Metallica vs. Iron maiden

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Metallica vs. Iron maiden

Scarface

31.08.06 klo 17:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Saatoin ilmaista itseni huonosti, mutta... Otetaan esimerkki. Joku bändi joka on persutettu 1985 ja tekee levyn 1989. Tuskin mitään 30th aniversary touria vedetään tuosta vuodesta 1985 vaan vuodesta 1989.

Baikonur

07.09.06 klo 11:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Esimerkiksi Rush on perustettu virallisesti 1968, mutta ensimmäinen levy ilmestyi 1974. Vuonna 2004 he vetivät 30-vuotis juhlakiertueen.

Scarface

07.09.06 klo 16:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Baikonur kirjoitti:

Tätä meinasin itsekkin käyttää, mutta en sitten viitsinyt.

Che Guevara

28.09.06 klo 15:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

R.I.P
Cliff Burton 27. syyskuuta 1986

Eilen tuli kuluneeksi 20 vuotta lahjakkaan basistin kuolemasta.
Muistoa kunnioittaen: For Whom The Bell Tolls

OutlawPuppet

28.09.06 klo 15:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Todellakin, Cliffin muistoa kunnioittaen.

When a man lies he murders some part of the world
These are the pale deaths which men miscall their lives
All this I cannot bear to witness any longer
Cannot the kingdom of salvation take me home

Kustaa

28.09.06 klo 21:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

...ja tähän väliin voisi ylläpidon ominaisuudessa puuttua ja täsmentää topicia. Tarkoitus on vertailla em. bändejä keskenään. Irralliset ja bändejä koskevat aiheet omiksi topiceikseen kiitos. Esim. jankutus käsitteestä bändin perustamisvuodesta alkaa saada jo koomiset mittasuhteet.

Edelleen olen sitä mieltä että kahden elämäni suurimman musiikillisen tapauksen keskenään vertailu on aika sinänsä turhaa.

Tuukka.r

18.12.06 klo 18:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Metallica 80-luvulla vs. Iron Maiden. Metallicalle.
Metallica 90 ja 2000-luvulla vs. Iron Maiden. Maidenille

18.01.09 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jorde kirjoitti:

Onpa täällä järkeviä tyyppejä.
Metallicaa minäkin äänestän, ei se sen enempää oo
kun maailman paras bändi!!!

no ei tod oo!!!!

Oikeasti Metallican alamäki lähti Black Albumin ilmestyttyä, ja jatkuu edelleen.

1932 viestiä

18.01.09 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en osaa juurikaan arvostaa kumpaakaan yhtyettä. Metallican Kill em Allilta löytyy ihan kivoja thrash-ralleja ja Master of Puppetsilta muutama oikeasti mielenkiintoinen kokeellisempi (suuhteellisessaa mielessä kokeellinen) veto, mutta muu bändin tuotanto on joko itseään toistavaa, epäomaperäistä speedmetallia (vuoteen 1991 asti), valtavirtaista monotoniaa (Loadit), mukavihaista bongorumpusoundeilla kuorrutettua räppiheviä (St. Anger) tai muuten vain tylsää (uusin levy).

Iron Maidenkaan ei kuulu suosikkeihini, mutta välillä tulee kyseistä bändiä luukutettua. Huomattavasti Metallicaa monipuolisempi ja tuotteliaampi, joka ei yritä olla muuta kuin on. Syystä tai toisesta Blaze Bayleyn aikainen tuotanto on iskenyt aika paljon, vaikka niitä yleensä aina haukutaankin. Eli vastaan Iron Maiden.

Paskis

20.01.09 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omasta mielestäni näitä kahta ei todellakaan pysty vertaamaan, mutta vastaan silti Iron Maiden. Parempi ja monipuolisempi tuotanto, parempaa kitaratyöskentelyä, eeppisempiä biisejä jne.
Kaikki levyt ovat loistavia, ehkäpä No Prayer For The Dyingiä lukuunottamatta. Blazen ajan levytkin ovat mielestäni hyviä tekeleitä, ainakin X Factor. Blazen live-esiintymisistä voikin sitten olla montaa mieltä.

Metallican "alamäestä" en ole kuitenkaan samaa mieltä. St. Anger oli toki surkea tekele, mutta Death Magnetic on täyttä rautaa. Ulrichin keskinkertainen soittaminen levyllä ehkä haittaa, mutta muuten kyllä paras levy sitten MOPin.

Jorde

24.01.09 klo 10:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:
Jorde kirjoitti:

Onpa täällä järkeviä tyyppejä.
Metallicaa minäkin äänestän, ei se sen enempää oo
kun maailman paras bändi!!!

no ei tod oo!!!!

