Metallica vs. Iron maiden

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Metallica vs. Iron maiden

17.12.05 klo 21:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotenkin tuntuu että vähän syvempi analyysi olisi kyseisten yhtyeiden kohdalla paikallaan? :roll: Aina Burtonin kuolemaan asti Metallican tuotanto oli silkkaa parhautta. Valitettavasti Cliffin aivan liian aikainen, traaginen poislähtö kuuluu 'Tallican musiikissa dramaattisena tasonpudotuksena, josta oivana esimerkkinä mm. Black Album joka on kylläkin potentiaalista hittitavaraa mututa jossa ei ole jäljellä paljoakaan alkuaikojen autotallimaisesta aidosta fiiliksestä. Lisäksi jokainen Metallicaan vähääkään enemmän perehtynyt tietää että bändi on aina Newstedin valitsemisen jälkeen systemaattisesti syrjinyt basistiaan ja basson munattomuus onkin yksi merkittävä syy Metallican uudemman tuotannon onttouteen. Kun vielä lisätään nykyinen rahastuspolitiikka keitokseen niin ei oikein pisteitä ropise.

Iron Maidenillakin on ollut selkeitä laskukausia. Blazen aikana bändi ei saanut juurikaan mitään pysyvää aikaiseksi ja 80-90-luvun taitekin jäi vähän hataraksi ajaksi yhtyeen historiassa. Nykyisin Rautaneito potkii kuitenkin ehkä lujempaa kun koskaan ennen ja aivan kuten Metallicallakin, 80-luvun alun tuotanto on todella hienoa. Eräät musiikinharrastajat ovat myös syyttäneet Maidenia "lievästä" musiikillisesta toistostaan jota en suoranaisesti kiistä. Maiden ei aina musiikissaan oikein innovatiivisuudella juhli. Koska yhtyeen jäsenillä tuntuu kuitenkin olevan ihan suht rehti ja aito asenne ja Eddien sirkus jaksaa vieläkin polkea ihan tyydyttävästi, toisin kun 'tallica, vastataan nyt sitten että Maiden. Vaikkakin aiemmin äänestin Metallicaa.

Lopussa voisin vielä kysyä että miten ihmeessä Robert Plant liittyy tähän aiheeseen? Ettei kyseessä olisi vain kirjoittajan oman mielipiteen pönkitys... :wink:

Np: Metallica - Orion

Cliff Burton 1962 - 1986 :cry:

Nebb

17.12.05 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikka Metallicalla on erittäin hyviä levyjä (Kill 'em All, Master of Puppets) ja oli muutenkin thrash metallin edelläkävijä, täytyy silti vastata Iron Maiden. Paul Di'Annon levyt + The Number of the Beast kolisee täysillä mutta sen jälkeen onkin menty lievää alamäkeä. Bruce on loistava laulaja (vaikka pidänkin enemmän Di'Annosta) ja lavakarisma on jotain upeaa. Nykymaideni ei kyllä jaksa kiinnostaa enää yhtään, ja näyttää rahatkin loppuvan kun joka toinen vuosi pitää vetää jotain Best of the B-sides-kiertueita. Ja psst, Maidenissa soittaa kaksi oikeaa kitaristia...

Hmm, nyt tuli kyllä vähän erisävyinen viesti, mitä oli tarkoitus, mutta eipä mahda mitään. Yhteenveto: kummatkaan bändit ei jaksa enää hirveästi kiinnostaa mutta Maiden on parempi.

Pedro

17.12.05 klo 22:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Mitä tarkoittaa basson munattomuus? Soundillista munattomuutta? Newstedin aikaiset levyt (miinus Justice tietysti) ovat ainoita Metallican levyjä joilla on hyvä, tukeva ja paksu bassosoundi. Tahtoisin vähän selvennystä myös tuohon rahastussyytökseen. Metallicaan en sitä ihan heti keksisi yhdistää, toisin kuin erääseen toiseen bändiin, joka on julkaissut vähintään yhden kokoelman jokaisen neljän viimeisimmän studioalbuminsa jälkeen. Mutta mitäänhän ei ole pakko ostaa, eli rahastuksesta on käytännössä ihan turha syyttää ketään.

