Kaunein kappale

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Kaunein kappale

Dekabristi

31.07.06 klo 11:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noniin, nyt haetaan sitä kuuluisaa maailman kauneinta kappaletta. Mikä se on ja miksi?

Itse vastaan John Lennonin "Love". Lovessa yhdistyy täydellinen harmonia kauniiseen sanoitukseen ja sen tunnelma on äärimmäisen kaunis. Käsittämätöntä, miten joku ihminen on pystynyt tekemään jotain tälläistä, tässä kappaleessa nimittäin saa kuulla, mitä rakkaus on.

Scarface

31.07.06 klo 14:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minkälainen on kaunista musiikkia? Eivätkö Rock ja Metal kappaleet voi olla kauniita? En äänestä...

Mutta maailman kaunein kappale?

Rush - Losing it (Kuuntele Tästä) [www.radioblogclub.com]

Biisissä on törkeän kaunis syntikka, sähköviulusoolo ja Geddy laulaa loistavasti. Mitä puuttuu?

The dancer slows her frantic pace
In pain and desperation,
Her aching limbs and downcast face
Aglow with perspiration

Stiff as wire, her lungs on fire,
With just the briefest pause
The flooding through her memory,
The echoes of old applause.

She limps across the floor
And closes her bedroom door...

The writer stare with glassy eyes
Defies the empty page
His beard is white, his face is lined

And streaked with tears of rage.

Thirty years ago, how the words would flow
With passion and precision,
But now his mind is dark and dulled
By sickness and indecision

And he stares out the kitchen door
Where the sun will rise no more...

Some are born to move the world
To live their fantasies
But most of us just dream about
The things we'd like to be
Sadder still to watch it die
Than never to have known it
For you, the blind who once could see
The bell tolls for thee...

Tolppanen

31.07.06 klo 15:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Aivan. Minusta nuo äänestysvaihtoehdot ovat hieman hölmöjä, varsinkin tuo toinen. Itse kuuntelen ehkä juuri eniten raskaampaa rockia, mutta pidän silti kauniista biiseistä paljon. Ja itseasiassa suurinosa niistäkin on heavy/rock-bändien/artistien tekemiä. Taidampa siis jättää minäkin äänestyksen väliin.

Mutta silti vastaan topiciin, itseasiassa oikein asiallinen topic pitkästä aikaa (lukuunottamatta äänestystä). Ja maailman kaunein kappalehan on tietenkin samalla maailman paras kappale, eli Dire Straitsin Brothers In Arms. Voi jumalauta tämän biisin hienoutta, sitä on vaikea kuvailla. Lyriikat ovat loistavat, Knopflerin kitarasoolo uskomaton ja ja... ja niin. Siis tästä on vaikea keksiä mitään pahaa. Kuunnelkaa itse, jos ette ole vielä kuulleet.

The Wolf

31.07.06 klo 16:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä joo, mutta en taukoamatta. Stairway to Heaven ja Nothing Else Matters ovat kauniita ja niitä tulee kyllä usein kuunneltua.

Aleksanteri

31.07.06 klo 17:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Äänestys on minunkin mielestäni aika merkityksetön ja hieman suppea, mutta muut taisivat provosoitua siitä vähän liiaksi. Niinhän se kuitenkin on, että stereotyyppinen metallimusiikki on kauimpana stereotyyppisestä kauniista musiikista, ja kun vielä otetaan huomioon äänestyksessä käytetty ilmaisutapa, on melko selvää, että toisen vaihtoehdon äänestäjä haluaa vain moshata rankan trashmetalrevityksen tahtiin. Kukaan tuskin tuota vaihtoehtoa valitsee, mutta ei se silti mielestäni millään tavalla vihjaa, etteikö metallimusiikkikin voisi olla kaunista. Se tavallaan vain sanoo, että kauniin musiikin vihaajat löytävät itselleen parhainta mahdollista musaa metallin saralta. Missä tahansa muualla tällainen stereotypialeikki varmasti olisikin mennyt sulavasti ohi, mutta 70-80-luvun raskasta musaa palvovassa Leffatykissä se osuu silmään. No jaa, näin minä käsittäisin, eikä tästä varmaan olisi näin pitkästi tarvinnut kirjoittaa, mutta kun sormet eivät pysähdy, niin minkäs teet.