No alamäestä huolimatta Kill 'Em All, Ride the Lightning, Master of Puppets ja ...And Justice for All, ovat voittamattomia. Ja tietenkin Death Magnetic on rautaa, respektit sille.

JV

24.01.09 klo 18:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omasta mielestäni kumpikin bändi on todella hyvä. Kumminkin minun ääneni saa Iron maiden. Bändille on monia todella hyviä biisejä ja muutenkin melkein koko tuotanto on ollut laadultaa hyvää. Onhan Metallica hyvä bändi, mutta muutama huonon levyn takia päädyin äänestämään Iron Maidenia. Itse ainakin nostan hattua kummallekin bändille siitä hyvästä että molemmat ovat olleet olemassa jo monia vuosia .

ToniJJJ

14.02.09 klo 11:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maiden on ja tulee olemaan paras heavymetalbändi. Reilut 30 vuotta rokannut ja lähes jokaisella levyllä yllättänyt ja tuonut klassikoita heavygenreen. Ensimmäiset levyt vähän punkimpaa heavyä ja Brucen astuttua kuvioihin meno muuttui sellaiseksi, josta Maiden muistetaan. Muutamaa huonompaa 90-luvulla tehtyä albumia lukuunottamatta tiukkaa tavaraa joka lätty. Nykyään ehkä hieman raskaampi soundi, mutta hitaampiakin kappaleita löytyy. Itse olen tätä bändiä fanittanut siitä asti kun ensimmäisen kerran sitä kuulin noin 6 vuotta takaperin.

Metallica taas... no, tulihan sitäkin yhteen aikaan aika paljon kuunneltua. Nykyään en arvosta läheskään yhtä paljon. Muutama hyvä biisi ensimmäisillä albumeilla, mutta 90-luvulta eteenpäin aikamoista kuraa. Ei iske minuun sitten lainkaan. Mielestäni aika yliarvostettu bändi. Jokainen biisi aika samanlaista paiskomista ja renkutusta, ja Ulrichin rummutus perustuu vain nopeaan mättämiseen, joka ei todellakaan ole rumpalille tärkein taito. Ja, tästä en itse ole varma, mutta kuulemani mukaan Hammett soittaa kitarasoolot livenä nuotilleen samalla tavalla kuin levyllä.

Eli oma ääneni menee puhtaasti, käsi sydämellä Iron Maidenille.

El Wray

14.02.09 klo 12:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

En halua äänestää kumpaakaan, mutta olen silti valmis pistämään vähän juttua molemmista.

Maiden ei ole kyllä koskaan tahtonut napata, muutamaa klassikkobiisiä lukuunottamatta. Metallica sen sijaan oli kasiluokalla kovin juttu ikinä, ja Black album soi yötä päivää kunnes pääsin kosketuksiin 80-luvun tuotantoon. Master of puppets on edelleen helvetin kova rässilevy vaikken ole jaksanut sitä pitkään aikaan kuunnella. Kuten myös ...And justice for all, jossa on soundit kyllä niin vituillaan, että sen kuuntelu tekee pahaa. Mutta siinäpä taitavatkin olla ne albumit, joista on jotain hyvää sanottavaa. Tosin Garage inc. on vielä mainittava.

Uusin albumi oli kyllä askel parempaan suuntaan, tosin lähes jokainen biisi oli ylipitkä ja Lars Ulrich voisi eläköityä. Senkin levyn soundit on vituillaan muuten.

Maideniin pitäisi varmaan tutustua, mutta se ei vain tunnu tällä hetkellä kamalan mielekkäältä, kun tuo musiikkimaku on metallin puolelta mennyt koko ajan äärimmäisempään suuntaan.

02.07.09 klo 01:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pyhä pietari sentään. Miksi Metallica on yliarvostettu? Miksi Iron Maiden sitten on niin kova?

HorrorFreak

03.08.09 klo 15:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Iron Maiden on kova, koska se edusti NWOBHM:ää ja oli auttamassa heavy metalia uuteen nousuun. Tosin olen tässä ihan viime viikkoina innostunut Metallicastakin vähän enemmän ja onhan sekin merkittävä bändi.

1932 viestiä

03.08.09 klo 16:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Metallica on kova, koska se edusti thrash metalia ja oli auttamassa koko lajityypin nousua. Tosin en Metallicasta juuri perusta ja tosiasiahan on että Venom keksi thrash metalin ennen kuin Metallica edes oli perustettu.