Scarface

17.12.05 klo 22:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

SpinalCrap kirjoitti:

"Iron Maiden, minun tai Brucen kanssa, oli ja on yhä yksi suurimmista bändeistä koskaan. Suurempi kuin Queen tai Rolling Stones. Hevibändinä tuskin kukaan voi heitä päihittää. Sabbathkaan ei päässyt lähellekään, ei koskaan" - Paul Di'anno

No niin just. :lol:

Kyllä Black Sabbath on parempi kuin Maiden. Vaikka Ilman Maidenia en olisi ikinä tutustunut Rockiin/Heviin ja vaikka Maiden oli 5 vuotta mulle "Band number one" niin nykyään vosiin pistää Sabbathin maidenin edelle. Nykyään Maiden on sijalla 5. Edellään vain Led Zeppelin, Deep purple, Black sabbath ja AC/DC.

17.12.05 klo 22:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pedro kirjoitti:
John Lennonjohto kirjoitti:

Basson munattomuudella tarkoitin sekä soundipolitiikkaa, varsinkin juuri Justicen kohdalla sekä sitä että koko 'Tallica-uransa ajan Jasonia syrjittiin järjestelmällisesti eikä hänestä oikein ehtinyt tulla bändin varsinaista jäsentä. Basisti on kuitenkin erittäin olennainen osa rock-yhtyettä ja vähän jäi paha maku suuhun kun Newsted jäi aivan liian vähäiselle huomiolle.

Tuossa rahastussyytöksessä ilmaisin itseäni vähän epätarkasti, totta. Ajoin siis takaa sitä että viime vuosina Metallica on tuntunut muuttuneen valtavaksi rahasammoksi ja taiteellinen taso on selkeästikin pudonnut. Herra Ulrich taannoin jopa väitti lehtihaastattelussa että hän ei viitsi soittaa niin hyvin kun kykenisi koska keskinkertainenkin soitto riittää! Viime kuukauden San Fransiscon Rollarit-lämppärikeikan bootleg on myös aivan karmaisevaa kuunneltaa, herrojen soitossa ei tunnu olevan minkäänlaista pontta ensinkään. Metallica ei ole suinkaan ainoa orkesteri joka nykypäivänä harjoittaa tätä "We're Only In It For The Money"-politiikkaa mutta ei se tee siitä yhtään oikeutetumpaa. Odottelen mielenkiinnolla mitä seuraavasta studiolevystä tulee.

OutlawPuppet

19.12.05 klo 12:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vastasin MetallicA!
Kyseessä on kaksi meikäläisen musiikkimakuun eniten vaikuttanutta bändiä. Ensin tuli Iron Maiden ja Aces High, mutta sitten tuli Metallica ja The Thing That Should Not Be ja ajoi kirkkaasti ohi! Ehkä sitten se, että pidän enemmän Metallican suoraviivaisemmasta tyylistä. Maidenilla on loistavia levyjä kaikki Number of the Beast - No Prayer For the Dying, mutta sen jälkeen on tullut hyviä biisejä, mutta ei hyvää kokonaisuutta levynä. Lisäksi itseä häiritsee huomattavasti nämä pakolliset live-levyt, joita tuntuu tulevan lähes jokaisen kiertueen jälkeen ja jokaisella levyllä lähes samat pakolliset biisit.
Metallica on aina ollut mulle se suurin ja kaunein (vai pitäisikö sanoa rumin)! Viisi ensimmäistä levyä aivan loistavia ja myöhäisemmätkin levyt toimivat ja niistä löytyy loistavia biisejä. Henkilökohtaisesti pidän James Hetfieldin äänestä enemmän kuin Bruce Dickinsonin, vaikkakin Dickinson on varmaan teknisesti paljon parempi laulaja.
Kaksi loistavaa bändiä, pitkät urat, loistavia levyjä ja biisejä. Eläviä legendoja, jotka tullaan muistamaan vielä 50 vuoden päästäkin! Metal Up Your Ass & Up the Irons! :twisted:

Korru

10.01.06 klo 07:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maideniä äänestin uskomattoman hyvän liven perfomanssin tähden.