Itse aiheesta: tätä "kauniimpaa musiikkia" ei tule oikeastaan paljon kuunneltua, mutta kyllä sitäkin soittimestani saattaa tavata. The Wolf mainitsikin jo ne ilmeisimmät, eli Led Zeppelinin Stairway to Heaven ja etenkin Metallican Nothing Else Matters ovat sitä tämän lajin parhaimmistoa, sekä yleensäkin musiikkia parhaimmillaan. Hieman selvempänä "kauniimman musiikin" edustajana säveltäjä J.S. Bachin Air pitää vielä mainita (vaikkei niin topikkiin sovikaan, kun se ei virallisesti ole "kappale"), pistää hiljaiseksi paljaaltaankin kuunneltuna, mutta taitavasti johonkin liikkuvaan kuvaan yhdistettynä (kuten vaikkapa End of Evangelionin mechataisteluun, jossa tämä musiikki luo 90% kohtauksen loistavuudesta) se varsinkin vie tunnemaailman aivan uusiin ulottuvuuksiin.

OutlawPuppet

31.07.06 klo 18:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kauniit kappaleethan ovat juurikin loistavia. Itsellä myös suurin osa näistä legendaarisista kauniista kappaleista on metalli puolelta. Tässä pari:

Black Sabbath - Solitude
Metallica - Nothing Else Matters
Megadeth - A Toute Le Monde

Ja sitten hieman rokimpaa kamaa:

Zacharius Carls Group - Aeroplane Blues
The doors - The Crystal Ship

Dekabristi

31.07.06 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tolppanen kirjoitti:
Scarface kirjoitti:

No joo, taisimpas olla hieman ajattelematon. Eli täytyy myöntää, raskaampikin voi olla kaunista, mutta tarkoittakoon tuo toinen vaihtoehto nyt sitä, että musiikissa ei kertakaikkiaan ole mitään kaunista.

JarkkoK

02.08.06 klo 09:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehdottomasti kuuntelen hempeilymusiikkiakin, varsinkin kun omiin häihin on enää 2 viikkoa...

Loistavia hempeilybiisejä löytyy vaikka kuinka paljon, varsinkin vuosikymmenten takaa, mutta myös lähemmästä historiasta:

Skeeter Davies - The end of the world
LeAnn Rimes - How do I live (ei ole alkup. esittäjä)
Righteous Brothers - Unchained melody

Lista jatkuu loputtomiin...

Kaiser

02.08.06 klo 13:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joko...

Devin Townsend - Deadhead

tai...

Dream Theater - Space-Dye Vest

Noista on paha enää pistää kauniimmaksi.

Itse aiheeseen minulla ei ole paljoakaan sanottavaa. Mielestäni kaikki musiikki jota pitää hyvänä, on tavallaan myös kaunista. Myös raskaassa death metal -kappaleesa voi olla kauniita osioita. Esim. itse pidän Strapping Young Ladin Detox -kappaletta erittäin kauniina vaikka se on myös erittäin raskas. Hyvä ja kaunis menevät siis käsikädessä.

Arsi T. Elokolikko

03.08.06 klo 10:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaiser kirjoitti:

Hyvä ja kaunis menevät siis käsikädessä.

Näin olettaisin mäkin. Hieman silti tuo kauniin kappaleen määritelmä hämärän peitossa, mutta tässä muutamia kauneimpia mitä tiedän:

CMX - Valoa nopeammat koneet
CMX - Tähdet sylissään
Mew - Comforting sounds
Led Zeppelin - Stairway to heaven
Ben Folds Five - Brick
LATL - Miranda
Radiohead - Street spirit (fade out)
Radiohead - How I made my millions
Pink Floyd - Wish you were here
Johnny Cash - Hurt
Nick Cave and the Bad Seeds – Easy money
Air - Ce Matin La
Thomas Newman - Any other name (siis American Beautyn muovipussiteema)
James Newton Howard - I do believe in fairies
...jne. (esim useat leffojen themet tyyliin Morricone, Tiersen tai edellä mainitut mestarit)

<IdigN1:n alla mainitsemat Oldfieldit ym. lisätty, muisti pätkii>

Melkein kaikki nuo ovat muuten (akustisvoittoisia) keveitä mutta paatoksellisia balladeja teeman vaihdellessa laidasta laitaan (vaikkapa scifimaalailusta perinteiseen sateessa surkutteluun) ja soivat eniten soittimessani noin yleisesti. Jos yksi kaunis raita pitäisi valita niin se menisi ehkä sitten tuonne Air:n chillailusoundin ja instrumentaalisen osaston puolelle. Ehkä.

03.08.06 klo 10:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Damien Rice - Cannonball / The Blower's Daughter
The Beatles - The Long and Winding Road / Across the Universe
Egotrippi - Varovasti Nyt
Howard Shore - Into the West
Jane Monheit - More Than You Know

Siinä todellisia itkettäjiä mielestäni.

Misaele
2016 viestiä

03.08.06 klo 14:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

JarkkoK kirjoitti:

varsinkin kun omiin häihin on enää 2 viikkoa...

