Leffamusiikki

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Leffamusiikki

Dekabristi

20.05.06 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä se tuo Blues Brothers taitaa viedä voiton. On siinä sen verran toimivaa tavaraa.

Jos pitää klassista olla niin sanottakoon nyt ainakin Star Wars. Tunnari saa vieläkin ihokarvat pystyyn.

Ja onhan niitä hienoja soundtrackejä. Tässä muutama omistamani suosikki:

Pulp Fiction
Cannibal! The musical
Grease
Saturday Night Fever
Big Fish
Nightmare before Christmas
Clockwork Orange
Eyes wide shut
Rocky Horror Picture Show
Halloween

02.08.06 klo 13:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

edit

Jammar

05.03.08 klo 19:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pitää nyt nostaa tämä, kun katsoin Cannibal Holocaustin uudestaan, ja sen tunnuskappale jäi mieleen.

Ja mikä tuosta tekee vielä paremman, on mitä näemme kappaleen soidessa. Sadistista ja raakaa väkivaltaa, raiskauksia ja elävältä polttamista. Sitten tuo kauniin rauhallinen biisi taustalla. Ah.

-Testament-

- Psycho
- Halloween

Hiisi

11.03.08 klo 20:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Esimerkiksi Stalker, Aguirre, Blade runner, Rosemaryn Painajainen ja useat Kurosawan ja Leonen elokuvat. Hieno musiikki nostaa helposti elokuvan tunnelmaa, mutta toisaalta täysi hiljaisuus tekee sen joskus yhtä tehokkaasti.

daamn

15.03.08 klo 14:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuuntelen erittäin paljon elokuvamusiikkia ja minulla on monia suosikkeja, joista on vaikea nimetä yhtä.

Parhaita kuitenkin ovat:
- Star Wars
- Moulin Rouge!
- Leijonakuningas
- jne

... jotka ovat myös loistavia elokuvia. On myös muutamia elokuvia, joita itse pidän vain hyvinä (LotR-trilogia) tai jopa keskinkertaisina (National Treasure), mutta joiden soundtrackit jostakin syystä miellyttävät kovasti.

Kaunein ja koskettavin elokuvissa soinut kappale taitaa silti olla Hans Zimmerin ja Lisa Gerrardin Gladiaattorissa soiva Now We Are Free, http://www.youtube.com/wa...LseVbOHjk&feature=related - upeaa. On huutava vääryys, ettei tästä soundtrackista heille Oscaria tullut, vaikka Hiipivässä tiikerissäkin on sanoinkuvaamattoman upeat musiikit.

Tietenkin, taasen, tämä on vain minun mielipiteeni...

Lassomies

16.03.08 klo 00:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laitanpa itsekin pari täysin yllätyksetöntä vetoa.

Bill Conti on melko unohdettu nimien kuten Morricone ja Williams keskellä, mutta Rockyissahan (joihin teki) on luonnollisesti upeat scoret. Eikä pelkästään siinä, vaan myös Erittäin salaisessa:
5:31- http://uk.youtube.com/watch?v=LV_B0B7Q6rU

Giorgio Moroder muuttui läpästä häiritsevän kuuloisella nimellä yhdeksi todella hienoksi säveltäjäksi minun kirjoissa, kun Scarface kamppailee toisena kingeillä syntikkarepäsyillä. Jakaa ehkä vähän enemmän mielipiteitä kuin perinteinen orkesterimusiikki.
Aika moni nämäkin tietty tuntee, mutta antaa mennä. Ilmeinen valinta: Push it to the limit.
Jos lopputekstejä pelottaa katsoa ennen kuin on nähnyt koko filmin, niin älä katso. Mutta Gina's and Elvira's theme on oikein herkistävä lopetus leffalle. 1:27 kohtaa lähtee.

Stallone teki kyllä aika tempun kasarin puolivälissä ja laitto ihan läskiksi jopa Rockyn kun peliin tuli sellaisiakin pop-hittejä kuin Peace In Our Life (Rambo II) ja Feel The Heat (Cobra) + mitä noita...
Kyllä se mulle silti käy.

Muita on sitten vaikkapa Carter Burwellin Psycho III:n jotenkin hyvin erilaiset musiikit. Lopputeksteissä vain paranee, mutta eipä löytynyt.

Onhan tietty sitten kaikki Terminaattorit ja Tappajahait...

