Paras kitaristi

Hyppymiina

03.10.08 klo 09:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

o-p kirjoitti:

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=HZTYYusUl6M

Oli muuten harvinaisen huvittavan näköistä ja kuuloista.

DavidByron

03.10.08 klo 14:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Madmasa kirjoitti:

Tony Iommi.

Kitaristi, joka pystyyn rokkaamaan paremmin, kuin muut.
Ja vielä kumisormilla.

Totta, helvetin kova kepittäjä

Agneror

23.10.08 klo 22:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mark Knopfler

Boy From Shadows

24.10.08 klo 19:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jimi Hendrix ja Slash of course.

Rle

22.11.08 klo 12:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rock'n'Rolf. Kaveri vetelee aivan hitsin upeita melodisia sooloja ja hienoja riffejä ainakin Running Wildin kahdella ensimmäisellä levyllä.

ToniJJJ

20.12.08 klo 19:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omia suosikkeja on Jimi Hendrix(paras, siis), Eric Clapton, Tony Iommi, Angus Young, Gary Moore, Adrian Smith, Dave Murray, Slash jne.

RevyFan

21.12.08 klo 21:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heitänpä tähän... Dimebag Darrell. Monien mielestä ei mitään, mulle ihan jumala. =D Äijä vaan soitti niin mieleenpainuvia sooloja ja murskaavia riffejä. Mun mielestä myös aika innovatiivinen, varsinkin aikansa muihin verraten. Esim. Cemetery Gatesin riffi, ja soolokin on upea. Onhan noita muitakin hyviä, mutta muita en koe tarpeelliseksi mainita.

ToniJJJ

03.01.09 klo 14:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

RevyFan kirjoitti:

Joo, itellänikin tulee heti tuo Cemetery Gates mieleen kun kuulee nimen Dimebag Darrel. On kyllä kaunista kuunneltavaa.

n1k1

02.03.09 klo 20:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Selvä ykkönen on Stevie Ray Vaughan. muutamia muitakin voisi tähän mainita: Jimi hendrix , Eric Clapton , Albert Järvinen , Heikki Silvennoinen , John Mayer ja Mark Knopfler.

Makassu Pictures

03.03.09 klo 20:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

David Gilmour, Brian May ja Martin Barre. Siinä on kova kolmikko :D

Cujo

05.03.09 klo 21:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vuodesta toiseen sama kaksikko jyrää, eli Kai Hansen ja Randy Rhoads.

Hansen tekee hyviä biiseja ja tarttuvia melodioita, eivätkä hänen soolonsakaan pelkkää tiluliluliitä ole, Randy Rhoads sooloinen ja riffeineen oli ainoa syy, miksi tuli kuunneltua Ozzyn musiikkia.

Ai niin, Ace Frehley mukaan myös.

onemorerobot

06.03.09 klo 16:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enkö mä vielä ole vastannut tähän? Ooh no siinä tapauksessa David Gilmour ja Johnny Marr. Aiempi on ainakin tässä ketjussa aiemmissa viesteissä mainittu, mutta Marrista en tiedä. Enkä mä välitä niistä tekniikoista sun muista, ei mua kiinnosta kuka soittaa nopeiten, kellä on vikkelimmät sormet, koska ei se takaa että musiikki olisi hyvää. Noiden kahden kitaristin jutut pistää kyllä niskavillat pystyyn ja eiköhän se riitä!

Jackie Chan

19.09.09 klo 01:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parasta on vaikee sanoa, mutta parhata on ainaski:
Steve Vai, Michael Angelo, Jimi Hendrix, Yngwie Malmsteen, Bucethead, Slash ja
Roope Latvala.

Madmasa

19.09.09 klo 02:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vastasinkin tähän joskus hieman lyhyemmällä viestillä, mutta sanomista riittää silti. En vain löydä kenestäkään muusta kitaristi samaa taikaa, jota hänellä on. Joten..

Frank Anthony "Tony" Iommi

Legenda alkoi 60- ja 70-luvun vaihteessa Black Sabbathin kanssa, jolloin Tony pääsi näyttämään taitojaan uudella raskaammalla ja tummemmalla musiikin sävyllä. Bändin esikoisalbumi on hyvä esimerkki varhaisesta heavy metallista ja albumin nimikkobiisikin on mielestäni synkin riffi koko musiikkimaailman historiassa. Siinä käytetty melodia koostuu kolmesta soinnusta, jotka kiellettiin keskiajalla. Se nimettiin Paholaisen melodiaksi.
Suosioonhan bändi pääsi ja samana vuonna ilmestyi jo legendaksi muodostunut Paranoid, joka sisälsi tietyn klassikon ja muitakin hittejä, kuten War Pigs ja toinen historiassa säilyvä biisi Iron Man, joka taisi olla aikansa raskainta kuunneltavaa.
Master of Realityllä Iommi pääsi näyttämään parhaimmat puolensa riffintekijänä. Levyllä olevat Children of The Grave ja Sweet Leaf ovat niin helvetin kovia sävellyksiä, etten itsekään pysty käsittämään.
Koko 70-luvun jätkä latoi samaan malliin erinomaisia sävellyksiä, joista monet jäivät muistettavaksi historiaan Iommin riffien ansiosta. Näistä voisin mainita edellä mainittujen lisäksi mm. Sabbath Bloody Sabbath, Sabbra Cadabra, Sympton of The Universe, Solitude, Dirty Women ja Snowblind.