Go Jakke Go! ;)

Pingutyyppi

03.08.06 klo 16:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Biisejä, jotka ovat koskettaneet allekirjoittanutta kiistattomalla kauneudellaan... syvästi.

Aimee Mann - It's Not
Nick Drake - From the Morning
The Smiths - I Know It's Over
Tom Waits - Tom Traubert'... Blues (Waltzing Matilda) [youtube.com]
Tori Amos - Winter [youtube.com]

Enkä voi olla myöskään mainitsematta Damien Ricen loistavaa debyyttilevyä O, jonka [youtube.com] jokainen [youtube.com] biisi [youtube.com] on niin särkevän kaunista kuultavaa kuin musiikki voi vain olla.

(ja offtopic: onnea Nakuttajalle :o)

04.08.06 klo 04:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

(Jaqqe N:lle onnea myös täältä. Vielä tosin on hyvää aikaa sanoa rohkeasti ei ja karata vaikka Timbuktuun piiloon.)

Kate Bush: Sensual World (uuummmm-yeah!)
Michael Crawford: Music of the Night (ehkä hiukan imelä biisi muuten, mutta ainoan oikean Kummituksen tulkitsemana silkkaa timangia)
Peter Gabriel: Humdrum (absoluuttisesti ihanimpia hyräilybiisejä)
Ennio Morricone: Giù La Testa (kauniita korkeita ääniä)

Muitakin olisi, mutta mennään näillä...

JarkkoK

04.08.06 klo 12:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

Timbuktuun ois kyllä nyt halpoja lentoja tarjolla...

Kiitokset kaikille onnitteluista. :D

HoneyBunny

05.08.06 klo 00:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä nyt sellaiset, jotka ensimmäisenä tuli mieleen. Paljon hyviä jää tästä listasta puuttumaan.

CMX – Suurta yötä pain
YUP – Puutarhurin laulu
YUP – Alla jalavapuun

Scarface

06.08.06 klo 02:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Outlawpuppetin useaan otteesee hehkuttama Crystal ship on alkanut herättämään minussa aivan uusia tunteita. Kuulin tämän ekan kerran kesäkuun alussa kun ostin Doorsin debyytin. Se piano, se piano...
Vituttaa kun menin antamaan tälle levyraadissa vaan 7. Kyllä tälle pitää 10 antaa. Erittäin hieno ja kaunis kappale.

Schwarzenegger

06.08.06 klo 13:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

poistettu!

SpaceCadet1

06.08.06 klo 18:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rumakin voi olla poikkeuksellisen kaunista kun musiikista puhutaan. Tässä pari henkilökohtaista sydämensulattajaa:

Secret Chiefs 3 - Renunciation
Persialaiset rummut ja shamisen kohtaavat länsimaalaisen surffirockin Mr. Bunglen instrumenttinerojen mystisessä mestariteoksessa, jonka hivelevällä äänimaailmalla on hienoisen huumaava vaikutus. Tämän paremmin ei musiikkia sitten soitetakaan 8) Biisin ja Secret Chiefsin pari muutakin tekelettä voi kuunnella täällä: http://www.myspace.com/secretchiefs3

Additional beauty tracks: The Exile, Book T: Exodus, Knights of Damcar, Hagia Sophia, Combat for the Angel

Aphex Twin - Fingerbib
Richard Jamesin tribuutti Cornwallin lapsuusvuosilleen on synteettinen trippi menneisyyteen, jossa viattomuus ja ilo sulautuvat lapsen hymyksi...kuunneltavassa formaatissa. :)

Additional beauty tracks: Time To Find Me, 4, Windowlicker

Tomahawk - Sweet Smell of Success
Mike Patton kuiskailee häiritsevästi kauniin kitaralurituksen päälle, ja kertsin kohdalla hoilottaa liki oopperamaisella sykkeellä. Välillä naputellaan old-school popin tahdissa ja välillä huohotellaan ihmismielen kierompien yksityiskohtien nimeen - mykistävää.

Additional beauty tracks: Captain Midnight, Desastre Natural

Fantômas - Twin Peaks: Fire Walk With Me
Maailman paras coveri maailman taitavimmalta yhtyeeltä. Ei voi muuta sanoa kuin: hooda tooo, hooda tooodidooo....must-hear kaikille, oli genremieltymys sitten mikä tahansa.

Additional beauty tracks: The Godfather, Rosemary's Baby, Simply Beautiful [live]

RJD2 - Smoke & Mirrors
Hip-hop helmi, jonka savuava lounge-fiilinki ja pinnan alta pulppuava soul-vokalisointi pistää parhaimillaan pysähtymään ja ihmettelemään miten mahtavaa kaikki voi ollakaan. Hehe, no ei ehkä niin kova, mutta kova kuiteskin.

