Paras kasari hevibändi?

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Paras kasari hevibändi?

-Testament-

07.03.08 klo 11:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elikkä mitä 80-luvun hevibändiä pidätte parhaana itellä taitaa olla metallica.

Tonos

08.03.08 klo 02:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

No Scorpions on paras jos se nyt heviksi lasketaan.
Ainakin sanovat olevansa.

mbay

08.03.08 klo 11:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Metallicahan oli 80-luvulla thrash metallia miltei puhtaimmillaan. Jos tähän ei thrashia lasketa, paras voi olla Mötley Crue.

Scarface

08.03.08 klo 16:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Van Halen, vaikka kaksi ekaa levyä tulivatkin 70-luvulla. 1984 on yksi maailman parhaista levyistä ikinä ja heikkona pidetty Diver Down on mulle ehkäpä tärkein Van Halen levy tietyllä tapaa.

Iron Maiden on ehkä elämäni tärkein bändi, mutta en siitä enää oikeen välitä.

T-2000

28.12.10 klo 14:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Metallicahan se taitaa olla...

Leppäkerttu

08.01.11 klo 20:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomalainen Sarcofagus oli kasikytluvun paras heavybändi. Voi olla että jos jonain muuna päivänä kysyttäs niin se olis joku muu, vaikka Black Sabbath, mutta tänään se on Sarcofagus, on se Kimmo Kuusniemi sen verran kova kitaristi.

mbay kirjoitti:

Kyllä mun puolesta thrash lasketaan, on se nyt jokatapauksessa lähempänä heavymetallia kun joku Mötlikryy. :D

WreckMe666

08.01.11 klo 23:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leppäkerttu kirjoitti:

mbay kirjoitti:

Mötiköitten musiikkihan nimenomaan on juuri heavy metallia glamin ohella. Rässihän nyt bändistä riippuen on melko kaukana hevistä. Metallican musiikki 80-luvulla Kill 'Em All -debyytista aina ...And Justice For All -levyyn saakka oli thrashia.

Mutta vastaus on ehdottomasti Dio...

tykki

09.01.11 klo 04:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Judas Priest

Zyklon B

13.01.11 klo 22:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos nyt iha heavystä puhutaan nii ehdottomasti Running Wild

pikaD

19.01.11 klo 19:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

jotkut kasari bändit on ihan naurettavia.
Parhaita on ehkä joku guns and roses,metallica tai twisted sisters.Meniskö?

17.08.19 klo 10:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onhan noita ainakin mistä valita. En ole mikään kova Metallica-fani koskaan ollut itse vaikka kolme ekaa kovia levyjä onkin, mutta kasari ja ysärin alkupään Queensrÿche ainakin on henkkoht yksi kovimmista orkestereista suunnilleen koskaan. Se niiden eka ep on jo aivan mielettömän hienoa metallimusiikkia, vaikka se musavideo [www.youtube.com] on näin jälkikäteen melkoista kummelia.

Crimson Glory pääsee niiden kasarilevyjen kohdalla ainakin hyvin lähelle, ellei omissa kirjoissani jopa ohikin. Iron Maiden parhaimmillaan ensimmäisen seitsemän levyn verran on ihan lyömätöntä kamaa, mutta sen jälkeen alkoi se kuuluisa sekoilu musiikkityylin kanssa, alamäki ja laulajanvaihdos. Tarinan mukaan homma lähti liikkeelle kun Bruce Dickinson huomasi joskus -87 Queensrychen soittavan parempaa ja kypsempää Iron Maidenia kuin Iron Maiden itse.

King Diamond ja Mercyful Fate. Näissä kiteytyy ainakin kaikki oleellinen mistä itse tykkään metallimusiikissa: paljon tiukkaa ja mielikuvituksellista kitaravetoisempaa soittoa ilman niitä övereimpiä ylilyöntejä, ensimmäisen levyillä vielä hienot kauhukonseptit ja todella omaperäinen tulkinta päälle.

Lizzy Borden. Sama kuin edellisessä, mutta ilman niitä kauhukonsepteja. Itse luulin pitkään tätä orkesteria joksikin köyhän miehen Twisted Sisteriksi tai keskinkertaiseksi glam-pumpuksi, mutta kyseesä on oikeasti hyvällä tavalla klassinen 80-luvun alkuvuosien heavy metal -bändi, yksi parhaista ainakin sen ajan Amerikan tarjonnassa. Aliarvostuksesta positiivisena puolena on seurannut että niitä mahtavia alkupään levyjä löytää ihan nauruhintaan edelleen.

