Metallica vs. Iron maiden

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Metallica vs. Iron maiden

J.Sinivuori

25.08.06 klo 23:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään kuuntelin kerran läpi kaverilla tuon Matter of life and deathin ja täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt.

Levy on ennalta arvattava ja kuullostaa erittäin hätäisesti tehdyltä(soolot)
Häiritsemään jäi kun (lähes)kaikki kappaleet alkoivat hitaalla näppäilyllä, tai muuten vaan rauhallisesti. Eikä levyllä ollut yhtään räväkkää alkua tyyliin Prisoner.

Riffit olivat tylsiä/mauttomia ja soolot kuullostivat hätisiltä. Brucen laulu osuudet osasi ennustaa, että mitähän herra nyt laulaa. Eikä miehen ääni ollutkaan parhaassa vedossaan.

En tarkoita, että levy olisi huono esim Legacy oli aivan mahtava biisi! Melkeinpä Irman kovimpia(ei nyt sentään). Different World oli hieman vaisu aloitus levylle mielestäni.

Kokonaisuus on siis hieman tylsä, hätäinen ja ennalta arvattava. Ei siis maidenin parhautta, mutta ei huonointakaan, erittäin keskinkertaista sen sijaan.

Acedia

26.08.06 klo 02:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

**½/*** = keskinkertaista? :shock:

Täytyypä tosiaan kuunnella tämä levy, koska Piece of Mindin (yhtyeen parhaan koko pitkän albumin) nimeäisin tämän asteikon mukaan VAIN korkeintaan yhden tähden levyksi, joten tässähän on nyt jotain todella ainutlaatuista kuultavissa! Enpä olisi uskonut äijien vanhoilla päivillä vielä moiseen pystyvän!

26.08.06 klo 02:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Acedia kirjoitti:

**½/*** = keskinkertaista? :shock:

Lueppas uudestaan se Sinivuoren viesti.

27.08.06 klo 12:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mulle uusi Maiden kolahtaa poikkeuksellisen lujaa. Maidenin kohdalla keskinkertaisuuden fiilis on aina välillä pässyt yllätämään kun ajattelee bändin uran "huippuvuosia". Matter of Life and Death sijoittuu kyllä tällä hetkellä sinne paremmalle puolelle. Itse koin tuon turhautavan keskinkertaisuuden fiiliksen edellisen levyn kohdalla.

On vain aika kummallista vertailla levyä jota olet kuunnellut muutaman kerran ja levyä joka on soinut aika ajoin soittimessa 20 vuotta (esim. Number of the Beast). Oman pyhän kolminaisuuteni Maidenin tuotannossa muodostaa Number of the Beast)-Piece of Mind ja Powerslave. Tuon ajanjakson kruunaa vielä Powerslave-kiertueelta tallennettu Live After Death.

Aika tulee näyttämään kuinka kauan MoLD tulee soittimessa pyörimään.

anthoun

27.08.06 klo 18:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun mielestä Metallica on aina ollut ihan mitäänsanomaton, keskinkertainen bändi. Ja ei, en pohjaa mielipidettäni vain noihin uudempiin levyihin, vaan myös Ride The Lightningiin ja Master Of Puppetsiin. En vain ole ikinä tajunnut, mikä tekee siitä niin erinomaisen?

Iron Maiden on myös vähän huttua, joskin The Number Of The Beast on ihan hauska levy tietyssä mielentilassa.

28.08.06 klo 13:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihanko totta?!

So?!

Hyvä että jaoit tämän mielipiteesi juuri täällä.

SpinalCrap

28.08.06 klo 13:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kustaa kirjoitti:

Ihanko totta?!

So?!

Hyvä että jaoit tämän mielipiteesi juuri täällä.

Ömm.. ihan oikeaan topiciin se kyllä vastas? Sen sijaan tuosta maidenin uudesta levystä puhuminen kuuluisi pikemminkin jonnekin muualle, kun sitä ei vertailla millään tavalla metallicaan, siitähän tässä on kysymys.

J.Sinivuori

28.08.06 klo 15:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

SpinalCrap kirjoitti:

Pahoittelen, että pistin levy analyysin väärään topiciin. Topicissa oli Iron Maiden mainittu ja se oli sopivasti esillä. Anteeksi siis laiskuuteni.

SpinalCrap

28.08.06 klo 16:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

SpinalCrap kirjoitti:

No tännehän noita on tykätty pistää, kun ei mitään muutakaan Iron Maiden -topicia taida olla, joten mitään väärää nyt et suinkaan ole tehnyt.

29.08.06 klo 08:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

SpinalCrap kirjoitti:

On täällä St Angeriakin aikoinaan ruodittu. Tosin kyllä topicin tarkoitus on mitä ilmeisimmin vertailla noita 2 bändiä. Mikä sinänsä on kyllä aika kyseenalaista. Kaikkein parasta olisi tietenkin jos esim. kyseisten bändien uutukaisalbumien kohdalla käydyt vääntelyt olisivat omassa topikissaan.

