. King Diamondin ääni on mahtavassa kunnossa. Levyn nimikkobiisi oli ensimmäinen, jonka kuulin King Diamondilta ja silloin ei hänen laulutyylinsä iskenyt. Myöhemmin päätin yrittää kuunnella uudestaan ja huomasin, että biisi oli oikeasti hyvä. Musiikin takia jatkoinkin kuuntelua ja ajan myötä totuin Kingin erikoiseen ääneen ja nykyään hän on mielestäni yksi parhaita laulajia ikinä. Kingin ääniala on häkellyttävä. Hänen falsettonsa tuo myös täysin omanlaisensa tunnelman levylle ja se sopii musiikkiin. Esimerkiksi nimikkokappaleessa kuultava nauru on ehkä pirullisin ja karmivin, jonka olen kuullut... Kokonaisuudessaan Abigail on yksinkertaisesti nerokas albumi, täyttä timanttia. No pun intended. :wink: Hankkimassani versiossa on myös mukana bonuskappaleita ja DVD. Hieno tuotos vaikka DVD:n live-kuvasto ei ole kovin hyvälaatuista.