Yhtenä viime aikojen uutena tuttavuutena pakko heittää Tesla. Tämänkin kohdalla odotin jotain överiä glam-poppoota, mutta kyseessä olikin jälleen yllätyksellistä, kasarin parhaimpiin lukeutuvalla kitaraduolla varustettua hard rock - ja heavy metal -musiikkia ilman kirkuvia pastellivärejä, kliseisiä rakkauslauluja ja muita övereimpiä ylilyöntejä. Modern Day Cowboyn [www.youtube.com] ja Cumin' atca liven [www.youtube.com]n kaltaista meininkiä ei enää nykyään näe eikä kuule.

21.08.19 klo 13:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olen paneutunut parhaiten saksalaisen Metal Enterprises [thecorroseum.org] -yhtiön katalogiin. Tässä muutamia huippukohtia:

• Killer Fox: Running Blade [www.youtube.com]. Robottiheviä huudatuskertosäkeistöillä ja epävireisellä laululla.
  • Thrash Queen: Vox Of Thrash [www.youtube.com]. Epävirallinen jatko-osa historian ensimmäiselle pelkästään naisvoimin soitetulle thrash-albumille. ”Let’s make love in a refridgerator!”
  • Godzilla II: Cinderella Rockefella [www.youtube.com]. Eeppinen progemetallitulkinta 60-luvun novelty-klassikosta.
  • Fucker: Making Love on Electric Chair. RAC-yhtye, jonka promokuvissa vilahtelee mustaihoinen laulaja.
  • Random: Randomised. Egypti-teema toimi Rainbow'n, Dion ja Iron Maidenin kohdalla. Miksei siis myös Saksanmaalla? [thecorroseum.org] Yhtyeen laulaja käyttää kuulemma niiteillä somistettua nahkasolmiota.

Ei leiki.

25.08.19 klo 22:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Meninkin uteliaisuuttani kuuntelemaan näitä, ja eipä voi muuta sanoa, että kyllä netistä löytyy vaan kaikenlaista jännää. Olen elämässäni kaikenlaista kuullut, mutta näissä mennään jo aivan surrealistisilla leveleillä. Lafkan historia ja hämmästyttävä bisnesidea on kyllä erittäin mielenkiintoista luettavaa, en oikeasti ikinä osannut edes ajatella että tällaista hämärää metalsploitaatio-läppägenreä on olemassakaan. Kasarin alun omakustannevillityksen jäljiltä nämä meni varmaan aivan täydestä.

26.08.19 klo 11:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minulla on Metal Enterprisesin levyistä pari, Killer Foxxin Orgasm of Death sekä Godzilla II. Muita olen kuunnellut Youtubesta.

Alkuun noille nauroi ihan ääneen, mutta vähitellen kaikkeen tottuu. Puljun johtaja Ingo Nowotny ilmeisesti soittaa kitaraa useammallakin firman levyllä. Siellä on itse asiassa muutamia siistejä juttuja joukossa, Nowotny taisi olla ihan pätevä kitaristi. Esimerkiksi Killer Foxxin Lay it Down [www.youtube.com] olisi huolellisemmin tehtynä täysin pätevä hevilevyn lopetusraita. Varsinkin säkeistöjen jälkeen tuleva riffi on tosi kova, mutta se onkin toisaalta pöllitty Love Sculpturen Sabre Dancesta.

Orgasm of Death lienee muutenkin Metal Enterprises -julkaisuista kiinnostavin. Useimmilla ME-levyillä on vain muutama biisi, mutta ne ovat pitkiä kuin nälkävuosi. Orgasm of Deathilla on neljätoista biisiä ja kestoa vajaat 40 minuuttia. Ideoiden puutetta on sitten paikattu kaikenlaisilla introilla, outroilla ja välisoitoilla. Yhdessä kohtaa tulee muistaakseni perättäin kolme erillistä introa ennen kuin varsinainen biisi lähtee käyntiin. Lisäarvona koko robottiheviteema on ihan älyvapaa.