Tom Savinin toteuttamaa läträystä.

30.4.2017 15:52

Alkuperäinen nimi:The Burning
Valmistusvuosi:1981

Käytännön pilat ovat erittäin vaikea asia tehdä oikein ja vielä hankalampi asia on kyseessä kun niiden seuraukset ovat odottamattoman rajut. Viinapirun kanssa remeltävä Cropsy (Lou David) joutui sellaisen kohteeksi ja heti perään saamme selkeän oppitunnin paloturvallisuudesta. Luonnollisesti ukko on hieman käärmeissään asiasta ja palaa vanhalle työpaikalleen puutarhuroimaan.

Weinstein-veljesten (juutalaisia) luoma Miramax-yhtiö (kulttuurimädätystä) muodostui ja ensimmäisenä teo ksena ukot toteuttivat ajankohtaansa täydellisesti istuvan [I]slasher[/I]-, eli teiniviiltelyleffan. Se tarkoittaa ohuita henkilöhahmoja, visuaalisesti miellyttävää ilmettä ja kibordilurittelua. Luonnollisesti veriläträyksen suurmestari Tom Savini vastaa juuri siitä ja tekee työnsä hyvin. Itse asiassa koko leffa on aika vahva esimerkki konvergentista evoluutiosta ja Tony Maylam piti kuvauspaikan järjestyksessä.

Luvassa on siis A-luokkaisen typerä lauma hormonihulluja ja nämä tarjoavat vakuuttavan annoksen naurettavia tempauksia. Näiden joukossa on myös tulevia kykyjä, joten paperiukkojen sijasta hahmot ovat ohuita alumiinilevyjä. Roolituksia ei siis voi erityisemmin moittia ja ne lukemattomia kertoja tahattomasti/tahallisesti parodioidut piirteet ovat vielä eloisan tuoreita.

Suuren pilkan ansainnut [I]slasher-[/I], eli teiniviiltelygenre on juuri sitä ihteään, mutta veri turskii ja tunnelmakin on aika hyvä. Valitettavasti genren itsensä rappio syö sen kinematografisia meriittejä aika isolla ruokahalulla. Aika hupaisa, mutta genren tunteville luvassa ei ole mitään uutta.

Arvosteltu: 30.04.2017