Mitä musaa kuuntelette?

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Mitä musaa kuuntelette?

Mansikkahillo

27.12.10 klo 02:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Musamakuni on vaihdellut todella paljon viimeisien kolmen vuoden sisällä. Kolme vuotta sitten kuuntelin vain technoa, trancea, housea, eurodancea. Kuulostaa hassulta kun nyt miettii asiaa. Sittenhän tutustuin raskaampaan metalliin. Lamb of godista Behemothiin ja ynnä muuta semmoista. Vuosi tuli kuuneltua pelkkää metallia genreuskovaisesti ja räppi ja muu musiikki oli tietenkin paskaa. Sitten tajusin, että genre-uskovaisuus on täyttä sontaa!

Nykyään musiikkimakuni on laajentunut todella paljon, eikä genre vaikuta musiikin kuunteluun olenkaan, ainoastaan jos kuulostaa hyvältä se on tärkeintä. Musiikkia kuuntelen nykyään ihan laidasta laitaan, mielialan mukaan. Joskus kuuntelen klassista joskus räppiä. Raggaen tahdittamakin on sitä tullut mentyä ja jazzi jazzailtu.

Livenä tulee silti suurimmaksi osaksi kuuneltua vain metallia. Lukuunottamatta festivaaleja, joissa on tietenkin muita esiintyjiä. Tuska-festival on must-have festivaali. Ehkä metalli-musiikki livenä kiinostaa hyvän menon takia.(moshpit)

Edelleen vaihtelee tämä musiikin kuuntelu, niin että joskus sitä tulee kuuneltua vain muutamaa artistia tai yhtä genreä. Esimerkiksi progressiivinen metalli/rock kiinosti yhdessä vaiheessa niin paljon että muuta ei oikein tullut kuuneltua.

Bändeihin jos mennään niin pakko sanoa että lempibändi on Klamydia, jota on tullut kuuneltua jo pienestä pitäen, ja edelleenkin sitä tulee kuuneltua, ja aika paljon kuuntelenkin.
Todella harmittava asia joka on, on se että en ole nähnyt Klamydiaa livenä. Yksi syy siihen on K18 keikat, ja enpä tietenkään ole täysi-ikäinen. Tavoitteeksi ensi vuodelle aijon ottaa sen, että Klamydia tulisi nähtyä livenä.

Viime aikoina black metalli on alkanut taas maistumaan pienen tauon jälkeen. Erityisesti uudemp tuttavuus, sdbm(suicidal depressive black metal) on ollut kuuntelussa. Jokin kyseisessä genressä kiinostaa todella paljon. Angstinen en kyllä ole, vaikka tämän musiikin lyriikoissa on aika negatiivista puhetta, mutta ehkä se siinä kiinostaakin. Shining ja Lifelover ovat bändejä joita kyseisestä genrestä eniten on tullut kuuneltua ja johon on tykästytty.

"For what is the meaning of life?
If not... Suffering
I wonder what's the meaning of this weak existance
If not... Sorrow"

Eiköhän tässä mene hetki ja kohta taas jokin erinlainen musiikki alkaa kiinostamaan.
Tämmöistä tällä kertaa, ja palataan astialle.

Vasuri

31.12.10 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyään tulee kuunneltua Pink Floydiakin. Lainasin kirjastosta The Dark Side Of The Moonin ja kuuntein sen kertaalleen läpi - sehän kolahti. Jep, koukussa ollaan ja lujasti. Tämä menee takuulla ostoslistalle.

Myös Leevi & The Leavingsiä tulee kuunneltua nykyään. Hienoa suomalaista rehellistä ja aitoa musiikkia. Sanoituksetkin ovat helposti sisäistettäviä.

19.01.11 klo 19:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuuntelen Siis sitä oikeasti hyvää räppiä mitä radiossa ei melkein koskaan soi.En kuuntele cheekkiä tai soulja boyta tai lil waynea tai muuta epämusiikkia.Kuuntelen esm Nwata,wu tang clania,vanhaa snoop doggia,eminemiä,nasia,jonkin verran the gamea,sekä suomalaiselta puolelta avainta ja muita räp ilmiöitä.

En pidä kovasti kid rockin tapaisesta juntti musasta tai ylihehkutetuista stratovariuksesta tai children of bodomista.Yleensä kuuntelen rockista guns and rosesia,linkin parkkia,adeptia[paljooon parempi kuin C0B,sekä joskus bad religionia,sex pistolsia tai hassisen konetta.Myös juice leskisen ja ismo alangon taitavat sävellykset ja aki sirkessalon musa kelpaa.Pidän myös jostain valtavirran popista mutta en klise musasta.Michael jacksonin ekat levyt menee ja jotkut pop biisit mutta en silti kuuntele poppia.