1970-luvun lopulla Ozzy potkittiin pois bändistä huumeongelmien vuoksi ja laulajan paikalle saatiin Ronnie James Dio, jonka kanssa syntyivät albumit Heaven & Hell, The Mob Rules 80-luvun alussa ja vuonna 1992 Dehumanizer. H&H:n voisin valita yhdeksi Iommin parhaimmista näytöistä koskaan. Nimikkobiisi on jo niin legendaarinen Dion laulun ja ikimuistoisen riffin vuoksi. Se toi Sabbathiin uutta tyyliä mm. lyriikoiden fantasiamaisuuksilla.
Dion erottua kokoonpanoon liittyi toinen legenda, Ian Gillan. Syntyi Born Again ja se on raskain albumi Sabbathin tuotannosta. Zero The Hero on hieno taidonnäyte ns. Purple Sabbathin yhteistyöstä.
Sen jälkeen Iommi teki "soolo-albumin", joka kuitenkin nimettiin Black Sabbath-albumiksi, vaikka se oli musta lammas verrattuna aikaisempiin albumeihin. Pidin siitä silti, koska se toimii loistavasti AOR-tyylisenä levynä ja siitä ei puutu Iommin särmikkyytä.

Seuraavana vuonna Tony Martin liittyi Black Sabbathiin ja bändi sai taas uutta suosiota kolmella loistavalla albumillaan, The Eternal Idolililla, Headless Crossilla ja Tyrillä. Minulla on paljon sanottavaa Martin-aikakaudesta, sillä se on varmaankin laadukkainta, mitä bändiltä on ikinä ulos putkahtanut. The Eternal Idol vain loistaa hienoilla biiseillä kuorrutettuna sekalaisena mestariteoksena, jota voin vain joskus ihmetellä. Headless Crossin voisin sanoa jopa Black Sabbathin parhaimmaksi albumiksi. Albumin nimikkobiisissä on Iommin uran kovin riffi ja soundi on koko levyllä synkintä synkkyyttä, mitä Black Sabbath on tarjoillut. Kill In The Spirit World sisältää parhaimman kitarasoolon, jonka olen koskaan kuullut. When Death Callsia voi sanoa eeppiseksi mestariteokseksi kuolemasta kertovine sanoineen ja sen sellaisella. Ihmettelen vain, että miksi tämä aikakausi on niin aliarvostettua. Iommi on miettinyt itsekin samaa.

Yhteenvetona voi sanoa, että Tony Iommi on tehnyt koko uransa täydellisyyttä hipovaa työtä, luonut uutta tyyliä musiikkiin, avannut uraa monille tähdille ja tekee edelleen samaa loistavuutta Heaven & Hell -bändin kanssa. Vaikea se on minun käsittää, että mies suoraan sanottuna loi Heavy metallin ja nostaa tasoa vielä nykypäivänäkin. Ikääkin on jo kertynyt yli 60 vuotta. Kaiken lisäksi hän menetti ennen uraansa metallilevytehtaassa tapahtuneessa onnettomuudessa oikeasta kädestään kahdet sormenpäät. Tapaturma tapahtui sitäpaitsi vain pari päivää ennen, kuin olisi lopettanut työt tehtaalla. Tony kuitenkin korvasi ne kumisilla päillä.

Huhhuh.. tulipas hurjasti kirjoteltua. Toivottavasti piditte, jos teitä nyt yhtään kiinnosti. :)

Mutta kevyesti sanoen: pidän tätä herraa koko raskaan musiikin luojana. Piste.

AAnyway

03.10.09 klo 16:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yngwie Malsteen ja Gary Moore

Nuo ovat suosikkejani, erityisesti tuo ruotsalainen herra. Rakastan vaan herran tilutusta :D

Kookosbanaani

03.10.09 klo 16:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oma kitaristisuosikkini on Jimi Hendrix. Kuka muu voisi olla taitavampi soittaja, kuin hän? Ennen en ole nähnyt parempaa, äijä kun soitti kitaraansa jopa suulla!

hunsvotti

11.10.09 klo 15:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

11.10.09 klo 15:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Kai tuo oli sarkasmia?

Tuohan näytti samalta kuin omat tilutteluharjoitukset. Jos Wayne on tuo kitaran kanssa heiluva rastapää niin eipä hän paljoa tuon kitaran kanssa värkännyt, välillä jotain kieltä näppäili ja lopussa tuli jotain käsittämättömän yksinkertaista, ollakseen paras. Ja kuuntelin loppuun, vaikka teki mieli lyödä selain kiinni jo siinä vaiheessa kun se irvistelevä kultahammas punaisine lippiksineen hyppäsi mukaan (eli aivan alussa).

hunsvotti

11.10.09 klo 15:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei ollut sarkasmia!!

Ei vaan, okei, David Russell on aika kova ja paremmaksi noin teknisesti on ''aika'' hankala päästä. Sit nää julian breamit ja segoviat...huh huh.

Noita pitäis pakkosyöttää kaikille jotka aikoo perustaa jonkun technical death metal bändin jossa saa esitellä sweeppejään ja kuinka virtuooseja ne on. Noi mainitsemani kitaristit hakkaa kaikki jämä-hevisweepparit ihan 100-0.

Matalahiilihappoinen

25.10.09 klo 16:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt on pakko suosia kotimaista: Jukka Tolonen. Tolosen kitaransoitto tuo musiikkiin jotain taianomaista, minkä takia sitä kuuntelee mielellään. Hepulla on myös täysin ansaittua ulkomaista arvostusta.