Pamela

2. Pan's Labyrinth
3. Labyrintti
4. Kuudes aisti
5. Saw-leffat
(+ Oopperan kummitus ja Unelmien sielunmessu)

Siinä ois nyt jonkinmoinen top viitonen... en tiiä, leffoja kun on niin paljon ja niissä niin upeita musiikkeja, melkoisen vaikea valinta.

Vasuri

12.05.08 klo 13:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lainasin yks päivä kirjastosta The Indiana Jones Trilogy -soundtrackin, ja olen jo ihan myyty sen musiikista. Aivan mahtavaa musaa, tuo upeasti elokuvien tunnelmat esiin. Pitäisi joskus hommata kyseinen lätty... ja kaikki ne leffatkin.

Ale

13.05.08 klo 11:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi kovimmista musaraidoista on Escape from New Yorkissa. Carpenterin sävellykset ovat usein melko tylsiä ja mitäänsanomattomia, mutta Escapessa jätkä sai nostettua hienon leffan tunnelmaa entisestään tiukalla musiikillaan. Kyseisen leffan biisejä jaksaa kuunnella päivästä toiseen.

Harold Faltermeyer on noussut yhdeksi lempisäveltäjistäni (joita ei kyllä kovin montaa ole) mahtavilla biiseillään. Beverly Hills Cop, Fletch ja Top Gun... Aijai, kyllä kelpaa kuunnella kunnon syntikkakamaa.

Melkein parasta orkesteritavaraa suolti taas Basil Poledouris. Yleensä orkesterimusiikki ei jaksa millään innostaa, mutta Basilin biisit Conanissa ja Robocopissa ovat juuri sellaista leffamusiikkia mitä pitääkin olla. Tukevat elokuvaa, mutta nousevat sopivasti esille niin, että katsellessa voi myös nauttia hyvistä sävellyksistä.

James Horner taas on ollut myös yksi suosikkejani pitempään. Tarvittaessa mahtipontisempaa (Star Trek 2 - Wrath of Khan) tahi rankkaa syntikkashittiä (Commando).

Blaze

13.05.08 klo 12:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yleisesti ottaen Morriconen ja Zimmerin musiikit ovat parhaita. Puhun nyt siis ihan elokuvia varten sävelletyistä musiikeista.
Morriconehan on säveltänyt musiikit dollarileffoihin, huuliharppukostajaan ja moneen muuhun. Zimmerillä on taas aivan loistavia soundtrackeja, mm. Gladiator, The Rock, Pirates of the Caribbean. Zimmer on myös Batman Beginsin ja tulevan The Dark Knightin soundien takana. Onhan niitä muitakin hyviä leffamusiikkeja, kuten norjalaisen A-han tekemä kappale Living Daylights (;D).

esmeray

-Once
-Kill Bill 1 & 2

Vasuri

07.06.08 klo 00:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oonks mä epärock jos kehun Charlie Chaplinin elokuvamusaa? Kirjastosta löytyi oikein tuplalevy sitä ja mä olin jo heti ihan myyty. Siis... täydellinen kokonaisuus.

Pizarro

11.06.08 klo 15:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suosikit varmaan aika hyvin tässä:

Philip Glass: Mishima: A Life in Four Chapters
Bernard Herrmann: Taxi Driver
Vangelis: Blade Runner

kurkkuharja

12.06.08 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Perhanan hyviä sävellyksiä on mielestäni tavattavissa ainakin Hyvissä, Pahoissa & Rumissa, Suspiriassa sekä Cannibal Holocaustissa. Näin ainakin ensimmäiset, mitkä mieleeni tulivat.

JonzcuPotato

15.06.08 klo 14:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Morriconelta on tullu monia loistavia sävellyksiä ja useat niistä soivatkin kotona monesti. Tarantinon elokuvien Soundtrackit on kyllä ollu aivan loistavia. Molemmissa Kill Billeissä on mahtavat musiikit ja Reservoir Dogsin ja Pulp Fictionin musiikit ovat aivan loistavaa kuunneltavaa. John Williams on myös tehnyt mahtavia sävellyksiä. Erittäin hyvää musiikkia tarjotaan myös Unelmien sielunmessussa, varsinkin lopussa soiva Clint Mansellin Marion Barfs on mahtava biisi joka herättää aina jotain tuntemuksia. Pidän myös Donnie Darko leffan monista kappaleista. Mukaan pitää myös laittaa Indiana Jones teemabiitti joka tuo aina hymyn naamalle.

Filmijokeri

23.06.08 klo 16:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Days of heavenissa on ihan mahtava tunnari.