Musaa tulee kuunneltua usein autossa,koneella,kavereiden luona,kirjastoissa,yms.

Tiiviste

19.01.11 klo 23:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

pikaD kirjoitti:

adeptia[paljooon parempi kuin C0B

Joksenkin hassua kuin vertaat Adeptin kaltaista scenecore-bändiä (kuuntelemattakin paskaa :) ) Children of Bodomin kaltaiseen nimeen. Tämä ei tarkoita sitä että pitäisin Bodomista, nuo sun vertauksenkohteet on vaan aika absurdit.

Thrash Metal Guy

20.01.11 klo 17:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse kuuntelen eniten thrash metallia. Nopeus, lyriikat, agressiivisuus ja asenne viehättävät thrashissä eniten. Pantera on suosikki yhtyeeni, en kuitenkaan tiedä onko se puhdasta thrash metallia. Tällä hetkellä soittimessa on tiuhaan käynyt nämä bändit:
-Sacred Reich
-Lamb of God
-Testament
-Sepultura
-Pantera

Tässä ei tietenkään ole kaikkia mitä kuuntelen, mutta nämä iskevät tällä hetkellä.

Death metallia tulee myös hieman kuunneltua. Death, Autopsy ja Hail of Bullets kiinnostavat. Pitäisi kuitenkin tutustua genreen enemmän.

Jazzia kuuntelen silloin tällöin artistista riippumatta. Blues on myös hienoa musiikkia. Pidän varsinkin Muddy Watersista, B.B. Kingistä, John Lee Hookerista, Howlin´ Wolfista, Son Housesta, Bukka Whitesta ja Robert Johnsonista.
Countrya ja rockia kuuntelen mielialan mukaan. Eli metallilinjalla ollaan suurimmaksi osaksi.

Thrash Metal Guy

20.01.11 klo 18:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minulla on sellainen käsitys, että Children of Bodom olisi Suomessa teini-hevibändin maineessa josta kukaan ei pidä, kun taas ulkomailla CoB:lla olisi suuri fanijoukko. Siis Suomessa heitä ei arvosteta mutta muualla maailmassa he ovat saaneet metallipiirien arvostuksen. Mistä se mahtaa johtua? Korjatkaa jos olen väärässä.
Itse en ala kommentoimaan CoBin musiikkia kun en ole sitä kunnolla kuunnellut.

pikaD, itse kuuntelet linkin parkia joten voisit perustella miksi CoB on yliarvostettua paskaa ja miksi linkin park on niin hyvä?

17.02.11 klo 07:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Children of bodom ei ole edes iso nimi jos sitä tarkoitat paitsi ehkä suomes.Adept on silti parempi kitarat ja rummut ja kaikki.
Kuunnelkaa esm sound the alarm.

17.02.11 klo 07:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Childrenin biisit on kaikki samanlaisia ja linkin park tekee musaa mieleeni.
Pidän siis siitä ekasta levystä hybrid theorysta mutta seuraavista en.

Jaaha

17.02.11 klo 16:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suosittelen PikaD:eetä tutustumaan "muokkaa" nimiseen laatikkoon, siinä "viesti" laatikon alareunassa. Niin jos tulee mieleen jotain lisättävää niin ei tarvitse kokonaan uutta viestiä kirjoittaa.

qwenty

17.02.11 klo 17:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuohon edellisten keskustelua kommentoidakseni Children of Bodom on kyllä aika iso nimi ulkomailla. Onhan se täälläkin, mutta sitä ei arvosteta yhtä paljon. Suuren julkisuudenhan CoB saavutti nimenomaan ulkomailla, ei Suomessa. Ehkä parempikin niin. Ja muuten, Laihohan sai maailman parhaan hevikitaristin tittelin jenkkilehti Guitar Worldin lukijaäänestyksessä. Tuohon bändien vertailuun en taas lähde mukaan niin kauan kun perusteet ovat luokkaa: "mutta kun minusta se on".

Sitten itse aiheeseen. Kuuntelen musiikkia lähes laidasta laitaan ja musiikkimakuni laajenee ajan kuluessa. Esimerkiksi deathcore vaati minulta hieman totuttelua ennen kuin rakastuin siihen täysin. En ole tuomitsevaista tyyppiä, joten näen musiikkityylien paremmuudesta kinastelun turhana. Eniten kuuntelen raskasta musiikkia ja intohimoni kitaransoittoon on tullut nimenomaan siltä suunnalta. Mainittakoon tässä vielä ns. "lempibändi", Lamb of God, vuodesta 2006 asti.

