Arvostele edellinen biisi

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Arvostele edellinen biisi

mäskipää

29.05.20 klo 17:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miljoonasade - Poijan tie

Itselläni on aika lailla samanlainen suhde Miljoonasateeseen kuin käyttäjällä Joku. En ole tosin levyhyllystäni löytyvän Lelukaupan häät -albumin lisäksi kokonaisia studioalbumeita toistaiseksi yhtyeeltä juurikaan kuunnellut, vaan omistamani Made in Taiwas -kokoelman (2 CD:n versio) voimin olen itse pärjännyt - ja mainittakoon vielä, että tuo on sekä musiikkinsa että Heikki Salon kansitekstien myötä yksi kaikkien aikojen kokoelma-albumeista.

Olihan tämä muutamiin helpommin haltuunotettavimpiin Miljoonasade-hitteihin verrattuna vähän romuluisempi ja vaikeampi kappale, mutta useamman kuuntelun myötä tästä kuitenkin alkoi vähän enemmän tykkäämään. Tässäkin kappaleessa varmasti korostuu Heikki Salon sanoitusten ja laulun merkitys: huonommilla lyriikoilla tämä olisi todennäköisesti vajonnut enemmän keskinkertaisuuden suohon. Salon tekstissä oli tosiaan muutamia oivaltavia ja kappaletta piristäviä kohtia, vaikka näin lyhyellä tutustumisella ei vielä osaa sanoa, mille sijalle kappaleen voisi sijoittaa Salon muun laululyriikan listalla, mutta pikaisesti ajatellen monia nerokkaampiakin sanoituksia on Salo saanut aikaan. Kappaleessa paras kohta oli muuta kappaletta melodisempi ja menevämpi kertosäe, ja se nosti kappaletta ylemmäs keskinkertaisemmasta massasta.

- - -

Tuli tuossa muutama viesti takaperin mainittua eurooppalainen proge, joten laitetaan seuraavaksi osittain sen innoittamana italialaista avant-garde black metaliksi luokiteltua soitantaa:

In Tormentata Quiete - Rosso Sangue

29.05.20 klo 18:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

mäskipää kirjoitti:

Miljoonasade - Poijan tie

Jos innostut kokonaisia levyjä kuunteleen, niin suosittelen ehdottomasti ottaan seuraavaks haltuun tuon Käärmeenkantaja -albumin. Melko mainio kokonaisuus. Seassa on sellasta varmempaa hittirenkutusta (esim. 16 ja 36, Made in Hong Kong), tutunlaista enemmän tarinoivaa kappaletta (Merestä löytynyt) ja Koiran mies) sekä yks suoranainen punkralli! (Piru ja sen isoäiti). Sekä monia muita hyviä. Tosi kova levy.