Additional beauty tracks: Ghostwriter

Mark Morgan - Fortress of Regrets (pelimusiikki)
Planescape: Tormentin soundtrack on helposti kaikkein aikojen vakavasti otettavin väännös, jonka loksahtaminen pelin tarinan teemaan on naurettavan saumatonta. Mark Morgan miksasi parista pääteemasta useita eri biisejä, ja kyseinen pätkä vyörytti pelailun kohdalla selittämättömän tunneryöpyn allekirjoittaneen kohdalla. What can change the nature of a man?

Additional beauty tracks: Liikaa lueteltavaksi :shock:

Faith No More - Caralho Voador
Eteläamerikkalaista kutumusiikkia kunnioittava chillout-sessio, jonka rauhallisuus ja tyyneys puhdistaa mielen.

Additional beauty tracks: Stripsearch, Take This Bottle, Midnight Cowboy, Woodpecker From Mars

Converge - Heaven In Her Arms
Bostonin HC punk-ylpeys antautuu verenseisauttavassa metallirallissaan tytön lumoon
I just needed a lover and I needed a friend
And there you were
Running from forever like all the rest
Three simple words bled me dry
Three simple word bled us dry, bled us dry
I love you

Additional beauty tracks: Phoenix in Flight, Janed Doe, Drop Out

Mastodon - Trilobite
Metallimarkkinoiden kuumin nimi osaa pahanilkisen kovanaamaisuuden ohella eeppisiin ja tunteellisempiin kitarariffeihin, jotka pursuavat synkkää synkempää melankoliaa.

Additional beauty tracks: Ol'e Nessie, Trainwreck, Naked Burn, Hearts Alive

Queens of the Stone Age - You Can't Quit Me Baby
Eiköhän nimikin kerro jo kaiken. Kaikkein aikojen bridge, ja kuulostaa livenä sitäkin enemmän taivaalliselta harmonialta. Yo're solid gold - I'll see you in hell

Additional beauty tracks: Auto Pilot, Better Living Through Chemistry, First It Giveth, You Would Know

Kyuss - Phototropic
Muistaakos joku Ensimmäisen Yhteyden kliimaksikohtauksen? Avaruuden valoshown alla kimalteleva trooppinen ranta - sellaiselta Phototropicin spektogrammi todennäköisesti näyttää.

Additional beauty tracks: Space Cadet, 50 Million Year Trip (Downside Up)

Nile - In Their Darkened Shrines IV: Ruins
Ja näin albumi (In Their Darkened Shrines) tulisi aina lopettaa. Sensaatiomainen ja laahaava death-ballaadi, jossa egyptiläinen mytologia saa (hyvää) kyytiä lauluntekijävirtuooso Karl Sandersin superryhmän käsittelyssä.

Additional beauty tracks: Kheftiu Asar Butchiu, Unas Slayer of the Gods, In Their Darkened Shrines I: Hall of Saurian Entombment

cLOUDDEAD - Jimmybreeze, Pt. 2
Unenomaista todellisuutta tai todenmukaista unta - surrealismin käsikirjaa noudatteleva cLOUDDEAD (oivallisen anticon-levy-yhtiön vakiokaartia) sotii kaikin mahdollisin keinoin hip-hopin valtavirtakäytöntöjä vastaan. Ihanaa leijumista läpi purppuroiden pilvien....

Additional beauty tracks: Apt. A, Pt. 1, And All You Can Do Is Laugh, Pt. 1

Arsi T. Elokolikko

06.08.06 klo 19:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

HoneyBunny kirjoitti:

YUP – Alla jalavapuun

Hieno lista, mutta pakko kysymän, että milläs tapaa Alla jalavapuun on kaunis biisi? :P Siis onhan sävel kepeä, mutta sekin on yhtä parodinen kuin Martikaisen tekstikin, jonka teeman voisi helposti mieltää tavalliseksi iskelmävenkoiluksi, mutta joka osoittautuukin erittäin humoristiseksi sketsiksi epäonnistuneesta pankkikeikasta ja hirsipuusta.

Kaunis-sanaa en minä ainakaan päähäni saa [tämä ei silti ole protesti mielipidettä vastaan, vaan ihan mieleen herännyt kysymys]. YUP:n tuotannosta en tosin varsinaisesti kauniita biisejä hirveästi löydä, Rakkaus on pesti hulluuteen ja Kaikki on hyvin sentään voisivat edustaa silti tätä osastoa.

(ja more offtopic: onnea Nakuttajalle täältäkin suunnalta!)