Kuuntelussa tällä hetkellä muutamien kestosuosikkien kera satunnaisessa järjestyksessä:

- All Shall Perish
- I Declare War
- iwrestledabearonce

poximus

28.02.11 klo 18:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä oli pari mun suosikki pändiä/laulajaa.

Raappana
Elvis Presley
Leevi and the leavings

AnVi

07.03.11 klo 18:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suosikkeja ovat monenkirjavassa joukossa mm:

Laila Kinnunen
Lordi
CCR
Popeda
Anne Mattila
Carola (60-luvun suomalainen, ei se svedu)
Petri Nygård

ja

Ornella Vanoni.

gojira

13.08.11 klo 00:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvin pitkälti musamakuni on painottunut raskaampaan musiikkiin, mutta sitä on alkanut arvostamaan yksittäisiä osaajia kevyemmistäkin genreistä. Itselleni paljon merkitsee musiikissa tunnelman ja fiiliksen vahvuus, joka on suoraan verrannollinen mielialaan, eli musiikin on löydettävä melko selkeä yhteys tiettyjen fiilisten kanssa, joihin musan pitäisi sopia. Sanoitukset ja sanoma ovat myös tietyissä tapauksissa tärkeitä, ettei ihan sisällötöntä hölötystä kuuntelisi.
Harvemmin tulee kuunneltua musiikkia täysin taustalla (paitsi radiosta autossa), eli usein tulee koko lätty kerrallaan kahlattua läpi, mistä tulikin naurettava väite mieleen, en muista kuka artisti näin sanoi, mutta, että nykyaikana ei kuluttajat kaipaa levyjä ja niiden tekeminen on tuottamatonta täytekappaleiden takia, vaan että pitäisi suoltaa ainoastaan yksittäisiä kappaleita, niitä hittejä! Ei kiitos, tähänkö kaupallinen musiikkiteollisuus on tulossa..

Mutta tosiaan, joitakin yhtyeitä, joita tänä päivänä tulee paljon kuunneltua:
- Stam1na (kimuranttia, raikasta vääntöä)
- Hypocrisy (ensimmäinen death-metal bändi, johon olen tutustunut, tunnelmaltaan parhautta, eikä kyllästy)
- Gojira (kyllä ne ranskalaisetkin osaavat, huom! tukee tulevalla EP:llä Sea Shepherdin toimintaa)
- Paleface (viimeisimmän levyn myötä tutustuin, sanoitukset vei mukanaan)
- Devin Townsed (kuten myös kaksi viimeistä levyä tuli kuunneltua ja vei jonkin ajan päästä mukanaan, madness)
- Raappana (reggae sopii kesään, rentoa)
- Cult of Luna (post-metal yhtyeet ovat lähiaikoina löytänyt minut, ihanan synkeää ja suorastaan ajattoman kuuloista)
- Khuda (vaatii keskittymistä, rakentelee hienoja maisemia ja äkkijyrkempiä syöksyjä)
- Apulanta (kaunis on katkeraa, mutta katkeruus ei ole kaunista)

Lisämainintana Nightwish, joka oli ensimmäinen yhtye koskaan, jota aloin kuunnella Once:n ilmestymisen aikaan, sitä ennen oli muksuna vain ostanut SuomiPop-levyjä Nrj Hits ym. roskaa.

T-2000

13.08.11 klo 15:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Musiikkimakuni on erittäin laaja, se vaihtelee mielialan ja fiiliksen mukaan. (Mainittakoon nyt että radiossa soitettavaa musiikkia en kuuntele juuri ollenkaan.) Tässä muutamia bändejä/artisteja joihin olen hiljattain tutustunut ja joita tällä hetkellä diggaan eniten.

-Paleface: Heti kuultuani Helsinki-Shangri-La biisin, kelasin että äijällähän on pirun ajankohtaiset ja mukavasti vasemmistolaiset lyriikat minun makuuni. Sitten näin Palefacen Heinäkuussa Ruisrockissa, ja huomasin että myös live- esiintyminen on kohdallaan.

-Foo Fighters: Olin ennen pitänyt bändiä vain yhtenä alternative rock- yhtyeenä muiden joukossa, mutta sitten kuulin että yhtyeen rumpali laulaja/kitaristi Dave Grohl on ollut rumpalina Nirvanassa ja kiinnostukseni heräsi. Valitettavasti bändin esikoiskonsertti Suomessa jäi väliin, tajusin sen loistavuuden liian myöhään.

-Magyar Posse: Post rock. En ollut kuullukkaan sellaisesta tyylilajista ennen kuin luin jostain lehdestä (oisko ollut hesarin Nyt- Liite) että yhtye on jonkun isomman Post rock bändin vieraana jollain klubi keikalla. Nimi kuulosti muikealta ja olen aina avoin uudille musiikkikokemuksille joten kuuntelin pari biisiä ja johan kolahti. Magyar posse yhdistelee hienosti eri instrumentteja ja bändin jäsenet ovat kertoneet ottaneensa vaikutteita muunmuassa elokuvamusiikista.

-Primus: Kaveri suositteli tätä bändiä, ja meikälle kolahti omintakeinen laulutyyli ja basistin uskomaton soittotaito.

Näitten tämänhetkisten suosikkien lisäksi on bändit joita olen melkein aina kuunnellut ja tulen aina kuuntelemaankin.

-Slayer
-Pink Floyd
-Kingston Wall
-Led Zeppelin
-Rush

Lisätään vielä että musiikki on mulle ehkä vielä tärkeämpi osa elämää kuin elokuvat...

Vasuri

13.08.11 klo 18:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

T-2000 kirjoitti:

Biisin sanoitukseen otan kantaa vain sen verran, että sen sanat ovat älyttömän hienosti kirjoitettuja ja että niillä on oma kantaaottava merkityksensä. Pidän kuitenkin enemmän miehen Back To Square One -biisistä, jossa on hieno rytmi ja mukavasti vuorottelevat räppäämisosuus ja tavallinen laulanta. Sen ainakin voin Kalpeanaamasta sanoa, että ei hän ainakaan mikään tyhjäpää ole.

May_Force_Be_With_U

13.08.11 klo 22:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oma musamaku on melko perinteiseen rockiin painottuvaa. Dire Straits on yksi kovimmista suosikeista. Bändin tuotannosta Love Over Gold ja Making Movies -albumit ovat todellisia rock-klassikkoja. Kipinä syttyi joskus ala-aste ikäisenä, kun kuuntelin isäni vanhoja LP-levyjä. Seasta löytyikin Dire Straitsin samanniminen esikoisalbumi. Siitä sitten lähtikin oma faniuteni bändiä kohtaan. Mark Knopflerin laulu, sanoitukset ja uskomattomat kitarasoundit ovat Straitsin menestyksen salaisuus. Toivottavasti bändi palaisi vielä yhteen, ja tulisi vielä Suomeen esiintymään, kun ei tuo Knopflerin

Samaan kategoriaan voidaan luokitella Eagles. Bändi on tyyliltään melko samanlainen kuin edellä mainittu, hieman "rauhallisempaan" rockiin suuntautunut 70-80-luvun bändi. Lisäksi bändillä on biiseissään vaikutteita latino- ja country-musiikista. Hotel California nyt kuuluu biisinä maailman yhdeksi kuunnelluimmista rock-biiseistä, mutta bändillä on valtavasti loistokasta tuotantoa. Albumit kuten Desperado, One of These Nights ja vuonna 2007 ilmestynyt Long Road Out of Eden ovat vallan mainioita albumeja.

2000-luvun bändeistä suosikkeja ovat Lenny Kravitz ja Foo Fighters. Lenny on todellinen rock-kukko, ainakin mitä Helsingin keikalla 2008 sain hänestä kuvan. Loistava livenä ja levylläkin loistelias. Lenny on myös mainio tunnelmanluoja ja hänen musikaalinen repertuaarinsa on melkoisen laaja. Itselleni kolahtaa funkymaiset biisit, kuten esimerkiksi It Ain't Over Til' It's Over, slovarit kuten I'll Be Waiting, mutta todellakin myös todelliset nousukänni tykitykset, kuten Are You Gonna Go My Way. Foo Fighters taas edusti minulle pitkään pelkkää hard rockia tai post-grungea, mutta Echoes, Silence, Patience & Grace muutti käsitykseni bändistä totaalisesti. Eikä se viimeisinkään albumi huono ole! Harmi ettei tullut lähettyä Kalastajansatamaan.

Muita arvostamiani artisteja/bändejä:
Neil Young, ZZ Top, Queen, Eric Clapton, Kolmas Nainen, Eppu Normaali, Third World, Gunnarit, Stevie Wonder, Hanoi Rocks, Thin Lizzy, Pink Floyd

kim91

Battle Beast
verjnuarmu

Amis

20.08.11 klo 23:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huge L suomen kovin riimittelijä. Siinä jätkässä on sitä jotakin, mutta joo kyllä pistää Hugen biisit hiljaseks.

mr.random

02.11.11 klo 18:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oma ihanne genre musiikkissa on Nu Metal, Rap Rock ja Punk Rap
"Huom alla olevat bändit eivät ole järjestyksesä"
1.Linkin Park
2.Zebrahead