SpinalCrap

10.01.06 klo 07:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

joka toinen vuosi pitää vetää jotain Best of the B-sides-kiertueita.

Pakko kun on keksiä jotain...

19.06.06 klo 20:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ilmeisesti jos olisin Maidenille oman topicin luonut, niin oltaisiin se lukotettu ja sanottu, että tämä liippaa tarpeeksi läheltä. Mietin hetken, että olisiko pitänyt pistää päivän pulinoihin, mutten sentään sitä tehnyt.

Iron Maiden julkisti tänään uuden albuminsa nimen ja biisilistan. A Matter of Life and Death julkaistaan huhujen mukaan 11.9.2006.

A MATTER OF LIFE AND DEATH

8. For The Greater Good of God (Harris) 9.24
9. Lord Of Light (Smith/Harris/Dickinson) 7.23
10. The Legacy (Gers/Harris) 9.20

----------------------------------------------------------

Mitä mieltä muut ovat albumin nimestä ja biiseistä? Itselläni ainakin kävi pieni puistatuksen poikanen pitkin selkärankaa, kun katsoin biisien kestoja. Yli 70 minuuttinen levy 10 biisistä, joka tarkoittaa että biisien kestojen keskiarvo on yli 7 minuuttia/biisi. Kävihän siinä mielessä, että josko Maidenkin on sortunut biisien ylivenyttämiseen ja julkaisevat vielä Metallican St. Angerin kaltaisen kammotuksen. Mutta Maiden on toki aina Maiden. Enemmän uskon siihen, että noista uusista pitkistä biiseistä tulee uusia Hallowedeja, Rimeja, 7th Soneja, Phantomeita, Alexeja, Feareja, Paschandeleja jne. Ja jos näin todella olisi, minä varmaan tippusin tuolilta, kun kuuntelisin levyä läpi. Kyllä nyt kohosi aika paljon jännitys tuosta uudesta albumista.

Mitä mieltä kanssafanit ja muutkin Maidenia kuuntelevat ovat ja mitä levyltä odottavat? Itse ainakin toivon, että sieltä on tulossa ainakin 2000-luvun paras Maiden-levy, siitä en olekaan niin varma päästäänkö noiden kulta-ajan parhaimpien levyjen tasolle. Toisaalta, miksei voitaisi päästäkin?

lotr

19.06.06 klo 20:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä se maiden oli kovimmillaan yllättäen silloin 80- luvulla, en usko että niihin aikoihin päästään. Niin kuin ei olla päästy edellisilläkkäään 2000- luvun yrityksillä. Hankittua tulee olisi se sitten millaista vaan. En usko että kuitenkaan pettää. Ihan hyvillä fiiliksillä odotan, vaikka aika pitkiä biisejä onkin eksynyt mukaan...

Tuleeko se muuten tämän levyn pohjalta se kiertue jossa ne käy Suomessakin taas kerran. Liput tuli allekirjoittaneella hommattua aikoja sitten sinne keikalle...onneksi.

Nosoki

19.06.06 klo 20:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

lotr kirjoitti:

Ei siinä mitään järkeä olisi julkaista levyä ja olla pitämättä promokiertuetta paria kuukautta myöhemmin jos kerta keikkaa pukkaa, eli tuosta levystähän tulemme sitten kuulemaan biisin jos toisenkin.

Pitkä kesto alkoi kiehtoa, sillä eiväthän pitkät biisit tarkoita huonoa levyä, vaan pikemminkin toisin päin. Esimerkiksi Moonsorrown Verisäkeet levyllä biisien keskipituus on 14 minuuttia ja kyseessä on yksi maailman parhaista ja monipuolisimmista levyistä. Pitkä kesto antaa mahdollisuuden tehdä biisistä moniulotteisen ja sen takia kappale kestää useamman kuuntelukerran kun aina tuntuu löytävän jotain uutta.

Levyn nimi kuulostaa aika tylsähköltä eikä biisienkään nimissä mitään niin sävähdyttävää ole, mutta kun miettii tarkemmin muita Maidenin levyjä niin eivätpä nimet kerro yhtään mitään. Silti vaikka kuinka pidän Maidenista bändinä ja keikalle olen itsekin menossa, niin taitaapi tuo uutuus jäädä minun osaltani hyllyyn ihan vain siksi, että on niin paljon muuta ostettavaa. Jos biisit keikalla potkivat niin maan pirusti, niin ehkä sitten on eri asia.. aika näyttää. Jossain tätä varmaan kuitenkin saa kuulla ja sen perusteella sitten vedän johtopäätökseni. Kyseessä ei siis ole lähellekään vuoden odotetuin tapahtuma niin kuin joskus aikaisempien Maidenlättyjen kanssa.

19.06.06 klo 20:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Aivan, itsekin toivon todella pitkien kestojen kielivän vain massiivisuudesta ja rytminvaihdoksista jne. Se kun on ikäänkuin yksi Maidenin tavaramerkeistä.

Itse tulee varmaan ostettua levy niin nopeasti kuin mahdollista, hyvin todennäköisesti viimeistään vajaa viikko sen ilmestymisestä. Ja keikalle (14.11.) olen myös minäkin menossa, yleensähän niillä soitetaan n. 4-6 uuden levyn biisiä jos edellisiin kiertueisiin on luottaminen.

Tuli muuten jotenkin pahaenteinen fiilis tuosta viimeisen biisin nimestä. Kestokin on tuota luokkaa, että varsinainen eepos on todennäköisesti kyseessä. Onko tässä sitten tien pää? Samaa aihetta on puitu jo Rautaneito.comin puolella, mutta henkilökohtiasesti en ainakaan toivo, että juttu olisi vielä tässä. Voihan tuolla olla mikä tahansa merkitys. No aika sen meille näyttää ja syyskuussa se sitten viimeistään selviää.

Migelo

19.06.06 klo 21:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nosoki kirjoitti:

No eihän se nyt noin yksioikoista ole. Esimerkiksi juuri tuo Tolppasen mainitsema St.Anger olisi voinut olla erinomainen levy ilman kurkkupurkkisoundeja ja selvästi ylipitkiä biisejä, joissa jokaisessa kertosäkeistöä piti jauhaa viimeinen 20-30% biisin kestosta ja väliin vähän jotain sooloja tms. St.Angeria ei vain yksinkertaisesti jaksanut kuunnella muuta kuin pari biisiä kerrallaan, niin puuduttava se levy on. Toki sitten löytyy esimerkkejä joissa biisien kestot eivät juurikaan ole häirinnyt, lähinnä tuolta proge-puolelta tyyliin Dream theater. Jos biisissä on ainesta eeppiseksi kokonaisuudeksi eikä sitä keinotekoisesti ole pitkitetty niin mikäs siinä. En sitten tiedä mitä tapahtuu Maidenin kohdalla...

Maiden ny ei sinällään ole ihan lempibändejä, mutta kyllä sitäkin tulee jonkin verran kuunneltua. Vanha-maidenhan sitä parempaa nyt on, mutta itse kyllä tykkäsin kovastikin Brave new worldistä. Odotellaan mielenkiinnolla tätä uutukaista.

Scarface

19.06.06 klo 22:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harris tietääkseni sanoi uuden levyn olevan palolti progevaikutteinen, joka saattaa selittää biisien pituuden. Toivottavasti ei tuu uutta Dance of deathia...

Ale

20.06.06 klo 15:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Toivottavasti ei tuu uutta Dance of deathia...

Pikemminkin toivottavasti tulisi uusi Dance of Death. Tällä hetkellä ehdoton suosikki-levyni koko maailmassa.

Odotan kyllä uutta levyä aivan täpinöissäni sillä kaksi viimeisintä ovat olleet täyttä parhautta. Pitää pitää mieli neutraalina ettei tule pettymystä...

20.06.06 klo 23:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ale kirjoitti:
Scarface kirjoitti:

Toivottavasti ei tuu uutta Dance of deathia...

Kyllä. Maailmassahan voi olla mielipiteitä yhtä paljon kun ihmisiä. Ja Alen kanssa olen jotakuinkin samaa mieltä. Tai no, samaa ja samaa. En nyt pidä DOD:ia ja BNW:tä henkilökohtaisesti parhaina, mutta kyllä ne selkeästi keskitasoa parempia Maiden-levyjä ovat. Esim. DOD:lta voi nostaa Rainmakerin, nimikkobiisin ja ennenkaikkea Paschendalen, joka kyllä iski heti kun kuulin ja kuuluu koko tuotannon kärkipäähän. Ja nämä kaksi viimeisintä levyä ovat Maidenin mittapuulla soundeiltaan kaikista raskaimpia, esim. vaikkapa juuri mainitsemani Paschendale. "Soundeissa on munaa enemmän kuin keskiverto kanalassa!" (lentävä lausahdus Rautaneito-foorumilta :lol: )

Kaiser

21.06.06 klo 01:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni on ainakin kovat odotukset uudesta levystä. Kappaleiden pituus ei hirvitä, onhan Maidenilla ennestäänkin paljon pitkiä kappaleita ja suurin osa niistä on erittäin toimivia. Eipä levyn nimestä ja kappaleiden nimistäkään mitään valittamista löydy, itseasiassa aika tyylikäs levyn nimi. Joten eiköhän tämä maailman paras bändi julkaise vähintään yhtä kovan albumin kuin BNW tai DOD (kyllä, pidän molemmista kovasti ja varsinkin DOD kuuluu yhtyeen parhaimpiin pitkäsoittoihin).

lotr

21.06.06 klo 12:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elkää kysykö mitä ajattelin siinä edellisessä viestissä... :D. Eihän siinä tietenkään olisi mitään järkeä vetää keikkaa jossa ei kuultaisi yhtään uuden levyn biisejä. Kyllähän Maidenilta edelliset Suomenkeikat ovat perustuneet uusiin levyihin. Tietenkin keikalle eksyy myös vanhaa kamaa. Vaikka ne vanhat olisikin kuuunneltu puhki, ainakin itsellä on tullut kuunneltua niitä sen verran että on jo hieman kyllästynyt. Livenä niitten kuuleminen on tietenkin aivan eri juttu ja ohan se 80- luku niitten parasta aikaa. Ja jos tämä uusi levy olisi hyvä, niin sitähän on mukava kuulla keikalla. Toivottavasti on hyvä. Ei tuo pituus haittaa jos tulee massiivisuutta ja syvällisyyttä, mutta on tietenkin hyvä että olisi muutama semmoinen lyhyempikin biisi mukana. Kuhan nyt ei mene semmoiseksi ylipitkäksi vääntämiseksi.

Huh huh saikohan kukaan edes selvää tämän viestin pääpointista, tuli sen verran sekavasti taas kerran kirjoitettua . :shock:

05.07.06 klo 22:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

No voi saatana, nyt se kansi on vihdoinkin julkaistu. Ja voitte olla varmoja, että meikäläinen ainakin kusee hunajaa ja paskoo mansikoita, jos musiikkikin on yhtä tasokasta, kuin ulkoasu. :shock:

Uuden levyn [u]kansi[/u] [www.ironmaiden.com], olkaa hyvät!

Ja Maidenin nettisivuilla tuon saa nähdä vielä suurempana jos haluaa. En tiedä muista, mutta mun mielestä ainakin vähintään 666 kertaa parempi, kuin DOD:in tökerö tietokonekansi.

J.Sinivuori

05.07.06 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tolppanen kirjoitti:

Uuden levyn [u]kansi[/u] [www.ironmaiden.com], olkaa hyvät!

On kyllä komea kansi verrattuna DOD:in kanteen. Ei kuitenkaan vedä vertoja Wanhoille maiden kansille.