29.08.06 klo 18:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huhhuh. Nyt olen sitten vihdoinkin kuunnellut A Matter Of Life And Deathin. Se veti aika hiljaiseksi. Ennakko-odotukset olivat erittäin korkealla, mutta... Kuinka moni bändi pystyy tekemään tällaisen levyn oltuaan yli 30-vuotta kasassa? Levy nimittäin jopa ylitti kaikki ennakko-odotukset, mitä sillä oli. :shock:

A Matter Of Life And Death on aivan helvetin upea, uskomaton, sanoinkuvaamaton, taivaallinen ja lähestulkoon täydellinen levy! Vielä en osaa sanoa, monenneksi paras, mutta kyllä se todella korkealle kipuaa. Erittäin korkealle.

Ihan uskomaton levy. Tämä tulee pyörimään soittimessa vielä todella pitkään. Kiitos Maiden aivan mahtavasta levystä!

Scarface

29.08.06 klo 19:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

29.08.06 klo 19:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maiden ei kyllä ole ollut ihan 30-vuotta kasassa.

Jaa, meikäläisen laskupää kyllä sanoo näin. Steve Harris perusti Maidenin joulukuussa 1975, niinhän sanoo Run To The Hills-kirjakin. Elikkäs tuosta tulee siis 30 vuotta ja kahdeksan kuukautta. En oikein ymmärrä, mitä Scarface meinasi. :roll:

arska

29.08.06 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä se Maiden on valinta. Metallica ei paljon heikommaksi jää. Molempia tulee kuunneltua.

Scarface

29.08.06 klo 22:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maiden ei kyllä ole ollut ihan 30-vuotta kasassa.

Tämäkin riippuu niin mistä lukee. Jossain sanotaan 1975, jossain 76 tai 77. Ja suurinosa ihmisistä (Niiku minäkin) laskee bändin pystyssä olemisen vasta siitä kun tehdään ensimmäinen levy.

Einherjer

30.08.06 klo 01:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikea kysymys, mutta täytyy kuitenkin vastata Metallica

Metallicalla on omaan musiikin kuunteluuni ollut kenties enemmän vaikutusta, kuin millään muulla bändillä. Yhä edelleen ovat alkupään levyt mielestäni maailman parhaimpiin lukeutuvia.

Mikä sitten kysymyksestä teki niin vaikean, on se seikka, että Maiden on mielestäni pitkän uransa aikana tehnyt koko ajan hieman tasaisempaa jälkeä, kun Metallica. Metallicalta Black albumin jälkeen ilmestyneet levyt vaativat aikanaan hirveästi totuttelua, ennen kuin aukesivat edes sen verran mitä niitä nykyään jaksaa kuunnella... St anger ei ole vieläkään edes siedettävällä tasolla. Iron Maidenin ainoa heikompi esitys on mielestäni Virtual XI, mutta sitä seurannut Brave new world oli sekin jopa yllättävän hyvä. 80-luvulta toki löytyy Maideninkin klassisimmat levyt.

OutlawPuppet

30.08.06 klo 11:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maiden ei kyllä ole ollut ihan 30-vuotta kasassa.

Eli bändi, joka on tehnyt vaikka neljä demoa kolmen vuoden aikana ja saa vasta sen jälkeen ensimmäisen levyn ulos on perustettu vasta sitten kun ensimmäinen levy julkaistaan? Mikä se oli sitten, kun ne levyn biisit on kirjoitettu? Maidenin ensimmäisen levyn biiseistä suurin osa oli tietääkseni olemassa jo pari-kolme vuotta ennen kuin eka levy julkaistiin.

30.08.06 klo 12:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

No eihän tämä missään nimessä näin mene? Onhan minunkin bändini perustettu 1997 vaikka levyä ei ole vielä tehty, eli tarkoittaako se sitä että jos ensi vuonna teemme levyn, on bändi perustettu 2007? Aika hauska tyyli ajatella tämä asia. Mitäs ihmettä me sitten olemme bändinä yhdessä tehneet kaikki nämä vuodet kun on biisejä väännetty ja keikoilla käyty? :lol:

30.08.06 klo 14:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep, on se meininki kuitenkin ruohonjuuritasolla hivenen vaatimattomampaa kun areenatason rock-sauruksilla. Laatu korvaa määrän tässäkin tapauksessa.

"Amolad":in pisteet senkun kohoaa. Kyllä!

31.08.06 klo 15:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

OutlawPuppet kirjoitti:

Maiden ei kyllä ole ollut ihan 30-vuotta kasassa.

Juurikin näin. 100% varmuudella Maiden perustettiin juurikin 1975 vuoden joulukuussa ja asialla oli Steve Harris ja muut sen aikaiset jäsenet, joista yksikään ei ole nykyisessä line-upissa. Eihän siinä ole mitään järkeä laskea bändiä perustetuksi vasta ensimmäisen levyn julkaisun yhteydessä. Minun tietääkseni yleensä melkein kukaan ei ajattele näin. Onhan minullakin ollut bändi pari vuotta jo, mutta Scarfacen teorian mukaan sitä ei vielä ole olemassa, kuin vasta sitten jos joskus onnistumme tekemään levyn. :lol: