Onko DVD pinnalla vielä 20 vuoden päästä?

Foorumin päävalikkoonDigital... [DVD] › Onko DVD pinnalla vielä 20 vuoden päästä?

Spideart

24.10.04 klo 23:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä muuten enää voidaan dvd:stä viedä eteenpäin. Itse en ainakaan enää vaadi parempaa kuvanlaatua tai ääniä. Olenko vaatimaton? No joo, voihan elokuvia jo nykyäänkin säilytellä sormenpään kokoisissa siruissa. Mitä järkeä? Itse ainakin pidän kansista ja Cd:stä. Kun tässä elokuvatuotannossa mennään eteenpäin on muutettava jo muutakin kalustoa kuin elokuvansäilytysmuodon osastoa. Sinänsä mitään väliä tuolla miten paljon yksi levy voi pitää sisällään kun extroja en katso vieläkään. Voisi olla että joskus elokuvateollisuus siirtyy täysin virtuaaliseksi.

Ville

24.10.04 klo 23:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä luulen, että on joku pienempi ja tehokkaampi tallennusmuoto. Varmasti on kuitenkin kahdenkymmenen vuoden päästä joku uusi formaatti olemassa, mutta vielä on ehkä DVD sen rinnalla. VHS luullakseeni poistuu käytössä jo kymmenen vuoden sisällä.

Steambull kirjoitti:

Minä olin käsittänyt, että seuraava fromaatti on jo lähes loppuun kehitetty, ja että se tulisi käyttöön 3 vuoden sisällä. Ajattelin jo, että kohta pitäs alkaa lättyjä pois myymään.

Mistä sinä tuollaista olet kuullut? Voisitko valaista lisää?

Steambull

24.10.04 klo 23:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olisikohan tämä se seuraava fromaatti?

Grass

03.01.05 klo 15:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Steambull kirjoitti:

Olisikohan tämä se seuraava fromaatti?

Ehkäpä, tuostahan on kädenvääntöä.. http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/5904.cfm

Ja nythän kotonakin pystyy jo duallayer levyjä poltteleen, tosin onhan aihiot aivan pirun kalliita vielä.

eljas

03.01.05 klo 19:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaqqe Nakuttaja kirjoitti:

Uskon että on, kuten myös VHS:kin. DVD-laitteet vaan muuttuvat VHS-tyyppisiksi laitteiksi.

Kyllä olen vahvasti sitä mieltä, että VHS on 98% unohdettu jo muutamien vuosien päästä. Katsotaan ja muistuttakaa sitten tästä sanomasta muutamien vuosien päästä ;) Luulempa, että DVD:kin on unohdettu jo tuolloin..

-Tinke-

03.01.05 klo 20:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

eljas kirjoitti:
Jaqqe Nakuttaja kirjoitti:

En usko että täysin unohdettu on. Minulla ainakin on vielä käytössä CD ja DVD soittimen ohella Vinyyli-soitin, ja levyjäkin aika kasa. Mutta toki uudet aina vanhemmat jalkoihinta jättää se on varmaa.

Scuzzball

03.01.05 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyäänhän jo saa noita 720p ja 1080p leffoja ostettua (jostain päin maailmaa), joissa siis on kuvanlaatu (ainakin jälkimmäisessä) tuplasti parempi. Eli tietokoneelta tsekatessa näyttää kuin liikkuvaa valokuvaa kattoisi. En sitten tiedä pystyykö noita tavallisella dvd-soittimella pyörittämään, tai hyötyykö millaiset televisiot noista korkeammista resoluutioista, mutta ainakin tietokoneella näyttää upealta. Nykyään noissa taitaa ongelmana olla vaan se, etteivät mahdu tavalliselle dvd-levylle?

mm. noita 1080p trailereita löytyy täältä:

Kustaa

05.01.05 klo 09:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuten jo aiemmin totesin että DVD elää tulevaisuuttaan kehittyneempänä versiona. Eka tulee tallennuskapasiteetiltaan suuremmat HDDVD:t ja sitten jotain muuta. Laitepäivityksiltä ei tietenkään voi välttyä kun laatu paranee. Jokainen voi tietenkin vetää oman rajansa esim. laadun suhteen. missä tulee raja vastaan...

tatska

07.01.05 klo 14:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikka DVD joskus (ehkä piankin) jääkin seuraajansa jalkoihin, ei meikäläisen mielestä se tee DVD:stä samalla tavalla huonoa kun DVD teki VHS:stä. Näiden välinen erohan on aivana valtava, kun toisen formaatti on kuluvaa, ei-interaktiivista mössöä. Tottakai siis parempaan mennään, mutta ei mielestäni samanlaisella loikkauksella. Eli ainakin meikäläinen jatkaa tämän formaatin keräämistä aivan kuten ennenkin vielä pitkään.

masahiiri

08.01.05 klo 14:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

DVD:n tulevaisuus riippuu paljolti siitä miten näyttölaitteet kehittyvät. Parempi formaatti on aina tervetullut, mutta nykyisillä kohtuuhintaisilla televisioilla ei dvd:tä parempaa kuvanlaatua voisi hyödyntää. Silloin kun tulee markkinoille kohtuuhintaisia ja tarkkoja yli 40 tuuman näyttölaitteita, alkaa uudelle formaatille olla kysyntää enemmän. Kyllä dvd pinnalla vielä on 20 vuoden päästä, mutta ei varmasti suosituin formaatti.

Kahis

01.03.05 klo 13:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään vasta ensimmäisen kerran kuulin tästä DVD-uudistuksesta. Eli DVD-soittimet uudistuvat siten, että ne tulevat käyttämään sinistä laseria? Sillä saadaan mahtumaan enemmän terävämpää kuvaa. Selvä...ostetaan uusi soitin, mutta miten levyt muuttuvat seurauksena?

Tässä ihan vallan masentuu jos pitää tulevaisuudessa uudestaan samoja leffoja uudelleen hankkia jonkin uuden formaatin takia.

Itse pidän CD/DVD:n fyysistä muotoa hyvänä. Se saisi olla sellaisenaan vaikka 100 v. (tai niin kauan kunnes kuolen) :wink: DVD:n sisältö saa kyllä muuttua parempaan. Kansitaiteetkin häviävät jos pitää jotain mikrosiruja kannella.

mokoma

16.06.05 klo 12:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eihän se varmaan sitten enää ole nuo dvd samassa formaatissa, mutta kyllä silti varmastikin säästän oman dvd-soittimeni joka on palvellut uskollisena.

Tolppanen

08.08.05 klo 00:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kahis kirjoitti:

Tässä tällainen linkki:

Joo, olen samaa mieltä. Ei ole mitään järkeä ostaa uusiksi kaikkia elokuvia toisen formaatin takia. Itselläni on paljon enemmän VHS:iä, kuin DVD:itä (yli 100), enkä todellakaan aio ostaa n. 40:tä VHS elokuvaani uudestaan DVD:inä, ainakaan lähitulevaisuudessa. Saisi VHS ja DVD olla vielä pitempään, ainakin 50 vuotta, DVD vielä enemmän.

08.08.05 klo 15:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tolppanen kirjoitti:
Kahis kirjoitti:

Tässä tällainen linkki:

Enkä minä aio ostaa n.450 elokuvaa jotka löytyy vhs:ltä, uudestaan DVD:nä. Ensinnäkin niistä on melkoinen määrä silkkaa kakkaa.. mm.huonoimpia kasariactioneita mitä maa päällään kantaa.

SpinalCrap

09.08.05 klo 17:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä tämä DVD riittää itselleni todella pitkäksi aikaa, kun VHS-nauhojakin vielä katselen. Ehkäpä silloin 20 vuoden päästä on vaihtoehtoina ostaa kalliimpi uudessa formaatissa oleva leffa, tai sama leffa halvempana DVD-formaatissa. Jolloin parhaat leffat hankkisin tuossa tulevaisuudet formaatissa, ja keskitason leffat dvd:nä :wink: . Ja kun miettii, että tietääkseni vanhoissa elokuvissahan ei kaiketi ole mikään kovin iso resoluutio (?), joten eihän ne vissiin esim. HD-resoluutioon scaalattuna ainakaan paljoa sen paremmalta näyttäisi kuin DVD:llä?

wii-player565

30.05.14 klo 17:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani Sementti kirjoitti:

Noin 20 vuotta sitten keksittiin VHS. Se siirtyi kingiksi nopeasti ja kaiken sortin filmiprojektorit väistyivät tieltä. Pari vuotta sitten keksittiin DVD-tekniikka ja se on nyt pinnalla, mutta tässä piileekin se kysymys. Keksitäänkö tulevaisuudessa vielä parempi tekniikka tillittää leffoja. Sanotaanko vuoteen kaksireikäkaksireikä?

En usko. Blu-Ray on sitten vallannut kokonaan.:D

tiinamalm

25.06.14 klo 20:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eikö se suora katsominen/kuunteleminen netistä tule ajan mittaan syrjäyttämään niin CD:t kuin DVD:tkin. Puhutaan (kirjoitetaan) että tv:täkään ei enää katsota reaaliajassa eli silloin kun ohjelmat lähetetään, vaan netistä erilaisten palveluiden kautta kun itselle sopii.
Vain yhdessä jaettavat reaaliaikakatsottavat kuten itsenäisyyspvnvastaanotto, urheilumatsit, kenties uutiset, jää.
Toistaiseksi ne elokuvat jotka tahtoo omistaa ja aina katsoa uudestaan, kannattaa ostaa diskillä (tai ne joita ei ole netissä suoratoistona saatavilla).Esim vanhat sci-fi ja kauhuleffat allekirj osalta (joukossa sellaisia joita ei ole koskaan Suomessa esitettykään). Onneksi amazonilta löytyy vanhoja aika hyvin, mutta uutuuksia joutuu odottamaan.

The Fly92

24.06.15 klo 12:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Blu-ray!

TatiTeThird

24.06.15 klo 13:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä se nykyään näyttää siltä, että Netflixit ja Viaplayt yms. ovat syrjäyttämässä Blu-rayt ja muut lätyt. Ovathan nuo palvelut todella käteviä, mutta mikään ei voita konkreettisen elokuvan, eli DVD:n tai Blu-rayn, omistamista. Sama pätee omalla kohdalla musiikin kanssa.

24.06.15 klo 20:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Se mitä on hankkinut leffahyllyyn fyysisenä, on katsottavana niin kauan kuin tallenteet pysyvät käyttökunnossa. Netflixin tapaisissa palveluissa tarjonta vaihtelee ja se leffa mitä tykkää katsoa aika ajoin, ei ole siellä välttämättä loputtomiin.

Eli blu-ray ja dvd-levyt eivät ole menossa käytöstäni pois vielä aikoihin. Ei kaiken entisen tarvitse kadota uuden ilmestyessä.